GRID 2 - závody moderních sítí (dojmy)

Youtube, Facebook, Twitter a další si nově budete moci užívat i v závodních hrách. V GRIDu jsou dokonce základem všeho děje, vzhůru závodit o fanoušky na sítích.

Ta tam je doba, kdy v závodních hrách stačilo jen seřadit za sebe tratě a poslat na ně hráče. Už nějakou tu chvíli je potřeba i v tomhle odvětví nějakého děje, i když může být klidně plytký jak zavazadlový prostor sportovních speciálů.

Grid 2 01.jpgGrid 2 02.jpgGrid 2 03.jpg

Codemastersdruhém GRIDu vsadili na sociální sítě - nemusíte na ně nutně šířit svůj obsah, ale s každým závodem získáváte fanoušky, a ti se počítají. Zvlášť ve chvíli, kdy máte být hvězdou nově vznikající závodní série.

Závody ze záznamu

Nezmiňoval bych se tak o zasazení hry, pokud by se víc neprojevovalo i na samotné jízdě. Tvůrci sice stylizovali herní realitu do současnosti, ale protože své závody zároveň "nahráváte", při každém střetu dojde ke známému efektu slepičího vysílání – obraz se změní v černobílé zrnění. Ne, že by to v současnosti kamery až tak dělaly, ale jedná se o vcelku zajímavý prvek. A věřte, že kolizí na jeho prožití budete mít dostatek.

Grid 2 04.jpgGrid 2 05.jpgGrid 2 06.jpg

Když jsem popisoval hru kolegovi, došlo mi, že průběh všech závodů je v podstatě stejný – nejdřív jsem nadával na neschopnost auta vystartovat, následně čistě (od slov vyčistit z vozovky) předjel pár prvních protivníků, abych se dostal na první místo.

V tu chvíli nastoupil tolik oblíbený catch-up - největší lama, co jsem ji předjel po vnější straně zatáčky na půl plynu, najednou zrychlí a drží se nalepená na zadním nárazníku. Čisté (viz výše) držení obranné stopy jej lehce pošle do svodidel, pokud tedy v okolí jsou, a se suverénním náskokem jsem doplul do cíle.

Pojízdný šrot

Slovo doplul jsem použil schválně, protože po drobných potyčkách s konkurenty dostal většinou můj plechový miláček spíš hydrodynamický tvar a začal většinou táhnout na některou stranu. Tvůrcům se podařilo zpracovat konečně herně zajímavé poškození vozidla.

Grid 2 16.jpgGrid 2 17.jpgGrid 2 18.jpg

Poznáte jej, ovlivní vaši jízdu, nutí vás, dávat si pozor, ale rozhodně neprudí. Slovy bazarových prodejců "lehce ťuklý" vůz jste stále schopni udržet na vozovce a dokonce i vyhrát, ale náraz v plné rychlosti do bariéry udělá z vašeho pohybovadla nepojízdnou hromadu šrotu.

Jízda do neznáma

V preview verzi bylo k dispozici hned několik druhů závodů, od klasického "dojeď do cíle první", přes knockout, k exotičtějším kouskům - drift, který musíte buď šíleně milovat, nebo neskutečně nenávidět, a Live Track, kde vás nečeká mapa trasy. Zvláště poslední jmenovaný mód prověří vaše schopnosti se přizpůsobit, protože nemáte nejmenší tušení, co bude za další zatáčkou. A je to zábavné.

Grid 2 13.jpgGrid 2 14.jpgGrid 2 15.jpg

Smutnější je výběr vozů, protože novinářská verze jich obsahuje jen čtvrthrst, nemáte na výběr více než dva na závod. Navíc se většinu času pohybujete ve starších kárách, abyste na poslední závod v úzkých uličkách Paříže dostali pod zadek dvanáctiválcový Veyron.

Mají co vylaďovat

Zejména v posledním závodě se skvěle ukazuje fyzikální engine. Tvůrcům se na vlhkých kostkách podařilo dosáhnout skvělých efektů, zejména při brzdění. Pěkně poznáte, na jakém povrchu právě jedete. Pomůže v tom samozřejmě i zvuk, ale ten byl v novinářské verzi spíš rozbitý, než cokoliv jiného.

Grid 2 07.jpgGrid 2 08.jpgGrid 2 09.jpg

Pokud jste se vraceli v čase, často vypadl úplně, při sledování záznamu z jízdy se pak zasekával v nekonečných smyčkách a důsledně drásal uši. Mimo tyhle chvíle však poskytoval skvělou odezvu na všechno, co jste ve hře dělali.


Popisovat grafické krásy je skoro zbytečné, jen dodám, že na maximální detaily hra jela pořád nádherně plynule a nestalo se mi, že by se jakkoliv zakuckala. Codemasters zase ukázali, že závodní hry jim jdou, zbývá jen doladit nějaké drobnosti, udělat dostatek tratí a vozů, aby jejich hra měla dost fanoušků shánějící virtuální fanoušky. 31. května už mají závodníci vyznačeno ve svých kalendářích jako datum, na které se mohou těšit.