GRID Autosport: gridí řádění potřetí (recenze)

Populární závodní série od Codies se vrací a slibuje skombinovat to nejlepší ze všech dílů. Jak je na tom Autosport?

Jelikož druhý díl ze série Grid byl hráči přijat poněkud rozpačitě, pár chytrých hlav v Codemasters si sedlo a usmyslelo si, že díl třetí bude lepší. Že se pokusí odstranit chyby, které hráči vytýkali, nebo přidají chybějící prvky. To víceméně také udělali, takže se opět vrací pohled kamery z kokpitu, ten tam je kariérní mód, naopak vylepšení doznal fyzikální model a rozrostl se také vozový park a místa pro závodění. Jinými slovy, ideální hra pro všechny škarohlídy, co si stěžovali na předchozí díl, že? Spoiler alert! Recenze obsahuje spoustu „jenže“…

GRID_autosport_05.jpg GRID_autosport_06.jpg GRID_autosport_07.jpg

Návrat i stepování na místě

Ačkoliv jsem chtěl takovou tu klasickou recenzentskou omáčku tentokrát vynechat, neodpustím si jednu poznámku. Miloval jsem první díl, toleroval ten druhý a s napětím očekával, s čím přijde ten třetí. Na rozdíl od silné hráčské základny jsem neočekával realistické závodění á la Live for Speed, ale takový řekněme rozumný kompromis, kterým se autoři pokusí oslovit ještě větší publikum. To se také víceméně stalo, ale vše pěkně po pořádku.

 

Codemasters zametli s jakýmkoliv modem podobným kariéře, čili tu na nás vykoukne celkem pět různých kategorií závodů

 

Po klasickém prvním zahřívacím závodě se ocitnete v menu hry, které zůstalo jednoduché a přehledné, takže není problém najít, co hledáte. Rychle nastavuji grafiku na ultra a jdu si vybrat první závod. Jak bylo již zmíněné na začátku článku, Codemasters zametli s jakýmkoliv modem podobným kariéře, čili tu na nás vykoukne celkem pět různých kategorií závodů. Jmenovitě to jsou potom Touring Cars, Endurance, Open Wheel, Tuner a Street (o pár řádků níže se jim podíváme pod kapotu).

GRID_autosport_12.jpg

Po zvolení první kategorie si vyberete stáj, za kterou chcete závodit. Každá z nich má jiné úkoly a s tím jde také ruku v ruce finanční/zkušenostní ohodnocení. Logicky tedy, čím obtížnější úkol, tím je také lépe zaplacený. Zajímavé je také přidání jakýchsi sekundárních úkolů od sponzorů, kteří mají mimochodem tak silné postavení, že vám i nadiktují, kterým autem máte jet. Zde si myslím je škoda, že autoři nevyužili momentálního trendu získávání achievementů - plnění úkolů a neoznámí závodníkovi už za jízdy, jaký úkol třeba právě splnil. Výsledek se tak dozvíme až po konci závodu.

Když dané úkoly splníte, otevřou se další závody v dané kategorii, přičemž se navýší také jejich úroveň. Doslova a do písmena se tak po zvládnutí jednoho setu úkolů postoupíte do dalšího levelu. Také dostanete na výběr vyzkoušet si jinou kategorii, přičemž v momentě, kdy si zkusíte všechny, můžete si vybrat jen tu jednu, která vás třeba nejvíce baví. Jenže!

GRID_autosport_11.jpg GRID_autosport_13.jpg GRID_autosport_14.jpg

To vás bude setsakramentsky limitovat při vstupu do Championship Events, protože ty se skládají ze všech pěti kategorií. Pokud tedy jen jednu podceníte a nenatrénujete, máte smůlu. Touto volbou si podle mě hoši z Codemasters hodně podkopali pevnou půdu pod nohama. Nejdříve dají hráčům příslib volného výběru disciplín a potom jim vlastně řeknou "pardon, musíte odjezdit všechny".

Něco na zub

No a teď už se podíváme na zoubek jednotlivým kategoriím. Touring Cars nejsou ničím jiným než návratém závodů TOCA. Musím přiznat, že jsem si rád zavzpomínal na hodiny a hodiny strávené u TOCA Race Driver. Na to hádám také Codemasters sázeli, takže podtitul recenze by mohl být třeba "recyklujeme na počkání!" Buď jak buď, Touring Cars mě baví z celého Autosportu určitě nejvíc, leč přiznávám, je to i díky mírné dávce nostalgie. Endurance závody v plné míře stojí za svým názvem, takže se zde budou jezdit závody na výdrž. V časovém limitu je vaším cílem se dostat na určité umístění, nebo porazit nějakého rivala.

GRID_autosport_08.jpg

Open Wheel má substituovat něco jako formule. Ty určitě ke kvalitnímu závodění patří a vzhledem k tomu, že stejný tým stojí i za obnovenou sérií F1, nemuselo by to být tak špatné. Jenže je! Když vyberete zatáčku s formulí smykem, je zde něco v nepořádku. Samozřejmě si můžete vypnout veškeré myslitelné asistenty, ale paradoxně ani bez nich se herní fyzika neblíží realitě anebo alespoň úrovně zmíněné série F1. Jedním dechem je třeba dodat, že bez asistentů si na klávesnici ani neškrtnete. To jen taková malá poznámka pod čarou.

004245.jpg 1400684746-media.jpg Autosport_Multiplayer_02.jpg

Část nazvaná Tuner je připomínkou kdysi úžasného NFS: Underground, ve kterém si hráči buď zamilovali, anebo začali nenávidět driftování. Nemůžu si pomoct, ale právě tahle kategorie by tu určitě vůbec být nemusela. Do hry se nehodí a alespoň pro mne fungovala jako nesmírně otravné zdržování. To je samozřejmě subjektivní a názor a věřím, že jsou hráči, kteří si driftování i po sté padesáté druhé užijí, ale raději bych v Autosportu viděl třeba rallye závody. No a poslední kategorií jsou Street závody, které vás přenesou do všemožných koutů světa a ve vybraných městech vám představí hlavní místní lákadla.

Po celém světě

Nechybí tak burácení motorů okolo Eiffelovy věže, pobřežní rychlodráha v Dubaji a tak dále, a tak dále. Jenže. Neviděli jsme to už někdy v Gridu? Ano, samozřejmě, že ano. Ačkoliv se autoři chlubí více než dvaceti lokalitami a přes stovkou různých okruhů, drtivá většina je prachsprostě okopírovaná z předchozího dílu. Pro nováčky to třeba bude hezké pokoukaní, ale i jim se to omrzí, když podobnou štreku pojedou po desáté.

1400861922-media.jpg

Jsou tu ale i další neduhy, pro některé hráče třeba nepodstatné, nicméně v recenzi si je nemůžu odpustit alespoň zmínit. Tak například když akceptujete výzvu od nějaké stáje, čekají na vás třeba jen dva závody. V obou musíte splnit dané úkoly, což dává smysl. Jenže i když ten první závod vyhrajete, v druhém opět startujete na chvostu startovního pole. Pokud tak vaším cílem je být do desátého místa, skutečně nechápu, jakou mám mít motivaci celý závod vyhrát. Tedy ten adrenalin, který dělá závody. Neustálá potřeba sáhnout si až na dno, posunovat své hranice a riskovat. Takhle mi stačí jen udržovat pohodovou jízdou své umístění. Opravdu si nedovedu představit skupinu vývojářů, nota bene zkušených vývojářů, která si takhle sedla k odpolednímu čaji a domluvila se, že tohle je super nápad, který jejich publikum uvítá s potleskem.

e701148321faef0f7d399cf173e9c7b23bfc25f6_fit1090x0.jpg GRID-AUTOSPORT.jpg grid-autosport-endurance-pic-1.jpg

Něco nového

No a jak to je s dalšími novinkami? Pohled z kokpitu tu opravdu nechybí, jenže… Vřele doporučuji se podívat na nějaký in-game snímek a zamyslet se. Opravdu tohle chcete v závodní hře z roku 2014 vidět? Rozmazanou palubovku? No to snad ne! Vylepšený fyzikální model je, zvyknete si na něj určitě rychleji než v Grid 2 (osobně bych ho přirovnal třeba k poslednímu Driverovi), ale upřímně, žádný zázrak to také není. Rozumím, že se jedná více méně o arkádu, a pokud se mi tak hra bude prezentovat, nemám s tím sebemenší problém. Jenže Grid: Autosport si hraje na něco, co není.

 

Hra se snaží dělat tolik kompromisů, až si protiřečí, a to je špatně

 

Snaží se neurazit fanoušky předchozích dílů, nalákat nové hráče a na první pohled nabídnout co největší závodnické vyblbnutí. Jenže tohle spojení většinou nefunguje, a nefunguje ani zde. Hra se snaží dělat tolik kompromisů, až si protiřečí, a to je špatně. Po prvních odjetých závodech se hra rozhodně netváří nejhůř. Teprve po pár hodinách vyjdou plně najevo její chyby a neduhy, což už ale bude pro majitele hry trošku pozdě. Po pár hodinách se totiž dostaví nuda a stereotyp.

yas_021.jpg

Abych však Autosport jen nehanil, je třeba vypíchnout velmi agresivní protivníky, kteří se do vás budou navážet, ať to bude boj o první, nebo o desáté místo. Těžko hledám v paměti závodní hru, která by mě svým singleplayerem tak dobře připravovala na multiplayerové klání. To stejné lze říct i o zajímavé AI, která dělá ostatní hráče místy dost nepředvídatelné. Jezdci řízení počítačem tak udělají začátečnickou chybu v rychlé šikaně, kterou jako správný závodník musíte využít. Sem tam se shluknou do skupiny, aby do sebe naráželi a zpomalili se tím navzájem.

1e60546a422cdc1815ac4ace9dac47ce341e2a42_crop1600x1200.jpg

Tato část hry se určitě povedla. Grafické zpracování je i po vydání HD balíčku stále mírným zklamáním a dokážu si představit určitě detailnější prostředí a tratě, ale to pro mě osobně zas takový velký problém není. Jisté kompromisy od tvůrců, arkádový jízdní model u hry, která se tváří jako simulátor a nelogický postup „kariérou“ už ale rozhodně ano. I proto jen hodnocení, jaké pod recenzí vidíte.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Závodní | Závodní arkáda
Výrobce: Codemasters
Začátek prodeje: 27. června 2014
  • Velmi dobrá AI protivníků
  • Závody jsou hodně akční
  • Kvalitní bouračky
  • Split-screen multiplayer
  • Opakující se tratě
  • Brzký stereotyp
  • Rozmazaný kokpit
  • Chybí inovace

Grid vyloženě nezklamal, ale ani nenadchl. Revitalizované mapy, rozporuplný fyzikální model a nerozhodnost autorů, jestli chtějí vydat arkádu, nebo simulaci, dělají z Autosportu titul, na který si za pár týdnů ani nevzpomenete, což je škoda. Pro fanoušky pravděpodobně půjde o stálici.

Váš názor Další článek: GT Racing 2: Závody od Gameloftu zdarma pro Windows 8

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,