Ground Control 2 – naděje umírá poslední

Globalizace a jednotná vláda, to vše ve společném zájmu lidstva? Choutkám po sjednocení vesmíru pod nadvládou společného impéria neunikl ani svět hry Ground Control 2. Jen poslední hrstky po svobodě toužících partizánů srdnatě vzdorují nepřátelským uchvatitelům. Blíží se však velké finále – a s ním také konec jejich boje. Dokážete nepříznivou situaci zvrátit?

Lidé jsou nepoučitelní a neustále touží po moci, o čemž se v blízké budoucnosti přesvědčí celý známý vesmír - tedy alespoň podle scénáristů příběhu hry Ground Control 2. Celé universum je již takřka sjednocené pod Terranským impériem a jen velmi málo planet nadále úspěšně vzdoruje globalizačním choutkám. Ty se sdružují pod Northern Star Alliance, tedy NSA, která tvoří protipól Terranskému impériu. Svůj boj ale výrazně prohrává, až celá situace dojde tak daleko, že NSA již nemá kam ustoupit – zbývá jim jediná planeta – Morning Star, na níž se sdružují všichni po svobodě toužící lidé. Přes veškerou snahu a odpor to však se zachováním vlastní identity nevypadá zrovna růžově. Nejenže NSA trpí nedostatkem zásob způsobeným blokádou, ale navíc musí stále znovu vzdorovat útokům, jimž obranné štíty sotva vzdorují. Chystá se drtivý útok a jedinou nadějí NSA se zdá být stará legenda ukrytá kdesi v troskách antického chrámu. Na misi, která má skončit jejím nalezením a odehnáním okupantů, je vyslán perspektivní poručík Jacob Angelus s visáží a chováním správného drsňáka.

  

Procházka malebnou bažinou * Industriální zóna * Mocné samostříly

Dvojka v názvu hry jistě v každém evokuje skutečnost, že jde o pokračování. A my musíme jedině přitakat. Jedná se o druhý díl velice zajímavé realtime strategie Ground Control, kterou jsme měli možnost ozkoušet již v roce 2000. Mnoho magazínů neváhalo a označilo počin švédských Massive Development strategií roku. Přestože by se o tomto rozhodnutí dalo dlouze diskutovat a není vůbec jisté, zda bychom se dobrali závěru, musíme konstatovat, že Ground Control byl povedenou hrou - a to říkáme s odstupem dlouhých čtyř let, kdy se na nás již chystá pokračování, jehož výše zmíněný příběh relativně plynule navazuje na předchozí trampoty těchto dvou frakcí. Předem ale musíme říci, že nepůjde o klasické „datadiskové“ pokračování, tedy mírné změny grafiky a posílení stran misí, ale o regulérní část série, která v případě opětovného úspěchu tohoto kousku jistě neřekne své poslední slovo.

Za svobodu!

Základním kamenem každé strategie jsou bojující strany, jejichž počet se tentokrát zdánlivě vyšplhal na dvě. Ale je tomu ještě trochu jinak. Ve hře bychom totiž měli narazit na jakousi tajemnou a dosud ne zcela odhalenou rasu, kterou si autoři nechávají jako překvapení až do plné verze. Nemá cenu spekulovat, ale podle toho co víme, jí nebudeme moci využít formou regulérní kampaně, které jsou připraveny jen pro NSA a Terranské impérium - její výrazné zapojení do zjevně propracovaného příběhu však čekat můžeme. A jak to tak u podobných případů většinou bývá, budeme neznámé rasy moci využít v multiplayeru, potažmo skirmishi. Taktická hloubka se tak v těchto oblastech ještě více prohloubí a položme si ruku na srdce – u akčních, tedy realtimových strategií se v poslední době klade vskutku obří důraz na multiplayer. Hře by se tak zřejmě stalo osudným, pokud by na hru konkurence nepřistoupila. Nebo si snad myslíte, že by tituly Warcraft 3, Age of Mythology či Command and Conquer: Generals dosáhly takové popularity, kdyby se nemohly pyšnit kvalitním síťovým kódem? Odpovím za vás: těžko, a především proto se vcelku slušně diferenciované tři strany konfliktu hodí více než kdy jindy.

  

Osamělý tank v ruinách města * Pro změnu jedno vznášedlo * Tak tady už si moc nezašpásujem

Nepůjde tedy o žádný Starcraft, kde pro tři rasy nebyl snad ani jediný styčný bod, ale můžeme se těšit na odlišnou techniku i taktiku boje. Nemůžeme mluvit za třetí rasu, o níž je hovořeno, jakoby nebyla lidského původu, čímž pádem se ještě můžeme dočkat pořádných odlišností. Jisté však je, že NSA se vzhledem k nedostatku prostředků bude spoléhat především na zkušené a protřelé bojovníky, kteří se svým terranským protějškům nebudou moci rovnat počty, ale vše plně vynahradí znásobenou silou. V případě NSA se můžeme do jisté míry těšit i na partyzánský způsob boje, zatímco Terrané si vychutnávají vymoženosti moderní techniky v podobě mocných tanků či mateřských lodí. S těmito monstry, které tentokrát budeme moci i ovládat, přichází jeden z hlavních taktických prvků - tito pomocníci suplují výstavbu základny přivážením nových jednotek, které si však nejdříve budeme muset zasloužit dobytím zadaných pozic nebo splněním postranního úkolu, na něž by měl být kladen větší důraz než doposud. Jednotky by měly získávat zkušenosti, což nebude platit jen o určitých hrdinech, ale paušálně o všech svěřencích. Jistý počet silnějších a zkušenějších jednotek si budete moci vzít do dalších misí.

Bez základny

Ano, jak už jsme naznačili v minulém odstavci, Ground Control 2 patří k té novátorské skupině strategií, které se vzdaly zavedeného konceptu budování základny a do jisté míry tak předem eliminovaly tuny slabších jednotek. Tentokrát se bude hrát na taktičtější souboje, při nichž se nedá ztratit v desítkách titěrných vojáků, kteří mají jako jednotlivci stejně pramalý význam, ale důraz bude kladen na využívání každé dostupné zbraně a jen jejich dokonalou synchronizací můžeme armádu dovést k vítězství. Nebývalý důraz kladou autoři na využívání nejrůznějších vyvýšenin, jež při bojích pomohou nebo například na vytváření kráterů silnějšími zbraněmi. Co se týče umělé inteligence, můžeme se údajně začít třást před její dokonalostí, jelikož díky nepřehnaným množstvím vojáků bude možné propočítávat kroky každé jednotky mnohem efektivněji a eliminovat tak případné zkraty či logické kolapsy.

  

Neuvěřitelné zatmění slunce * Grafika bude vskutku detailní * Červená se line záře…

Po grafické stránce půjde doslova o novou generaci strategií, jelikož modely vojáků a strojů se mohou směle podívat do očí obvykle mnohem detailnějším akčním hrám. Rovněž efekty se zdají být na té nejlepší úrovni, takže i ty nejvýkonnější grafické akcelerátory dostanou zabrat. Ale ani majitelé slabších strojů nemusí věšet hlavy, protože flexibilní snížení detailů poskytne dostatečný framerate i jim. Velká pozornost má být věnována i autorům nejrůznějších modifikací, kteří dostanou mocné editory i s přehlednými postupy vytváření zcela nových variací hry. Ground Control 2 se mi tak jeví jako jedna z nejnadějnějších realtime strategií, které podobnými tituly pomalu, ale jistě vstupují do dalšího období evoluce. Zda bude tou exkluzivní vstupenkou právě pokračování Ground Control, zjistíme až někdy v létě tohoto roku. Do té doby se kochejte skvělými screenshoty.

Váš názor Další článek: Pokračování českého Ufa na obzoru

Témata článku: , , , , , ,