GTA se vrací aneb jak bude vypadat GTA3?!

Píše se rok 1996 a na pulty obchodů (stejně jako harddisky pirátů) právě vtrhla jakási gameska zovoucí se Grand Theft Auto (čili GTA) od méně neznámých týmů Rockstar a DMA Design. Tahle zdánlivě malá "hříčka" si okamžitě získala oblibu desetitisíců pařanů. Přišla totiž s nápadem, který byl natolik originální, že ho ještě nikdo nikdy předtím nezrealizoval - s nápadem simulátoru automobilového zločinu.
GTA se vrací aneb jak bude vypadat GTA3?!
Píše se rok 1996 a na pulty obchodů (stejně jako harddisky pirátů) právě vtrhla jakási gameska zovoucí se Grand Theft Auto (čili GTA) od méně neznámých týmů Rockstar a DMA Design. Tahle zdánlivě malá "hříčka" si okamžitě získala oblibu desetitisíců pařanů. Přišla totiž s nápadem, který byl natolik originální, že ho ještě nikdo nikdy předtím nezrealizoval - s nápadem simulátoru automobilového zločinu.

Abych oživil všechny ty zašlé pařanské mozky, které již na tuhle klasiku dávno zapomněli ve změti nejnovějších 3D akčňáren a RPGček, podíváme se teď společně daleko do historie. Začneme znovu oním zlomovým rokem 1996.

GTA se ukázalo býti naprosto geniálním výtvorem. Možnost praktikovat nejhorší zločinecké způsoby v gigantickém městě, plném lidí, různorodých zbraní a ještě rozmanitějších dopravních prostředků, taková možnost se přeci hned tak nenaskytne. Protože jste se na hru dívali pohledem téměř zcela (ovšem ne úplně! - celé to bylo takové... "divné", tedy co to plácám, "mírně nakloněné") seshora, mohli jste dělat co se vám zamanulo. Unést autobus či vlak? Hmmm, proč ne?! Vyhodit do povětří policejní stanici? No jistě! Zablokovat obrovskou cisternou dálnici a raketometem pak odstřelovat přijíždějící chudáky? Nenápadně se připlížit do davu lidí, tam vytáhnout kulomet a začít kolem sebe pálit? Zabavit policejní káru a pak se s ní prohánět městem? To všechno a ještě mnohem více jste mohli, ba někdy dokonce přímo museli! GTA opět posunulo hranice "herní svobody".

GTA 3GTA 3

Samozřejmě, že hra měla i svůj cíl - pro ty, kteří ji nebrali jako oddechovou záležitost, kterou se odreagovávali po perném dni v práci/ve škole, tu byly předem připravené mise. Ty spočívaly buďto tom, že kdesi na ulici zazvonil telefon a jakýsi anonymní hlas vám předal instrukce (obvykle jste měli za úkol někoho/něco zabít, unést, vyhodit do povětří, atd. - prostě každodenní rutina každého správného recidivisty), nebo v zapípání pageru a následném zjevení se instrukcí na obrazovce. Často byla vaše zločinecká mise časově omezená, obvykle několika málo minutami, a vy jste pak měli možnost cítit se jako skuteční prchající zločinci, kteří běží (jedou) doslova o život. Jakmile byla však daná mise úspěšně dokončena, vaše bankovní konto se rozrostlo o docela tučný obnos. Jakmile jste dosáhli částky $1000000, "přestoupili" jste z prvního města (Liberty City) do druhého - tím bylo San Andreas. A když jste i zde konečně vydělali dostatečný obnos, poslední stanicí, která čekala na nejvyhlášenějšího zločince měst Liberty City a San Andreas bylo Vice City, fiktivní (předchozí dvě měla něco málo příbuznost s reálnými metropolemi - Liberty City s New Yorkem a San Andreas se San Franciscem) to domov těch nejhorších zločineckých gangů i jednotlivých kriminálníků, jaké kdy svět potkal.

Pro ty kterým se na základní škole po celých devět let příliš nedařilo to tedy shrnu: GTA obsahovalo kolem 10 000 km silnic, dálnic a jiných cest, v každém ze tří měst se nacházelo přes 20 různých typů automobilů, nechyběla policie, hasiči, záchranka, a snad ani pohřební vozy, samozřejmostí byl systém veřejné dopravy. Přes síť (sériový kabel, modem, ipx) mohli hrát až 4 hráči a všechno jste si to mohli prohlížet vylepšené nějakou to 3Dfx kartou. Uff. Ta hra byla prostě záhul.

GTA 3GTA 3

Postoupíme v historii série GTA přibližně o jeden rok vpřed. Úspěšná hra nemůže zůstat bez datadisku. A tak se objevuje GTA: London 1969. Hádáte správně, že se všechny ty zločinecké patálie budou tentokrát odehrávat v Londýně roku 1969. Hra sice obsahuje pouze jednu mapu - překvapivě mapu města Londýn - ta ovšem byla natolik rozlehlá, že se dala hrát celé hodiny a dny (a obsahovala všechno, co by měl virtuální Londýn mít - Big Bena, Trafalgar Square, London Tower, atd.). Navíc všechno, kompletně úplně naprosto a do mrtě všechno, včetně architektonického stylu a vehiklů, bylo přizpůsobeno 70. létům. Pokud jste tedy byli milovníky starodávných detektivek ze 60. a 70. let, mohli jste si zcela volnomyslně zahrát na své oblíbené filmové hrdiny. A abych nezapomněl, v Anglii se jak známo jezdilo (a pokud vím stále jezdí, a asi ještě dlouho jezdit bude) vlevo...

A nyní prosím hlasitý aplaus pro zatím posledního člena rodiny GTA, Grand Theft Auto 2! "Respect is everything" říká se hned na začátku tohoto povedeného dílka. Jak se později dozvíme, je to skutečně výstižné heslo.

Mnoho hráčů čekalo, že GTA2 bude "konečně" ve 3D pohledu (nejlépe 3rd person). Jenže chlapci z Rockstar a DMA na tupé kecy nedali, hlavu si bláboly ošálit nedali, a tak je GTA2 opět v na svou dobu bezchybné "isometricko-ptačím" pohledu hodně seshora. A ať si kdo chce co chce říká, tohle je prostě 100x lepší než se z vlastního pohledu (nebo "někomu přes rameno") koukat na nějaký hnusobný kostrbatý 3D engine, který by navíc přiměřenou rychlostí běžel zřejmě jen hrstce několika vyvolených co už předtím doma měli P3 na 1.5GHz, 1GB RAM a GeForce2... Tedy co to říkám, 3D engine. Vždyť GTA2 má 3D engine! Výborné světelné efekty, stíny, apod. jsou toho výborným důkazem. Jen ten pohled... prostě a jednoduše, GTA2 udělalo dobře, že zůstalo u svého zaběhnutého pohledu, a nedalo se zviklat k 3rd či dokonce 1st person pohledu.

GTA 3GTA 3

Všechno ostatní zůstalo od prvního dílu takřka nezměněno. A když ne, tak to bylo mnohokráte vylepšeno. Opět tedy máte na výběr množství zbraní, jejich seznam s nyní rozrostl například o molotovovy koktejly, tesla pistol, granáty, a další. Hra se nyní odehrává v jediném městě budoucnosti, zato však rozděleném do tří častí - centrum, obytná zóna a průmyslová zóna. Právě "teď a tady" proti sobě v každé zóně stojí tři zločinecké gangy - tím největším jest gang společnosti Zaibatsu, který navíc najdete ve všech třech částech města (celkem tedy máte tu čest se sedmi sebrankami, pokud správně počítám). Mezi další patří Yakuza, Cvoci, SRS, Burani, Ruská mafie a Hare Krišna. Ono motto ze začátku, že "respekt znamená vše", má svůj neopominutelný význam. Respekt je totiž v GTA2 vedle peněz jakousi druhou "surovinou". Respektové body získáváte jednak úspěšným plněním zadaných úkolů a druhak také odstraňováním členů ostatních gangů. Jakmile získáte dostatek těchto bodů, budete dostávat prácičky za mnohem větší obnosy zelených papírků - pokud se vám je tedy podaří splnit. Respekt má totiž i svou stinnou stránku. Jestliže pro svůj gang dokončíte jednu práci, poklesne hodnota respektových bodů vašemu soupeřícímu gangu - a tudíž budou mít horší práci = méně peněz, z čehož plyne, že nemůžete čekat, že vás budou mít jeho členové nějak moc v lásce. Popravdě, kdykoliv vás zmerčí, pokusí se vám ustřelit šišku... A ještě jedna malá docela užitečná zajímavost - GTA2 vyšlo nejprve na Playstation a až poté na PC.

Tak a teď, když jsme si zopakovali historii všech dílů seriálu jménem "Gogo Táhne Antarktidou", se můžeme konečně vrhnout na ten, o kterém zde dnes má být hlavně řeč. Tudíž, tušíte správně, na ten třetí, inovativně nazvaný Grand Theft Auto 3.

Nejdříve ze všeho bychom se mohli pokusit GTA3 někam žánrově zařadit. Jenže zaškatulkujte hru, ve které zažijete nebezpečně rychlou jízdu, absolutní dobrodružství, drsnou akci a kdo ví co ještě? Les Benzies, vedoucí producent společnosti DMA, sám říká, že "...je extrémně obtížné GTA3 někam zařadit, protože nepasuje do žádného existujícího žánru nebo kategorie. Kdybychom to ale přeci jen udělat mermomocí chtěli, řekli bychom, že GTA3 bude simulace zločinu." Jak vidíte, už ne "automobilového" zločinu, ale nějakého "obecného" - tedy v podstatě jakéhokoliv. V GTA3 budete mít snad ještě větší svobodu pohybu a konání než v obou předchozích dílech. Svým neoddiskutovatelným dílem k tomu samozřejmě také přispěje 3rd person pohled, proti kterému jsem tolik brojil u druhého dílu. Z okolních obrázků se můžete ujistit, že engine použitý v GTA3 bude co se týká zobrazování skutečně velice kvalitní - doufejme že k tomu nebude vyžadovat žádný "přehnaný" hardware.

GTA 3GTA 3

Mezi další nové vlastnosti bude patřit větší důraz na všeobalující příběh. Ten s kombinací naprosté hráčovi volnosti vytvoří atmosféru, jaká tu (údajně) ještě nebyla. Také dynamická změna počasí a denní doby vytvoří prostředí, na jaké jsme dosud byli zvyklí pouze z těch nejlepších 3D RPG. Nebudou chybět ani nová auta, jen namátkou Ferrari Testarossa, Lotus Esprit, Chevrolet Caprice, dále přibude například helikoptéra, loď (zatím není jisté zda pohyblivá), a další, o jejichž existenci zatím vědí pouze vývojáři.

Místo, kde se bude GTA3 odehrávat, je veleznámé všem, kterým se podařilo úspěšně dohrát alespoň první město v původní GTA. Ano, Liberty City se opět vrátí, a to v celé své kráse, a navíc ve 3D zobrazení. Bude rozkouskováno celkem na tři části - Brooklyn/Queens (průmyslová zóna), Manhattan (obchodní zóna) a New Jersey (předměstí). Až potud je podobnost s GTA2 zřejmá. Končí tam, kde jste se v GTA2 dostávali z jedné městské části do druhé jakousi magickou "teleportací". Protože GTA3 se snaží být maximálně realistické ve všech ohledech (účinek zbraní, počasí, fyzikální vlastnosti vozů, apod.), bude i propojení jednotlivých městských částí realistické - v tomto případě bude tedy realizováno tunely, mosty, vlakovými spojeními (ble to sou slova;), letadly či loděmi. V každé části města pak naleznete vlastní část území, kde bude vaše garáž a nějaká ta bídná chatrč k tomu - to je váš domov. Tato místečka mají stejnou funkci jako kostely v GTA2 - zde si totiž budete moci uložit pozici. A navíc v oné zmíněné garáži bude možno skladovat ukradená (ehm, co to povídám, "získaná") auta. V průběhu hry se bude vaše domovina vylepšovat - čím na tom budete finančně lépe, tím lepší, větší a útulnější bude váš domov.

Samozřejmě, že nebude možné cestovat do všech tří částí Liberty City hned od začátku. Budete muset projít notnou část příběhu a splnit množství úkolů, než budete "oprávněni" vstoupit například na Manhattan. Je s podivem, že realismus hry se nezastaví u mostů a tunelů, všechno totiž půjde ještě o něco dál. V každé městské části naleznete další "podsekce". Jmenujme za všechny jen několik: aristokratická čtvrť, chudinská čtvrť, doky, nejrůznější etnické a národnostní části, a tak dále - to vše se svou vlastní architekturou, obyvateli, umělou inteligencí. Celé virtuální Liberty City má údajně zabírat plochu kolem 4 km čtverečních! Těm klukům (a holkám) v DMA Design takovou práci moc nezávidím... Na druhou stranu výsledek pak jistě stojí za to.

Možná si kladete otázku, zda bude předávání informací a novém "džobu" realizováno opět prostřednictvím telefonů. Odpověď zní: ano, ale nejen jich. Ve hře bude množství tzv. "kontaktní místa" - a mohou to být jak telefonní budky, tak například i noční kluby či bary. Někdy si instrukce najdou hráče samy, jindy je bude muset hráč hledat sám. Město (resp. mapa) bude opět obsahovat množství překvapení, tajemných zákoutí a uzoučkých uliček, do kterých třeba zabloudíte jen v případě největší nouze.

GTA 3GTA 3

Jednotlivé mise budou velice komplexní a velmi originální. Zamíchání špetky RPG žánru do téhle polévky jménem GTA3 vyústí např. v to, že budete získávat nové schopnosti a dovednosti, díky nimž pak budete moci plnit další mise, jako například odstřelování jakýchsi nepohodlných občanů. Dále pak budete vyhazovat do vzduchu helikoptéry, přepadat speciální zásahové jednotky, pomáhat vlastním kamarádům bránit se před vražedně rozzuřenými Kolumbijci , zneškodňovat drogového dealera baseballovou pálkou, a provádět téměř nekonečné množství dalších "nemožností".

Když jsem vás u GTA2 upozorňoval na malou zajímavost týkající se jeho vydání nejprve na Playstation, chtěl jsem vás tím připravit na takovou menší "ranku" ke konci článku. I GTA3 totiž vyjde nejprve na Playstation, samozřejmě již ten druhý. PCčkové verze se dočkáme šest měsíců (tedy půl roku!) po ní. Konkrétní data vydání vypadají takto: duben 2002 - PC verze, PS2 (DVD) - září 2001, Xbox - únor 2002. Tak to vydíte, dokonce i ten zpropadený Xbox se dočká GTA3 než my, věrní PCčkáři. Nu což, do té doby jistě vyjde na PC plno dalších her, které si budou zasluhovat naši pozornost, a po kterých se platformy PS2 a Xbox ani neodváží pošilhávat!

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Project NVRX: Grand Theft Auto 5 ještě nikdy nevypadalo lépe

Project NVRX: Grand Theft Auto 5 ještě…

Grand Theft Auto 5 dostává grafické modifikace takřka každý měsíc. Nyní máte před sebou špičku současné tvorby - Project NVRX.

4.  11.  2017 | | 10 N/A
Need for Speed Payback: nedostatečně rychle a zběsile (recenze)

Need for Speed Payback: nedostatečně r…

Po menší přestávce jsme se konečně dočkali dalšího dílu série Need for Speed. Prospěla závodům pauza stejně, jako novému asasínovi? To se dozvíte z naší recenze.

12.  11.  2017 | | 17 N/A
Call of Duty: WWII - válka se nikdy nezmění (recenze)

Call of Duty: WWII - válka se nikdy ne…

Call of Duty se po dlouhé době opět vrací na domácí půdu, přitom se ale snaží zůstat moderní. Jak mu to vychází?

6.  11.  2017 | | 9 N/A
Městská akce Watch Dogs je na PC zdarma, stahujte!

Městská akce Watch Dogs je na PC zdarm…

Pokud jste ještě nedali prvním dílu této série šanci, nyní už nemáte žádný důvod akci nevyzkoušet.

7.  11.  2017 | | 2 N/A
Playstation trofeje začínají mít smysl, dostanete za ně kredity

Playstation trofeje začínají mít smysl…

Pokud patříte mezi lovce trofejí na konzoli Playstation, vaše snažení dost možná nabere výraznější obrysy.

6.  11.  2017 | | 10 N/A
Na PS Store startuje nová akce, najdete tam spoustu her pod tři stovky

Na PS Store startuje nová akce, najdet…

Chcete si doplnit svou digitální knihovničku konzole Playstation o pár parádních pecek? V obchodě máte skvělou akci.

16.  11.  2017 | | 4 N/A
Microsoft rozjíždí časově omezenou nabídku bundlů konzole Xbox One S

Microsoft rozjíždí časově omezenou nab…

Slevová mánie začíná.

12.  11.  2017 |
Cosplay: Když se z holek stávají vysněné krásky z videoher

Cosplay: Když se z holek stávají vysně…

Svět videoher se již dávno vymanil ze svého virtuálního rámce a čím dál tím více se prolíná s naším reálným životem a to v mnoha ohledech. Je ve vzájemném propojení s literaturou, filmovou či hudební tvorbou a ovlivňuje též intersociální vztahy. Jedním z pozoruhodných fenoménů v tomto ohledu je stále populárnější cosplay.

9.  11.  2017 | | 31 N/A