Guild Wars 2: Heart of Thorns: cesta tam a nikdy zpátky (recenze)

První datadisk ke Guild Wars 2 přišel s velkou parádou a láká nováčky i veterány. Stojí ale za to?

Donedávna zpoplatněná hra Guild Wars 2 byla uvolněna pro Free2Play, což otevřelo hru širokému publiku. To pochopitelně rozhořčilo některé veterány, jež do hry nasypali stovky hodin. Jak k tomu přijdou? Zvláště v souvislosti s tím, že úplně první datadisk, Heart of Thorns, si musíte zase koupit. Jenže, poskytnutí hry zdarma ke Guild Wars přilákalo spoustu nových hráčů, kteří si teď můžou začít klást otázku, jestli má cenu si Heart of Thorns koupit. Odpověď zní: to tedy ano.

Nový příběh, nebo nová postava?

Heartovská vyprávěcí linka začíná nějakou dobu potom, co jste v původní hře porazili draka a zachránili svět. Aneb je zpřístupněna až ve chvíli, kdy se svou postavou dosáhnete 80 levelu. Hned zkraje jste tak postaveni před dilema, jestli ho rovnou rozjet se svou současnou postavou, nebo si založit jinou s fungl novým povoláním revenanta.

Nová profese je tak trochu mix bojovníka v těžké zbroji a mága nebo zloděje. Může využívat trhlin, kterými svého protivníka buď zraní, nebo je použije k vlastní přepravě. Ať tam, kde vyběhne z díry v časoprostoru přímo na nic netušícího nepřítele, nebo v ní naopak zmizí, když začne jít do tuhého. Nebo se k němu nemusíte přesunovat vůbec. Docela se mi osvědčilo prostě stát o kus dál a používat obrovské obouruční kladivo jako zbraň na dálku, kombinované s trochou toho vysávání energie a otevírání dočasných trhlin.

Na začátku příběhu Heart of Thorns se hráč ocitne v džungli Maguuma. Nedobrovolně, jeho jednotka je totiž doslova sestřelena a jak už to tak po pádech bývá, na zemi se nesejdou všichni. Co jiného tedy zbývá, než se vydat na záchranou misi za ostatními členy party. Zase tak trochu klišé, chtělo by se říct. Hráč je opět ten jediný, kdo může zachránit svět, a tak se vydává na svou hrdinskou pouť, přičemž cestou jen tak mimochodem zachraňuje občany v nesnázích či doluje rudu. Ale jako jste měli od prvních minut původní hry pocit, že tentokrát je všechno jinak, tady vás něco o klišé ani nenapadne.

Začínáte zlehka, hezky na nejspodnějším patře lesa a při pohledu vzhůru vidíte ten obrovský prostor nad vámi. Kam se brzo vydáte na vlastních křídlech, tedy gliderech, pardon. Pojetí mapy je ostatně jedna z věcí, které se mi na Heart of Thorns líbily ze všeho nejvíc, a to vystavění prostoru směrem vzhůru, ne do šířky. Tentokrát vás nebudou více či méně násilně limitovat hory nebo moře. Maguuma se rozpíná směrem vzhůru, což je nejen netypické, ale nastavuje to i nové možnosti cestování a boje.

Už původní hra si zakládala na tom, že se zajímá o věci, které hráče skutečně baví a vynechává všechno, co nesnášejí. Nemohl jim tedy uniknout fakt, že jakmile dosáhnete nejvyšší úrovně, tak nějak ztratíte důvod hrát dál. Plnit malé opakovatelné úkoly jaksi postrádá smysl, když za to nic nedostanete. S Heart of Thorns aktivujete mistrovský systém, který umožňuje postavu vyvíjet i nadále. Nejde o klasické levelování stejně jako předtím, ale získáváte zkušenosti, za které postupně dostáváte master pointy. Ten první sice vrazíte do glidingu, který potřebujete pro průzkum Maguumy, rozvíjet ale můžete třeba vůdcovství nebo crafting (ultimátní zbraně!). Nejvíc se, alespoň z počátku, ale přeci jen vyplatí to plachtění. Napoprvé uletíte maximálně tolik co poletucha, s rozvíjením  schopnosti ale doletíte dál, rychleji a hlavně se naučíte využívat jakési vzdušné proudy, které vaše alterego vynesou zase o něco výš.

Je zábavné si i jen tak létat a objevovat místa, kam jste se předtím nedostali. Například k obchodníkovi, který stojí na poměrně malém ostrůvku v jednom z nejvyšších míst, kam se pěšky vážně nedá dostat. Tak jako tak se kluzáky stanou nezbytnou výbavou. Když pro nic jiného, tak proto, že vás uchrání před vysoce hrdinskou smrtí pádem ze skály.

Když nic jiného, glidery zabrání skutečně hrdinské smrti pádem ze skály

Větší, dravější, nebezpečnější

Příznivci tuhých bojů mohou zajásat. Oblasti i protivníci v Heart of Thorns jsou mnohem nebezpečnější a dá vám mnohem větší práci je porazit. I blbá žába v nejnižším patře má občas docela tuhý kořínek. A hlavně, máte úplně jiný pocit, než když vám uměle sníží level, protože vstupujete do oblasti pro hráče s úrovní 15-25. V Maguumě zúročíte všechny ty možnosti úniku a obrany, které jste dosud neuznali za hodna použití. I u menších bossfigtů se pak můžete dokonce nachytat při aplikování staré známé mágovy finty. Aneb běháte dokolečka mimo dosah nepřítele a čekáte, než se vám nabije uzdravování.

Někteří jsou nejspíš schválně tvoření tak, abyste osamoceně neměli šanci uspěch. Hned na začátku jsem takhle nabíhala na nejmenovanou potvoru ve druhém lesním patře a stejně jsem ji nemohla porazit. Až ve chvíli, kdy jsme se sešli ve větším počtu s různými schopnostmi, se nám ji společnými silami podařilo zabít. (A pak jsme rychle zdrhali pryč, než se zase oživí).

Vývojáři ostatně už předem avizovali, že v datadisku chtějí zdůraznit MM prvky. Nepřátelé jsou tak občas na jednoho příliš silní a třeba v noci se džungle nástrahami jen hemží. Jste tedy tak trochu nuceni chodit v partě. Zase ale máte konečně možnost zabrat si vlastní dům, což v původní hře bůhvíproč nebylo. Nejen to, součástí každé Guild Hall je i hřiště, kde si můžete postavit v podstatě vlastní dungeon, můžete k jejich pokoření vyzývat i nečleny a spoustu dalšího.

Žánr: RPG | MMORPG
Výrobce: ArenaNet
Začátek prodeje: 23. října 2015
  • Příběh
  • Vertikální mapa
  • Prostředí
  • Létání
  • Pomalý rozjezd
  • Nucená kooperace
  • Většina novinek od 80 levelu

Všechny novinky ani nemá cenu vypisovat. Padl by na to celý článek (a také vám nechceme spoilerovat). Faktem zůstává, že v Heart of Thornes je tolik nového obsahu, že ho budete procházet celé týdny, možná i déle. Kromě celé vyprávěcí linie a nových map tu jsou i maličkosti jako rozšířený crafting nebo nové schopnosti pro každé povolání, o nějakých těch účesech nemluvě. Momentálně mám v Heart of Thorns odehráno něco přes 50 hodin a stěží jsem poškrábala povrch. Jestliže si pořád nejste jistí, zda se vám Heart of Thorns vyplatí, můžu vás ujistit, že ano. Pokud jste nováček, nebudete vědět, kam dřív skočit. A teď mě omluvte, čeká mě nějaké to trní ke zlámání.

Diskuze (5) Další článek: Assassin’s Creed Syndicate připomíná trailerem vydání PC verze

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,