Hadara: příjemná rodinná strategie | Recenze

Jednoduchá a svižná strategie, kterou ocení zejména deskoherně založené rodiny, případně nenároční hráči, kteří s deskovkami teprve začínají. Může ovšem tato civilizačně tvářící se záležitost zaujmout také náročnější hráče?

• Jednoduchý setup
  • Pěkná grafika
  • Svižná a jednoduchá hra

• Nenabízí nic navíc
  • Bez atmosféry
6/10

Hadara je jedna z letošních novinek od Mindoku, která se na jaře zčistajasna objevila a ačkoli první reakce hráčů byly velmi kladné, trochu mezi ostatními tituly zapadla. Přední strana krabice, z níž na vás zírají představitelé dávných civilizací, dává tušit, že tentokrát máte co do činění s civilizační hrou. Jenže to tak úplně není pravda. Takže co vlastně tato nablýskaná krabice nabízí?

V prvé řadě nás trochu zklamalo, že ve hře nemůžete hrát ani za jeden z národů nakreslených na krabici. Namísto toho budete hrát za jednu z anonymních kultur, které se od sebe liší jen erbem. Vzhledem k tomu, že Hadara přímo hlásá, že jde o civilizační hru, čekali bychom, že se jednotlivé frakce od sebe budou v něčem lišit, ale chyba lávky. Atmosféře navíc nepřidá ani to, že nemají vlastní jména, takže můžete hrát za „opice“, „lvy“ nebo „draky“ (což o tom, připomnělo nám to první díl Strongholdu, ale i v této dnes už legendární strategii nám přišlo poněkud zvláštní, že se naši protivníci jmenovali Krysa, Had, Prase a Vlk).

Jediná věc, v čem se tyto frakce liší je pořadí, ve kterém jsou jejich erby zobrazeny na kole obchodu. To máte totiž tak – alfou a omegou této hry je nakupování a prodávání karet. Díky těmto kartám si můžete zvyšovat své ukazatele ekonomiky, vojenství, kultury a obživy. Nám se nejvíce vyplatilo upgradovat kulturu, protože je z ní zaručeně nejvíce vítězných bodů. Vyplatí se také hlídat si vojenství, abyste mohli připojovat kolonie ke své říši, jenže tohle trochu ošemetné, protože ty se na začátku hry losují a může se vám tak stát, že si vytáhnete zrovna nějakou slabší. Co se týče ekonomiky a obživy, určitě byste na tyto ukazatele neměli zapomínat, nejsou však zase až tak důležité a bohatě postačí, když si je budete hlídat jen po očku a posouvat jen občas.

Herní kolo se skládá ze tří epoch, které jsou rozděleny na dvě skoro stejné fáze. Fáze A začíná nákupem karet, při kterém si vezmete dvě svrchní karty z balíčku, jednu dáte na odkládací balíček a jednu můžete koupit, nebo naopak prodat. Tak se všichni hráči postupně prostřídají, až budou všechny dobírací balíčky prázdné. Následuje fáze příjmu, kdy hráči dostanou peníze dle své úrovně ekonomiky. Ve fázi kolonie je možné – pokud dosahujete patřičné úrovně vojenství – připojit, nebo vydrancovat jednu kolonii. Ve fázi kultury si můžete vytesat sochu, což vám jednak přinese vítězné body a jednak tím můžete posunout některý ze svých ukazatelů.

Ihned poté následuje fáze B, v níž si hráči postupně berou karty (teď už po jedné) o odhazovacích hromádek a opět je mohou koupit, nebo prodat. Po spotřebování karet následují stejné kroky jako ve fázi A, tentokrát však konci přibude ještě krok Výživa lidu, v níž musíte spočítat, jestli máte dostatek jídla pro všechny obyvatele své říše. Stejné kroky se pak opakují v epoše II. a epoše III.

Platí, že karty v první epoše jsou sice nejlevnější, ovšem nejsou zase až tak silné. Naopak třetí epocha vás bude stát peněz poněkud více, ale efekty karet jsou poměrně silné. Karty samotné jsou sice rozděleny podle barev na 5 kategorií – vojenské, kulturní, ekonomické, zemědělské a speciální. Kouzlo hry tkví v tom, že karty můžete nejen nakupovat, ale prodávat, což je výhodné v tom, že jednak získáte peníze a jednak se můžete zbavovat karet, které by se podle vás hodily soupeři.

Po grafické stránce hra vypadá moc hezky, jen máme jednu malou výtku. Například ilustrace na kartách – očekávali bychom, že v každé další epoše budou ilustraci z novějších dob, ale tak úplně tomu není. Naopak oceňujeme to, že je všechno pěkné přehledné a čisté.

A to je vlastně celé. Nejvíc nás na hře mrzí to, že se tváří jako civilizační, ale ve skutečnosti je to spíše generické euro. Žádný pocit z budování vlastní civilizace tady nečekejte, vše je takové abstraktní. Náročnější hráči tak budou zklamání, na druhou stranu by ale Hadara mohla zaujmout čestné místo mezi rodinnými hrami. Pravidla jsou poměrně jednoduchá a hra pěkně odsýpá – jedna hra vám zabere kolem hodiny i s nachystáním a úklidem, což není vůbec špatné. Na tomto místě musíme ocenit insert, který rychlosti setupu velmi napomáhá.

Příjemná a svižná strategie, která sice náročnějším hráčům nemůže nabídnout nic víc, nicméně jako rodinná hra je to ideální volba.

Název: Hadara
Vydavatel: Mindok