Half-Life Alyx: důkaz, že VR má smysl | Recenze

Valve zase jednou ukazuje, že jsou průkopníci žánrů i technologií.

Co baví

  • Návrat do světa Half-Life
  • Dobře podaný příběh
  • Nekompromisní VR zážitek
  • Nové možnosti interakce

Co vadí

  • Nutnost vlastnit VR
  • Nastavení hardwaru chce cvik
9/10
Hodnocení

Série Half-Life je v herní branži nejen kultovní záležitostí, ale také často jakousi nedostižnou metou. Každý díl udával žánru směr a studio Valve je obecně známé tím, že si dává se svými hrami patřičně na čas. Po dvou špičkových dílech a několika epizodách, rozšiřujících příběh se značka odmlčela na dlouhých 13 let a po mnoha dohadech jsme se nakonec dočkali návratu do City 17. Nikoliv však takového, na který jsme čekali. 

Valve i tentokrát zvolil cestu průkopníka a rozhodl se mainstreamovému hernímu trhu ukázat, že virtuální realita má v naší branži budoucnost. Ba co více, dokáže být dokonalým doplněním zážitku, v symbióze s hratelností. Jen se na to zkrátka musí chytře. Za tímto účelem vývojáři stvořili vlastní brýle virtuální reality jménem Index, které posouvají interakci s virtuálními světy na zcela novou úroveň. Valve dokázalo, že ačkoliv je současná virtuální realita drahou a často i komplikovanou záležitostí, může posloužit jako další rozměr herního zážitku. A Half-Life: Alyx je toho dokonalou ukázkou. 

Nostalgie na prvním místě

Jak už jste asi pochopili, nejde tu o třetí díl této populární série. Příběh Alyx se odehrává pět let před událostmi druhého dílu a svým způsobem doplňuje celkové univerzum o nový, nezávislý příběh, střípky informací a mnoho nostalgických pomrknutí. Jakožto devatenáctiletá Alyx Vance se ocitáte ve starém dobrém City 17, kde zuří občanská válka a odpor vůči mimozemské invazi Combine. Její otec, vědec Eli Vance, byl unesen bezpečnostními složkami cizáků a Alyx se musí vydat do samého srdce karanténové oblasti města, aby jej zachránila a přivedla zpět. 

ss_ddc667aa2687543c0baa1a63c6bdb5fa59e0617e.1920x1080.jpg
Přestřelky jsou plné adrenalinu, využít lze téměř vše v dosahu

Je zcela zřejmé, že se tu příběh nesnaží o nová odhalení, ale spíše doplňuje to důvěrně známé a celý titul silně hraje na nostalgii. Kde jinde se můžete vydat do tak blízkého a známého světa, který konečně můžete osahat ve virtuální realitě? Nostalgie se rozprostírá téměř všude, ať už mluvíme o známých postavách, celkové atmosféře nebo stylu boje, který byl hutně přizpůsoben VR zážitku. 

 

Nostalgie se rozprostírá téměř všude, ať už mluvíme o známých postavách, celkové atmosféře nebo stylu boje

 

Všech 11 příběhových kapitol navíc dokonale kombinuje hned několik různých žánrů a zážitků, takže se nikdy necítíte v jednom kole. I to mi dalo často vzpomenout na to, jak často se měnila hratelnost ve druhém dílu. Také tady v jednu chvíli nasáváte odlehčenou atmosféru na střeše domu a kocháte se výhledem, abyste hned zkraje vklouzli do uliček města, tolik připomínajícího Prahu, a nejednou skončili v hororové části a bojovali s headcraby a zombíky ve stokách (Ravenholm z Half-Life 2 mě doteď straší ze spaní). 

HLA_Feature1.jpgScreenshot-3532.pngss_0360004603a7861cf6781d5449e641f916f1ee07.jpg
City 17 dostalo díky novému grafickému kabátku druhý dech

Jedná se tak o plnohodnotný titul, na což u VR rozhodně nejsme zvyklí. Navíc si troufám tvrdit, že by byl zážitek ze hry rozhodně slabší, pokud by nebyla hra kompletně postavena kolem brýlí virtuální reality. Právě díky ní totiž budete neustále objevovat a všechno důvěrně známé se najednou stává nové a neokoukané. 

Reálně virtuálně

Valve už dříve tvrdilo, že tvořilo Alyx s úmyslem předvést sílu virtuální reality a po zahrání už chápeme, co tím vývojáři mysleli. Titul se doporučuje hrát na brýlích Index pro maximální požitek, ani Vive Pro se nám však nezdál jako špatná volba a ovladače od této platformy bez problému zvládaly všechny potřebné náležitosti. 

Hned zkraje musím přiznat, že jsem testoval už spoustu VR her a rozhodně mám s čím srovnávat, Valve ale jako vždy ukazuje, že jsou mistři svého řemesla a pokud se soustředí na něco konkrétního, jen těžko se hledá konkurence. Fyzikální interakce ve hře je totiž na zcela nové úrovni. 

ss_fe7066404a704aa20f7c6f251facb7aef2606bda.1920x1080.jpg
Umělá inteligence nepřátel je opět na úrovni

Hned úvodní lehárko na střeše s výhledem na zlověstnou citadelu slouží jako jakýsi tutoriál, aby si hráč zvykl na pohyb a interakci s prostředím. Stejně jako u Half-Life 2 i tady u všeho platí reálné fyzikální zákony a pokud si myslíte, že něco můžete udělat, pravděpodobně to také jde. Hráč najednou musí myslet jako v reálném životě, jak by se měl přes nějakou překážku dostat a nesnaží se přijít na to, jak obejít omezení konkrétního enginu, protože to tak "ve hrách prostě je". 

 

Stejně jako u Half-Life 2 i tady u všeho platí reálné fyzikální zákony

 

Co to znamená? Vaše ovladače simulují ruce velmi věrně. Inventář je velmi intuitivní a vše je poschováváno na vaší postavě. Chcete něco schovat do batohu? Jednoduše tu věc vezměte a mávněte nad ramenem rukou. Došly vám náboje? Musíte sáhnout pro zásobník, vyhodit prázdný a nabít nový. Brokovnice vyžaduje pěkně filmový švih zápěstím a s veškerými předměty v prostředí můžete manipulovat, pohazovat, odsouvat nebo si s nimi hrát. A ano, klidně si na hlavu nasaďte květináč. 

Tato míra interakce je na hry až nezvyklá, o VR světech ani nemluvě, neuvěřitelně rychle se ale dostává pod kůži. Zmínit se ještě musím o jednom geniálním nápadu - antigravitačních rukavicích, které vzdávají holt kultovnímu gravity gunu ze druhého dílu. Díky nim můžete zaměřit takřka jakýkoliv předmět ve světě a švihnutím zápěstí si jej "nadhodit" k sobě, ještě navíc s možností jej chytit přímo ve vzduchu. Po trošce trénování se budete v přestřelkách cítit jako nefalšovaný John Wick, navíc jde o výborný nápad, jak provést interakci s prostředím, aniž byste se museli zbytečně pohybovat (mimochodem, můžete si nastavit, zda chcete teleportaci nebo plynulý pohyb). 

Klasický Half-Life

Jakmile se přestanete blaženě usmívat po ozkoušení všech těch fyzikálních hrátek, dojde vám, že vlastně hrajete starý dobrý Half-Life. Příběh pomalu odsejpá, do cesty se vám dostávají výborně zahrané postavy. Dialogy mají šmrnc, nechybí vtípky a narážky a samozřejmě puzzly, které mají nyní díky virtuální realitě zcela nový (a více osobní) rozměr. Během své poutě narazíte také na speciální energetické články, kterými si vylepšujete zbraně a přestřelky jsou vždy jakousi minihrou. Poté, co jsem si v bitevní vřavě přiotevřel dveře auta, abych se za ním realisticky skryl před kulkami, už se v jiných hrách cítím divně, když to udělat nejde.

5030-half-life-alyx-7.jpgss_6868ae1644628f857e7df4b72a00fdf506f79c7f.1920x1080.jpgss_e5152f19710aaa91c4a4ab161785af3e1f8d850d.1920x1080.jpg
Audiovizuální kvality titulu jsou na míle daleko současným VR projektům

Obsah a podání rozhodně není to jediné, co v případě Alyx ukazuje, jak kvalitní AAA produkt můžete vyrobit pro brýle virtuální reality. Většina dnešních VR her totiž působí spíše jako demoverze a ukázky "co kdyby". Alyx však i z grafického hlediska často vyráží dech. Design úrovní je špičkový, atmosféra se geniálně trefuje do jednotlivých kapitol, postavy jsou živé a působí věrohodně. Modely futuristických zbraní a dalších udělátek Combine jsou už jen třešničkou na dortu. Korunku všemu nasazuje výborný dabing a hudební podkres. 

Verdikt

Spousta lidí při oznámení Alyx nadávalo, že nejde o plnohodnotný třetí díl a proč vůbec všichni tak netrpělivě čekáme na hru pro mrtvou platformu. Valve ale jako už mnohokrát dokázalo, že umí vytvořit herní produkt, který všichni chceme hrát. Jen o tom možná ze začátku nevíme. Alyx je výborným příběhovým dodatkem do světa Half-Life a především technicky perfektním důkazem, že virtuální realita má ve hrách své nezastupitelné místo. A pokud se studia budou snažit vytvořit AAA titul a nikoliv jen VR demo, můžeme se začít těšit na světlé zítřky platformy. Je úplně jedno, zda jste fanouškem Half-Life či nikoliv. Alyx si jednoduše musíte zahrát. Už jen kvůli tomu, abyste si na virtuální okno načmárali virtuální fixou nějakou tu sprosťárnu. 

Diskuze (32) Další článek: Reboot Silent Hillu bude podle všeho exkluzivní pro Playstation 5

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,



Sex manželských párů? Jen výjimečně. Ložnice ovládnou roboti s umělou inteligencí

Sex manželských párů? Jen výjimečně. Ložnice ovládnou roboti s umělou inteligencí

** Sex manželských párů jen při zvláštních příležitostech. ** Ložnice ovládnou sexuální roboti s umělou inteligencí. ** I to je jeden ze závěrů Mezinárodní robotické konference.

Filip KůželJiří Liebreich
RobotiSexUmělá inteligence
Světu hrozí „vlhká žárovka.“ Měla dorazit až v polovině století, ale už je tu

Světu hrozí „vlhká žárovka.“ Měla dorazit až v polovině století, ale už je tu

** Nejteplejší místo na Zemi nemusí být to nejnebezpečnější ** Největším zabijákem se stane až mix tepla a vlhkosti ** Asie se nebezpečně přiblížila hraniční hodnotě 35 °C twb

Jakub Čížek
MeteorologieGlobální oteplování
Nový hit. Tahle appka vám udělá profilovku jako od pouličního ilustrátora

Nový hit. Tahle appka vám udělá profilovku jako od pouličního ilustrátora

** Aplikace NewProfilePic se na Androidu stala hitem ** Můžete si v ní vytvořit profesionálně vypadající profilovky ** Pozor ale na agresivní cenovou politiku za Pro verzi

Martin Chroust
FotografieUmělá inteligenceMobilní aplikace
Nejzajímavější zbraně ve válce na Ukrajině. Co dokáže americký salvový raketomet M270

Nejzajímavější zbraně ve válce na Ukrajině. Co dokáže americký salvový raketomet M270

** Oživený výčet zbraní, které zaujmou technologickým řešením ** Neděláme si nárok na kompletní výčet** Informace často chybí, a tak se snažíme kličkovat mezi propagandou

Jakub Čížek
UkrajinaZbraněRuskoArmáda
Prodělaný covid? Jako když mozek zestárne o dvacet roků

Prodělaný covid? Jako když mozek zestárne o dvacet roků

** Zdoláním nákazy covid nekonč, následky mohou přetrvávat ještě řadu měsíců ** Práci mozku může choroba poznamená podobně, jako kdyby člověk zestárnul o dvacet let ** V IQ testech se to projeví poklesem o deset bodů

Jaroslav Petr
SARS-CoV-2COVID-19Mozek