HALO – první z nastupující generace 3D stříleček

Velice futuristicky vyhlížející terénní vozidlo s rotačním kulometem umístěným na korbě se prodírá skrz ohnivé gejzíry, které s ohlušujícím hřměním vybuchují všude kolem. Hlavy řidiče a předního i zadního střelce míhají zrádné kulky stejně rychle, jako světelné záblesky. Adrenalin hrozí protrhnout hráze, obličeje všech tří svírá mužná grimasa odhodlaných bojovníků. Obrana nepřátelské pevnosti na druhém konci pláně dlouho nevydrží...
HALO – první z nastupující generace 3D stříleček
Tohle je pouze krátký nástin jednoho jediného okamžiku z onoho nesčetného množství scénářů, které bude HALO, hra, která doslova lomcuje dnešním 3D akčním světem, umožňovat prožít. Prestižní zahraniční internetový časopis GameSpot zařadil tento titul mezi "Hry, které změní hraní". Samozřejmě, není divu. Každý, kdo se podívá na obrázky, zejména obrázky exteriérů, bude nepochybně unesen.

HALOHALO

Nejsou to však pouze exteriéry, které mají hráče nadchnout. Jason Jones, tvůrce slavných klasických her Marathon a Myth, a taktéž vedoucí programátor HALO, se nespokojí pouze s úchvatným terénem. Jeho cílem je způsobit převrat taktéž v animaci charakterů a ve fyzikálním modelu celé hry. Tomu musí nepochybným dílem dopomoci engine hry, o čemž Jones v rozhovoru pro magazín Inside Mac Games říká:

"Engine, který HALO využívá, počal svůj vývoj jako další generace terénového enginu pro Myth, s polygonovými jednotkami. Poté, po nějakém čase, co jsme si s tím hráli, nám začalo být jasné, že bude mnohem lepší zaměřit se s ním na akci jedné postavy než na využití pro nějakou strategii. Nestalo se z toho HALO, dokud jsme se dlouho potom nezaměřili na vytváření 3rd person akční hry."

Dalším z důvodů, proč HALO vypadá tak, jak vypadá, je to, že mnoho objektů využívá minimálně dvou, ale často i mnoha víc texturových map. Hodně se mluví o deformovatelném terénu, Jason Jones k tomu dodává:

"Deformovatelný terén je založen na terénním meshi (síti, mřížce). V Mythu byla terénní síť taktéž, ovšem byla statická - neměnila se v návaznosti na události v herním světě. Naopak zde, pokud nastane např. obrovská exploze, či začne orbitální bombardování, to vše po sobě zanechá díry v zemi jako permanentní část krajiny. Kameny a prach jsou částicové systémy, podobně jako počasí v Mythu. Příroda je plná částicových systémů, a pokud chcete vytvořit přírodní prostředí, musíte je mít také všude."

HALOHALO

Orbitální bombardování? Orbitální bombardování! V celém tom spěšném začátku zahlceném dojmy z fantastické grafiky jsem poněkud opomněl další důležitý prvek hry, a to její příběh. Pravda, u akčních her je to hodně diskutovatelná záležitost, ovšem když už tady je, proč o něm nevědět víc?

Všechno se to odehrává v hluboké budoucnosti, několik stovek let vpřed ode dneška. Lidé se rozlétli ze Země a kolonizovali galaxii. Postavili si základny v mnoha jejích odlehlých koutech a daří se jim vcelku dobře, dokud však nenarazí na hutnou skupinu cizáků, kteří si říkají (či jsou nazývání) Svazek (Covenant). Název napovídá, že asi nepůjde o jednu jedinou rasu, nýbrž o celý konglomerát rozličných alieních národů - a žádný z nich není ani trochu hezký, natož z duše dobrý (ale kdo dnes, natož v budoucnosti, je - bude, že?:). Všichni tihle emzáci jsou dost horliví, a to se projevuje i v jejich chování. Kdykoliv třeba narazí na nějakou lidskou předsunutou základnu, prostě ji ***puf*** (smažou z času i prostoru). Úplně beze slova (beze zvuku, kdo by chtěl po emzácích slova?). Postupně ničí všechny lidské výtvory a neštěstí je, že se blíží k matičce Zemi.

Wallpapery
Wallpaper
Wallpaper
Wallpaper
V tomto okamžiku se odehrává poslední bitva na poslední lidské kolonii, která nemá jméno Země. A všechno je, jak už to tak bývá, úplně ztraceno. Zbývá poslední, jediná loď. Naštěstí má chytrého kapitána, který se rozhodně, že než aby vedl alieny blíž a blíž k Zemi, přesune raději poslední ohnisko bojů někam daleko, daleko od Země, na nějaké náhodné místo kdesi v galaxii, a odvede s sebou i cizáky. A odvede ne jednu loď, ne dvě, ale kompletně všechny. Všechny prostě jako zlé včelky následují svou nepřátelskou, lidskou královnu.

HALOHALO

A tak se lidé dostanou do podivného hvězdného systému, ve kterém naleznou plno úžasných věcí. Mimo jiné je to taktéž jakási prstencovitá stavba probíhající mezi jedním plynovým obrem a jeho měsícem. Má 10 000 mil v průměru, má atmosféru, kontinenty, podporuje život, je obyvatelná. Ještě dřív než se ale stačí loď ukrýt, je napadnuta loděmi Svazu a rozstřílena na malé kousíčky. Nebyl by to ale správný americký film, kdyby se statečnému kapitánovi nepodařilo v posledních setinách vteřiny před rozpadem lodi vystřelit zbývající přeživší vojáky, zásoby a vybavení do Halo (jak byl kruh nazván). Vy, hlavní hrdina filmu, pardon, hry, jste samozřejmě elitním vojenským příslušníkem, a začít partyzánskou válku proti přesile Svazové flotily, která na Halo taktéž přistane.

Dovětek vypravěče: HALO bude 3rd person akční hra, což znamená AKCI, AKCI a ještě jednou AKCI. Každá minuta hraní bude přeplněna oním opojným nápojem.

Tak to bychom měli, teď už víte, o co že to vlastně půjde a co bude vaším úkolem. Nyní si povězme něco o zbraních a dopravních prostředcích, které na vás čekají. Pravdou je, že o nich zatím není známo příliš mnoho konkrétních informací, co ale víme, to vám povíme.

Zbraně lidí

MačetaMačeta – když nebude mít lidský bojovník k dispozici absolutně nic jiného, čím by mohl bojovat, mačeta se vždycky hodí.

KulometKulomet – bude kombinovat klasický automat s granátometem, schopným flusat lechtivé bonbónky s krásným kouřovým efektem na velmi úctyhodnou vzdálenost. Když z něj střílíte, prázdné nábojnice odlétávají na všechny strany (vzpomínáte na Žhavé výstřely? ;-) a přes záblesky skoro není vidět.

Brokovnice – bude vaší standardní zbraní na krátké vzdálenosti. Plusem bude jistě zabudovaná svítilna, kterou využijete zejména v interiérech. Samozřejmostí jsou výborné efekty jak při střelbě, tak při "pouhém" svitu.

Protipancéřové rakety – raketomet má čtyři komory a najednou pálí dvě rakety. Pokud vystřelíte po balistické křivce, jsou téměř donekonečna vidět kouřové stopy.

Standardní pistol s laserovým zaměřovačem – zaměřovač v tomto případě neznamená onu známou červenou tečku či křížek, který pomáhá lépe zaměřovat ku střelbě, nýbrž zaměřovač, pomocí něhož označíte např. cíl pro airstrike. Pokud vás tedy ohrožuje řekněme nějaký emzák v nějakém vozítku, na které bez raketometu prostě nemáte, prostě jej touto pistolí označíte, zalezete někam do hor, a počkáte, než mu na zadní sedadlo doručí vaši hoši "dáreček".

Puška s granátometemPuška s granátometem – prostě granátomet a puška v jednom, co vám mám povídat.

Harpuna – prostě harpuna, no. Někdo snad neví, co je to harpuna? Ne? Zeptejte se Pepka Námořníka.

SMG, Sniperka, Plamenomet – zatím nebyly k vidění, avšak do finální verze hry budou zařazeny. Pravděpodobné jsou i samostatné granáty.

HALOHALO

Zbraně cizáků

Energetická zbraňEnergetická zbraň, blíže nespecifikována - Toto má být aliení verze kulometu. Jako všechny emzácké zbraně či vehikly má dokonalé grafické ztvárnění.

Energovrhač – přibližný překlad z "Energy Propellant". Má to být ekvivalent k raketometu. Na špici má jakési zelené krystalky, které automaticky vystřeluje a také dobíjí. Se vzdáleností však ztrácejí účinnost, tzn. že čím blíže jste k cíli, tím víc kousků z něj zbude.

Energetický meč – velký, zeleně zářící meč, který vypadá jako meč, který nazelenale svítí :-).

Dopravní prostředky lidí

DžípDžíp – samozřejmě, nejdůležitější prostředek a nejlepší přítel mariňáka ztraceného ve vyprahlé poušti. Mohou v něm jet tři lidé - řidič, pasažér a zadní střelec, přičemž pasažér může mít taktéž zbraň (dle vlastního výběru). Celé auto se chová přísně dle fyzikálních zákonů, ostatně jako v podstatě celé HALO. Když jedete přes členitý terén, všech se třese, kola se různě prohýbají, apod. Navíc jsou všechna kola nezávislá, což znamená, že i nezávisle jednají. To znamená, že kolo na štěrku se bude točit o něco rychleji než kolo v hrbolaté trávě. Zajímavý je fakt, že prstenec má velmi nízkou gravitaci, mnohem nižší než je na Zemi (v trailerech byly často k vidění vojáci, kteří skákali či padali na ohromné vzdálenosti bez jakékoliv újmy na zdraví). Tvůrci na dotaz ohledně této vlastnosti odpovídají jednoduchým "Prostě je."

Neviditelný tank – jeden z těch menších ve hře, uveze dva pasažéry. S jedním může dělo střílet, ale pouze ve směru "jízdy". Pokud jsou v něm dva hráči, jedná dělo nezávisle, což se hodí zejména proti přesile cizáckých vehiklů. Dělo (resp. otočná věž) je samovyrovnávací, stejně jako většina dnešních moderních typů, a samo udržuje na mušce zadaný cíl, ať už jste na rovince nebo v horách.

Výsadková loďVýsadková loď – pomocí ní jsou vojáci přiváženi i odváženi z misí (pokud je přežijí). Trochu podobná té z Vetřelců, dokonce může podobně i převážet džíp (a šest mariňáků). Je nepravděpodobné, že by ji mohli ovládat hráči, spíše bude využívána pro jejich automatické výsadky či přivážení Botů (posil).

Lidé budou mít k dispozici taktéž vodní dopravní prostředky (jelikož řek a jezírek bude na prstenci jménem HALO více než dost), zatím je k dispozici pouze nákres jakési lodi.

HALOHALO

Dopravní prostředky cizáků

Vznášedlo – přibližně velikosti větší motorky, unese jednoho cizáka. Pokud má dostatečnou rychlost, umí docela divy, jako otočky ve vzduchu, apod. Designéři hry tvrdí, že většina alieních vehiklů pracuje lépe v plochém terénu, zatímco lidské dopravní prostředky snesou i kamenité, hornatější povrchy.

TryskáčTryskáč – nebo spíše tryskáček. O něm zatím není mnoho informací, snad jen, že je na něm v traileru vidět asi nejdokonaleji z celé hry vidět efekt průhlednosti.

Tak, to bychom měli kompletní výčet zatím dostupných informací o zbraních a vozidlech (příp. létavcích). Na nekonečných pláních prstence se však s největší pravděpodobností setkáte i s dalšími živočichy, zřejmě původními domorodci, povětšinou pravděpodobně neškodnými.

Samozřejmě, že vozidel využijete hlavně při multiplayeru. Ten má být velice rozmanitý, mnohem více, než by se dalo u "klasické" 3rd person akčňárny čekat, a bude se více blížit třeba Team Fortress či Starsiege Tribes. Což samozřejmě znamená, že pokračování zmíněných taveb, která by se obě měla na trhu objevit co nevidět, budou pro HALO velkou konkurencí. Navýsost zajímavou možností bude využití jakéhosi bota, počítačem řízeného spolubojovníka, např. jako zadního střelce do džípu. Je otázkou, zda bude tato možnost dostupná pouze v single-, nebo i v multiplayeru. Jisté je zatím pouze to, že celý multiplayer bude klást velký důraz na týmy a jejich spolupráci.

Grafika je úchvatná, ale na čele většiny hráčů vyvolává otázku HW náročnosti hry, pojďme se na tento problém podívat blíže. O hardwarové náročnosti se zatím Bungie, samotní tvůrci HALO, neradi vyjadřují, jako důvod udávají předčasnost tohoto tématu. Do vydání hry přeci jenom nějaký ten pátek ještě zbývá. Takže zde uvedu alespoň několik konfigurací, na kterých bylo HALO "viděno běhat": na výstavě MacWorld v New Yorku to byl Mac s G3/400MHz a Rage 128/16MB; jinde běželo HALO na P2/400MHz s TNT. Na E3 to bylo P3/450MHz s TNT2 a HALO běželo v rozlišení 1024x768 při 25 fps a maximální kvalitě obrazu (včetně bump mappingu). Bungie taktéž slibuje, že by se hra měla dokázat přizpůsobit dané konfiguraci a podle toho upravit svůj vzhled. Samozřejmě, že čím nadupanější stroj, tím lepší vzhled.

HALOHALO

Konečně se přibližujeme k finále, kterým jest vydání. Jeho datum je neznámé. Avšak nejbližším teoreticky možným se zdá být 2. polovina tohoto roku, maximálně koncem. Nejprve bude HALO vydáno pro X-Box (na DVD), později také pro PC (Windows) a MAC (na CD). Zaručeně však nebude HALO portováno pro PS2, což si zřejmě vydupal Microsoft, protože by tak ztratil jednu z mála pecek pro svoji tajemnou krabičku (X-Box).

A co řekl o hraní HALO na konzoli X-Box jeden z redaktorů magazínu ign.com:

"Připadalo mi to trochu nešikovné zkoušet hrát HALO s gamepedem, ale pokud jste odhodlaní zapařit si to, zvyknete si. Ačkoliv je lákavé to hrát už teď, raději si počkám na PC verzi, kde budu moct využít starou dobrou klávesnici a myš."

Kolem hry HALO se točí mnoho nejrůznějších zajímavostí a dohadů. Jednak okolo její příbuznosti s jinou slavnou gameskou od Bungie, totiž Marathonem, a druhak taktéž kolem původu jejího (vskutku trochu podivného) názvu. Pokusím se vše trochu osvětlit. Marathon, resp. M1, první díl ze tří, je hard-core first person střílečka z roku 1994. Na dlouhou dobu se stala jednou z nejlepších her dostupných pro platformu Macintosh (ano, byla k dispozici jen a pouze pro ni, takže není divu, že ji většina z vás asi nebude znát). Byl to takový "macovský DOOM", odehrávající se v daleké budoucnosti, kde jeden odvážný mariňák bojuje proti hordám zlých alienů. Ano, podobnost s HALO je zde zcela zřejmá, a tak není divu, že tvůrci využili popularity obou titulů, a jaksi je symbolicky "propojili" nejrůznějšími "náhodami" jako shodná jména, čísla, apod.

Co se týká původu slova "HALO", neexistuje žádná oficiální výpověď. Existují pouze dohady samotných hráčů, z nichž jeden (poměrně důvěryhodný) mluví např. o tom, že slovo vymyslel Buckminser Fuller, po němž jsou pojmenovány nedávno objevené Fulereny (C-60 - má to něco společného s uhlíkem a chemií, tfuj ;).

Jistě nebude bez zajímavosti povědět si také, kdo všechno vlastně pracuje na této hře:
Jason Jones - vedoucí projektu (pracoval již na hrách Marathon a Myth)
Konrad Shirinian - síťový kód
Chucky Gough - fyzika
Matt Segur - programátor
Paul Russell - grafika
Rob McLees - grafika
Shikai Wang - grafika
Marcus Lehto - grafika
Jamie Griesemer - design
Stefan Sinclair - "síťování" (Bungine.net III)
Tak to by měl být kompletní vývojový tým hry HALO.

A právě teď, když už jsem vyčerpal téměř všechny dostupné textové informace (samozřejmě, řečeno s trochou té nadsázky), nastává čas pro informace obrazové (a jiné). Takže nažhavte telefonní dráty, některé z těch trailerů opravdu stojí za to.

Trailery

Video z přehlídky GameStock (původ - Bungie, délka - 10:20 min, formát - MPEG, velikost – 182 MB, rozlišení - 320x240). http://www.bungie.com/products/halo/halo_footage_hi.htm.
Video z přehlídky GameStock (původ - Bungie, délka - 10:20 min, formát - MPEG, velikost - 34,7 MB, rozlišení - 144x120). http://www.bungie.com/products/halo/halo_footage_lo.htm.
Trailer pro výstavu E3 (délka - 9:42 min, formát - MPEG, velikost – 158 MB, rozlišení - 320x240). http://www.3ddownloads.com/showfile.php3?file_id=92939.
Sestřih z traileru pro výstavu E3 (délka - 1:40 min, formát - MPEG, velikost – 26 MB, rozlišení - 320x240). http://dl.fileplanet.com/dl/dl.asp?3dactionplanet/halo/halo_e3_preview_hires.mpg.
http://dl.fileplanet.com/dl/dl.asp?3dactionplanet/halo/halo_e3_preview_lores.mpg (13 MB, nižší kvalita).

Soundtrack

O hudbu této hry se stará společnost Total Audio, která také uvolnila tento soundtrack ve formátu MP3: http://halo.bungie.org/Halo_TotalAudio.mp3.

Další odkazy

http://halo.bungie.com/ - Oficiální stránky hry.
http://halo.bungie.org/ - Nejobsáhlejší informační zdroj o HALO (FAQ, minimálně týdenní updaty co se vývoje hry týče, loga, nákresy, filmečky, fan-fiction, a další).
http://halovault.ign.com/ - Poněkud chudší, avšak stále dobrý zdroj informací.
http://www.halonews.com/ - Zatím nepříliš obsáhlé, však čas sem tam něco zavane.

PS: Ohledně wallperů pro vás mám schované jedno překvapení, to ale až zítra/pozítří/popozítří :-).

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod stromeček

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod strom…

Toto je deset her, které byste rozhodně neměli při hraní na počítači vynechat.

18.  11.  2017 | | 12 N/A
Need for Speed Payback: nedostatečně rychle a zběsile (recenze)

Need for Speed Payback: nedostatečně r…

Po menší přestávce jsme se konečně dočkali dalšího dílu série Need for Speed. Prospěla závodům pauza stejně, jako novému asasínovi? To se dozvíte z naší recenze.

12.  11.  2017 | | 17 N/A
Na PS Store startuje nová akce, najdete tam spoustu her pod tři stovky

Na PS Store startuje nová akce, najdet…

Chcete si doplnit svou digitální knihovničku konzole Playstation o pár parádních pecek? V obchodě máte skvělou akci.

16.  11.  2017 | | 4 N/A
Testovali jsme Xbox One X: jde o nejvýkonnější konzoli na trhu?

Testovali jsme Xbox One X: jde o nejvý…

Tak je to konečně tady. Vyšel Xbox One X, nejvýkonnější konzole na trhu a dlouho opěvovaný klenot Microsoftu. Je to opravdu dobrá herní mašina nebo přeceněný favorit?

17.  11.  2017 | | 16 N/A
Městská akce Watch Dogs je na PC zdarma, stahujte!

Městská akce Watch Dogs je na PC zdarm…

Pokud jste ještě nedali prvním dílu této série šanci, nyní už nemáte žádný důvod akci nevyzkoušet.

7.  11.  2017 | | 2 N/A
Microsoft rozjíždí časově omezenou nabídku bundlů konzole Xbox One S

Microsoft rozjíždí časově omezenou nab…

Slevová mánie začíná.

12.  11.  2017 |
Fanoušci přinutili EA ke změně, Star Wars Battlefront 2 bude lepší

Fanoušci přinutili EA ke změně, Star W…

Velká vlna nevole od fanoušků Battlefrontu podle všeho padla na úrodnou půdu. EA chystá změny.

18.  11.  2017 | | 2 N/A
Cosplay: Když se z holek stávají vysněné krásky z videoher

Cosplay: Když se z holek stávají vysně…

Svět videoher se již dávno vymanil ze svého virtuálního rámce a čím dál tím více se prolíná s naším reálným životem a to v mnoha ohledech. Je ve vzájemném propojení s literaturou, filmovou či hudební tvorbou a ovlivňuje též intersociální vztahy. Jedním z pozoruhodných fenoménů v tomto ohledu je stále populárnější cosplay.

9.  11.  2017 | | 31 N/A