HALO aneb historie jedné z nejunikátnějších sérií

vytisknout velikost písma
Člověk by pomalu ani nevěřil, že s dílem Halo 5: Guardians mluvíme o dalším pokračování více než 14 let staré ságy. Pojďme si připomenout historii jedné z nejslavnějších herních sérií všech dob.

Každý, kdo alespoň krapet pozoruje herní scénu, slyšel o sérii Halo. Důvodů je mnoho, poněvadž je to hra, která svými inovacemi a kvalitou dodnes předvádí kousky, ze kterých šílíme jako malá školačka na koncertě Justina Biebera.

Hlavním důvodem tohoto připomenutí je, že mluvíme o více než 14 leté historii. Halo se umístilo na pozici nejdůležitější exkluzivity Microsoftu a nyní pod křídly studia 343 Industries mění svůj dřívější koncept. Jak tato série začínala?

Začátky Bungie

Je to jako v pohádce, kdy student Alex Seropian, kterého velmi bavil vyvoj her (vytvořil například klon hry Pong zvaný Gnop!), se rozhodl založit své vlastní herní studio jménem Bungie. Prvním pokynem tohoto studia byla top-downová střílečka Operation: Desert Storm, která prodala více než 2 500 kopií.

Studio by samozřejmě Alex nezvládl spravovat sám a pomocnou ruku mu podal student Jason Jones. Alex a Jason společnými silami začali tvořit hry a vytvořili RPG Minotaur: The Labyrinths of Crete, které vyšlo exkluzivně na systému Apple 2 a prodalo více než 2 500 kopií, což není pro exkluzivní hru na Applu v té době vůbec špatný výsledek.

alex-seropian.jpg

minotaur_1.jpgminotaur_2.jpgminotaur_3.jpg

Studio se rozrůstalo, nápady přibývaly a Bungie se vrhlo na tvorbu stříleček z prvního pohledu. Jejich první FPS se stal titul Pathways into Darkness, na který navázala velmi povedená trilogie Marathon. Zajímavé je, že Bungie stále věrně tvořilo hry pro Apple a Pathways into Darkness se stal pro něj exkluzivním titulem. Marathon se podíval i na jiné operační systémy, ale se značným zpožděním, což můžeme považovat za celkem zásadní chybu.

Je nutné si uvědomit, že mluvíme o samotném začátku žánru FPS. Na světě sice již hodnotnou dobu existoval titul Wolfenstein 3D (kterému předcházeli jiní, ne až tak populární Wolfensteini) a o další historicky významné pozice ve videoherní historii se vedly krušné boje. Společnost Id Software, stojící za sérií Wolfenstein, vydala 10. prosince roku 1993 brutální střílečku Doom, přičemž Marathon vyšel asi o rok později, 21. prosince roku 1994.

Marathon byl výborný titul. Umístil vás do role vojáka (s výzbrojí Mjolnir, se kterou se později setkáváme v Halo) a vašim úkolem bylo zabít nepříliš sympatické emzáky. Na rozdíl od Doomu ale nebylo zabíjení ve stylu mám zbraň, jdu zabíjet příšery, ale setkaly jsme se s příběhem, ve kterém nechyběly veškeré sci-fi prvky, které máme v dnešních sci-fi střílečkách rádi.

marathon.jpg

marathon_1.jpgmarathon_2.jpgmarathon_3.jpg

Bojový systém byl zábavný, grafika na tu dobu také nebyla vůbec špatná a rozložení úrovní se řadilo k vynikajícím. Každopádně Applovská exkluzivita zaručila, že na výsluní se dostal Doom a poté, co se Marathon dočkal vydání i na Windowsu, ztrhla ho vlna kritiky. Zoubek času se na trilogii bohužel podepsal.

Vdechujeme život velikánovi

Nikdo Bungie ale nemohl vytknout, že původní Applovský Marathon byl jedním z nejlepších titulů té doby a se svým novým chystaným projektem bylo Bungie velmi sledovaným studiem. Jejich další hra měla být opět exkluzivní na Apple a mělo se jednat o strategii Halo. Ve hře jste měli ovládat jednotky na planetě Reach a bojovat proti mimozemšťanům z uskupení Covenant. Původní námět se ale kompletně změnil poté, co studio koupil Microsoft.

Microsoft tenkrát v herním světě hrál důležitou roli, ale rozhodl se hrát na první noty tím, že vytvoří svou vlastní konzoli Xbox. V té době ale byly konzole běžnou součástí společnosti a aby si Xbox dokázal vydobýt místo mezi konkurencí, mezi kterou nechybělo Nintendo a Sony, musel Microsoft přijít s nějakou peckou. Koupě studia Bungie bylo jedním z nejlepších rozhodnutí v celé historii Xboxu.

K úspěchu přispěla povaha Microsoftu, poněvadž tato společnost se nikdy nebála investovat balík peněz do projektů, které se jí zdály přínosné. Po milionové investici do Bungie ale chtěli vytvořit hru, kterou by rádi viděli na své začínající platformě a rozhodli se, že Halo nebude strategie, ale bude se jednat o FPS. Také změnili jméno a k Halo připojili Combat Evolved, poněvadž si mysleli, že titul s tímto názvem bude mít větší naději na úspěch.

halo_combat_evolved.jpg

halo_1.jpghalo_2.jpghalo_3.jpg

Vývojáři z Bungie se pustili do práce a pod kódovým názvem Monkey Nuts and Blam! tvořili jednu z největších her historie. Nakonec v listopadu roku 2001 zavítal na první Xbox titul Halo: Combat Evolved, přičemž první Halo můžeme dosud považovat za jednu z nejlepších stříleček vůbec. Přinesla totiž do žánru FPS skvělé novinky, mezi kterými nechyběl obnovující se život (čímž Halo předběhlo dokonce i Call of Duty), výborná inteligence nepřátel a spojenců, ale hlavně naprosto unikátní bojový systém v otevřených prostorech, které byly plně přístupné jakémukoli stylu hraní. Dokonce se zde představila i split-screenová kooperace, hra bohužel nepodporovala kooperaci přes internet.

Přesto se Halo setkalo i s mnoha problémy. Byly zde například prostory „přes kopírák“ a nepříliš poutavý příběh. To však nezabránilo tomu, aby Halo: Combat Evolved vytvořilo hratelností a příběhové základy, které vedly ke vzniku jedné z nejunikátnějších sérií.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 důvodů, proč běžet do obchodu pro Nintendo Switch

10 důvodů, proč běžet do obchodu pro N…

Nintendo Switch představuje nový svěží herní zážitek, který se velmi liší od hraní na Xbox One a PS4. Přinášíme vám 10 důvodů, proč byste si tuto konzoli měli koupit.

12.  7.  2017 | | 16 N/A
TES Online: Morrowind – návrat do známého světa (recenze)

TES Online: Morrowind – návrat do znám…

MMORPG The Elder Scrolls Online se dočkalo svého nového rozšíření Morrowind, díky kterému se hra obohatila o nový pestrý svět a o novou třídu. Stojí za to vrátit se do Tamrielu?

10.  7.  2017 | | 2 N/A
10 důvodů, proč s koupí Nintendo Switch ještě počkat

10 důvodů, proč s koupí Nintendo Switc…

Nintendo Switch je velmi zajímavá konzole, což nás inspirovalo k článku o tom, proč byste si tuto konzoli měli koupit. Z jiného úhlu pohledu však trpí mnoha chybami, kvůli kterým byste si ji naopak určitě kupovat neměli.

17.  7.  2017 | | 5 N/A
Virtuální realita na E3: nejzajímavější pecky veletrhu

Virtuální realita na E3: nejzajímavějš…

Na letošní E3 se nezapomnělo ani na fanoušky virtuální reality. Na konferencích se jim sice nevěnovalo valné množství pozornosti, ale i tak se mezi oznámenými tituly objevilo pár dobře vypadajících kousků. Je libo pecky od Bethesdy jako je Fallout nebo Doom ve VR? A co takhle nějaké exkluzivity na PSVR? To všechno tady najdete.

14.  7.  2017 |
Apple znovuobjevil rozšířenou realitu. Vývojáři už předvádí parádní aplikace

Apple znovuobjevil rozšířenou realitu.…

Apple pravděpodobně přetransformuje další důležitý segment - rozšířenou realitu.

16.  7.  2017 | | 2 N/A
Need for Speed Payback: E3 dojmy z Rychle a Zběsile

Need for Speed Payback: E3 dojmy z Ryc…

Série Need for Speed se opět vrací po roční pauze s dílem Payback, který by měl sérii opět přinést její zašlou slávu. Bylo nám toho naslibováno hodně, ale je to vůbec to, co hráčská komunita od této kultovní série požaduje?

9.  7.  2017 | | 2 N/A
Podívejte se na 20 minut z Xbox One X verze nového Assassin

Podívejte se na 20 minut z Xbox One X …

Nový asasín vypadá opravdu výborně a GAME nyní nabízí další 4K záběry z Xbox One X verze hry, která má být jednou z graficky nejkvalitnějších.

8.  7.  2017 | | 6 N/A
Nový rekord! Valve po letní slevové akci zabanovalo přes 40 tisíc uživatelů

Nový rekord! Valve po letní slevové ak…

Anti-Cheat systém společnosti Valve se překonal, zabanováno bylo rekordních 40 tisíc uživatelů.

11.  7.  2017 | | 5 N/A