HALO aneb historie jedné z nejunikátnějších sérií

Člověk by pomalu ani nevěřil, že s dílem Halo 5: Guardians mluvíme o dalším pokračování více než 14 let staré ságy. Pojďme si připomenout historii jedné z nejslavnějších herních sérií všech dob.

Každý, kdo alespoň krapet pozoruje herní scénu, slyšel o sérii Halo. Důvodů je mnoho, poněvadž je to hra, která svými inovacemi a kvalitou dodnes předvádí kousky, ze kterých šílíme jako malá školačka na koncertě Justina Biebera.

Hlavním důvodem tohoto připomenutí je, že mluvíme o více než 14 leté historii. Halo se umístilo na pozici nejdůležitější exkluzivity Microsoftu a nyní pod křídly studia 343 Industries mění svůj dřívější koncept. Jak tato série začínala?

Začátky Bungie

Je to jako v pohádce, kdy student Alex Seropian, kterého velmi bavil vyvoj her (vytvořil například klon hry Pong zvaný Gnop!), se rozhodl založit své vlastní herní studio jménem Bungie. Prvním pokynem tohoto studia byla top-downová střílečka Operation: Desert Storm, která prodala více než 2 500 kopií.

Studio by samozřejmě Alex nezvládl spravovat sám a pomocnou ruku mu podal student Jason Jones. Alex a Jason společnými silami začali tvořit hry a vytvořili RPG Minotaur: The Labyrinths of Crete, které vyšlo exkluzivně na systému Apple 2 a prodalo více než 2 500 kopií, což není pro exkluzivní hru na Applu v té době vůbec špatný výsledek.

alex-seropian.jpg

minotaur_1.jpgminotaur_2.jpgminotaur_3.jpg

Studio se rozrůstalo, nápady přibývaly a Bungie se vrhlo na tvorbu stříleček z prvního pohledu. Jejich první FPS se stal titul Pathways into Darkness, na který navázala velmi povedená trilogie Marathon. Zajímavé je, že Bungie stále věrně tvořilo hry pro Apple a Pathways into Darkness se stal pro něj exkluzivním titulem. Marathon se podíval i na jiné operační systémy, ale se značným zpožděním, což můžeme považovat za celkem zásadní chybu.

Je nutné si uvědomit, že mluvíme o samotném začátku žánru FPS. Na světě sice již hodnotnou dobu existoval titul Wolfenstein 3D (kterému předcházeli jiní, ne až tak populární Wolfensteini) a o další historicky významné pozice ve videoherní historii se vedly krušné boje. Společnost Id Software, stojící za sérií Wolfenstein, vydala 10. prosince roku 1993 brutální střílečku Doom, přičemž Marathon vyšel asi o rok později, 21. prosince roku 1994.

Marathon byl výborný titul. Umístil vás do role vojáka (s výzbrojí Mjolnir, se kterou se později setkáváme v Halo) a vašim úkolem bylo zabít nepříliš sympatické emzáky. Na rozdíl od Doomu ale nebylo zabíjení ve stylu mám zbraň, jdu zabíjet příšery, ale setkaly jsme se s příběhem, ve kterém nechyběly veškeré sci-fi prvky, které máme v dnešních sci-fi střílečkách rádi.

marathon.jpg

marathon_1.jpgmarathon_2.jpgmarathon_3.jpg

Bojový systém byl zábavný, grafika na tu dobu také nebyla vůbec špatná a rozložení úrovní se řadilo k vynikajícím. Každopádně Applovská exkluzivita zaručila, že na výsluní se dostal Doom a poté, co se Marathon dočkal vydání i na Windowsu, ztrhla ho vlna kritiky. Zoubek času se na trilogii bohužel podepsal.

Vdechujeme život velikánovi

Nikdo Bungie ale nemohl vytknout, že původní Applovský Marathon byl jedním z nejlepších titulů té doby a se svým novým chystaným projektem bylo Bungie velmi sledovaným studiem. Jejich další hra měla být opět exkluzivní na Apple a mělo se jednat o strategii Halo. Ve hře jste měli ovládat jednotky na planetě Reach a bojovat proti mimozemšťanům z uskupení Covenant. Původní námět se ale kompletně změnil poté, co studio koupil Microsoft.

Microsoft tenkrát v herním světě hrál důležitou roli, ale rozhodl se hrát na první noty tím, že vytvoří svou vlastní konzoli Xbox. V té době ale byly konzole běžnou součástí společnosti a aby si Xbox dokázal vydobýt místo mezi konkurencí, mezi kterou nechybělo Nintendo a Sony, musel Microsoft přijít s nějakou peckou. Koupě studia Bungie bylo jedním z nejlepších rozhodnutí v celé historii Xboxu.

K úspěchu přispěla povaha Microsoftu, poněvadž tato společnost se nikdy nebála investovat balík peněz do projektů, které se jí zdály přínosné. Po milionové investici do Bungie ale chtěli vytvořit hru, kterou by rádi viděli na své začínající platformě a rozhodli se, že Halo nebude strategie, ale bude se jednat o FPS. Také změnili jméno a k Halo připojili Combat Evolved, poněvadž si mysleli, že titul s tímto názvem bude mít větší naději na úspěch.

halo_combat_evolved.jpg

halo_1.jpghalo_2.jpghalo_3.jpg

Vývojáři z Bungie se pustili do práce a pod kódovým názvem Monkey Nuts and Blam! tvořili jednu z největších her historie. Nakonec v listopadu roku 2001 zavítal na první Xbox titul Halo: Combat Evolved, přičemž první Halo můžeme dosud považovat za jednu z nejlepších stříleček vůbec. Přinesla totiž do žánru FPS skvělé novinky, mezi kterými nechyběl obnovující se život (čímž Halo předběhlo dokonce i Call of Duty), výborná inteligence nepřátel a spojenců, ale hlavně naprosto unikátní bojový systém v otevřených prostorech, které byly plně přístupné jakémukoli stylu hraní. Dokonce se zde představila i split-screenová kooperace, hra bohužel nepodporovala kooperaci přes internet.

Přesto se Halo setkalo i s mnoha problémy. Byly zde například prostory „přes kopírák“ a nepříliš poutavý příběh. To však nezabránilo tomu, aby Halo: Combat Evolved vytvořilo hratelností a příběhové základy, které vedly ke vzniku jedné z nejunikátnějších sérií.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

8 nejšílenějších pařeb, které si můžete zahrát na Steamu

8 nejšílenějších pařeb, které si můžet…

Během letošního roku se Valve rozhodlo, že Steam Greenlight neplní tu roli, kterou od něj požadovalo. Skrz něj se na Steam totiž dostávaly opravdové zrůdnosti, jako třeba simulátor kamene. Tomu měla zabránit nová služba jménem Steam Direct. Jak si můžete všimnout, opět jim to tak úplně nevyšlo, a i nadále tak v nejpopulárnější digitální distribuci PC her naleznete unikátní šílenosti. Nabízíme vám ty nejbizarnější z nich!

14.  9.  2017 | | 7 N/A
9 věcí, které ve hrách zaručeně zvednou krevní tlak

9 věcí, které ve hrách zaručeně zvedno…

Všichni to znáte. Užíváte si epický souboj s bossem, a pak se něco pos.... Vybrali jsme největší podpásovky herního průmyslu.

22.  9.  2017 | | 9 N/A
Project Cars 2: závodní hra roku? (recenze)

Project Cars 2: závodní hra roku? (rec…

Na startovní čáru se nám řadí letošní první velký favorit na titul závodní hry roku 2017. Alespoň tedy papírově. Dlouho očekávané pokračování závodního simulátoru Project Cars je na světě. Jak tedy dopadl?

včera | | 18 N/A
Kontroverze ve hrách napříč časem aneb co to hraješ!

Kontroverze ve hrách napříč časem aneb…

Kontroverzní témata a hry. Něco, co přiláká jak stovky zákazníků, tak moralistů a kritiků. Jak se má situace v moderní společnosti?

20.  9.  2017 | | 5 N/A
7 nejděsivějších herních zážitků, které nesmíte hrát v noci

7 nejděsivějších herních zážitků, kter…

Strach a hrůza patří spíše k nepříjemným a nechtěným pocitům. Přesto je ovšem mnohdy záměrně vyhledáváme a jejich přítomnost si doslova užíváme, což je vlastně jeden z velkých paradoxů zábavního průmyslu. Hororové zážitky nás naplňují a přitahují zároveň, a to v jakékoli podobě. Pojďme si připomenout ty nejděsivější hry, které si lze v rámci videoher můžeme užít.

12.  9.  2017 | | 6 N/A
WRC 7: tak trochu šedá rally (recenze)

WRC 7: tak trochu šedá rally (recenze)

Nasaďte helmu, zapněte pásy a připravte se ke startu. Nový ročník WRC je konečně tady. A tak se ptáme, má v letošní konkurenci závodních her šanci na úspěch?

18.  9.  2017 | | 1 N/A
Herní filosofie: samotářské zážitky žijí dál

Herní filosofie: samotářské zážitky ži…

Byl tady Skyrim, bylo tady Divinity a teď tady máme třeba Uncharted. Singleplayer zkrátka stále táhne, nyní snad možná ještě více než kdy dříve.

16.  9.  2017 | | 7 N/A
Humble Bundle má slevy na hry od Bethesdy, Dooma a Wolfa koupíte za pár kaček

Humble Bundle má slevy na hry od Bethe…

Humble Bundle nás často těší skvělým akcemi a slevami na hry starší i nové a nyní se do víru dění přidala Bethesda se svým zástupem hitů.

18.  9.  2017 | | 1 N/A