HALO aneb historie jedné z nejunikátnějších sérií

Člověk by pomalu ani nevěřil, že s dílem Halo 5: Guardians mluvíme o dalším pokračování více než 14 let staré ságy. Pojďme si připomenout historii jedné z nejslavnějších herních sérií všech dob.

Každý, kdo alespoň krapet pozoruje herní scénu, slyšel o sérii Halo. Důvodů je mnoho, poněvadž je to hra, která svými inovacemi a kvalitou dodnes předvádí kousky, ze kterých šílíme jako malá školačka na koncertě Justina Biebera.

Hlavním důvodem tohoto připomenutí je, že mluvíme o více než 14 leté historii. Halo se umístilo na pozici nejdůležitější exkluzivity Microsoftu a nyní pod křídly studia 343 Industries mění svůj dřívější koncept. Jak tato série začínala?

Začátky Bungie

Je to jako v pohádce, kdy student Alex Seropian, kterého velmi bavil vyvoj her (vytvořil například klon hry Pong zvaný Gnop!), se rozhodl založit své vlastní herní studio jménem Bungie. Prvním pokynem tohoto studia byla top-downová střílečka Operation: Desert Storm, která prodala více než 2 500 kopií.

Studio by samozřejmě Alex nezvládl spravovat sám a pomocnou ruku mu podal student Jason Jones. Alex a Jason společnými silami začali tvořit hry a vytvořili RPG Minotaur: The Labyrinths of Crete, které vyšlo exkluzivně na systému Apple 2 a prodalo více než 2 500 kopií, což není pro exkluzivní hru na Applu v té době vůbec špatný výsledek.

alex-seropian.jpg

minotaur_1.jpgminotaur_2.jpgminotaur_3.jpg

Studio se rozrůstalo, nápady přibývaly a Bungie se vrhlo na tvorbu stříleček z prvního pohledu. Jejich první FPS se stal titul Pathways into Darkness, na který navázala velmi povedená trilogie Marathon. Zajímavé je, že Bungie stále věrně tvořilo hry pro Apple a Pathways into Darkness se stal pro něj exkluzivním titulem. Marathon se podíval i na jiné operační systémy, ale se značným zpožděním, což můžeme považovat za celkem zásadní chybu.

Je nutné si uvědomit, že mluvíme o samotném začátku žánru FPS. Na světě sice již hodnotnou dobu existoval titul Wolfenstein 3D (kterému předcházeli jiní, ne až tak populární Wolfensteini) a o další historicky významné pozice ve videoherní historii se vedly krušné boje. Společnost Id Software, stojící za sérií Wolfenstein, vydala 10. prosince roku 1993 brutální střílečku Doom, přičemž Marathon vyšel asi o rok později, 21. prosince roku 1994.

Marathon byl výborný titul. Umístil vás do role vojáka (s výzbrojí Mjolnir, se kterou se později setkáváme v Halo) a vašim úkolem bylo zabít nepříliš sympatické emzáky. Na rozdíl od Doomu ale nebylo zabíjení ve stylu mám zbraň, jdu zabíjet příšery, ale setkaly jsme se s příběhem, ve kterém nechyběly veškeré sci-fi prvky, které máme v dnešních sci-fi střílečkách rádi.

marathon.jpg

marathon_1.jpgmarathon_2.jpgmarathon_3.jpg

Bojový systém byl zábavný, grafika na tu dobu také nebyla vůbec špatná a rozložení úrovní se řadilo k vynikajícím. Každopádně Applovská exkluzivita zaručila, že na výsluní se dostal Doom a poté, co se Marathon dočkal vydání i na Windowsu, ztrhla ho vlna kritiky. Zoubek času se na trilogii bohužel podepsal.

Vdechujeme život velikánovi

Nikdo Bungie ale nemohl vytknout, že původní Applovský Marathon byl jedním z nejlepších titulů té doby a se svým novým chystaným projektem bylo Bungie velmi sledovaným studiem. Jejich další hra měla být opět exkluzivní na Apple a mělo se jednat o strategii Halo. Ve hře jste měli ovládat jednotky na planetě Reach a bojovat proti mimozemšťanům z uskupení Covenant. Původní námět se ale kompletně změnil poté, co studio koupil Microsoft.

Microsoft tenkrát v herním světě hrál důležitou roli, ale rozhodl se hrát na první noty tím, že vytvoří svou vlastní konzoli Xbox. V té době ale byly konzole běžnou součástí společnosti a aby si Xbox dokázal vydobýt místo mezi konkurencí, mezi kterou nechybělo Nintendo a Sony, musel Microsoft přijít s nějakou peckou. Koupě studia Bungie bylo jedním z nejlepších rozhodnutí v celé historii Xboxu.

K úspěchu přispěla povaha Microsoftu, poněvadž tato společnost se nikdy nebála investovat balík peněz do projektů, které se jí zdály přínosné. Po milionové investici do Bungie ale chtěli vytvořit hru, kterou by rádi viděli na své začínající platformě a rozhodli se, že Halo nebude strategie, ale bude se jednat o FPS. Také změnili jméno a k Halo připojili Combat Evolved, poněvadž si mysleli, že titul s tímto názvem bude mít větší naději na úspěch.

halo_combat_evolved.jpg

halo_1.jpghalo_2.jpghalo_3.jpg

Vývojáři z Bungie se pustili do práce a pod kódovým názvem Monkey Nuts and Blam! tvořili jednu z největších her historie. Nakonec v listopadu roku 2001 zavítal na první Xbox titul Halo: Combat Evolved, přičemž první Halo můžeme dosud považovat za jednu z nejlepších stříleček vůbec. Přinesla totiž do žánru FPS skvělé novinky, mezi kterými nechyběl obnovující se život (čímž Halo předběhlo dokonce i Call of Duty), výborná inteligence nepřátel a spojenců, ale hlavně naprosto unikátní bojový systém v otevřených prostorech, které byly plně přístupné jakémukoli stylu hraní. Dokonce se zde představila i split-screenová kooperace, hra bohužel nepodporovala kooperaci přes internet.

Přesto se Halo setkalo i s mnoha problémy. Byly zde například prostory „přes kopírák“ a nepříliš poutavý příběh. To však nezabránilo tomu, aby Halo: Combat Evolved vytvořilo hratelností a příběhové základy, které vedly ke vzniku jedné z nejunikátnějších sérií.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Hry roku 2018: pecky, na které se vyplatí zaostřit

Hry roku 2018: pecky, na které se vypl…

Musíte uznat, že minulý rok byl po herní stránce opravdu nabitý. Rok 2018 by ale snad mohl ten loňský ještě předčit. Některé z očekávaných pecek jsme pro vás vybrali, abyste se s námi měli na co těšit.

2.  1.  2018 |
Herní projekt AQP City: když chcete GTA bez GTA

Herní projekt AQP City: když chcete GT…

Grand Theft Auto porodilo nespočet klonů, více i méně úspěšných. AQP ale vypadá jako zcela nový level.

7.  1.  2018 |
8 největších herních zklamání roku 2017

8 největších herních zklamání roku 201…

Minulý rok přinesl hromadu skvělých her, bohužel však také mnoho zklamání. Těchto osm nás zamrzelo nejvíc.

9.  1.  2018 | | 9 N/A
10 největších herních překvapení roku 2017

10 největších herních překvapení roku …

Každý rok nás něčím zklame, zároveň však mnoha věcmi příjemně překvapí. Rok 2017 byl pro herní svět plný překvapení.

11.  1.  2018 | | 3 N/A
Nové hry i na slabém počítači: Vyzkoušejte zdarma Geforce Now pro PC

Nové hry i na slabém počítači: Vyzkouš…

Společnost Nvidia představuje konečně i na PC službu GeForce Now, která vám dovolí hrát i ty nejnovější hry na slabších počítačích.

8.  1.  2018 | | 3 N/A
Playstation 4 v roce 2018: nejočekávanější hry platformy

Playstation 4 v roce 2018: nejočekávan…

Sice jste si u nás nedávno mohli přečíst o očekávaných hrách, tím ale ani zdaleka nekončíme. Letošní rok toho totiž přinese mnohem více než by se mohlo zdát. Začneme s tím, co se v tomto roce dostane na konzoli Playstation 4.

6.  1.  2018 |
6 tipů na originální sci-fi pařby, u kterých se nebudete nudit

6 tipů na originální sci-fi pařby, u k…

Sci-fi žánr se opět vrací do formy, a to takovým tempem, že zombie nákazu zahnal do kouta. Jaké vesmírné pecky nás potěšily během posledních pár let?

10.  1.  2018 |
DAKAR 18 budou pouštní závody v otevřeném světě pro PC, PS4 a Xbox One

DAKAR 18 budou pouštní závody v otevře…

Pokud jste fandové světového závodu Dakar a rallye vám také není cizí, rozhodně zaostřete na připravovaný projekt.

12.  1.  2018 | | 4 N/A