Halo: Combat Evolved Anniversary - všechno nejlepší (recenze)

Master Chief slaví 10. narozeniny, věřili byste tomu? Na dort ovšem může zapomenout, protože se slavit bude bojem.

Starším hráčům, kteří ještě pamatují, původní Halo Combat Evolved, asi nemusím dvakrát připomínat, o čem tahle hra vlastně je. Nicméně dovolte mi alespoň malé poučení pro mladší hráče, či osvěžení paměti pro pamětníky. Přeci jen, už je to deset let. Léta páně 2001 na svět společně s novým Xboxem přichází Halo (také označováno jako Halo Combat Evolved), které zafungovalo neuvěřitelně efektivně jako startovní titul nové konzole.Obrovské množství hráčů si také konzoli  Xbox kupuje především díky této hře a myslím, že až s odstupem času lze říct, jak byla původní hra skvělá.

Sluší se rovněž připomenout, že hra vyvíjená studiem Bungie přinesla skutečnou revoluci do FPS žánru. Spousta novinek dodnes nebyla překonána, což jen vyzdvihuje kvalitu původní hry.

Halo přineslo skutečnou revoluci do FPS žánru

Vždyť v jaké střílečce si dnes můžete v rámci jedné mise zvolit prakticky jakýkoliv dopravní prostředek pro cestování, aby na vás pak protivníci zcela adekvátně reagovali? Ukradnete letoun mimozemšťanů a myslíte si, že jste Covenanty převezli. Ale ouha, už jsou zase za vámi ve stejných letounech a pláchnout vás rozhodně nenechají. Samotná AI nepřátel byla a stále je na fantastické úrovni a to i s ohledem na typ nepřátel, kteří bojují různorodě.

Halo Anniversary 01.jpg Halo Anniversary 02.jpg

Další třešničkou na dortu byl revolučně zpracovaný multiplayer, který byl v rámci sci-fi stříleček překonán jen dalšími díly ze série. No a toto všechno je obsaženo i v remaku pod názvem Anniversary. Bohužel se však do tohoto disku vešlo nejen to dobré a pozitivní, ale i jisté neduhy, které jsou Halu často vyčítány.

Halo Anniversary 03.jpg Halo Anniversary 04.jpg

Na nové hráče bude asi trošku zmateně působit příběh, který se vlastně nikdy pořádně nerozjede, ale pěkně postupně dávkuje náruživým hráčům nové informacemi a to až do konce. Samotný vstup do hry je také poměrně bouřlivý a jen co si osaháte základní ovládání, už se na vás valí první várka Covenantů. Nemá cenu zde příběh nijak sáhodlouze popisovat, jedná se totiž o jeho přesnou kopii, ale přeci jen tu něco málo nového najdeme. Sem tam se objeví nějaký portál, vysvětlující něco málo z historie, což pomůže hráčům poskládat si rozkouskovaný příběh lépe dohromady. Nejedná se však o nic zas tak zásadního.

Asi by se slušelo popsat, co nám nový tým, který zároveň připravuje Halo 4, přineslinového. Moc toho není. Na první pohled je největší rozdíl v grafickém zpracování, které je plně v HD. Bohužel v porovnání s momentálními hvězdnými hrami velmi silně zaostává a nové hráče asi moc nezaujme. Postavy jsou neustále dost kostrbaté, prostředí relativně chudě zpracovaná a… No ano, opět nechybí úroveň Library, která mě doháněla k šílenství už v původní verzi. Nemůžu si pomoct, ale v roce 2011 už by si autoři kombinaci kláves kopírovat-vložit mohli, nebo spíše měli, odpustit. Co ocení fanoušci sledující proměny ve vizuálním zpracování, je tlačítko pro přepínání mezi původní a současnou verzí. To abyste mohli prakticky kdekoliv a kdykoliv porovnat zlepšení grafického hávu. Připravte se ale, že toto přepnutí vás bude stát drahocenné vteřinky, proto doporučuji porovnávat, jen když budete někde bezpečně schovaní.

Drobné novinky, které potěší

Jednou z novinek, kterou se verze Anniversary pyšní je použití Kinectu. Abych byl úplně přesný, hlasových povelů. Díky těm můžete například házet granáty na protivníky jen pouhým zakřičením daného hesla. Bohužel ale hlasové povely nefungují, jak by měly a trpí nepříjemným zpožděním. Několikrát se mi tak stalo, že než Master Chief na můj povel zareagoval, protivníci se rozprchli. I když se nejedná o špatný nápad, herní využití je prakticky nulové. No holt se alespoň něco nového na krabici napsat muselo.

Halo Anniversary 05.jpg Halo Anniversary 06.jpg

Další novinkou, a z mého pohledu daleko zajímavější, je určitě možnost kooperativního multiplayeru přes Xbox live. Hrou tedy můžete projít společně s kamarádem, což je velmi příjemný bonus.  V původní verzi byl co-op taktéž možný, ale jen v rámci rozdělené obrazovky.

Také multiplayer přináší něco nového, nicméně záleží na úhlu pohledu. Je totiž totožný s multiplayerem z Halo Reach, doplněný o celkem sedm nových map. Multiplayerový balíček je nicméně možné zakoupit i individuálně a to za cenu 1400MS bodů, bez nutnosti nákupu této hry. Pokud jste především fanoušci hry pro více hráčů a single vás moc nezajímá, doporučuji spíše tuto variantu.

Halo: Combat Evolved Anniversary přináší hráčům stejně skvělé zážitky jako původní díl a to i se všemi klady a zápory

Přítomnost achievementů už je v dnešní době bráno jako samozřejmost, na druhou stranu sbírání lebek určitě potěší. Především hráče, co mají v plánu si Halo dohrát vícekrát, protože po nasbírání určitého počtu lebek můžete trošku vylepšit své protivníky. Například jim dáte více munice, či více zdraví. Slouží ale také k zpřístupnění cheatů, nebo třeba k zapnutí velkých hlav u nepřátel. Tím nám výčet novinek prakticky končí.

Halo: Combat Evolved Anniversary je velmi složité hodnotit. Přináší hráčům stejně skvělé zážitky jako původní díl a to i se všemi klady a zápory. Nové grafické zpracování však v dnešní době už neobstojí a jak jsem již zmiňoval v článku, nové hráče k Halo asi nepřitáhne. Potom je otázka, zda se vyplatí hru zakoupit i majitelům původní hry. Odpověď je jen a jen na vás. Za sebe říkám, že se remake relativně povedl, ale chybí mi tu přeci jen více inovací, lepší grafika a více propracované ovládání hlasem přes kinect (když už to v balíčku tedy muselo být). Jako vzpomínka a ke zkrácení čekání na připravované Halo 4 však Anniversary zafunguje poměrně spolehlivě.

Dostupné pro: X360
Žánr: Akce | sci-fi střílečka
Výrobce: 343 Industries | Webové stránky hry