Halo Wars 2: potenciální kandidát na strategii roku (recenze)

Bylo tomu 27. února roku 2009, kdy vyšla strategie Halo Wars. Po dlouhém čekání jsme se dočkali pokračování. Povedlo se?

Strategie nemají na konzolích příliš velké zastoupení. Pravděpodobně kvůli tomu, že existuje předpoklad, že se na ovladači hrají strategie hůře než na myši. I přesto jsme se však dočkali mnoha výborných strategických titulů i na konzolích.

Halo Wars bylo bezpochyby jednou z nejlepších strategií na konzolích a nyní jsme se konečně dočkali pokračování a vysoká očekávání nejsou nadarmo. O tvorbu se postaralo studio Creative Assemly mající na svědomí sérii Total War. Musím hned zpočátku uznat, že z Halo Wars 2 jsem i po dlouhých hodinách stále nadšený a titul se určitě povedl.

Run little demons!

Považovat Halo Wars 2 za jednu hru je sice správně, ale klidně by šla rozdělit na tři části. To se sice dá tvrdit u více titulů, například při porovnání kampaně a multiplayeru Call of Duty. Halo Wars 2 však přináší opravdu zřetelně odlišný zážitek dle toho, zda hrajete multiplayer (případně skirmish v jednom hráči) nebo kampaň a zvláště hrajete-li mód Blitz.

kampan_2.pngkampan_1.pngkampan_3.pngkampan_4.jpgEfekty hry vypadají parádně, i když je hra graficky spíše jednodušší

Mrkněme se nejdříve na kampaň. Zde bohužel narazíte na největší problémy hry, v první řadě na děravý příběh. Jedna ztracená vesmírná loď Spirit of Fire (z prvního dílu Halo Wars) náhle objevila zvláštní objekt vytvořený Forerunnery, ve kterém vidí šanci na návrat zpět. Náhle však zjišťuje, že zde sídlí vojevůdce Atriox se svou mimozemskou sebrankou a že je tak úspěšný, že se dokonce dokázal úspěšně postavit Covenantům.

kampan_5.pngkampan_6.jpgkampan_7.pngSouboje velkých armád si budete opravdu užívat

Co naplat, Cutter, velitel lidské armády, řekne tak úžasný proslov, že jste odhodláni bojovat proti statisticky jasné porážce. Přičemž ani většina příběhu vás moc nezaujme, většinu času budete zkrátka dělat běžné mise nutné k dosažení vítězství a tedy splnění cíle přežít. Žádné zajímavější zápletky nebo něco, kvůli čemu byste se vyloženě přilepili k obrazovce, tedy neočekávejte. Až ke konci to začne mít pořádnou šťávu. Nic to však nemění na tom, že děj se odehrává zejména v pár cutscénách a větší pohlcení do příběhu asi nezažijete.

 

Kampaň bych určitě neoznačil za něco, kvůli čemu si hru kupovat.

 

Kampaň je bohužel zpočátku i z hlediska hratelnosti docela nudná. Autoři se totiž rozhodli z ní udělat tutoriál, takže přibližně polovina kampaně není výzvou a nevtáhne vás ani z hlediska příběhu. Později, když už máte všechny jednotky objevené, teprve zažijete pořádné souboje, ke kterým se docela rádi vrátíte.

Nic to však neměnní na faktoru, že kampaň bych určitě neoznačil za něco, kvůli čemu si hru kupovat. Na rozdíl od dřívějších Halo her, kde jsem kampaň odehrál klidně i 10krát, zde nemám pocit, že by byl zážitek se zbytkem hry srovnatelný. Je to docela škoda, cutscény jsou zde jedny z nejlepších, které jsem kdy viděl.

Se základnou nejdál dojdeš

Každopádně i když je první polovina kampaně spíše tutorial bez větší výzvy, opravdu vás základní principy hry naučí, i když ji celou prožijete jen za lidi. Hra je založená na tom, že máte svou základnu a vždy můžete stavět jen kolem ní na určitý místech. Můžete stavět sice i jiné základny, ale opět pouze na předem vyznačeních pozicích.

kampan_8.pngmultiplayer_1.pngmultiplayer_2.jpgmultiplayer_3.pngZačínám být závislý na výbuších, vypadají i znějí fantasticky

Na rozdíl například od Warcraftu 3 zde nemáte žádné pracující jednotky, ale všechny suroviny se tvoří ve speciálních budovách a to samé platí samozřejmě o jednotkách. Ve hře využíváte pevný materiál a energii, kdy pevný materiál obvykle použijete na stavbu budov a jednotek, zatímco energie doplňuje některé stavby, ale hlavně slouží k vylepšování stávajících budov a jednotek.

Základním pilířem hry je tedy váš rozvoj. Začnete s menší základnou a základními vojáčky a postupně zlepšíte svou ekonomiku a stavíte ty nejlepší jednotky. Jsou zde sice výjimky, o kterých si napíšeme později. Budování základny však přesto zůstává jedním z nejcharakterističtějších prvků.

multiplayer_7.pngmultiplayer_8.pngmultiplayer_9.pngVymyslet dobrou strategii je občas to hlavní

Velmi důležité není jenom stavění, ale samozřejmě i využívání vašich vojáků. Systém, kdy poměrně slabá jednotka může být kryptonitem toho nejudatnějšího nepřítele, zde funguje perfektně. Krýt si záda, sestavit dobrou bitevní pozici a využívat prostředí, se vyplatí. Vývojáři to vytvořili velmi pochvalně a proniknout do systému hry se vyplatí.

 

Systém, kdy poměrně slabá jednotka může být kryptonitem toho nejudatnějšího nepřítele, zde funguje perfektně.

 

Dokonce prostředí je až překvapivě promyšlené. Mimo to, že jsou zde vámi chtěné body (například zdroje energie), je velmi účinné například odstřelovat nepřítele ze skály nebo posílat pěšáky do úkrytu. Početně větší armáda může klidně prohrát, pokud je napadnete tou správnou strategií.

Do třetice schopnosti vašich hrdinů. Ve hře je šest a díky zdarma stažitelnému DLC dokonce sedm hrdinů (a další budou přibývat). Všichni se výrazně liší a to v první řadě svými jednotkami, zda jsou to lidští nebo covenantší vojevůdci. I v rámci jedné rasy však pocítíte zcela jiný systém ve schopnostech. Zatímco Atriox vytváří obranný štít, Cutter své nepřátele bombarduje, avšak rozdílností je zde víc a právě ty vám pomohou ve výběru.

Lepší stratég zvítězí

Jakmile dokončíte kampaň, čeká na vás velmi dobře vytvořený multiplayer. Výhodou určitě je, že si můžete bez problémů zahrát s boty, určitě však doporučuji skutečné hráče, s nimi je to teprve pořádná zábava.

Módy zde jsou celkem tři – Domination, Deathmatch a Stronghold. Nejklasičtější je Deathmatch, kdy máte jednoduše zničit úplně všechny nepřátelské základny. V Domination se pro změnu přetahujete o určité body na mapě a i když zde je možnost nepřátelskou základnu zničit, kvůli koncentraci bojů budete mít co dělat, abyste si udrželi těch pár pozic.

kampan_10.pngmultiplayer_4.pngmultiplayer_5.pngRůzné styly prostředí hru příjemně osvěží

Stronghold je úplně jiný. Máte v něm neomezené suroviny a vaším cílem je vlastnit co nejvíce základen. Všechny zmiňované prvky zde sice zahrnuty jsou, každopádně strategie se odvíjí od toho, co postavíte v co nejkratším čase. Vyžíváte-li se v masových soubojích, je tento mód pro vás jako dělaný.

Na Hearthstone už ani nepomyslíte

To, že by Halo Wars 2 šlo rozdělit na tři hry, zde opravdu pocítíte. V kampani a multiplayeru jsou však rozdíly hodně založeny na vztahu hráče a nepřítele. V kampani byla vaše situace jiná a obvykle začnete hrát ve stavu dobré ekonomiky. Multiplayer se naopak vyznačuje právě tím ekonomickým růstem.

blitz_1.jpg  K udržení bodů musíte využít veškerých možností

Největším rozdílem je bezesporu mód Blitz. Jedná se o karetní mód, ve kterém se o základnu vůbec nestaráte. Získáváte zde energii, kterou následně investujete do karet a okamžitě stavíte jednotky. Možnost postavit tank zde není vrcholem ekonomické stability, můžete ho naopak postavit hned na začátku.

Nebojím se přirovnat tento mód k Hearthstone. Všechny jednotky jsou v podstatě vyložené karty a vaše strategie se zakládá na tom, jakými kartami je porazit. Rozdílem je samozřejmě zejména ten fakt, že zde používáte jednotky v reálném čase na herním poli a vaším cílem není zabít hrdinu, ale obsadit a udržet tři body na mapě.

blitz_2.jpgblitz_3.jpgblitz_4.jpgPoužívání správných karet je základem k úspěchu

Řekl bych, že v Blitz je nejvíce znát rozdílnost jednotlivých hrdinů, poněvadž mají své exkluzivní karty. Dále zde na plné obrátky pocítíte vliv prostředí nebo potřebu rychlosti vašich jednotek – je zde oslabení jednotek v případě, že je nevytvoříte na jednom určitém místě.

Blitz je mód sedící spíše modernímu stylu, kdy nechcete čekat, ale naopak chcete rychlou akci. Zápasy v něm trvají přibližně pět minut. Jistě oceníte i Blitz Firefight, ve kterém normálně používáte karty, ale tři body na mapě zde musíte udržet před stále přibývajícími hordami nepřátel.

Bitva teprve začíná

I po dlouhých hodinách hrání mám pocit, že jsem hru pořádně neprozkoumal. Bitva za bitvou je strašná zábava, ale hlavně přicházíte na nové strategie a nové možnosti, jak uspět. Velkým kladem Halo Wars 2 je, že strategii využijete na všech frontách a že rozmanitost jednotek vede k různým herním stylům.

Ve výsledku je Halo Wars 2 opravdu vynikající strategií, která má třeba slabší polovinu kampaně, zbytek je však takřka perfektní. Závěrem rovněž připomínám, že Halo Wars 2 je součástí programu Xbox Play Anywhere, tedy kup na Xbox One a zahraj si to i na PC s Windowsem 10 s tím, že mezi těmito zařízeními funguje cross-platformový mutiplayer.

Hodnocení: 4,5/5

Klady:

- rozdílní velitelé

- veliká pestrost jednotek

- odlišné herní módy

- velmi povedené cutscény

- promyšlené prostředí

 

Zápory:

- slabší cca první polovina kampaně

- nepříliš chytlavý příběh

Vynikající strategie, která se skvěle vyjímá mezi jinými povedenými tituly studia Creative Assembly. Máte-li rádi real-time strategie, mohu vám Halo Wars 2 jen doporučit.

Diskuze (12) Další článek: Podívejte se na napínavou půlhodinu ze sci-fi světa Prey + nové obrázky

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,