Hardware: Saitek Cyborg X – páka pro letce, ne kyborgy

Patříte mezi (v současné době) těch pár milovníků virtuálního létání? To by vás mohla zaujmout návštěva Cyborga X, letecké páky od Saiteku.

Letecký simulátory zažily svůj ústup ze slávy, ale stále se najde pár her (a nemusí to být zrovna jen letecké simulátory), kde dojde k využití pořádný joystick. A pokud nepatříte mezi hardcore čichače virtuálního kerosinu, kteří se neobejdou bez pořádného HOTASu a sedačky z vyřazeného Migu 15, můžete pro vzdušné/ vesmírné radovánky zapřemýšlet o kybernetickém bojovníkovi od Saiteku.

Saitek Cyborg X 01.JPG

Páka jak ze Star Treku

Cyborg X kromě svého sci-fi jména okamžitě zaujme i futuristickým designem, který jakoby vypadl z kokpitu X-Wingu Luka Skywalkera.

Cyborg X kromě svého sci-fi jména okamžitě zaujme i futuristickým designem, který jakoby vypadl z kokpitu X-Wingu Luka Skywalkera

Hlavně kabely od tlačítek na vrchu páky vedené venkem dodávají Cyborgovi značně hi-tec vzhled, který podtrhává podsvícení dvojicí modrých diod (bohužel nejdou vypnout). Moderní dojem vyzdvihuje kovová část na podstavci páky.

Saitek Cyborg X 02.JPG Saitek Cyborg X 04.JPG

Ostatně i samotný podstavec ve tvaru písmene T vypadá stylově a zároveň však není pouhou designérskou pózou – sklopením horních ramen se dá docílit daleko kompaktnějších rozměrů, přičemž v rozloženém stavu je díky délce ramen stabilita joysticku dostatečná. I když přiznám, že by podstavec mohl být ještě o něco těžší, při držení jednou rukou má občas tendence se při ostřejších manévrech vpřed naklánět.

Saitek Cyborg X 11.JPG

Snadnou přenosnost Cyborgu X podtrhuje možnost páku nad podstavcem (nad pružinou, abych byl přesnější) odšroubovat. V tomto bodě bohužel z nějakého důvodu použili výrobci pro upevnění šroubovacího kusu na vodící páku pouze jeden kolíček, takže má páka při pohybu vpřed/vzad pár milimetrovou vůli. Sice mi to při hraní nijak zásadně nevadilo, ale při prvním osahání jsem si toho hned všimnul.

Spousta tlačítek, dvakrát

Cyborg X nabízí hned 12 tlačítek rozmístěných po celém ovladači. Na základně jich najdete hned 7 – kromě jednoho všechny poměrně snadno dosažitelné při držení ruky na regulaci tahu, která je mimochodem rozdělitelná na nezávislé ovládání dvou motorů. Palcem ovládnete hned 4 tlačítka, 2 další najdete na čelní straně a mačkají se ukazováčkem a prostředníčkem levé ruky. Poslední tlačítko je trochu bokem, což vám ale vadit příliš nebude, protože funguje jako shift pro přepínání funkce ostatních.

Saitek Cyborg X 07.JPG Saitek Cyborg X 08.JPG

Zbylou pětici tlačítek najdete na hlavici samotné páky. Spoušť na ukazováček je naprostou klasikou, zbylá 4 obklopují osmisměrný HAT klobouček. Hned pod ním najdete ještě specialitu – scrolovací kolečko. Trochu mě zaráží, proč tvůrci často koncentrují ovládací prvky na vrchol páky a nerozmístní je po celém těle, jako je to u pák v reálných letounech. Takhle jsou sice tlačítka hezky symetricky, ale ty na pravé straně od HAT se mačkají hůř a takový malíček zůstává úplně nevyužit.

Trochu mě zaráží, proč tvůrci koncentrují ovládací prvky na vrchol páky

Mikrospínače cvakají hlasitěji, hlavně ty na podstavci. Výtku si zaslouží i spoušť, která se mi začala občas zasekávat, zřejmě vadný model.

Upravte si páku dle libosti

Co ovšem u Cyborga kvituji s povděkem, jsou široké možnosti upravení si páky ruce. Pravda, joystick je sice primárně určen pro praváky, podle symetrické podpěry dlaně to ještě nepoznáte, ale podle ovládání tahu vlevo ano, stejně jako to potvrzuje podpěra palce pravé ruky. Pokud jste ovšem praváci, zbylé parametry si lze regulovat. Ať už jde v první řadě o nastavení výšky samotné páky, sklon (0 až 40 °) i naklonění samotné hlavice s tlačítky (0 až 30 °) Nezbytný klíč pro povolení šroubů najdete ve vypolstrované ploše pravého ramene základny.

Saitek Cyborg X 09.JPG Saitek Cyborg X 10.JPG

Mimo páky lze pochopitelně i nastavovat funkci samotných tlačítek pomocí speciálního softwaru od Saiteku. Nastavení je jednoduché a intuitivní, na žádné zásadní problémy jsem nenarazil.
Saitek Cyborg X je rozhodně solidní páka s nadstandardní výbavou –  force feedback tu nehledejte, ovšem rotace v ose Z pro ovládání směrovky nechybí, stejně jako dvojitá „throttle“ a shift pro zdvojení funkce tlačítek. Rozhodně potěší nastavitelnost joysticku.

 Saitek Cyborg X

 Výrobce: Saitek
 Distributor v ČR: Computron
 Cena: 1059 Kč

Pružina držící střed páky je spíš měkči, což mi osobně hodně vyhovovalo, stejně jako musím pochválit výborně zvolený materiál pro páku s určitým „gumovým“ pocitem. Pokud nepotřebujete zrovna HOTAS systém, určitě se vyplatí o Cyborg X zapřemýšlet, má svoje mouchy, finální dojem je víc než pozitivní.
 

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

8 největších herních zklamání roku 2017

8 největších herních zklamání roku 201…

Minulý rok přinesl hromadu skvělých her, bohužel však také mnoho zklamání. Těchto osm nás zamrzelo nejvíc.

9.  1.  2018 | | 9 N/A
10 největších herních překvapení roku 2017

10 největších herních překvapení roku …

Každý rok nás něčím zklame, zároveň však mnoha věcmi příjemně překvapí. Rok 2017 byl pro herní svět plný překvapení.

11.  1.  2018 | | 3 N/A
PC v roce 2018: nejočekávanější herní pecky platformy

PC v roce 2018: nejočekávanější herní …

Je tady další várka her, kterým byste v letošním roce měli věnovat pozornost. Bude toho vycházet věru hodně. Zahrajeme si na piráty, upíry nebo třeba stavitele pravěkého parku. A co takhle to celé završit tandemovým útěkem z vězení?

včera | | 8 N/A
Nejprodávanější hry roku 2017, které provětraly peněženky

Nejprodávanější hry roku 2017, které p…

Zajímá vás, které hry byly v loňském roce co do prodejnosti nejúspěšnější? My jsme to zjistili za vás.

15.  1.  2018 | | 3 N/A
DAKAR 18 budou pouštní závody v otevřeném světě pro PC, PS4 a Xbox One

DAKAR 18 budou pouštní závody v otevře…

Pokud jste fandové světového závodu Dakar a rallye vám také není cizí, rozhodně zaostřete na připravovaný projekt.

12.  1.  2018 | | 4 N/A
PlayerUnknown

PlayerUnknown's Battlegrounds: v jedno…

Když ze zkušeností v herní branži vycucáte geniálně jednoduchý koncept, občas to může fungovat. Občas až tak, že se z vašeho projektu stane nejhranější titul na světě. Skoro.

12.  1.  2018 | | 8 N/A
6 tipů na originální sci-fi pařby, u kterých se nebudete nudit

6 tipů na originální sci-fi pařby, u k…

Sci-fi žánr se opět vrací do formy, a to takovým tempem, že zombie nákazu zahnal do kouta. Jaké vesmírné pecky nás potěšily během posledních pár let?

10.  1.  2018 |
Jak by vypadaly současné herní hity v minulém století? (galerie)

Jak by vypadaly současné herní hity v …

Napadlo vás někdy, jak by vlastně vypadaly současné hry, kdyby byly vytvořeny v dobách dávno minulých? My už odpověď známe!

16.  1.  2018 | | 1 N/A