Harry Potter a Tajemná komnata: pozor na Bradavice! - recenze

Harry Potter je zpátky! Trochu nám vyrostl, pomalu se z něj stává nechutný pornofilní puberťák, který myslí jenom na „ženský“… Občas si ale najde čas na školu v Bradavicích, kde z nudy zachrání celý svět před „Vy-víte-kým“. Pokud nemáte rádi pasivní posedávání v kině, určitě oceníte 3D akční arkádu, kterou vám nyní nabízíme!

Žánr: akční / arkáda
Minimální konfigurace: procesor 350 MHz, 64 MB RAM, 450 MB na HDD, 8MB grafická karta, DirectX 8.0
Doporučená konfigurace: procesor 800 MHz, 128 MB RAM, 600 MB na HDD, 32MB grafická karta, DirectX 8.0
3D akcelerace: ano
Jazyk: angličtina (volitelně s českými titulky)
Výrobce: EA Games (
Vydavatel: Electronic Arts (
Distributor v ČR: Cenega (
Domovská stránka:
harrypotter.ea.com

2. díl herního zpracování dobrodružství slavného Harryho Pottera je právě v prodeji na Vltavě za skvělou cenu! Neváhejte a kupujte zde!
J. K. Rowlingová nejenže dovede napsat dobrou a nápaditou dětskou knížku, ale především umí kolem ní rozpoutat opravdu nechutné množství všech marketingových tahů! Harry Potter, mladý kouzelník ze školy v Bradavicích (jak vidíte, J. K. si v nechutnostech přímo libuje…), se po roce vrací: na plátna kin, na obrazovky PC a konzolí, na karty, na pulty samoobsluh… chybí už jen vysílání TV Nova, ale imunní Vláďa to už časem nějak zařídí.

Druhý díl se jmenuje Tajemná komnata a svým laděním je (alespoň co se filmové předlohy týče) spíše apokalyptické detektivní fantasy, zatímco první díl byl mix mezi dobrodružnou a akční pohádkou (samozřejmě v rámci dětských možností). Jelikož se hned po Spider-Manovi a LOTRovi jednalo o diváckou událost roku, druhý Harry i tentokrát vychází jako počítačová hra na nejrůznější platformy včetně PC.

Harry Potter 2 Harry Potter 2

Harry Potter 2 Harry Potter 2

Rowlingová napíše, EA Games to zpracují…

Ve srovnání s prvním dílem se příliš změn v grafickém enginu neudálo. Opět se jedná o starý dobrý prověřený Unreal Engine, takže se můžete těšit na akční arkádu z pohledu třetí osoby v poměrně slušné grafice. Ne, že bych byl bůhvíjak rýpavý, ale na dnešní dobu se jedná spíše o průměrný vizuální počin. Pokud to srovnám se staršími Giants, kteří nyní okupují novinové stánky coby příloha Score, vychází „obři“ jako jasný vítěz. Když už autoři nechtěli měnit nic na systému, mohli si alespoň více vyhrát na texturách. Maximální rozlišení 1024x768 je pro našince s 19“ monitorem téměř neuspokojivé, a tak po několika minutách strávených editací .INI souboru hru přizpůsobíte obrazu svému (včetně zpřístupnění zvuku EAX).

Od minulého roku se rovněž změnilo zpracování samotného menu. Aby to měli kluci a holky z EA Games o něco jednodušší, je nyní startovací menu zvlášť v okně (start, nahrání pozice – ukládání jen na vyznačených místech, volby) a samotná hra pak již běží na celé obrazovce (samozřejmě kvůli snazší konverzi na jiné platformy, i když stránky Cenegy odvážně píší „SPECIÁLNĚ NAVRŽENO PRO PC“). Působí to velice amatérsky, nicméně pro vydavatele bylo zřejmě důležitější hru vydat souběžně s filmovou premiérou, než ji zkvalitnit a doplnit. Od minula se nezměnil ani ubohý „windowsovský“ font, který doprovází titulky a nápisy (včetně české verze) – ve vyšších rozlišeních zůstává velikost písma stejná (zhruba 10 bodů), takže je občas nutno použít zvětšovací optiku.

Na druhou stranu se musí uznat, že díky použití staršího enginu a průměrné grafiky hru spustí i majitelé prehistorických počítačů typu Duron 600 s GeForce2 MX, kterých je u nás stále dost. Ti šťastnější z vás, kteří mají GeForce4 nebo Radeon9500, si mohou v klidu zapnout vyhlazování hran (FSAA) a užívat si plynulého pohybu.

Učím se, dělám zkoušky, postupuji v příběhu…

Hra se nedrží striktně své filmové předlohy – některé scény jsou zde zpracovány úplně jinak a v situacích, kdy na plátně Harry postupuje v příběhu spolu se svými kamarády Ronem a Hermionou, jste ve hře kvůli nějaké překážce úplně sami. Na druhou stranu jsem ani příliš neočekával nějakou taktickou 3D akci typu Counter-Strike.

Stejně jako v prvním díle, i zde se hra nevychyluje od svého konceptu – nejprve se učíte nové kouzlo teoreticky (v „jedničce“ jste museli obkreslovat myší symbol, nyní stačí v pravý čas mačkat kurzorové klávesy), následuje praktická zkouška (několik desítek minut prolézáte, skáčete, kouzlíte a běháte až k cíli) a ve volných chvílích se odehrává samotný příběh, jehož jste samozřejmě součástí.

Nejvíce mě potěšila „uvolněná“ atmosféra školy v Bradavicích, jelikož mimo lekce a postupování dějem se můžete po škole libovolně procházet, hledat skryté místnosti, sbírat Bertíkovy fazolky a karty, utkávat se v kouzelném duelu proti vašim kamarádům, hrát zápasy ve Famfrpálu nebo kšeftovat se spolužáky… Až toho budete mít dost, můžete vždy v příběhu pokračovat dále. Všechny zkoušky kouzel si navíc můžete zahrát znovu – budete-li rychlejší, získáte více bodů pro vaši kolej Nebelvír. Každý týden je pak vyhlašování průběžného pořadí všech čtyř kolejí, a pokud bude vaše kolej první, můžete se v omezeném čase proběhnout po bonusové místnosti plné fazolí… Samozřejmě stačí před vyhlášením získat náskok nad ostatními, nejlépe zdoláním několika zápasů Famfrpálu, či úspěšnějším složením zkoušek.

Kostra příběhu kopíruje film s několika odlišnostmi – samozřejmě nemá smysl vám ji prozrazovat a vřele doporučuji (pro lepší zážitek ze hry) nečíst knihu ani nechodit na film (tímto se Warnerům a Albatrosu předem omlouvám). Autoři PC verze si zaslouží pochvalu především za design Bradavic a skvělou atmosféru, které se nevyrovnají ani ty nejlepší arkády jako je např. Rayman.

Harry Potter 2 Harry Potter 2

Harry Potter 2 Harry Potter 2

Jednoduchý a ozvučený Harry

Druhý díl je především mnohem lehčí než první Kámen mudrců. Složité obkreslování kouzelných symbolů bylo nahrazeno jednoduchým mačkáním kurzorových kláves. U Famfrpálu vůbec nemusíte létat – stačí vrážet do protivníků a tisknout tlačítko pro chycení Zlatonky. Energie lze jednoduše „dobít“ pomocí lektvarů, jejichž výroba je velice snadná… Opět si lze zapnout „automatické skákání“, čímž se Harry zpřístupní úplným lenochům. Výběr kouzla nelze (kromě duelu) měnit. Hře by určitě neuškodilo více stupňů obtížnosti – takto ji dohrajete i s veškerými bonusy za max. 10 hodin čistého herního času (a to možná přeháním). Nepřátelé jsou primitivní, kouzel je poměrně málo.

Na druhou stranu si můžete hraní zpestřit sbíráním Bertíkových fazolek a nejrůznějších karet. S fazolemi pak můžete vekslovat se spolužáky a můžete si tak za ně pořídit koště Nimbus 2001, brnění na Famfrpál, nové karty nebo přísady k přípravě lektvaru. Za každých deset bronzových karet získáte nový sloupec energie (to aby hra byla ještě lehčí), za nasbírání všech čtyřiceti stříbrných se vám pak zpřístupní úroveň, ve které sbíráte v časovém limitu karty zlaté. Sám jsem ji dohrál napoprvé, a tak se mi nabídka herních možností silně zúžila.

Novinkou jsou Duely, ve kterých soupeříte proti ostatním spolužákům o fazolky. Finální „nepřítel“ pak může znamenat zisk 200 fazolí a s trochou zručnosti (lépe řečeno s jedním trikem, na který určitě přijdete sami) zvítězíte i nad ním. Získanou dovednost lze pak zúročit tak, že si tohoto soupeře můžete vychutnat vícekrát, čímž se naskýtá velmi snadná možnost zisku velkého množství fazolí (na nové karty).

Zvukové zpracování je téměř stejně kvalitní jako první díl. Některé hudební motivy se opakují, nicméně i tak vytvářejí velice dobrou atmosféru. Hra je namluvena jinými herci než ve filmové předloze – přesto se podařilo najít odpovídající hlasy. Je ovšem vtipné, že zatímco herec Daniel Radcliffe již ve filmové dvojice zmutoval, jeho herní kolega má stále hlas předpubertálního výrostka.

Harry Potter 2 Harry Potter 2

Harry Potter 2 Harry Potter 2

Harry Potter und tajomný komnatt – éto dokonalý Češtin!

Obrovskou slabinou u nás prodávané verze je úroveň částečné češtiny (která je v ceníku drze označována jako „kompletní“). Přeloženy jsou opět pouze titulky, a to tak strašně, že vám budou vlasy (a jiné části těla) stát na hlavě. Pokud chcete hru koupit svému dítku, češtinu raději neinstalujte – obsahuje velké množství chyb, které by měly na jeho rozumový vývoj neblahý význam. Od gramatických nepřesností, přes krkolomné věty až po „toust“ místo závěrečného přípitku. Cenega v poslední době své lokalizace spíše zanedbává a její zaměstnanci by si opravdu měli vzít příklad z kvalitních překladů CD Projektu!

• vynikající atmosféra a design
  • volnost při procházení školy
  • plynulost na starších PC
  • přítomnost češtiny
  • hudba a zvuky
  • sexuální jiskření mezi Harrym a Hermionou
  • přílišná jednoduchost
  • průměrná grafika
  • délka hry
  • kvalita češtiny
  • cena
  • blonďátý nácek Draco Malfoy

Za rok na viděnou s novými uhry a Bradavicemi!

Přes všechny zápory je Harry Potter a Tajemná komnata velmi příjemnou arkádou, která mnohé z vás zklame přílišnou jednoduchostí a krátkou hrací dobou. Na druhou stranu určitě oceníte velmi pěknou atmosféru, design úrovní nebo možnost vrátit se pomocí této hry do svých dětských let. Nezbývá nic jiného, než si počkat na příští rok, kdy vyjde třetí díl (a film) nebo přemluvit EA Games, aby zkusili něco jiného – třeba Three Nuts: Popelka Returns ®.

Pozn.: Harry Potter, Hermiona Grangerová, Ron Weasley, Draco Malfoy, Bradavice, Famfrpál, Nimbus 2001, Zlatonka, „Bertíkovy fazolky stokrát jinak“, Nebelvír, „Vy-víte-kdo“, EA Games, Electronic Arts, Cenega, CD Projekt, Unreal Engine, Windows, DirectX, AMD Duron Processor a Rayman, a to včetně označení ® či (tm), jsou registrovanými ochrannými známkami jejich právoplatných vlastníků. To aby bylo po právní stránce jasno :o).

Grafika: 6/10

Verdikt: Pokud vám nevadí úroveň „češťyny“, obtížnosti a délky hraní, Harry vás zaručeně pobaví!