PC | Recenze | X360 | PS3 | Akce

Harry Potter and The Deathly Hallows, part 2 (recenze)

Bitva o Bradavice (TM), v níž se Harry Potter (copyright & TM) utká s lordem Voldemortem (pouze TM). Velká licencovaná legrace!

Asi každý máme osobní sny a nenaplněné ambice, které se v člověku se střídavou intenzitou ozývají. Domluvit se pořádně francouzsky, napsat knihu, naučit se hrát na kytaru… Pokud nejste obzvláště protivný a nechutně ambiciózní člověk (a to nejste, protože právě čtete Doupě, místo abyste louskal(a) Bídníky v originále), zůstanou tyto plány v kategorii ROZPRACOVÁNO. Nikdy se nedokopete k tomu, abyste svůj sen zrealizovali a zodpovědně se třeba rok připravovali v jazykovce. Ale rozumíte, stejně byste to prostě chtěli umět.

Nebojte, i s takovým přístupem se můžete ve vysněném oboru uživit! Třeba jako vývojář počítačových her s logem Harry Potter.

Při přestřelkách přivřete oči… a nepoznáte rozdíl od Star Treku

Finální herní ztvárnění ságy (Harry Potter and The Deadly Hallows, part 2) totiž od začátku vypadá jako by ho spíchl po večerech tým nadšenců, který nikdy neslyšel o level designu, vyprávění a gradaci děje a neviděl žádnou hru od launche Playstationu 2.

Sedmapůltý herní Harry Potter je neuvěřitelně amatérský projekt, který pohromadě drží jen díky tomu, že všichni víme, kdo je kdo, o co jde a jak to dopadne.

Vážně? Oni za to chtějí čtrnáct stovek?

HP 7,5 je ve skutečnosti spíše souborem akčních sekvencí než plnohodnotnou hrou. Neustálá vřava, kterou sledujete zpoza postavy hrdiny (či hrdinky), je prokládána pouze videi. A ani ty vám občas nejsou schopné zprostředkovat zcela elementární informaci jako „kde se sakra vzala tady tahle postava a proč za ni hraju“. Ono to vlastně ani není podstatné. Stejně pořád střílíte (pardon, kouzlíte), kryjete se za překážky a střílíte a střílíte. V podzemí banky, v Bradavicích (TM) a v neuvěřitelně hnusných Prasinkách.

A až dostřílíte, objeví se někde boss, do nějž musíte střílet ještě víc. A když to budete dělat dostatečně dlouho, po zhruba pěti hodinách je konec.

Herr Vy-víte-kdo a jeho blitzkrieg

Chápete-li poslední díly Harryho Pottera mj. jako varování před totalitními režimy, nejnovější hra jde ještě dál než kniha či film. Krom führera a obrazu všeobjímajícího státního dozoru vám nabízí ošklivě a nudně provedené operace Market Garden a obléhání Stalingradu. Tvůrci se ani nesnažili akční vřavu smysluplně naroubovat do prostředí. Oni prostě jen naflákali do Gringottovy banky barikády a tunu strážců s hůlkami o kadenci rotačního kulometu.

Kouzlení je přitom neuvěřitelně tupé a mechanické. Přivřete oči… a nepoznáte rozdíl od Star Treku. Všude se to hemží laserovými paprsky, tamhle někdo vytáhl plazmový kanón a pozor! V dálce má někdo sniperku. Od libovolné scifi akce se to liší opravdu jen tím, že protagonisté nedřímají v rukou a pazourech příslušné zbraně, ale všechny paprsky vyvěrají z jejich hůlek.

Pohádka o nekonečném trápení a jedné hůlce

Kouzla se chvíli „nabíjejí“, takže si procvičíte prstoklad. Použijete jedno kouzlo, rychle překliknete na jiné (přičemž pro silnější kouzla musíte stisknout tlačítko na gamepadu dvojklikem) a pak ještě další laserový paprsek. Je jedno v jakém pořadí a počtu. Hlavně rychle zlikvidovat protivníka, abyste se mohli věnovat dalším. Dalším desítkám. Mimochodem - můžete být Harry, Hermiona či McGonallová - budete mít stejná kouzla. I po této stránce tedy vládne totalitní pořádek, nuda a nenápaditost.

Nejlepší Harry Potter? Ten z lega

Když se ohlédneme za celým herním odkazem dospívajícího čaroděje s kulatými brýlemi, zjistíme, že nejlepším titulem byl Lego Harry Potter: Years 1-4. Tedy žádná oficiální hra podle filmu, ale spíše volně inspirovaná plošinovka, která se na Harryho dobrodružství dívala trochu z nadhledu. Recenzi najdete zde.

Hra podle filmu – z roku 2003

Nepřátelé přilétají ze vzduchu ve vlnách, někdy před vás, někdy za vás, což dodává hře roboticky groteskní charakter a naprosto likviduje jakoukoli atmosféru boje o všechno.

Každá salva protivníků, která způsobně počká, až se zbavíte předchozí várky a pak se snese na bojiště odnikud, jen zvýrazňuje zoufalost level designu

Každá salva protivníků, která způsobně počká, až se zbavíte předchozí várky a pak se snese na bojiště odnikud, jen zvýrazňuje zoufalost level designu. TOHLE není hra, to je nanejvýš výsledek neumělé práce s editorem misí.

A to není všechno. Mise jsou zoufale lineární, plné viditelných a neviditelných překážek, přičemž slavný Harry Potter opravdu nepřeskočí ani malou zídku. I v této přímočaré konstelaci jsou jednotlivé úrovně nepřehledné, a tak je tvůrci dovybavili berličkou v podobě svítícího ukazatele, kam se má hráč dostavit. Souboje jsou spíše otravné, protivníci se chovají veskrze nenápaditě a spolubojovníci jsou ve hře do počtu.

Nechci zatracovat obecně hry podle filmů. Mají svůj smysl. Harry Potter and The Deathly Hallows, part 2 je ale blbá hra i na poměry této specifické kategorie. Běžného hráče urazí zastaralým konceptem, na fanouška filmu čeká ne příliš vychytané ovládání a principy. Nezachrání to ani grafika, ani bonusy a nezachránila by to ani fotka nahé Hermiony v HD. Tento kousek prostě neměl vzniknout.

Žánr: Akce | Kouzelnická akce
Výrobce: Electronic Arts | Webové stránky hry
  • Opravdu upřímně nevíme