Harry Potter and The Philosopher´s Stone

J. K. Rowlingová vytvořila knižní sérií o malém čaroději Harry Potterovi nový fenomén, který baví již více než 43 miliónů čtenářů po celém světě. Dnes se s ním setkáváme i na obrazovkách našich počítačů ve hře Harry Potter & The Philosopher's Stone inspirované prvním dílem této knižní série. Jak se autorům dílo podařilo si můžete přečíst v naší dnešní recenzi.
Harry Potter and The Philosopher´s Stone
Platforma: PC
Typ hry: arkáda
Multiplayer: ne
Minimální konfigurace: procesor 266 MHz, 64 MB RAM, 8MB grafická karta, 500 MB na HDD
Doporučená konfigurace: procesor 400 MHz, 128 MB RAM, 32MB grafická karta
Testovací konfigurace: AMD Duron 600 MHz, 256 MB RAM, 32MB grafická karta
Výrobce hry: KnowWonder
Distributor hry: Electronic Arts
Distribuce v Česku: Cenega

J. K. Rowlingová vytvořila knižní sérií o malém čaroději Harry Potterovi nový fenomén, který baví již více než 43 miliónů čtenářů po celém světě. Dnes se s ním setkáváme i na obrazovkách našich počítačů ve hře Harry Potter & The Philosopher's Stone inspirované prvním dílem této knižní série. Jak se autorům dílo podařilo si můžete přečíst v naší dnešní recenzi.

Myslím, že jméno Harry Potter není třeba představovat. Tato postavička z knih J. K. Rowlingové se stala za dobu své existence velice populární. V současné době byl dokončen i film inspirovaný právě těmito knihami a v poměrně nepříliš vzdálené budoucnosti se ho dočkáme i v českých kinech. I při této příležitosti (a také právě pro svou velikou popularitu) se postava Harryho dostává i na naše monitory prostřednictvím titulu Harry Potter & The Philosopher's Stone.

Knižní série & Film

Jak už bylo ve článku několikrát zmiňováno, samotná hra je inspirována knižní sérií Harry Potter autorky Joanne K. Rowlingové. První díl této pětidílné série (prozatím pětidílné, autorka totiž plánuje ještě další dva díly) nese název Harry Potter a Kámen mudrců (tedy stejně jako recenzovaná hra) a vyšel v roce 1997 v Anglii (u nás byl vydán nakladatelstvím Albatros). Od té doby světlo světa spatřili ještě další čtyři díly – jmenovitě Tajemná komnata, Vězeň z Azkabanu, Ohnivý pohár a Fénixův řád. O obrovské popularitě Harryho se snad nemá smysl zmiňovat, protože právě ona dala jeden z podnětů pro vytvoření počítačové hry a také filmové adaptace prvního dílu. Právě film měl premiéru v nedávné době, jeho režisérem je Chris Columbus a v hlavní roli Harryho Pottera se představil jedenáctiletý Daniel Radcliff. Uvedení filmu do českých kin je plánováno na 14. 2. 2002.

Harry PotterHarry Potter

Harry PotterHarry Potter

Příběh
Příběh hry vychází z prvního dílu série knih o Harry Potterovi a i když bychom zcela jistě nějaké nesrovnalosti objevili, drží se scénář hry knižní předlohy poměrně přesně (až na výskyt některých příšer či scén. Jsou to však věci, které se přímo nedotýkají hlavní linie příběhu.)

Ve hře se s Harrym setkáváte v době jeho příchodu do čarodějnické školy, přesněji do jeho příchodu na kolej Gryffindor (nebo-li česky Nebelvír). Krátce nato začíná Harry spolu se svými přáteli Ronem a Hermionou odhalovat roušku tajemství okolo kamene mudrců a jeho plánované „krádeži“. Mezitím ho však zaměstná nemálo hodin výuky čarování a řešení hádanek… Zastavím se právě u hodin čarování – ty jsou alespoň z počátku poměrně důležité, protože během nich naučí místní profesoři Harryho několika kouzlům, které budou tvořit základ čarodějnického umění. Výuka probíhá poněkud netradičním, avšak rozhodně ne nezajímavým způsobem – na obrazovce vám profesoři předvedou obrazec daného kouzla, který musíte v časovém limitu obtáhnout myší. Vaše úspěšnost (spíše se dá říci přesnost) je hrou vypočítávána v procentech a pokud splníte dané omezení (kupříkladu musíte obtáhnout obrazec alespoň z 65% správně), jste odměněni několika body pro vaši kolej (o významu těchto bodů si povíme později). Při pohledu na způsob výuky kouzel mě celkem pochopitelně napadlo, že se autoři nechali inspirovat úspěšným titulem Black & White. To tedy znamená, že nakreslením symbolu kdykoliv během hry, kouzlo vyvoláte. Inu, mýlil jsem se, protože tomu tak není. Aplikace kouzel probíhá pouze namířením Harryho na cíl vašeho kouzlení a zmáčknutím levého tlačítka na myši. Toť vše. Harry je v kouzlení stoprocentně úspěšný, možná by tomu tak být nemuselo, ale je to rozhodnutí autorů. Kouzel se celkově naučíte jen několik (zhruba pět) a budou vám nápomocna při otevírání zámků či přemisťování předmětů.

Harry PotterHarry Potter

Harry PotterHarry Potter

Fazolky a magické karty
Během hry má Harry možnost sbírat tzv. fazolky (znalcům knižní série netřeba představovat :-). Do jejich sbírání jsem se pustil také s poměrně velkým nadšením, očekávaje, že za to budu nějakým způsobem odměněn, ale ouha, nic extra se nekonalo. Svůj význam fazolky bezpochyby mají (společně s kartičkami, na nichž bývají vyobrazováni známí čarodějové či čarodějky), protože za sesbírání fazolek v počtu rovnajícímu se číslu 250 a všech kartiček jste na konci hry odměněni ziskem karty speciální. Slovo ouha před několika větami však bylo na místě, protože celá věc má háček. Sehnat všechny kartičky je prakticky nemožné – obvykle bývají schovány na místech ke kterým běžně není přístup a strávit hru jenom jejich hledáním (a tedy prolézáním každého koutu) myslím nikoho bavit nebude. Fazolky můžete také darovat Fredovi a Georgovi (bratři Rona), na co jim budou, uvidíte ale až na konci hry. Celkově jsem však postrádal hlubší význam jejich sběru, což je rozhodně škoda. Možná nemám pravdu, ale vidím v tom i jeden skrytý význam – sbírání fazolek vám ve hře zabere dost velkou část celkového herního času, pokud budete opravdu pečlivý, pak možná i čtvrtinu či dokonce třetinu – autoři tak dosáhli natažení doby, kterou budou muset hráči strávit u počítače pro dohrání tohoto titulu.

Světlé stránky hryTemné stránky hry
  • příběh
  • famprpál, simulátor letu na koštěti a další mezihry
  • grafika, hudba, zvuky
  • hardwarové nároky
  • ovládání
  • délka hry
  • sbírání fazolek, magických karet a bodů postrádá hlubší význam

Výše v textu jsem se také zmiňoval o tom, že v některých momentech vás profesoři odměňují body pro vaši kolej. Ty mají také svůj význam, protože všechny čtyři koleje naší čarodějnické školy spolu prostřednictvím těchto bodů soupeří. Kolej s největším počtem bodů na konci hry samozřejmě tuto soutěž vyhraje, díky zisku 60 bodů za zachránění kamene mudrců před krádeží je však téměř jisté, že to bude zrovna Gryffindor.

Harry PotterHarry Potter

Harry PotterHarry Potter

Mezihry
Ve hře najdete také několik momentů, které slouží jako malé rozptýlení jinak stále dokola se opakujícího poskakování, sbírání fazolek, plnění úkolů a hádanek (možná to vyznívá, že mi hra připadala díky troše stereotypu nudná, ale není tomu tak). S trochou nadsázky bych tyto momenty mohl označit za „mezihry“, i když budou znalcům knižní série jistě známé. Za všechno jmenujme honičku s obřím Trollem, šachovou partii ve které je vaším úkolem zlikvidovat všechny figurky či sportovní hru známou pod názvem Quidditch (famprpál). Jeho provedení ve hře je rozhodně zajímavé a proto by bylo na místě vysvětlit neznalým podstatu této hry. Odehrává se na oválném hřišti, kde proti sobě bojují dvě mužstva hráčů na košťatech. Aby některý z týmu vyhrál, musí ukořistit létající míč, právě momentem jeho zachycení hra končí – chytit létající míč bude samozřejmě i vaším úkolem. Celkově musím autory pochválit za zpracování famprpálu, mně osobně se velice líbilo.

Koncepce hry
U her stejného typu jako je recenzovaný Harry Potter je vždy velice důležité ovládání. Ono neustále poskakování, sbírání všelijakých věcí, kouzlení magických formulí a provádění jiných činností se totiž při špatně provedeném ovládání stává pro hráče noční můrou. Na první pohled se Harry bohužel v ničem neodlišuje. Citlivost ovládání při natáčení postavičky Harryho do stran je totiž dle mého názoru dost nedostatečná a hlavně v prvních minutách strávených u hry to bude většině z vás poměrně hodně vadit. Naštěstí to není problém takového rázu, abyste na něj po čase nezapomněli. Nelíbí se mi také, jakým způsobem je zaměřen cíl v případě, že na něj chcete použít nějaké kouzlo. Musíte totiž upravit pohled kamery (ta je mimochodem namířena na Harryho zezadu, jedná se tedy o third-person pohled) a to je často dosti nepraktické, v mnoha případech je velice těžké změnit směr pohledu do takového úhlu, abyste kouzlo mohli použít.

Harry PotterHarry Potter

Zvláště dětem, pro které je tento titul primárně určen, bude možná vadit možnost uložit si hru jen na vybraných místech přímo ve hře. Pravda, jsou takřka na každém kroku, ale v případě že jim předchází delší úsek hry či nějaká in-game scéna a vy se musíte znovu vrátit ke starší uložené pozici, nepotěší to nikoho. Na druhé straně by však možnost uložit hru v kterýkoliv okamžik učinila celý titul nesmírně jednoduchým, což je, pro dospělé hráče, už teď. Nakousl jsem tedy další chybičku, která asi bude vadit opravdu každému – dohrát hru je totiž možné za pouhých několik hodin.

Grafika, zvuky a hudba
Po grafické stránce se Harry Potter určitě povedl, to stejné platí i o grafice a zvucích, vše perfektně zapadá k danému „tématu“. Jistě potěší i hardwarové nároky, které jsou velice solidní a hra tak jde spustit i na starších slabších strojích.

Závěr
Předtím, než si přečtete z tabulky pod tímto textem konečné hodnocení, rád bych všechny upozornil, že velká většina chyb o kterých se v recenzi zmiňuji bude trápit jen postarší hráče, cílovou skupinu, pro kterou je hra určena (tedy dětské „publikum“), trápit nebudou. Na to jsem musel při konečném hodnocení brát ohled. Také proto mi při pohledu na výsledek mé rovnice nevychází jiné řešení než že se Harry Potter týmu KnowWonder povedl.

Grafika: 8/10
Zvuky: 8/10
Hudba: 8/10
Hratelnost: 7/10
Rozhodně více než solidně provedená „konverze“ Harryho Pottera ze stránek knih na naše počítače.
Celkové hodnocení: 8/10
Jízdní řády Bileto

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Foto režim Spider-Mana je úžasný. Podívejte se, co tvoří hráči ze světa

Foto režim Spider-Mana je úžasný. Podí…

Nejen, že je nový Spider-Man pro PS4 skvělou adaptací komiksu. Ještě přináší i boží foto režim.

13.  9.  2018 | | 8 N/A
Marvel

Marvel's Spider-Man: nejlepší pavouk, …

Spider-Man je ukázkovou herní prací hned z několika ohledů. Ale ten New York je prostě špica!

6.  9.  2018 |
Žádost o ruku ve Spider-Manovi neklapla, pár se rozešel před vydáním

Žádost o ruku ve Spider-Manovi neklapl…

Fanoušek poprosil Insomniac o možnost požádat přítelkyni o ruku velmi originálním způsobem. Vývojář vyhověl a nevědomky vytvořil jeden z nejsmutnějších easter eggů.

12.  9.  2018 | | 3 N/A
Rozhovor: Bohemia Interactive o DayZ, novinkách a budoucnosti hry

Rozhovor: Bohemia Interactive o DayZ, …

DayZ je ve vývoji už opravdu dlouho. Naštěstí se na něm stále pracuje a jak nás vývojáři z Bohemia Interactive na Gamescomu ujistili, mají hodně plánů, co se hrou chtějí dělat.

7.  9.  2018 | | 8 N/A
F1 2018: věrohodné pálení pneumatik (recenze)

F1 2018: věrohodné pálení pneumatik (r…

Codemasters jsou mistři závodních her a letošní ročník formulí patří k tomu nejlepšímu. Skoro.

16.  9.  2018 | | 3 N/A