Haze – drogami zavalené akce

Po stopách Far Cry a Halo se rozhodl vydat i dlouho očekávaný titul Haze. Jak moc udržel s jmenovanými hrami krok, se dozvíte v recenzi.
Kapitoly článku

Slibný příběh úzce spjatý s náplní hry, strhující hratelnost a zejména výtečné technické zpracování. Podobných superlativů jsme mohli za dobu vývoje titulu Haze slýchat nespočet. A jak čas plynul, vrcholila i veškerá očekávání. Podařilo se ovšem naplnit studnici slibů, které nám byly předhazovány z adresy Free Radical Design? Nebo se zeptám jinak – dočkali jsme se alespoň poloviny z toho, co se tak tvůrci mermomocí snažili olepit cedulkou „revoluční“? A nebo spíše – dá se to vůbec hrát? ... Odpověď zní (tadáá): ano.

Orientace v prostředí je ale obecně velkým problémem, kterému přihrává i ukazatel směru, z nějž na vás právě kdokoliv střílí

Představte si, že padáte ze schodů. Máme? Tak asi o pár fousů lepší zážitek si odnesete z Haze. Vzpomínky budou přímočaré, krkolomné, tu a tam méně bolestivé, jindy zase více bolestivé. Bernou mincí se ale tato hra rozhodně nestane. Vlastně by se po všech těch slibech dala označit jako zklamání, které podtrhuje tuctové a obyčejné zpracování s – o kapku lepším – příběhem. Právě děj je jedna ze světlých stránek Haze, která sice neudělá díru do světa, zato však potěší občasnými glosy parťáků, všudypřítomnými in-game sekvencemi a postupným vybarvováním teroristických aktivit kolem korporace zvané Mantel. Jako Jake Carpenter budete mít tu čest podílet se na celé řadě úkolů, samozřejmě ve jménu dobra. V přibližné polovině hry ale plány elitní soukromé armády, pro níž pracujete, prohlédnete a přidáte se k protivníkům (kteří jsou však právě ti hodní). V tu chvíli začnete tvrdě pociťovat nedostatek Nectaru.

hazefront.jpg

Jó... Nectar. To byla panečku věc. Když jste ho neměli, takhle se vám najednou rozostřilo vidění, zrychlil tep a zpomalily reakce... ale stejně jste šli do té džungle plné parchantů a stříleli po všem, co mělo ruce a nohy. I když to občas schytal taky někdo z našich, ale snad si toho nikdo nevšiml. Jen škoda, že materiálu bylo omezeny množství a systémová administrace speciálního mundůru, co jsem vyfasoval kdysi v Mantel Corporation, ho nedávala jen tak na požádání. Ale když už Nectar sypala, tak jste najednou viděli všechny ty rebely jako ozářené pacifisty říkající si o pár pořádných zásobníků. 

haze01.jpghaze02.jpg

A také že je vyfasovali. A ne zrovna tím příjemným způsobem. Nicméně v podobném duchu se na vás bude snažit Haze udělat co možná nejlepší dojem, a to ruku v ruce s brutálnějšími scénkami okořeňujícími válku. Nectar je přitom nutné zlo, které vás bude doprovázet po nemalou část doby hraní. Jestli bych ale Haze něco vytknul, tak zejména nepřehledné okolní prostředí – především džungle dokáží pohltit rebelské jednotky (ty, ke kterým se později prakticky přidáte) tak účinně, že chodit mezi zeleným kapradím bez řádné dávky šlehu postrádá na smyslu. Jen a pouze s ní uvidíte nepřátelé jako světélkující postavy vyčnívající z davu.

Málem bych ale zapomněl, že teď je ta vhodná chvíle dát si další dávku Nectaru. Jo, tohle svinstvo vás bude otravovat pěkně dlouho

Orientace v prostředí je ale obecně velkým problémem, kterému přihrává i ukazatel směru, z nějž na vás právě kdokoliv střílí. Objevuje se totiž pouze v horní polovině obrazovky, což – ze zvyku – přihrává pocitu, že nepřítel se nachází například nalevo nahoře nebo napravo nahoře či kdekoliv jinde nahoře. Jenže pravda směruje pouze do dvou os a nevypovídá o faktu, zda-li je protivník v suterénu nebo na stromě. A trvá, než si člověk zvykne, vyhledá nepřítele a pošle mu pár ran zadostiučinění. 

haze03.jpghaze04.jpg

Málem bych ale zapomněl, že teď je ta vhodná chvíle dát si další dávku Nectaru. Jo, tohle svinstvo vás bude otravovat pěkně dlouho. Na stranu druhou jste po něm alespoň rychlejší a máte zlepšené míření, které se hodí zejména u odstřelování se sniperkou. O něco menší jemnosti v odvedené práci se dočkáte snad jen v případě samopalů a rotačních kulometů. Poslední jmenovaný případ se přitom jeví nejatraktivněji. A je s ním vcelku i sranda.

Dostupné pro: PS3
Žánr: Akce | FPS
Výrobce: Free Radical Design | Webové stránky hry
  • Svižnost
  • Lepší AI protivníků
  • Příběhová složka hry neurazí
  • Po chvíli nuda
  • Jednotvárná náplň hry
  • Nectar začne brzo lézt na nervy
  • Chabé zakomponování fyzikálního modelu
  • Sotva průměrná grafika
  • Mise s bojovými vozidly
  • A kdo ví, co ještě
Kapitoly článku

Témata článku: , , , , , ,