Hegemonia: Legions of Iron – recenze

Před lidstvem stojí velká výzva. Kolonizace Marsu! V této strategii se vám do rukou dostane osud kolonizátorů nebo věrných obyvatel země. Povedete je v dlouhém a lítém boji. Ale jak to bude vypadat, a jestli to stojí za to, se dočtete v této recenzi.
Hegemonia: Legions of Iron – recenze

Typ hry: strategie
Minimální konfigurace: procesor 600 MHz, 192 MB RAM, 16MB grafická karta, 1 GB na HDD
Doporučená konfigurace: procesor 1 GHz, 256 MB RAM, 32MB grafická karta, 1,2 GB na HDD
Výrobce: Digital Reality
Distributor: Wanadoo
Distributor v ČR: zatím není známo

Před lidstvem stojí velká výzva. Kolonizace Marsu! Dlouhé roky se pracovalo na zdokonalování dostupných technologií, až nastal čas, kdy se za pompézních oslav vydala první flotila osadníků na červenou planetu. Expedice dorazila úspěšně a tak na Marsu mohla být založena první kolonie. Roky plynuly a na tuto planetu se odebíralo pořád větší množství lidí. Zpočátku byla všechna rozhodnutí, či už vojenská nebo politická, v rukách kolonistů, avšak postupem času se z několika tisícové „osady“ stala několika miliónová, jež byla úplně nezávislá a samostatná. Tento fakt způsoboval množství šarvátek, konfliktů, ale hlavně vyvolával velkou nevoli u představitelů Země. Situace se začala vyostřovat a k zamezení mezihvězdného konfliktu bylo nutné zorganizovat konferenci, která se konala na Měsíci. Jejím cílem bylo pokusit se dospět ke shodě mezi Zemí a kolonisty.

Hegemonia: Legions of Iron Hegemonia: Legions of Iron

Bratrovražedné tažení – člověk proti člověku

Konference skončila totálním fiaskem – každá strana hájila jen své zájmy a nebyla ochotná ustoupit ani o chlup. Co se však nestalo? Flotila delegátů z Marsu byla při zpáteční cestě napadená a zničená neznámou civilizací. Za agresora byli omylem označeni vyslanci Země. Kolonisté dali představitelům Země ultimátum, ale to nebylo splnitelné – chtěli pomstu za prolitou krev svých lidí. Čas vypršel a došlo k něčemu, na co by někdo nepomyslel ani v těch nejhorších snech. Lidstvo se rozdělilo na dvě strany a začala krvavá válka mezi Zemí a kolonií sídlící na Marsu.

Hlavní devizou hry Hegemonia: Legions of Iron jsou silné strategické prvky velmi vhodně kombinované s bojovými. Variabilita je zabezpečená nejen výběrem rasy (tedy volbou lidí ze Země nebo lidí z Marsu), ale i nabídkou boje. Buď celou hru strávíte nad strategickou mapou plánováním rozličných bojových akcí, a nebo se jich přímo zúčastníte a budete svoje bojové flotily doprovázet až do samotného bojového pekla. Druhá možnost nabízí intenzivnější prožívání děje, ale i větší napětí a vzrušení.

Každá válka něco stojí

V začátcích vám sice světová rada poskytne finanční prostředky na vedení války, ale ne dostatečné množství, aby bylo možné udržet při životě (a to myslím doslova) obrovskou flotilu vojáků, kteří v této hře budete potřebovat. Řešením tísnivé finanční situace je osídlení planet. Za pomoci mikroorganismů, které na vytipovanou planetu vysadíte, se rázem z neobydlitelné pustiny může stát vysněný ráj. Mikroorganismy totiž dokáží produkovat životně důležitý kyslík, jež následně uvolňují do atmosféry.

Kyslík tedy máme, kolonizace může začít. Hru začínáte s počtem 30 milionů obyvatel. Do doby, než jejich počet nestoupne nad 300 miliónů, se můžete věnovat přípravám na kolonizaci dalších planet, či jiným strategicko-vojenským úlohám. Po překročení tohoto kritického množství (každá planeta má určený jiný limit) je potřebné přesunout určitou část obyvatel na novou planetu (k tomu je nutné vyvinout speciální kolonizační loď). V případě, že je na vaší planetě velké množství obyvatel, máte z toho víc problémů než užitku (lidi jsou nespokojení, bouří se…). Vybudováním solidní lidské základny získáte dostatečnou reprodukční schopnost obyvatelstva, lineárnější výrobu, rychlejší stavbu budov i větší množství lidských rezerv pro případ nasazení či výcviku.

Se stavem populace souvisí i daně, které tvoří drtivou většinu vašich příjmů. Pozor! Jejich špatně stanovená výška vás může dostat do enormních problémů, přičemž jejich neřešení může vést až k totálnímu kolapsu vaší populace. Takže je dobré začít s nižšími daněmi a postupně je po malinkých položkách zvyšovat.

Daně nejsou jediným řešením…

Jak jsem již vzpomínal, daně budou tvořit drtivou většinu vašich příjmů, avšak není dobré si ekonomiku založit jen na jedné položce. Je vhodné různé možnosti kombinovat, aby se dosáhlo stabilnějších výsledků. Právě proto se zde nachází i množství dalších zajímavých, ale i méně zajímavých variant.

Pokud jste například mistry v maskování, vychutnáváte si anonymitu, dokážete se pohybovat tak potichu, že vás nezbystří ani ten nejlepší strážce, je pro vás jako stvořená možnost jednoduchého vylepšení finanční situace za pomoci vykradení státní pokladnice nepřátel. Pro dobře vycvičeného špiona je tato úloha hračkou, ale jestli ho nemáte, je tato možnost zbytečná a nerentabilním rizikem.

Finanční těžkosti se dají řešit i meziplanetárním obchodem, v němž se budou prodávat nerostné suroviny. Ty se těží ze všudypřítomných asteroidů. Není to sice to nejoptimálnější řešení, protože každý asteroid má svojí životnost, která ukrutně rychle klesá, ale ze začátku je to velmi výhodné a hlavně vhodné a to hlavně v době, kdy potřebujete finanční injekci.

Poslední a dost netradiční možností (která potěší ochránce životního prostředí), je možnost prodeje vraků povalujících se na bojišti po nějaké bitce. Nevyděláte za to moc, ale jako doplněk jsou sběrné suroviny tou správnou volbou.

Věda a výzkum, neodmyslitelná součást každé strategie

Musím se přiznat, že já a logistika se v lásce moc nemáme, a tak i v této hře jsem se řídil heslem: „Co je potřeba, to se vyrábí!“. Když bylo potřeba vyrábět, každou volnou pracovní sílu jsem nahnal do továren, pokud jsem zase potřeboval vyvíjet, všechno (od profesora až po největší hlupáky) jsem nahnal do laboratoří. Tato metoda se mi však příliš neosvědčovala. V této hře je nevyhnutelné složky výroby a vývoje vhodně kombinovat a dosáhnout určité symbiózy.

Pokud jde o samotný vývoj, tak zde máte na výběr z neuvěřitelného spektra různých možností – od vývoje nových zbraní, přes lepší technologie pro špióny, biotechnologie, až po různé urychlovače nebo jiné zajímavé věci. Nejefektivnější je vyvíjet jen několik technologií, ale vypilovat je na maximum.

Každá válka má svého hrdinu

Stalo se dobrým zvykem, že v novějších RTS jsou implementované prvky vedoucích postav – hrdinů. Právě oni budou hnací sílou vašich jednotek a jejich vzorem. Jednotky je budou následovat i do těch nejztracenějších bojů. Služby hrdinů můžete využít v těchto odvětvích: vojsko (japonský pilot Zoshimo Sakuzo), výzkum (poručík Nilea Cortiliari) a špionáž (polský důstojník Emil Kuchera). Je jen na vás, kterého si vyberete a jaké služby tudíž budete využívat. Každý z nich vám nabídne jiné speciální schopnosti, všechno závisí jen na typu vaší strategie.

• grafika
  • hudba a zvuky
  • zajímavý systém základen, růstu a specializací
  • dva rozdílné styly hraní
  • příběh

Grafické orgie?

S vizuálním zpracováním hry Hegemonia jsem byl skutečně spokojený. Maďarští vývojáři z Digital Reality odvedli opravdu skvělou práci. Jestli si pamatujete, právě oni stáli za zrodem hry Imperium Galactica II, která sice nebyla špatná, ale hlavně po grafické stránce a v animacích značně zaostávala za tehdejším standardem. Musím s potěšením konstatovat, že u nepřímého pokračování je situace úplně jiná. Stanete se svědky skvělých výbuchů a vynikajícně zpracovaných animací, které vás budou doprovázet celou hrou. Textury objektů, planet i vesmírných lodí jsou detailní, přičemž na několika modelech je jasně viditelná i inspirace z filmů věnujících se podobné tématice (A. Schwarzenegger – Total Recall), což podle mě zarytým fanouškům sci-fi ještě umocní celkovou atmosféru.

Majitelé starších PC se nemusí bát, že by si nádherných efektů neužili. Hru jsem totiž hrál na starší sestavě s grafickou kartou GeForce 2 MX400 a nenastaly absolutně žádné problémy.

S grafikou a herním zážitkem souvisí zvukové efekty a hudební doprovod. O těchto dvou složkách se nedá psát jinak než pochvalně. Podle mého názoru byly vybrané velmi vkusně. Hudba ala Robbie Williams se možná každému líbit nebude, ale věřte mi – atmosféru navozuje spolehlivě.

Sečteno, podtrženo a vyhodnoceno

Strategie jsou mým žánrem. Hrál jsem jich velké množství a i proto si myslím, že mám s čím porovnávat. Do této hry jsem na základě hraní demoverze nevkládal velké naděje, byl jsem však velmi mile překvapen. Hegemonia: Legions of Iron disponuje vynikající hratelností, i když dost otřepaným příběhem, což však kompenzuje grafickým a hudebním zpracováním. Je to titul, který stojí za vyzkoušení a jak by jsem měl sestavovat osobní žebříček Top 10 nejlepších strategií posledního roku, určitě by se v něm ocitl a ne na spodních pozicích. Všem vesmírným stratégům ji mohu jen doporučit.

Je to titul, který stojí za vyzkoušení a jak by jsem měl sestavovat osobní žebříček Top 10 nejlepších strategií posledního roku, určitě by se v něm ocitl a ne na spodních pozicích.