Hellboy: Dogs of the Night – noční můra recenzenta

Už dlouho jsem si u žádné hry tak nostalgicky nezavzpomínal na doby, kdy VooDoo 1 byla horká novinka a kdo nehrál Tomb Raidera 1 jako by nežil. A co mi přivodilo takové krásné vzpomínky? Odpověď je jednoduchá – nedávný počin Crya nazvaný Hellboy! Ani ne tak hratelnost, ale daleko spíše všechno ostatní počínaje grafikou a ovládáním konče… Tohle bude krátká recenze – upozorňuji předem. A jen pro silné nervy! Jdeme na to.
Hellboy: Dogs of the Night – noční můra recenzenta

Žánr: akční adventure
Minimum: Pentium II 233 MHz, 32 MB RAM, 3D grafika, Windows
3D: Ano
Multiplayer: Ne
Výrobce: Dark Horse Interactive
Distributor:
Cryo Interactive Entertainment

Všeobecnosti
Jedná se o tzv. akční adventure – tedy Tomb Raider jako vyšitý, jen té konverzace bude více. Vaše postava ovládá několik základních pohybů – jako běh/chůze, nějaký ten útok, skok/šplh a seber/použij. Toť vše – zapomeňte na nějaké plížení, či nedej bože skoky na laně (a na jeleny ;))). Vše sledujete pomocí „inteligentní“ kamery jako třetí osoba (T.R.), žádné vzrušující práce s pohledem se nekonají, pokud nepočítám zajetí kamery do zdi a podobné bonusy.

Hellboy: Dogs of the NightHellboy: Dogs of the Night

Hellboy: Dogs of the NightHellboy: Dogs of the Night

Nejprve klady
Příběh se odvíjí od (v zahraničí známého, u nás bohužel téměř neznámého) komixu Hellboy. Hlavní hrdina – „padlý“ démon – pracuje pro FBI jako specialista na mystické případy (Mulder hadr). Je pochopitelně nejlepší – jak jinak, má praxi na obou stranách barikády. S pomocí dalších (lidských) spolupracovníků je proto nasazován na nebezpečné mise po celém světě, kde brání lidstvo před tím „šmejdem z pekla“. Velice zábavné čtení. A teď ke hře – Hellboy a jeho partnerka jsou nasazeni na vyšetření případu zmizení jejich spolupracovníků v Československu. Píše se rok 1962 a aktivita „podzemního hnutí“ je nebývale vysoká (jako vždy). Z poklidného vyšetřování na hřbitově (přečtěte si náhrobky – Tomášek nás opustil ve věku 92 let, Anička 78 atd. – velice zajímavé použití českých jmen…) se rázem stává boj o záchranu světa – někdo se pokouší otevřít temný portál a uspíšit konec světa jak jej známe. Tolik k ději.

Zajímavou věcičkou jsou dále různé puzzly, tedy spíše logické hříčky – pár (asi 3 jsou sice jednoduché, ale neotřelé). Ale nebojte se, většinou (pro lidi s IQ nad 110 si sem doplňte „nikdy“) neřešíte nic těžkého.

A nakonec některé souboje a dialogy jsou řešeny velice vtipně – přeci jen, kněz rozmlouvající s démonem je zážitek na celý život. Nebo krásný souboj s nezničitelnou ošetřovatelkou v první části hry, který končí jejím prohozením oknem a suchým konstatováním *Cenzored*…

Tolik ke kladům, následují…

Zápory a celkové rozčarování
Co uvidíte: U Crya už jsme si zvykli na vysokou úroveň grafiky, a proto je Hellboy do očí bijící. To, co se začne objevovat na obrazovce po spuštění hry by se dalo označit za retro-game z roku cca 1996 (dobrá 1997). Ponechám-li stranou „práci“ kamery, která je ve hrách tohoto typu často trnem v oku recenzenta, nelze se nepozastavit nad úrovní ostatních složek grafického zpracování. Hra s podobnou presentací by se dobře prodávala v době TombRaidera maximálně tak druhého dílu, nikoliv dnes. Stručně řečeno – postavy nebudou mít více než 100-200 polygonů (a i to je moc), textury nejen, že nejsou ničím zajímavé, ale jejich rozlišení bych typoval na 64x64, úroveň animace (kterou okolo díky bohu nevidíte) mi místy připomínala Oslí ostrov (dobrá, to jsem ujel, ale stejně, na ladnost Lary Croft prostě Hellboy nemá). Na konzolích je Hellboy možná slušná hra, ale pro lidi s grafickou kartou nVidia Riva TNT 1 (a vyšší) představuje „trochu“ silnější kafe. A aby toho nebylo dost, celé prostředí se mi zdálo ani ne tak pochmurné, jako spíše „vybledlé“. Narazíte na momenty, kdy si říkáte – nemám nastaveno 8-bit? Jediné, čím grafika exceluje je rychlost – ale ruku na srdce, není se čemu divit.

Hellboy: Dogs of the NightHellboy: Dogs of the Night

Hellboy: Dogs of the NightHellboy: Dogs of the Night

Co uslyšíte: v readme.txt se dočtete – podpora EAX. Já se ptám – a jak se projevuje? Do teď (po dohrání) mi není jasné, podle jakého klíče hra rozlišuje, co je „vpředu“ a co „vzadu“ – asi funkce RANDOM. Ale abych nebyl tak kritický – někdy (když zazní) je třeba hudba velice pěkná – skoro by si člověk broukal do rytmu. Ani zvuky zase nedopadly tak špatně – některé sice zní, jako „ocelová trubka a kámen stokrát jinak“, ale další skřeky a hlavně vítr šumí velice sugestivně. Při honičkách s mega potvorami se dokonce povede rozdýchat i EAX a sípot v patách dodává vaším kročejím lehkost. A jdeme kritizovat ;-)

Ovládání – jedna z mála věcí, u které jsem se ani nepídil po změnách v nastavení – po chvíli hraní přejde do krve, aby ne – vždyť je skoro standardní a ani inteligentní chobotnici nebudete potřebovat. Váš svěřenec vskutku nepřekvapí tanečními ani pohybovými kreacemi, tak na co 50 kláves, že?

Ještě trocha navíc
A finále – po dvoudenní pařbě jsem zjistil, že konec nemusí být 1) definitivní 2) pokaždé stejný – má to alternativní zakončení! Původně jsem chtěl strhnout body i za linearitu příběhu, ale teď naopak přidám – chtělo to jen trpělivost (a pevné nervy na grafiku...).

Můj celkový dojem z této hry je velice rozpačitý – často se pod nevábným kabátem skrývá úžasná hra s nádhernou atmosférou a chytlavou hratelností. Snažil jsem se moc, ale bohužel se mi těchto vlastností nepodařilo zde najít – možná bude někdo úspěšnější, kdo ví? Cryo slibovalo atmosféru jako z knih E. A. Poea a H.P. Lovecrafta, kam ji schovali, to nevím. Své hráče si však určitě najde – ty trpělivé a nevybíravé. Ostatní (pokud dokonce nevíte nic o komixu téhož jména) důrazně varuji – Ruce Pryč!

Hellboy: Dogs of the NightHellboy: Dogs of the Night

Hellboy: Dogs of the NightHellboy: Dogs of the Night

Dovětek – recenze vyzněla asi velice kriticky, ale to víte, člověk je zmlsaný tvor. Neříkám, že je to vysloveně špatná hra, ale – na konzolích bude dobrá i dnes, na PC před pár lety. Cryu se prostě povedlo výjimečně šlápnout vedle, tak je za to nebudeme kamenovat na věky, že?

Grafika: 5/10
Zvuky: 6/10
Hudba: 7/10
Hratelnost: 5/10
Milovníci Hellboye připočtou 2-4 body (podle závislosti ;-)).
Celkové hodnocení: 5/10

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Takhle vypadají nejlepší hry z výstavy E3 2018: je na co se těšit

Takhle vypadají nejlepší hry z výstavy…

Výstava E3 není jen o odhalení a novinkách. Také jsme se dočkali tuny nových obrázků z očekávaných her.

včera | | 2 N/A
Nejžhavější trailery a videa z výstavy E3 2018: vše v pohybu

Nejžhavější trailery a videa z výstavy…

Obrazovou galerii máme za sebou, teď jsou na řadě ty nejlepší trailery. A že jich bylo.

17.  6.  2018 | | 1 N/A
E3: Forza Horizon 4 se bude odehrávat v Británii za střídání ročních období

E3: Forza Horizon 4 se bude odehrávat …

Na konferenci Microsoftu snad nesmí nikdy chybět Forza. Nová Forza Horizon 4 se bude odehrávat v Británii a nabídne čtyři roční období.

13.  6.  2018 | | 2 N/A
Battlefield V se chlubí novým trailerem a slibuje režim Battle Royale

Battlefield V se chlubí novým trailere…

9.  6.  2018 | | 2 N/A
Skvělá akční parodie Totally Accurate Battlegrounds dočasně zdarma

Skvělá akční parodie Totally Accurate …

Je to free, tak proč to nezkusit.

7.  6.  2018 |
Agony: přehnaně odporné (recenze)

Agony: přehnaně odporné (recenze)

Kdo ví, třeba každý z nás jednou skončí v pekle. A pokud to tam vypadá jako v Agony, rozhodně se nemáme na co těšit.

7.  6.  2018 | | 3 N/A
E3 2018: drby a klepy aneb co čekat na největším herním veletrhu

E3 2018: drby a klepy aneb co čekat na…

Letošní E3 bude velké. A bude stát za to.

9.  6.  2018 | | 12 N/A
Playstation 5 využije speciálně navržený grafický čip Navi od AMD

Playstation 5 využije speciálně navrže…

Playstation 5 se musí pochlubit celou řadou nejmodernějších technologií a díky Forbesu můžeme nahlédnout na pravděpodobný hardware o něco dříve.

15.  6.  2018 |