Hellboy: Dogs of the Night – noční můra recenzenta

Už dlouho jsem si u žádné hry tak nostalgicky nezavzpomínal na doby, kdy VooDoo 1 byla horká novinka a kdo nehrál Tomb Raidera 1 jako by nežil. A co mi přivodilo takové krásné vzpomínky? Odpověď je jednoduchá – nedávný počin Crya nazvaný Hellboy! Ani ne tak hratelnost, ale daleko spíše všechno ostatní počínaje grafikou a ovládáním konče… Tohle bude krátká recenze – upozorňuji předem. A jen pro silné nervy! Jdeme na to.
Hellboy: Dogs of the Night – noční můra recenzenta

Žánr: akční adventure
Minimum: Pentium II 233 MHz, 32 MB RAM, 3D grafika, Windows
3D: Ano
Multiplayer: Ne
Výrobce: Dark Horse Interactive
Distributor:
Cryo Interactive Entertainment

Všeobecnosti
Jedná se o tzv. akční adventure – tedy Tomb Raider jako vyšitý, jen té konverzace bude více. Vaše postava ovládá několik základních pohybů – jako běh/chůze, nějaký ten útok, skok/šplh a seber/použij. Toť vše – zapomeňte na nějaké plížení, či nedej bože skoky na laně (a na jeleny ;))). Vše sledujete pomocí „inteligentní“ kamery jako třetí osoba (T.R.), žádné vzrušující práce s pohledem se nekonají, pokud nepočítám zajetí kamery do zdi a podobné bonusy.

Hellboy: Dogs of the NightHellboy: Dogs of the Night

Hellboy: Dogs of the NightHellboy: Dogs of the Night

Nejprve klady
Příběh se odvíjí od (v zahraničí známého, u nás bohužel téměř neznámého) komixu Hellboy. Hlavní hrdina – „padlý“ démon – pracuje pro FBI jako specialista na mystické případy (Mulder hadr). Je pochopitelně nejlepší – jak jinak, má praxi na obou stranách barikády. S pomocí dalších (lidských) spolupracovníků je proto nasazován na nebezpečné mise po celém světě, kde brání lidstvo před tím „šmejdem z pekla“. Velice zábavné čtení. A teď ke hře – Hellboy a jeho partnerka jsou nasazeni na vyšetření případu zmizení jejich spolupracovníků v Československu. Píše se rok 1962 a aktivita „podzemního hnutí“ je nebývale vysoká (jako vždy). Z poklidného vyšetřování na hřbitově (přečtěte si náhrobky – Tomášek nás opustil ve věku 92 let, Anička 78 atd. – velice zajímavé použití českých jmen…) se rázem stává boj o záchranu světa – někdo se pokouší otevřít temný portál a uspíšit konec světa jak jej známe. Tolik k ději.

Zajímavou věcičkou jsou dále různé puzzly, tedy spíše logické hříčky – pár (asi 3 jsou sice jednoduché, ale neotřelé). Ale nebojte se, většinou (pro lidi s IQ nad 110 si sem doplňte „nikdy“) neřešíte nic těžkého.

A nakonec některé souboje a dialogy jsou řešeny velice vtipně – přeci jen, kněz rozmlouvající s démonem je zážitek na celý život. Nebo krásný souboj s nezničitelnou ošetřovatelkou v první části hry, který končí jejím prohozením oknem a suchým konstatováním *Cenzored*…

Tolik ke kladům, následují…

Zápory a celkové rozčarování
Co uvidíte: U Crya už jsme si zvykli na vysokou úroveň grafiky, a proto je Hellboy do očí bijící. To, co se začne objevovat na obrazovce po spuštění hry by se dalo označit za retro-game z roku cca 1996 (dobrá 1997). Ponechám-li stranou „práci“ kamery, která je ve hrách tohoto typu často trnem v oku recenzenta, nelze se nepozastavit nad úrovní ostatních složek grafického zpracování. Hra s podobnou presentací by se dobře prodávala v době TombRaidera maximálně tak druhého dílu, nikoliv dnes. Stručně řečeno – postavy nebudou mít více než 100-200 polygonů (a i to je moc), textury nejen, že nejsou ničím zajímavé, ale jejich rozlišení bych typoval na 64x64, úroveň animace (kterou okolo díky bohu nevidíte) mi místy připomínala Oslí ostrov (dobrá, to jsem ujel, ale stejně, na ladnost Lary Croft prostě Hellboy nemá). Na konzolích je Hellboy možná slušná hra, ale pro lidi s grafickou kartou nVidia Riva TNT 1 (a vyšší) představuje „trochu“ silnější kafe. A aby toho nebylo dost, celé prostředí se mi zdálo ani ne tak pochmurné, jako spíše „vybledlé“. Narazíte na momenty, kdy si říkáte – nemám nastaveno 8-bit? Jediné, čím grafika exceluje je rychlost – ale ruku na srdce, není se čemu divit.

Hellboy: Dogs of the NightHellboy: Dogs of the Night

Hellboy: Dogs of the NightHellboy: Dogs of the Night

Co uslyšíte: v readme.txt se dočtete – podpora EAX. Já se ptám – a jak se projevuje? Do teď (po dohrání) mi není jasné, podle jakého klíče hra rozlišuje, co je „vpředu“ a co „vzadu“ – asi funkce RANDOM. Ale abych nebyl tak kritický – někdy (když zazní) je třeba hudba velice pěkná – skoro by si člověk broukal do rytmu. Ani zvuky zase nedopadly tak špatně – některé sice zní, jako „ocelová trubka a kámen stokrát jinak“, ale další skřeky a hlavně vítr šumí velice sugestivně. Při honičkách s mega potvorami se dokonce povede rozdýchat i EAX a sípot v patách dodává vaším kročejím lehkost. A jdeme kritizovat ;-)

Ovládání – jedna z mála věcí, u které jsem se ani nepídil po změnách v nastavení – po chvíli hraní přejde do krve, aby ne – vždyť je skoro standardní a ani inteligentní chobotnici nebudete potřebovat. Váš svěřenec vskutku nepřekvapí tanečními ani pohybovými kreacemi, tak na co 50 kláves, že?

Ještě trocha navíc
A finále – po dvoudenní pařbě jsem zjistil, že konec nemusí být 1) definitivní 2) pokaždé stejný – má to alternativní zakončení! Původně jsem chtěl strhnout body i za linearitu příběhu, ale teď naopak přidám – chtělo to jen trpělivost (a pevné nervy na grafiku...).

Můj celkový dojem z této hry je velice rozpačitý – často se pod nevábným kabátem skrývá úžasná hra s nádhernou atmosférou a chytlavou hratelností. Snažil jsem se moc, ale bohužel se mi těchto vlastností nepodařilo zde najít – možná bude někdo úspěšnější, kdo ví? Cryo slibovalo atmosféru jako z knih E. A. Poea a H.P. Lovecrafta, kam ji schovali, to nevím. Své hráče si však určitě najde – ty trpělivé a nevybíravé. Ostatní (pokud dokonce nevíte nic o komixu téhož jména) důrazně varuji – Ruce Pryč!

Hellboy: Dogs of the NightHellboy: Dogs of the Night

Hellboy: Dogs of the NightHellboy: Dogs of the Night

Dovětek – recenze vyzněla asi velice kriticky, ale to víte, člověk je zmlsaný tvor. Neříkám, že je to vysloveně špatná hra, ale – na konzolích bude dobrá i dnes, na PC před pár lety. Cryu se prostě povedlo výjimečně šlápnout vedle, tak je za to nebudeme kamenovat na věky, že?

Grafika: 5/10
Zvuky: 6/10
Hudba: 7/10
Hratelnost: 5/10
Milovníci Hellboye připočtou 2-4 body (podle závislosti ;-)).
Celkové hodnocení: 5/10

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Kingdom Come: Deliverance - prožijte český středověk (recenze)

Kingdom Come: Deliverance - prožijte č…

Česká hra ze středověku se dočkala finálního vydání. Po dlouholetém vývoji máte možnost okusit hru, jaká tu ještě nebyla. RPG inspirované českou historií a vyvíjené s důrazem na středověkou realitu. Stojí za to hru pořizovat? Dozvíte se v recenzi!

13.  2.  2018 | | 122 N/A
Mapa Kingdom Come: Deliverance je krásným příkladem středověké historie

Mapa Kingdom Come: Deliverance je krás…

Při tvorbě světa Kingdom Come: Deliverance samozřejmě nemohli tvůrci zahrnout celou republiku. Nakonec si vybrali okolí města Rataje nad Sázavou, nacházejícího se v okrese Kutná Hora. Jak to dopadlo?

21.  2.  2018 | | 15 N/A
Jak vypadá Kingdom Come: podívejte se na obrázky z českého středověku

Jak vypadá Kingdom Come: podívejte se …

Kingdom Come bude výpravou do středověku se vším všudy. České lesy, věrohodné souboje a příběhové zvraty, které otřásly zemí. Pojďme se podívat na všechny dostupné pohlednice z výletu.

21.  2.  2018 | | 18 N/A
Kingdom Come: Deliverance - fotoseriál z českých luhů a hájů (galerie)

Kingdom Come: Deliverance - fotoseriál…

Recenzi jsme sice již napsali, ale Kingdom Come nás stále baví. Podívejte se na galerii z našich dobrodružných výprav.

19.  2.  2018 | | 4 N/A
Kingdom Come: Deliverance už prodalo téměř 500 tisíc kopií

Kingdom Come: Deliverance už prodalo t…

Nehledě na bugy a další technické nepříjemnosti se Kingdom Come v prodejích pěkně daří.

15.  2.  2018 | | 5 N/A
Kingdom Come: Deliverance dostane na PS4 v den vydání obří patch

Kingdom Come: Deliverance dostane na P…

Máte koupené Kingdom Come na konzoli PS4 a chystáte se hrát? Tak to si ještě nějakou dobu počkáte.

12.  2.  2018 | | 16 N/A
Herní agenda: zpátky v sedle nového roku

Herní agenda: zpátky v sedle nového ro…

Na začátku roku téměř vždy bývá na herním trhu poměrně sucho. Letošek nebyl výjimkou, proto jsme si s agendou dali menší pauzu. Už se ale začínají objevovat první dobře vypadající kousky, takže nastal čas, abychom si o nich zase něco řekli.

16.  2.  2018 |
Monster Hunter World: pořádné lovecké RPG (recenze)

Monster Hunter World: pořádné lovecké …

Kultovní Monster Hunter se vrací pravděpodobně v nejlepším dílu série.

15.  2.  2018 | | 5 N/A