Helldivers: rovnou na věc (recenze)

vytisknout velikost písma
PS4 to s exkluzivitami zatím moc nevychází. Tedy s těmi velkými! Helldivers jsou totiž malým stahovatelným titulem, který zase vypálil rybník daleko větším konkurentům.

Velkým hrám to tažení na Playstationu 4 zatím nějak ne a ne výcházet. Drivecluby střídají Ordery jako na běžícím páse a tam, kde by měly kralovat velké exkluzivity se rozvalují maximálně tak stahovatelné tituly za pár doláčů. Měli jsme tady Resogun, měli jsme tady Geometry Wars a nyní se z nebes snášejí Helldivers. Z vrchu viděná kooperativní akce, která sází hlavně na multiplayer, nemá příběh a svou cenovkou budí rozpačité úsměvy. Je to tak špatné, že nám to nutí skoro zadarmo, nebo nás prostě v Sony mají rádi?

Umění propagandy

Věřte, že druhá možnost je tou správnou a Helldivers jsou mnohým, avšak rozhodně ne špatnou koupí, nebo snad nedej bože zpackanou hrou. A to nejen proto, že nabízí vzhledem ke svému zaměření na multiplayer prostě parádní poměr ceny a výkonu, ale hlavně pro svůj minimalismus s až butální upřímností. Helldivers si totiž na nic nehrají, jsou sví, vědí kde mají silné stránky a jdou rovnou na věc.

10013401_873780089328160_4613562280505745768_o.jpg 10626202_873779855994850_3360212000427048198_o.jpg 10845643_873779919328177_7163597720068778330_o.jpg

Jedná se tak o skoro na kost ohlodanou akci, které třeba postrádá příběh. Nebo snad ne? Nu, jak se to vezme! Příběhovou kampaň totiž ve hře nenajdete, ale vlastní svět, ve kterém se lidstvo stalo dominantní silou vesmíru a divoce expanduje. Díky silnému navázaní na online elementy a hlavně relativní jednoduchost je to pak svět jasně čitelný a jako křoví funguje parádně. Chcete si jenom zastřílet? Žádný problém, nic vám v tom tady nebrání a ještě se vám dostane pěkného a skutečně minimalistického obalu formou galaktických zpráv.

 

Premisu o vojácích obsazujících cizí světy a případné nepoddajné rasy jednoduše likvidující silou lze takto chápat bez nutnosti míti byť jen trošku divočejší představivost

 

Hledáte filozofování a tolik protěžovaná morální zrcadla? Trošku překvapivě nabídnou Helldivers i tohle, a to prostřednictvím metaforického ztvárnění politiky Spojených států. Premisu o vojácích obsazujících cizí světy a případné nepoddajné rasy jednoduše likvidující silou lze takto chápat bez nutnosti míti byť jen trošku divočejší představivost a tento, nutno podotknout úmyslný, motiv je ještě podpořen parádními hláškami o takzvaném osvobozování pronášenými samotnými vojáky.

10981065_873780039328165_2981412526216170428_o.jpg

I to málo stačí

A že jsou to vojáci zocelení tuhým výcvikem dokáže hned prvních pár misí, které odhalí nejen trošku vyšší obtížnost a odladěnost především pro všechny čtyři hráče, ale hlavně všechny herní mechanismy. Jak tomu totiž u podobných her bývá, všechno je tady přímočaré a jednoduché. Primární a sekundární zbraň, až čtyři kamarádi v kooperaci, tři mimozemské rasy a dobrých pět nebo šest typů misí, jenž se neustále opakují na náhodně generovaných mapách.

To je mix, který autorům stačil k úspěchu v duchu pravého minimalismu. Díky tomu jsou ale Helldivers neskutečně akční a přímočarou řežbou, která zabírání určených bodů nebo eskorty důležitého materiálu nijak nepřikrášluje. Prostě chytrá a férová zábava, od které dostanete přesně to, co očekáváte. Dokonce i tak málo ale dokáže vytvořit dostatečný počet kombinací a vzhledem k faktu, že vždy plníte více než jen jeden typ úkolů zároveň, stereotyp se jen tak nedostaví. Tempo je navíc vražedné, smrti skoro bez trestu a jednotlivé momenty téměř nezapomenutelné.

11001703_873780245994811_9008117546349566295_o.jpg 11002680_873779992661503_5597132023334818933_o.jpg 11002690_873780015994834_6204975603750896432_o.jpg

Kdyby jste se ale nakonec přeci jen začali po pár hodinách (dříve to opravdu nehrozí) nudit, autoři mají v rukávu pořád ještě jeden trumf, a sice takzvané strategems. V podstatě se jedná o čtveřici bonusových schopností, které si navolíte před začátkem každé mise, a které vám poskytnou třeba stacionární kulomet, nové zásoby munice či obrovského mecha. Všechny tyhle věci se na herní mapu dostávají stejně jako vy, tedy shozem z vesmírné lodi na orbitě a jejich hlavní kouzlo spočívá ve způsobu aktivace. Každá věc, a to včetně předmětů souvisejících s misemi má vlastní unikátní sekvenci směrových šipek. K zavolání příslušné věci tedy musíte naklikat na směrových šipkách na obrazovce svítící sekvenci. Že to zní jako pěkná otrava?

11046718_873780155994820_6777001816984222066_o.jpg

Opak je ale pravdou a tento mechanismus skvěle rozbíjí jinak notnou dávku permitivity a jednoduchosti, kterou Helldivers přinášejí. Navíc spolu s vysokou obtížnosti ještě více umocňují napětí. Naklikat totiž správnou a někdy i docela dlouhou kombinaci pod tlakem dorážejících potvor totiž vůbec není jednoduché. Ne že by se snad jednalo o nějaké Dark Souls, ale na obtížnější mise opravdu budete muset s kamarády. S těmi je ostatně zážitek z Helldivers zdaleka nejlepší, protože i nijak bohaté možnosti schopností a dalších úprav postav nabízejí ve čtveřici dostatečnou možnost spolupráce a variability. Jeden si zavolá kulomet, druhý miny a třetí se postará o munici do zásoby, zatímco čekáte na vyzvednutí raketoplánem.

Jednoduché, ale fungující

Pokud jste ale vlci samotáři, nemusíte smutnit. Přítomen je totiž skvěle fungující drop in drop out multiplayer, který je navázaný na neustále fungující online svět. Svými úspěchy tak přispíváte do větší vojenské kampaně celé lidské rasy, tedy hráčů. Do budoucna jsou dokonce plánovány i speciální skupinové události a díky vesmírným lodím ostatních hráčů jen tak obíhající planety je iluze fiktivního a funkčního světa skutečně dokonalá.

1377039346-helldivers-ps3-dawn-seige.jpg 1377039347-helldivers-ps3-night-ambush.jpg helldivers3.jpg

Vedle slova minimalismus prostě patří k Helldivers i slovo funkčnost. Jak by řekla jedna nejmenovaná politická strana, prostě tady všechno funguje a plní svůj účel. Jednoduchá grafika neurazí, odpovídá cenovce a v hektičtější momenty i překvapí pěknými efekty. Jednotlivé herní mechanismy jsou pak srozumitelné a přístupné od prvního momentu. Střílení a plnění jen pár minut trvajících misí je neskutečně zábavné a návykové a co je hlavní, perfektně zapadá do dalších článků řetězce.

 

Zorientujete se tedy okamžitě ale zároveň se nebudete cítit ochuzeni

 

Především tedy do opět jednoduchého a přímočarého RPG systému odemykání a vylepšování zbraní a strategems, popřípadě jednoho z pár dostupných perků. Opět toho není příliš a hráč není přehlcen. Zorientujete se tedy okamžitě ale zároveň se nebudete cítit ochuzeni. Tvůrci jednoduše trefili jakýsi zlatý střed a to prakticky ve všem.

11043411_873779819328187_4765134833621276559_o.jpg

Vytknout snad lze jen tu obtížnost, která bude jednotlivce nutit ke grindu lehčích misí. Tohle je hra optimalizovaná pro skupinku čtyřech hráčů. Nejlepší je samozřejmě s kamarády, ale vzhledem k jednoduchým mechanismům, není problém hrát ani s naprosto neznámými lidmi. Naopak to možná ještě vyprodukuje pár neskutečně vtipných momentů, kdy někoho zabije z vesmíru padající stacionární kulomet či jiný hráč. O tom to ale je především! O krystalické zábavě, kterou nebrzdí ani složitý příběh ani překombinované mise, či složité zkušenostní stromy.

Dostupné pro: PS3, Vita, PS4
Žánr: Arkády | Izometrická střílečka
Výrobce: Arrowhead Game Studios
Začátek prodeje: 4. března 2015
  • Řešení příběhu
  • Jednoduché mechanismy
  • Návyková hratelnost
  • Horší optimalizace

Helldivers jsou prostě hrou věrnou svému názvu a všechny její mechanismy jsou rovné a jasné, jako trajektorie samotných vojáků, kteří se každých pár minut budou ve vašem obýváku snášet na cizí planety a šířit na nich mír a demokracii.

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Nejede internet? Nudit se nemusíte, Chrome má v sobě skrytou hru

Nejede internet? Nudit se nemusíte, Ch…

28.  3.  2017 | | 15 N/A
10 nejzajímavějších grafických proměn světa Minecraftu

10 nejzajímavějších grafických proměn …

Minecraft může vypadat trochu jinak, než ho znáte. Hra se totiž dočkala několika modů a rozšíření. Podívejme se na 10 nejzajímavějších balíčků s texturami a kosmetickými úpravami.

25.  3.  2017 | | 10 N/A
FlatOut 4: Total Insanity – návrat legendy? (recenze)

FlatOut 4: Total Insanity – návrat leg…

Závodní série FlatOut se dvanáct let své existence jistě stala kultovní záležitostí, a to i navzdory hodně nepovedenému třetímu dílu. Přest,o nebo právě proto jsme na plnohodnotného následovníka museli čekat dlouhých šest let. Vyplatila se taková dlouhá odmlka?

17.  3.  2017 | | 10 N/A
10 herních klenotů, které jsme hrávali na přelomu 80. a 90. let

10 herních klenotů, které jsme hrávali…

Díky neustálému vývoji v oblasti herních PC a konzolí jsme si zvykli na neustálé rozmazlování a hodně realistickou grafiku. Je třeba si ale uvědomit, že tomu tak rozhodně nebylo vždy. Dnešní příspěvek má tak hned dvě poselství.

včera | | 22 N/A
Hrajeme Mass Effect Andromeda: vzhůru do cizích světů (galerie)

Hrajeme Mass Effect Andromeda: vzhůru …

Mass Effect: Andromeda vychází až 23. března, ale díky EA Access jsme si od 16. března mohli k plné hře přičichnout. Podívejte se na naše pohlednice z cest.

19.  3.  2017 | | 5 N/A
Simulátor skládání počítače - naučte se stavět stolní počítač

Simulátor skládání počítače - naučte s…

V době, kdy simulátor zemědělské techniky patří k nejúspěšnějším hrám, bylo jen otázkou doby, kdy někdo udělá simulátor, který skutečně využijete - simulátor skládání počítače.

16.  3.  2017 | | 4 N/A
10 tipů, jak být ostříleným borcem v Mass Effect: Andromeda

10 tipů, jak být ostříleným borcem v M…

Nový Mass Effect je plný nástrah a novinek. Pomůžeme vám se s nimi vypořádat.

22.  3.  2017 | | 6 N/A
Mass Effect: Andromeda - nový začátek (recenze)

Mass Effect: Andromeda - nový začátek …

Znovu do vesmíru, znovu za záchranou lidstva. BioWare se vrací ke své kultovní značce, co říkáme na její nový začátek?

26.  3.  2017 | | 14 N/A