Hellnight – velice tvrdá hra na schovávanou

Pokud jste si jako já mysleli, že Resident Evil má dobrou atmosféru, tak jste netušili, kam až může atmosféra v horrorové hře dojít. Hellnight vás uvrhne do temné noci plné mrtvol a přízraků, kterou budete muset strávit v bludišti městské kanalizace ve společnosti strachu, jaký jste dosud u hry nezažili.
Hru k recenzi zapůjčila firma:
Platforma: PlayStation
Žánr: adventure
Paměťová karta: 2 bloky
Dual Shock: ano
Multiplayer: ne
Výrobce: Atlus
Distributor: Konami

Pokud jste si jako já mysleli, že Resident Evil má dobrou atmosféru, tak jste netušili, kam až může atmosféra v horrorové hře dojít. Hellnight vás uvrhne do temné noci plné mrtvol a přízraků, kterou budete muset strávit v bludišti městské kanalizace ve společnosti strachu, jaký jste dosud u hry nezažili.

S. T. R. A. C. H.
Strach. Ničivá, zaplavující emoce, která dělá z lidí zvířata a zabíjí mozkové buňky po tisících. Dnes si budeme povídat o děsu tak tíživém, bezprostředním a neutuchajícím, že zaplaví vaše tělo mraky adrenalinu a zbystří vaše smysly na takovou úroveň, že budete ztrácet nervy při jakémkoliv zvuku, který zaútočí na vaše zmučené vědomí. Budeme si povídat o stavu, ve kterém se bojíte zavřít oči a zároveň máte strach je otevřít. Takový stav vám zaručeně přivodí černá placka s hrou Hellnight (v USA známá pod názvem Dark Messiah) od firmy Konami, která nás kromě Metal Gear Solida obdařila především Silent Hillem, který si až doposud udržel titul nejděsivější hry na PS.

Možná by mělo smysl hned v úvodu upozornit jedince se silnější představivostí, že následující řádky by mohly ohrozit jejich klidný spánek.

Pekelná noc
Znáte Tokio. Stovky budov, vysokých desítky pater se mísí s dřevěnými boudami, stavěnými na sobě a vedle sebe, aby nabídly nekonečným záplavám lidí z celého světa cokoliv, co může člověku život dát. Nekonečný proud různých světových řečí se mísí s hlukem věčně kolabující dopravy, která je stejně ucpaná a všudypřítomná v poledne i v noci. A když už mluvíme o té noci…

HellnightHellnight

Noc je zde zvláštním stavem, kdy se ze stínů a nespočetných děr, neobydlených trosek určených k demolici, vynořují stíny ještě temnější, zdánlivě lidské bytosti, které však mají v očích i ve svých srdcích jen temnotu, hrozící pohltit kohokoliv, kdo by si nedal dostatečný pozor. Mafie zabíjí nepohodlné nešťastníky, zločinci loví maso všech barev na prodej do podniků, v jejichž útrobách se popírá samo lidství a tajné sekty se zmocňují nedobrovolných obětí pro své starobylé černé rituály. Jedna taková sekta prý obývá kanalizační systém pod městem. A když už jsme začali o podzemí…

Lidé se pokusili využít podzemí gigantického města, připomínajícího obří chobotnici, pro provoz přehlednější a řádnější dopravy. Vlaky metra vozí nekonečné záplavy obyvatel z jedné strany města na druhou, vždycky na čas a vždycky bezpečně. Ale výjimka potvrzuje pravidlo. Vaše jízda metrem byla neplánovaně přerušena v polovině trasy, do něčeho jste narazili a teď je ve všech vozech tma, kterou se rozléhají zvuky šílené smrti, která se rozhodla sklidit svoji úrodu na tomto místě obzvláště drastickým způsobem. Výkřiky bolesti a děsu se ve tmě ozývají jak z vagónů, tak zvenčí. Ti, kdo se dostali na koleje, zřejmě neunikli tomu, co způsobilo havárii metra.

Musíte se rozhodnout.

Budete hrát mrtvolu pod sedadly nebo se pokusíte uniknout ven a vsadíte na to, že ta věc bude mít dost práce s ostatními pasažéry a nechá vás proklouznout?

Adventura jako dobrodružství, o které nikdo nestál
Kdo čeká, že Hellnight bude pořádná hororová akce ve stylu Resident Evil, kde bude bojovat s tajemnými obyvateli podzemí Tokia, ten bude zklamán. V celé hře se nachází jedna jediná nestvůra (!), zato je nesmrtelná a nikdy se nezbavíte jejího funění za vašimi zády. Ať uděláte cokoliv, ať půjdete kamkoliv, vždycky bude nablízku a nikdy vám nedovolí, abyste uklidnili bušení svého srdce. Udělá cokoliv, aby si pochutnala na vašem strachu a potom na vás. Nikdy vás nepustí zpátky na světlo a na vzduch.

Zabije vás.

Pokud se chcete pokusit to co nejvíce oddálit, pak budete muset utíkat do útrob spletité podzemní sítě chodeb pod Tokiem, skrz kanalizaci ještě hloub až do míst, kde za světové války bylo vystavěno velké podzemní město, kryt, který měl původně pojmout všechny obyvatele Tokia v případě nejhorší hrozby.

HellnightHellnight

Všude je tam tma a to děsivější je, že tam existuje život. Zoufalci, kteří se ztratili v podzemním labyrintu a pod terorem bestie, která zlikvidovala vaše metro, se zoufale krčí ve tmě a špíně, aby žili své nicotné, nešťastné životy. Není divu, že většina z nich zešílela. A kdo ví, co udělá šílenec, když uvidí vás a tu studentku, které se z vlaku podařilo uniknout s vámi?

Nezbývá, než hledat cestu zpátky nahoru, ale jak to už v podobných případech bývá, budete se nejprve muset dostat ještě hlouběji, abyste mohli začít znovu stoupat. Budete se pokoušet vyslýchat ty, kdo ještě dokáží mluvit, čeká vás hledání desítky let ztracených klíčů od zapovězených dveří, nemine vás ani kombinování předmětů, které vám umožní dostat se o další kilometr tmy a strachu dál.

A proč je tato klasická adventurní činnost v Hellnightu tak děsivá?

Vidíte ji vlastníma očima.

Nemáte zbraň.

A ta nestvůra s nadlidskou silou a smrtícími pařáty vydrží utíkat déle než vy.

Dokáže vyšplhat na strop a čekat tam v temnotě celou věčnost, než se k ní přiblížíte. Potom se na vás vrhne a pokud jí dokážete uskočit, rozběhne se za vámi a bude vám dýchat na rameno celou tu dobu, než vám dojde dech, tlukot vlastního srdce zaplaví uši a přestanete přes rudé kruhy vidět na cestu. Pak vás má. Jedinou šancí je utíkat takovým způsobem, abyste ji zmátli, kličkovat a doufat ve své štěstí. Jenže když už si myslíte, že jste ji setřásli, zjistíte za dalším rohem, že si vás obešla. Hrůza nekončí a tma je stále hustější.

Je to jenom hra?
Ano. Dokonce ani nemá nijak výjimečnou grafiku. Nemáte v ní žádné zbraně, najdete jen pár desítek předmětů – klíčů, karet, nástrojů. Postavy jsou nakresleny stejně jako ve starších dungeonech na PC, vynořují se zničehonic tak, jak na vás vyskakují ze tmy. Všechny ty tunely jsou si velice podobné, hudba, pokud se ozve, je pouze neurčitou děsivou smyčkou pazvuků, které vám jenom ztíží zoufalé naslouchání, zda se v temnotách neozve dech, který nepatří vám.

Světlé stránky hryTemné stránky hry
  • atmosféra
  • ozvučení
  • příběh
  • nápad
  • grafika

Budete tedy procházet tímto bludištěm koridorů a chodeb ve stylu Dooma, ale nebudete moct nikoho zastřelit. Celá ta atmosféra a hratelnost těží ze skutečnosti, že v tomto složitém labyrintu se s vámi skrývá také bestie, která vás může zabít velice snadno a jejím jediným cílem je vás chytit a udělat to. Pokud se jí dokážete vyhýbat a utíkat jí dostatečně dlouho na to, abyste našli všechny klíče, pak se možná dostanete ven. Pomáhat vám v tom budou někteří obyvatelé podzemí a malá skupinka postav, které se k vám postupně připojí (začínáte vy a ta zmíněná středoškolačka). Na konci možná získáte do skupiny někoho, kdo bude mít zbraň. A nebo dokonce Zas***ě Velkou Zbraň. Do té doby si však můžete ve skupině pouze povídat a společně utíkat. Žádné souboje, žádné rozdělování se. Pouze putování temnotou a zoufalá snaha přežít.

HellnightHellnight

Pokud vám myšlenka Hellnightu připadá poněkud zvláštní, pak vězte, že je to také zvláštní hra. Nemyslím si, že by existovala druhá taková, celé to je o tom, že chodíte podzemím, pořád se otáčíte a nasloucháte a mezitím se snažíte vymyslet, jak otevřít ty dveře, které jste našli zamčené. Můžete si v jednotlivých patrech bludiště uložit pozici ale nemůžete dělat vůbec nic, pokud vás ta nestvůra chytí. Smrt je v tomto případě všude, číhá za každým rohem a je stejně děsivá jako nelítostná.

Tahle hra je tou nejlepší stezkou odvahy, na jakou můžete na PlayStationu vykročit. Tam, kde se v jiných hrách střílí, musíte zde utíkat nebo zemřít.

Grafika: 6/10
Zvuky: 9/10
Hudba: 1/10
Hratelnost: 9/10
Hellnight je hororová adventura v podobě starších scrollovacích dungeonů, která vás uvrhne do tmy s vrahem, který vám bude po celou dobu hledání klíčů a cesty ven blíž, než byste si přáli. Geniální nápad v tomto případě stvořil silně úchylnou hru. Jménem všech nočních hráčů děkujeme.
Celkové hodnocení: 7/10
Diskuze (1) Další článek: Half-Life pro PS2 – konec PC monopolu

Témata článku: , , ,