Herní filosofie: Jak být dobrým redaktorem a psát super články

Často vzniká jistý spor mezi redaktory a čtenáři a většinou právě proto, že čtenáři netuší, jakou osobností redaktor je a zejména, co je náplní jeho práce. Tento článek to snad osvětlí.

Co to znamená být dobrým redaktorem? Školy se snaží novinářskou práci částečně osvětlit a i my jsme vám občas trochu vysvětlovali, jak jsme při psaní recenze postupovali. Je to ale velmi komplexní záležitost, a proto jsme se vysvětlení pojmu redaktor (v našem případě to bude znamenat to samé jako novinář nebo recenzent) rozhodli věnovat celý článek, který vám poodhalí rouško tajemství do herní redaktorské branže.

Lidé si pod tímto pojmem obvykle představí člověka krásného a poctivého, pro kterého je hledání pravdy hlavním zájmem. Jistě bude dobré, když do nového roku vykročíte se znalostí pravdy, ať je sebe krvavější. 

Výběr redaktora může být komplikovaný

Postup při výběru nového redaktora je velmi komplikovaný. Nesmíte si vybrat člověka úplného neschopného, jinak za něj budete muset všechny články opravovat. Zároveň ale není moudré vybrat moc schopného člověka, jelikož nejspíše bude drahý. To víte, zadarmo dnes ani kuře neklove, musíte tedy postupovat opatrně.

Je například dobré vybrat takového recenzenta, pro kterého bude hra na recenzi platidlem. Takových je hromada a obvykle jsou to spíše nárazoví pisálci, kteří nechtěli za hru platit. Většinou těmto lidem dáte takovou hru, kterou sami nechcete. Je dobré, když klíčů ke hře dostanete víc, pak za vás někdo napíše recenzi a vy si tu hru můžete v klidu zahrát. Kdo by nechtěl klidné hraní?

 

Není moudré vybrat moc schopného člověka, jelikož nejspíš bude drahý.

 

U novinkářů je to těžší, jelikož se dle mnohých jedná asi o tu nejnudnější práci v novinařině. Tito lidé obvykle placení jsou, nebo jsou to recenzenti, kteří doufají, že si tím zvýší šance na získání své vysněné hry. U novinkářů je obzvlášť důležitá znalost angličtiny, o které si řekneme za chvíli, a samozřejmě přehled o všem, co se kde šustne. 

Autory tématických článků jsou na střídačku obvykle všichni zmínění. Jejich práce jim dává inspiraci k tomu, co napsat. Na tyto hlubokomyslné články se hodí absolventi filozofických oborů, jelikož pak téma o dvou odstavcích dokáží rozepsat i na tři strany.

Psaní recenzí jde popsat kroky

Když máte redaktora vybraného, je čas začít psát. Nejdříve si řekneme o psaní recenze. Postup je různý. V nejlepším případě daný novinář dohraje celou hru a své znalosti použije na sepsání článku. To se ale nepodaří skoro nikdy. Když je hra moc dlouhá, tak to nelze stihnout a když vás nebaví, tak se vám prostě nechce, tak proč se obtěžovat. 

trespasser_1.pngdescent_4.pngtrespasser_6.pngtrespasser_11.png
Snad neexistuje recenzent, který by před napsáním recenze stihl dohrát celý Dragon Age: Inquisition

Ještě před psaním recenze je dobré připravit si několik věcí. Mezi méně potřebné patří blok na poznámky a propiska, kdybyste náhodou tu hru opravdu hráli a chtěli si něco zapsat. Naprosto zásadní je pochopitelně počítač a hlavně alkohol. Když zrovna nemáte nápady, o čem psát, tak jedno pivo nebo panáček pomůže. Hlavně to nesmíte přehnat. Příliš mnoho alkoholu způsobí, že článek bude nesmyslný a s chybami… což se stává bohužel často. Málo alkoholu naopak způsobí, že článek bude nudný a nečitelný, což se nestává moc často, ale bohužel každý z nás to někdy zažil.

alkohol-2.jpg
Menší podpora fantazie při psaní neuškodí

Nejtěžší bývá úvod. Je to něco jako startovní dráha, na které se rozepíšete a jedete dál. Zpravidla by to měl být například autorův životní příběh, který vysvětluje jeho postoj k dané hře. Čtenáře to hrozně baví a vy se vyhnete náročnějším souvětím. Hodí se věty jako „Žánr RPG jsem měl vždy rád. Her z tohoto žánru tu bohužel máme málo. Ti a ti vývojáři se a to podívali trochu jinak. Tahle hra mě tak moc bavila, že jsem se od ni nemohl odtrhnout ani ve chvíli, kdy mi vypadla elektřina.“

Podobné začátky povzbudí čtenářovu zvědavost. Je ale dobré pokračovat dál. Někde na začátku se obvykle uvádí příběh hry. Je holt dobré, když čtenář ví, zda se jedná o hru ze středověku nebo steampunk starověku. Ale nebojte, většinou vám stačí opsat intro. Případně pokud jste líní, napište, že vás příběh tak moc nebavil, že jste ho ani nevnímali. Důležitá je přece hratelnost.

 

Na rozdíl od nás mají v zahraničí nejrůznější odborníky, kteří se ve své práci opravdu vyznají.

 

Při popisu hratelnosti vám nic ze hry nepomůže. Opis tutoriálu je nezáživný, zde čtenáře zajímá hlavně to, zda se vám hra dobře hrála, což bývá často problém. Pokud vás totiž hra nebavila, například proto, že nemáte a nikdy jste neměli rádi fotbalové hry a recenzujete novou FIFU, asi se tu těžko rozepíšete. Tady dobře pomůže znalost angličtiny. Na rozdíl od nás mají v zahraničí nejrůznější odborníky, kteří se ve své práci opravdu vyznají.

Při překladu musíte dávat pozor na několik věcí. Je možné, že jste něco z překládaného úseku už zmínili. Je možné, že některé věty vztahují daní autoři se svůj web (například ředitel dané společnosti nám do mikrofonu řekl, že...). Hlavně pozor na Google Překladač, opravdu se na něj nedá spoléhat. 

smash_bros.png
Kdybychom recenzovali nový Super Smash Bros., s Google překladačem by to dopadlo špatně

Po popisu hratelnosti zbývá už jen soundtrack a grafika. Soundtrack najdete často na Youtube či Spotify, kde se můžete zaposlouchat do jednoho songu a napíšete, zda se vám líbil. U grafiky dejte pozor, zda se díváte na screenshoty ze hry. Wallpapery jen málokdy mají stejnou kvalitu jako hra a takový Ubisoft si na upravených screenshotech přímo zakládá. Nejlepší je zkusit natípat alespoň pár obrázků vlastních, což může být problém, pokud jste hru nehráli. 

battlefield_6.jpgbattlefield_8.jpgbattlefield_9.jpgbattlefield_12.jpg
Tyto obrázky nevypadají špatně, ale nejedná se o screenshoty, takže se do recenze moc nehodí

Nakonec zbývá hodnocení, závěr a klady se zápory. Hodnocení radši prodiskutujte se šéfredaktorem. Je možné, že si vývojáři dobré hodnocení zaplatili a stejně by vám to v redakci změnili, tak proč se namáhat. Pokud máte volné ruce, ale nevíte, která bije, je dobré dát obligátních 7/10. Je to celkem neutrální číslo. Dobrou hru moc neurazí a špatnou hru stejně nehodnotí moc kladně. Klady a zápory stačí poskládat ze šablon (dobrá grafika, chytlavá hratelnost apod.), jen dejte pozor, aby nebyly v rozporu s článkem, načež byste dostali do frňáku od čtenářů. 

Pro psaní novinek je hlavní chytlavý nadpis

Teď, když umíte psát recenze, můžeme vás naučit to nejdůležitější, a tím jsou novinky a aktuality. Sice je uvádíme jako druhé, ale většina redaktorů na tom začíná. Často vám stačí doslova přeložit zahraniční článek a zbytečně se v tom nehrabat, abyste do aktuality nenasázeli více chyb, než je radno. 

 

U novinek přemýšlejte, co by mohlo čtenáře zajímat. Nejlepší je vybrat to, co někdo udělal špatně.

 

Nejlepší je, když je novinkou video. Vývojáři vlastně práci udělali za vás. Stačí to video trochu popsat. Napište, kdo se tam objevil, jak by to mohlo ovlivnit danou hru. Kaše stačí, zkrátka pár hloupostí, ať čtenáři nemají pocit, že se flákáte. A na konci zmiňte, kdy hra vyjde, to stejně všechny zajímá nejvíce. 

U ostatních novinek přemýšlejte, co by mohlo čtenáře zajímat. Nejlepší je vybrat aktuální kontroverzi, kdy nějaké studio něco šeredně skonilo. Když napíšete, že do dané hry přichází nová postava, třeba to čtenáře zaujme. Vyšší čtenost ale mají články o tom, jak EA chce další peníze, Fallout 76 má další aféru a Microsoft zrušil nový titul. Hajzlové. 

minecraft.jpg
Zaujal vás tento obrázek? Není se čemu divit! Minecraft lidi pořád přitahuje

Dobrým magnetem je samozřejmě také Minecraft, GTA, Red Dead Redemption a české hry. Napište "česká hra" a čtenost se jen sype. Hlavně z toho nemějte strach, většinu novinek stačí přeložit. Pokud je vám hloupé překládat cizí novinky, zkopírujte tiskové zprávy. Myslete na to, že u novinek je kvantita důležitější než kvalita a když je web zavalen obrázky, vypadá to pěkně. Co z toho, že je pod nimi jedna věta. 

Jakmile vyberete, o čem psát, zbývá to nejdůležitější – nadpis. Nemusí v něm být hlavní informace, stačí ty nejlákavější. Styl, který používá Blesk, zabírá vždy. Existuje pár slov, například Minecraft, GTA, zdarma atd., která čtenáře zajmou. Pokud napíšete novinku „Vzniká české GTA s prvky Minecraftu. Bude ke stažení zdarma“, máte čtenost zaručenou, stejně jako agresivní diskuzi o tom, že to přece nejde dohromady a jaký kokos to vymyslel.

Tématický článek je důl na čtenost

Tématický článek je důležitým zdrojem čtenosti. Existují vlastně dva druhy: zajímavé a filozofické články, které nečte skoro nikdo a výběr těch nejlepších her, u kterých se všichni pro změnu zhádají. Výběr nejlepších her je hodně čtený… důvod je asi ten, že čtenáři hledají inspiraci, co hrát, chtějí si ověřit svou pravdu při vybírání svých nejlepších her a hlavně chtějí vynadat redaktorovi, že hry, co vybral jsou naprosté kraviny, a to proto, že autor je úplné pako.

Začněme tím méně náročným pro redaktora, tedy výběrem toho nejlepšího. Při vybírání tématu je dobré řídit se trendy v byznysu, přesto nemáte vždy úspěch. Při blížícím se novém Star Wars filmu se vyplatí zaostřit na nejlepší hry z tohoto univerza, všechny ale stejně zajímají hlavně nejulítlejší hry, které si mohou stáhnout, tak proč zbytečně ztrácet čas, když stačí hodit do článku simulátor řízení medvědem a radovat se z diskuze?

 

Výběr nejlepších her je hodně čtený… důvod je asi ten, že čtenáři hledají inspiraci, co hrát a hlavně chtějí vynadat redaktorovi

 

Chcete-li psát těžší tématický článek, jsou na vás kladeny větší nároky. Při výběru tématu tu není žádný postup, jde spíše o to, zda vás chytla múza. Ale i tady jsou jisté meze. Teoreticky můžete napsat článek „Význam Kingdom Come při vytváření názorů knězů na důležitost husitské teologie“. Díky zmínění Kingdom Come (české hry!) si ho možná někdo přečte, stejně ale bude nejspíše převálcován tipy na nejlepší mobilní hry. Protože ty jsou prostě nutností.

Po napsání tématického článku přichází fáze hrdosti. Jestli je téma zajímavé a vy jste ho hezky podali a dobře se to čte, nemůžete se dočkat, až se článek objeví na netu. Jen výjimečně se však setkáte s chválou, obvykle se stanete terčem haterů, a proto se budeme věnovat i tomu, jak s nimi bojovat.

Pozor na hatery!

Popis haterů může být komplikovaný. Začínající redaktor si je představuje jako chytré čtenáře, kteří našli chybu v článku a snaží se na ni upozornit. Těch je poskrovnu a většinou k nim chováme tu největší úctu. Většinou jsou to spíš lidé, kteří našli v internetu možnost, jak se díky anonymitě beztrestně uvolnit na nevinném autorovi po těžkém dni. Většinou také chodí do politických diskuzí, proto se jim často pletou témata a za nepovedený Mass Effect viní Babiše. Stane se. 

 

Hatery berte takové, jací jsou. Počítejte s jejich přítomností a smiřte se s jejich neporazitelností.

 

Místo pomoci, jak zlepšit své články a zbavit chyb již publikovaných na vás tedy čeká člověk, který hledá nesrovnalosti a i ty nejmenší chyby (například jedna chyba v i/y za celý článek), aby vám mohl vynadat a podotknout, že byste měli z redakce rychle upalovat mýt nádobí do nějaké hospody. Dobré je si však uvědomit, že toho sami můžete zneužít. Hádkami s hatery ničíte své vnitřní zdraví, ale pozitivně zvyšujete čtenost. Opět tu pomůže pár panáčků. 

Hatery berte tedy takové, jací jsou. Počítejte s jejich přítomností a smiřte se s jejich neporazitelností. Hlavně mějte na paměti, že stejně jako zvířata i hateři cítí strach a jsou jím přitahováni.

Redaktoři to mají těžké

Navzdory délce článku jsme vám ani zdaleka nesdělili všechny úkony a obtíže herních redaktorů. Pokud zakládáte vlastní web, snad vám naše tipy pomohou. Pokud jste pouhým čtenářem, snad budete k redaktorům ohleduplnější.

Tak jako bezdomovci prohledávají popelnice, redaktoři získávají čtenost, kde to jen jde. Protože to není snadná práce a přes veškeré snahy se skoro nikdy nesetkají s obdivem. Myslete tedy na to, že za každým článkem se skrývá člověk, který své veledílo sepsal s touhou získat dost peněz na tvrdý chleba a čistou vodu, aby přežil další den. Hrdina bez pláště. Někdo, koho si náš web zaslouží, ale kterého nepotřebuje. Pan redaktor. 


 

PS: Ano, děláme si legraci ;)

Šťastný nový herní rok 2019!

Diskuze (12) Další článek: Zakladatelé BioWare obdrží nejvyšší kanadské vyznamenání

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,