Herní filosofie: Jak grafika ovlivňuje přístup hráče?

Než o hře víme cokoliv dalšího, uděláme si obrázek podle toho, co vidíme. Jak tenhle předpoklad ovlivní náš přístup a jak toho můžou vývojáři využít?

Videohry už s námi nějaký ten pátek existují, až v posledních letech se ale díky technickým možnostem dostaly do bodu, kdy je možné zobrazit prakticky cokoli. Od jednoduchých skákaček typu Mario nebo bludišť ve Wolfensteinovi máme hry graficky téměř k nerozeznání od reality.

2972068-driveclub™_20151109224016.jpgAkropole.jpgFinal Fantasy.jpg
Takhle dnes vypadá fotorealistická grafika nejnovějších her 

Vývojáři to samozřejmě vědí a kromě úkolování hráče (zachraň princeznu, sesbírej všechny předměty) a řešení, jak hru udělat „koukatelnou“, začínají k vyprávění příběhů používat i samotné zobrazování. 

4K bitvy z nového Battlefieldu vypadají famózně

4K bitvy z nového Battlefieldu vypadají famózně

Podle toho, jaké obrázky nebo krátká videa hráčům ukážou, podle toho si podvědomě vytvoříme předpoklad, o čem hra bude, jak se bude hrát a jestli má cenu ji koupit. A také to ovlivňuje, jaký budeme mít ze hry výsledný dojem, až odložíme konzoli nebo myš. Chytrý vývojář tohle ví a umí toho využít. Ehm... Ubisoft.

Hry jako komiks: kreslené neznamená pohádkové

The Walking Dead je komiksová, barevná hra s jasnými liniemi a vizuálem, který každého trkne do očí. Rozhodně nic, co byste přehlédli. Už jen proto, že jasná, barevná kresba zobrazuje spousty krve a rozkládající se mrtvoly.

2448351-0001.jpg81MZyIzlrGL.jpgJ4w50tI.jpg
Krev a jatka možná ke komiksové grafice nepatří, v The Walking Dead však jdou k sobě

Nic moc pro děti? A přece tak k němu v první chvíli přistupujeme. Alespoň v západním světě máme animované obrázky spojené s pořady pro děti, nejvýše puberťáky. Trend komiksových hrdinů zachraňujících svět, příchod mangy a převádění klasiky do komiksové podoby to trochu setřel, většina ale při pohledu na kreslené obrázky stále jako první pomyslí na přívětivé povídání se šťastným koncem, které je určeno dětem na prvním stupni. Ať žije Krteček.

TellTale Games má všechny hry založené na stejném vizuálním stylu, The Walking Dead ale předpoklad odlehčenosti využilo a spojením s katastrofálním tématem působí jako rána do žaludku. Hrdinové jsou obyčejní lidé, nepřítel není bytost z vesmíru a jo, zobrazení krve, vnitřností a smrti je dost explicitní.

OBR 7 ATR_Roman_Shot.png
Komiksová grafika nemusí nutně znamenat barvité světy a veselé postavičky. Tady teče krev.

Naproti tomu The Legend of Zelda jde očekávání naproti. Ukazuje „dětsky“, barevnou hru a přesně to také přinese. Žádný příběh se neobejde bez bojů, nějaké té temnoty a hrozného nepřítele, kterého je třeba porazit, krev ale neuvidíte ani náznakem. Všechno odpovídá očekávání, nastolené při pohledu na hru.

Nadšenec vyšperkoval Battlefield 1, až vypadá téměř fotorealisticky

Nadšenec vyšperkoval Battlefield 1, až vypadá téměř fotorealisticky

Svět žije v harmonii, všichni se mají rádi a všechno je sluníčkové, když přijde Nepřítel a tuhle idylu zničí. Naštěstí přichází vyvolený, elf Link, kterému se i přes peripetie podaří Nepřítele porazit a ve světě opět zavládne mír a láska.

maxresdefault.jpgthe-legend-of-zelda-breath-of-the-wild-screencap_1280.0.0.jpgZelda_E3_5pm_SCRN06_bmp_jpgcopy.0.0.jpg
Samozřejmě však nechybí ani hry, kdy se komiksové ladění používá přesně podle jeho prvotních předpokladů

Původně realistická hra Team Fortress 2 je podobně jako The Walking Dead dalším příkladem nonfotorealistického zobrazování, které nepasuje s tématem. Snažit se v co nejkratším čase zabít co nejvíce nepřátel prostě není námět na kreslenou hříčku. Jenže, realistické zobrazení by rozhodně nebylo tak zábavné a rozpoznatelné na první pohled

Jakýkoli screenshot slibuje zábavnou střílečku se sympatickým vizuálním stylem, kde jde čistě o úkol – donést vlajku, odvézt vozík s trhavinou, ubránit kopec. Každá mise má rychlý spád, hra vypadá dobře i na méně výkonných počítačích, nic nekomplikuje průběh. Plus nějaké ty vtipné momenty, o které se postarají komiksově laděné (a přehnané) postavy.

OBR 11   0b6a0e1fa69c036efd6a5259ed81f6e4.jpg.png

Fotorealismus: vtáhne vás do děje

Realistické hry jsou s trochou nadsázky přímým následovníkem her z počátků hraní. Vývojáři se snaží o stále lepší a reálnější zobrazení, od prostředí – povrchy, počasí, den a noc, až po postavy – správné proporce, reálný pohyb, oblečení.

Blíží se chvíle, kdy videohra nebude na první pohled rozpoznatelná od fotografií, i když stále ponese prvky hraní. Už dnes to lze na některých pozorovat, pokud samozřejmě máte dostatečně výkonný počítač. Statické objekty, jako budovy nebo předměty, jsou dnes už poměrně standardem.

OBR 12    e82d5a8f0d67fd963a94b0e253ffd4e1.jpg
Vývoj grafiky za posledních několik let dokáže udivovat, ta pravá revoluce však teprve přijde

S očekáváním pracují vlastně jen v rámci „čím lepší grafika, tím lepší hra“. Pro hráče nijak nezaručeno. Hra Assassin´s Creed: Unity byla nádherně zpracovaná a byla radost na ni koukat. Kdyby ovšem věčně nepadala a nebyla zabugovaná až po střechu rozestavěného Notre Dame. Většina hráčů by pravděpodobně oželela i nějaký ten detail. Grafika v realistických hrách nemá jako taková jiný účel, než ukázat co nejlépe to, co ukázat chce.

GTA V téměř nerozeznáte od reality! Stačí do hry nahrát pár modifikací

GTA V téměř nerozeznáte od reality! Stačí do hry nahrát pár modifikací

Technicky je fotorealismus nejnáročnější a má jednu nepopíratelnou výhodu. Do příběhu hráče vtáhne jako nic. Hry typu Max Payne nebo Hitman nám umožňují vládnout schopnostmi, které běžný člověk nemá a staví ho do nečekaných situací. Založená je na tom jakákoli realistická hra, ať jde o akční, RPG, řešení hádanek...

Čím je avatar realističtější, tím snáze se s ním dá ztotožnit. První pohled na hru se nás snaží přesvědčit, že právě tohle je ten hrdina, který nám umožní skrze něj prožít něco nečekaného. Se slabým příběhem bude hráč zklamaný, protože se mu tenhle prožitek nezdaří. Jako vizuální tvorové ale prvně koukáme na vizuál a lepší grafika jasně říká „já jsem lepší“.

img4-1920x1080.jpeguse1.jpgsettings4b_1.jpg
Nezapomínejte, že je rozdíl mezi vizuálem realistickým a věrohodným. Ten druhý dává větší smysl.

Realistické hry menších studií nejsou obvykle na takové technologické úrovni (protože nemají tolik peněz) a často se snaží zaujmout inovativním způsobem hraní či zajímavým příběhem. AAA tituly jedou v zajetých kolejích a snažit se potřebují jedině o stále lepší zobrazení. Tím slibují, že hra bude zase o kousek lepší. A hráči většinou podlehnou, i když zkušenosti jako třeba zrovna s AC Unity nebo Mafií III říkají opak.

Začíná se tvořit tradice, kdy velká studia nabídnou jistotu dobré hry, protože už byla ozkoušená. A když si budeme chtít zahrát něco inovativního, sáhneme po hrách od nezávislých studií. Je jen otázkou času, než vývojáři začnou pracovat s tímto před-předběžným očekáváním a alespoň občas se pustí do experimentů. Tedy snad.

Experimentální hry: hratelnost je víc než grafika

Jedinečné už od pohledu a nikdy nevíme, co od nich čekat. Výrazně odlišný vizuál je podstatnou součástí hry, v některých případech může až převažovat. Epistory: Typing Chronicles je nádherná hra využívající nejen velmi netypickou grafiku, ale i málo používaný herní styl. Her, kdy ovládáte zbraně nebo pohyb postav pomocí psaní slov na klávesnici, opravdu moc není. Kromě origami světa je netypický i abstraktní příběh, který spíš než epickou jízdu na lišce a záchranu papírového vesmíru vypráví o tvůrčím bloku a procesu, jak se ho zbavit.

Epistory07.jpg600631-epistory-typing-chronicles-1920x1080.jpgss_2d30e0c182e94d5271a14816364bb345c7a084e8.1920x1080.jpg
I přes neustálou honbu za hezčí grafikou dnes nechybí unikátní projekty, které zaujmou především hratelností. 

Slavnější sestřička je Mirror´s Edge, která je kromě velmi realistického zobrazení pohybu a dynamické rychlosti známá i svým zajímavým výtvarným stylem. Čisté linie a minimalistické prostředí ji vymyká z realistických her, které si zakládají na co nejlepším vykreslení i těch posledních detailů.

10 herních sérií, které graficky neuvěřitelně pokročily

10 herních sérií, které graficky neuvěřitelně pokročily

U experimentů hráč předem vůbec netuší, co očekávat. Pokud ale vývojáři správně využijí vnímání barev a celkové nálady, mohou si hráče nastavit v podstatě jakkoli se jim zlíbí. Vizuál hry se jako strategie až tak často nepoužívá, což je docela škoda. Povedlo se to u The Walking Dead, styl kreslené grafiky sluší i Life Is Strange. Příjemným překvapením byl Bioshock, který se tváří jako napůl fotorealistický, napůl kreslený.

OBR 19     mirrors-edge-20080228010808395.jpg

Dalo by se pokračovat dál a dál. Jisté je, že s dnešní technickou úrovní mají hry téměř nevyčerpatelnou zásobu možností, jak tu jednu konkrétní zobrazit a tím i způsob, jak vyprávět příběh. Dělat tak i skrze zobrazení mohou jenom hry.

Znáte nějakou videohru, která vás svým finálním vyzněním překvapila?

Přečtěte si také:

Herní filosofie: jsou společenské hry mrtvé?

Herní filosofie: jsou společenské hry mrtvé?

Herní filosofie: hry jako virtuální obraz reality

Herní filosofie: hry jako virtuální obraz reality

Herní filosofie: kontroverze ve hrách aneb co to hraješ!

Herní filosofie: kontroverze ve hrách aneb co to hraješ!

Herní filosofie: samotářské zážitky žijí dál

Herní filosofie: samotářské zážitky žijí dál

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod stromeček

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod strom…

Toto je deset her, které byste rozhodně neměli při hraní na počítači vynechat.

18.  11.  2017 | | 11 N/A
Need for Speed Payback: nedostatečně rychle a zběsile (recenze)

Need for Speed Payback: nedostatečně r…

Po menší přestávce jsme se konečně dočkali dalšího dílu série Need for Speed. Prospěla závodům pauza stejně, jako novému asasínovi? To se dozvíte z naší recenze.

12.  11.  2017 | | 17 N/A
Městská akce Watch Dogs je na PC zdarma, stahujte!

Městská akce Watch Dogs je na PC zdarm…

Pokud jste ještě nedali prvním dílu této série šanci, nyní už nemáte žádný důvod akci nevyzkoušet.

7.  11.  2017 | | 2 N/A
Na PS Store startuje nová akce, najdete tam spoustu her pod tři stovky

Na PS Store startuje nová akce, najdet…

Chcete si doplnit svou digitální knihovničku konzole Playstation o pár parádních pecek? V obchodě máte skvělou akci.

16.  11.  2017 | | 4 N/A
Testovali jsme Xbox One X: jde o nejvýkonnější konzoli na trhu?

Testovali jsme Xbox One X: jde o nejvý…

Tak je to konečně tady. Vyšel Xbox One X, nejvýkonnější konzole na trhu a dlouho opěvovaný klenot Microsoftu. Je to opravdu dobrá herní mašina nebo přeceněný favorit?

17.  11.  2017 | | 14 N/A
Microsoft rozjíždí časově omezenou nabídku bundlů konzole Xbox One S

Microsoft rozjíždí časově omezenou nab…

Slevová mánie začíná.

12.  11.  2017 |
Playstation trofeje začínají mít smysl, dostanete za ně kredity

Playstation trofeje začínají mít smysl…

Pokud patříte mezi lovce trofejí na konzoli Playstation, vaše snažení dost možná nabere výraznější obrysy.

6.  11.  2017 | | 10 N/A
Fanoušci přinutili EA ke změně, Star Wars Battlefront 2 bude lepší

Fanoušci přinutili EA ke změně, Star W…

Velká vlna nevole od fanoušků Battlefrontu podle všeho padla na úrodnou půdu. EA chystá změny.

18.  11.  2017 | | 2 N/A