Herní filosofie: jak se hrálo před čtvrt stoletím aneb počínající krize průmyslu

Máte rádi nostalgické vzpomínání? My ano a dost věcí jsme si díky tomu uvědomili.

Hraní videoher, to už dávno není záležitost introvertních jedinců krčících se po západu slunce v rohu místnosti. Hraní her je již běžným, i když občas zcela nepochopitelně znehodnocovaným fenoménem dnešní doby. Hrají mladí, staří, muži, ženy, manažeři, nezaměstnaní, sportovci, politici a tak dále. Zkrátka a jednoduše, pro tuto kratochvíli neexistuje žádné sociální omezení. Ve své podstatě jde svou univerzálností již o tak běžnou činnost, jako například sledování televize. Bohužel však stále s krutou stigmatizující visačkou.

Je třeba si uvědomit, že ne vždy tomu tak bylo. Alespoň tedy za mých mladých let, kdy herní průmysl začínal nabírat na skutečných obrátkách a zaznamenával výraznější rozmach (druhá polovina devadesátých let), se zkrátka hrálo jinak. Jiný byl přístup vývojářů, jednotlivých hráčů a pochopitelně i okolí. S tím souvisely rovněž dostupné možnosti, které jsou z dnešního pohledu až úsměvné. V dnešním příspěvku zkusíme zavzpomínat, v čem bylo hraní před čtvrt stoletím lepší a co mu naopak chybělo. Stejně tak vše ale vezmeme také z druhého pohledu a popřemýšlíme o stavu současné herní scény, a to s jeho klady i zápory současně.

Změny postojů

Předně musím poznamenat, že v tématice herní historie nepatřím k úplným dinosaurům, přesto jsem však vstoupil již do čtvrté herní dekády a rozhodně jsem zažil mnoho. Sám na sobě pozoruji, že se můj celkový přístup k celé této tématice dramaticky změnil, a to navzdory tomu, že již nejsem jenom hráč, ale také recenzent.

Gaming.png
Celkový postoj k hraní her se změnil

A rozhodně si nemyslím, že by to bylo věkem či nalezením jiných priorit. Jde zkrátka o celkovou proměnu přístupu k hernímu průmyslu, která vychází zejména z jeho nechutného zparchantění. Dá se tedy zjednodušeně říci, že můj pohled na hry s odstupem času zrcadlí celkový stav herního průmyslu a vývojářů jako takových. A bohužel je třeba si přiznat jedno, nenacházíme se zrovna v lehké době herní historie. K tomu ovšem později.

Zkusme se ale nyní vrátit o nějakou tu dekádu zpět a skutečně si zavzpomínat na to, jak se vlastně tehdy hrálo. Ačkoli tomu mladší čtenáři nemusí věřit, tato výsada nebyla rozhodně umožněna všem. V devadesátých letech nebylo úplně běžné mít v domácnosti počítač, natož snad dva či více jako dnes. Hlavním důvodem byla menší dostupnost a vyšší pořizovací náklady. A nemusíme se zde bavit jen o PC, to samé pochopitelně platilo i pro jakékoli jiné herní zařízení. Ale byl to právě počítač, který představoval určitý vrchol herní techniky.

Osobně si pamatuji, jak jsme v roce 1996 kupovali počítač za dnes neskutečných 50 tisíc korun, což byly tehdy nějaké peníze. Dodejme ale zároveň, že šlo o celkem běžnou cenu. Do té doby tak mohl člověk otravovat někde u bohatších sousedů, popřípadě u rodičů v zaměstnání. To byl právě můj případ. Nikdy nezapomenu na ty dlouhé hodiny u mamky v práci, kde jsem si užíval kousky jako Prehistorik nebo Duck Tales.

Počítač pro vyvolené

Jenže mít doma počítač ještě nemuselo nutně znamenat jistou výhru. Člověk už byl skutečně hodně blízko, ale stále lze najít velké množství překážek, které mohly stát v cestě. Tak předně to byl naprosto odlišný přístup rodičů, kteří benevolencí zrovna neoplývali. Hraní her nebylo v devadesátých letech vnímáno zrovna konstruktivně, alespoň tedy ve srovnání s dnešní dobou.

 

Nebylo uklizeno, nebylo hraní. Byly poznámky, nebylo hraní.

 

Ne snad, že by rodiče dnes jásali nad svým dítkem u Fortnite, ale přece jen jsou v tomto ohledu mnohem tolerantnější. Hraní bylo zkrátka za odměnu, za zásluhy. Nebylo uklizeno, nebylo hraní. Byly poznámky, nebylo hraní. Dnes je celý tento systém zásluh a odměn nastaven trochu jinak, ale to je jiné téma.

Dokonce i přístup mladých hráčů byl odlišný. Na hraní jsem se vždy nesmírně těšil, fotbal s kamarády na hřišti měl ale přednost. Všechny zmíněné aspekty pak vedly k určité vzácnosti a jedinečnosti z herních zážitků. Šlo o svátek, magický moment, nikoli o otrávené zabíjení času na hraně depresí.

Více skromnosti, méně starostí

A jaké hry vlastně dříve byly ve srovnání s těmi dnešními? Tak především rozhodně nedosahovaly takových technických kvalit jako dnes. Povětšinou se jednalo o 2D, někdy v lepším případě i zubatou 3D. Jenže nikdo tehdy nepyskoval. K radosti stačilo několik pixelů pohybujících se po obrazovce. Zbytek už udělala lidská fantazie a představivost.

1417211371472542280.jpg
Takhle nějak vypadaly naše sestavy

Dnes je to neustálé dohadování a urážení, jestli někdo hraje ve 4K nebo ne, jak vlastně může někdo koukat na 30 FPS, když je to nehratelné apod. Dříve to bylo vážně všem jedno. Ani si to člověk vlastně tak nějak neuvědomoval. Uvnitř jsme jistě pociťovali, že vždy může být lépe, ale šlo spíše o očekávání technologického pokroku, nikoli hledání problémů tam, kde nebyly.

 

 Hraní v devadesátkách v mých očích bylo oslavou technologie a pokroku, nikoli remcáním nad nedostatky

 

Technologický a pochopitelně i vizuální pokrok byl však v tehdejší době tak nějak nápadnější. Pokud srovnáte hry s dvouletým odstupem dnes a v devadesátých letech, míra posunu bude naprosto odlišná. Dnes si pod tíhou technologických vymožeností těchto změn ani moc nevážíme. Jasně, máme tady nějaký ray tracing a jsme z něho někteří odvázaní, ale bereme ho už téměř jako nutnost, jako něco, co zde je a být musí a všechno ostatní je zkrátka špatně. Hraní v devadesátkách tak v mých očích bylo oslavou technologie a pokroku, nikoli remcáním nad nedostatky.

Peníze až na prvním místě

Navíc i samotné produkty vývojářů působily ve srovnání s těmi dnešními naprosto odlišně. Sundejme si růžové brýle, i před čtvrt stoletím byly peníze až na prvním místě, ale ta orientace na hráče tam zkrátka byla znatelnější. Dnešním herním gigantům nevěřím ani slovo. Vážím si jejich práce a miluji jejich produkty, jsem si však vědom toho, že jde o výdělek. Předkládány nám jsou nákladné produkty s nesmyslným marketingovým pozadím, a to pochopitelně s vidinou zisku. A tak to bohužel někdy i vypadá. Neplatí to rozhodně paušálně, ale tato tendence tu zkrátka je a kdo tvrdí opak, je naivní blázen.

lg-magazine-best-accessories-for-your-lg-gaming-monitor_key-visual.jpg
Vstupujeme do herní krize?

Jak jinak vysvětlit všechny ty reklamy ve hrách, epizodická pokračování, lootboxy, poplatky za hraní apod. Je toho spousta, co mě na dnešním hraní trápí, ale do jisté míry to chápu. Vlastně chápu to úplně stoprocentně, jen upozorňuji na skutečnost, že dříve bylo v tomto ohledu vše upřímnější a osobnější. Jako by jednotlivé tituly byly tvořeny týmem nadšenců a určené jednotlivým hráčům. Dnes se vytváří spíše byznys.

Celá změna paradigmatu se pochopitelně promítla i ve směřování her jako takových. Hra pro jednoho hráče je fajn, ale přiznejme si to, už tolik nefrčí. Kolikrát jsme již slyšeli, že je vývoj singleplayerových her příliš drahý. Bohužel však nejde pouze o to, že je drahý z hlediska vývoje. Tím hlavním důvodem je především fakt, že z dlouhodobého hlediska nejde o rentabilní záležitost. Po samotném nákupy hry totiž veškeré toky peněz povětšinou končí. Takový mulťák dá asi o něco méně práce, ale hlavně je výnosný po dlouhá léta, a to jak primárně, tak sekundárně. Opět tak nemusí jít o problém, spíše jen o popis aktuální situace přístupu vývojářů.

Když hardcore znamenalo porno

A pamatujete na tu legendární obtížnost her? I dnes rozhodně najdeme nějaké ty hardcore zážitky, ale už jen skutečnost, že jsou označovány za hardcore o něčem svědčí. Dříve žádný takový popis existoval nemusel, téměř každá hra byla svou obtížností více vyhrocená. Postupný progres tak přinášel neustálé pocity satisfakce. Velké a rozlehlé herní světy jsou sice fajn, ale hraní se tak v mnoha ohledech přesunulo do sféry virtuálního brouzdání a putování na úkor intenzivního zážitku.

 

Dnes se hraním spíše zabíjí čas, dříve šlo o svátek, jedinečný moment

 

Ne, jistě si neztěžuji na to, kam jsme se nyní dostali. Hry jsou propracované, impozantní a zábavné, bohužel je jich někdy až zbytečně moc, což hernímu průmyslu nesvědčí. Máme se skvěle, herní možnosti jsou oproti minulosti nesrovnatelné, jen se zkrátka vytratil ten cit a pocit jedinečnosti. Dnes se hraním spíše zabíjí čas, dříve šlo o svátek, jedinečný moment. I tak bychom se pochopitelně do té doby asi vracet nechtěli. Jen škoda, že některé věci nabraly jiné otáčky a přivedli nás do určité krize herního průmyslu. Krize ve smyslu budoucího směřování. Jsme na křižovatce a vědí to jak hráči, tak samotní vývojáři. Kam budeme kráčet dále máme v rukou i my.

GettyImages-1190641105.jpg
Hraní dnes už není taková vzácnost

Opět jako vždy platí, že ne každý musí souhlasit s výše napsaným a může mít naprosto jiný pohled na celou věc. Berte uplynulé odstavce jako zamyšlení jedince a rozproudění diskuze. Podělte se s námi o své vlastní poznatky a vzpomínky na své herní začátky. Každý názor je rozhodně vítán.

Diskuze (12) Další článek: Vybrali jsme nejlepší roguelike hry, které prověří vaši trpělivost. Od komiksárny Dead Cells po sci-fi hit Returnal

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,



„Game Pass od Sony“ se blíží. Herní předplatné pro PlayStation nabídne tři tarify

„Game Pass od Sony“ se blíží. Herní předplatné pro PlayStation nabídne tři tarify

Sony spojí PlayStation Plus a PlayStation Now, jednotnou službu se třemi tarify zřejmě představí již příští měsíc

Lukáš Václavík
PlayStation PlusPlayStationSony
Recenze mobilní hry Diablo Immortal. Pro jednoho skvělá hra, pro druhého propadák

Recenze mobilní hry Diablo Immortal. Pro jednoho skvělá hra, pro druhého propadák

Jste připraveni ukázat peklu prostředníček? Na plnohodnotné pokračování si sice ještě počkáme, ale proč nedat šanci tolik diskutovanému Immortalu?

Ladislav Novák
Diablo ImmortalMobilní hryRecenze
Obraz na PS5 se přestane trhat. Ale až za pár měsíců

Obraz na PS5 se přestane trhat. Ale až za pár měsíců

Nová systémová aktualizace přináší drobnosti, ale očekávané VRR zatím nedorazilo

Lukáš Václavík
PlayStation 5PS5Sony
Máme Steam Deck! První dojmy z revoluční přenosné herní konzole

Máme Steam Deck! První dojmy z revoluční přenosné herní konzole

Osahali jsme nejnovější handheldovou konzoli od Valve. Stojí za to?

Karel Javůrek
Steam DeckDojmyHardware
19 nejlepších strategických her starých i nových. Vyzkoušejte Gears, zavzpomínejte na Red Alert

19 nejlepších strategických her starých i nových. Vyzkoušejte Gears, zavzpomínejte na Red Alert

Strategickým hrám ještě neodzvonil konec, byť už se netěší takové popularitě jako dřív. Proto není od věci připomenout si ty největší pecky. A protože je strategických žánrů je mnoho, zaměříme se na válečné kultovky.

Martin Nahodil
TémaStrategie
Dwayne ‘The Rock’ Johnson si zahraje v další filmové adaptaci známé videohry

Dwayne ‘The Rock’ Johnson si zahraje v další filmové adaptaci známé videohry

Hvězda tvrdí, že míří na stříbrná plátna v nejhustší adaptaci té nejhustší videohry.

Michal Maliarov
Film
Našli jsme nejlepší české hry. Je mezi nimi temný Vietcong, kultovní Mafia i virtuální Beat Saber

Našli jsme nejlepší české hry. Je mezi nimi temný Vietcong, kultovní Mafia i virtuální Beat Saber

Z českých luhů a hájů se do světa dostala celá hromada kultovních herních počinů. Pojďme se podívat na ty nejvěhlasnější.

Martin Nahodil
Nejlepší hry
Diablo Immortal má šílenou politiku mikrotransakcí. Vyexpení postavy vás vyjde na tisíce dolarů

Diablo Immortal má šílenou politiku mikrotransakcí. Vyexpení postavy vás vyjde na tisíce dolarů

Blizzard pokračuje ve svém nekompromisním tažení monetizačním systémem.

Michal Maliarov
Diablo ImmortalMobilní hryByznys
První kalendářní rok s novou generací konzolí. Jaké poznatky si odnášíme?

První kalendářní rok s novou generací konzolí. Jaké poznatky si odnášíme?

Nová generace konzolí je tu s námi už více než rok. Jaké jsou naše poznatky?

Ladislav Novák
TémaNext-gen
Svou cestu si už jinde nevyšlapete. Sony si patentovalo mechaniku z Death Strandingu

Svou cestu si už jinde nevyšlapete. Sony si patentovalo mechaniku z Death Strandingu

Jedná se o pojistku, jak si originální gameplay ponechat.

Radek Wunderlich
Death StrandingByznys
Za 240 Kč můžete získat přes 500 her. Peníze půjdou na pomoc Ukrajině

Za 240 Kč můžete získat přes 500 her. Peníze půjdou na pomoc Ukrajině

Obří balík her za pusu. Ale když zaplatíte víc, dobře uděláte

Lukáš Václavík
PC
Wordle vás naučí hrát si se slovy. Teď už i česky!

Wordle vás naučí hrát si se slovy. Teď už i česky!

Na sociálních sítích se v posledních měsících rozjel trend s menší hrou Wordle, která stále nabírá na popularitě. Přidáte se?

Martin Nahodil
Logické
Nové MMO Lost Ark boří internet. Na Steamu jde po prvním dni o nejhranější titul

Nové MMO Lost Ark boří internet. Na Steamu jde po prvním dni o nejhranější titul

Populární MMO konečně zamířilo i do našich krajů a boří rekordy.

Michal Maliarov
Lost ArkSteam
PlayStation Now konečně míří i do Česka a na Slovensko. Známe také datum spuštění nového PS Plus

PlayStation Now konečně míří i do Česka a na Slovensko. Známe také datum spuštění nového PS Plus

Nakonec i u nás bude nejdražší varianta nového PlayStation Plus dostupná s kompletním obsahem.

Martin Nahodil
PlayStation NowOznámeníPlayStation Plus
Recenze hry Dying Light 2: Stay Human. Vítejte v ráji

Recenze hry Dying Light 2: Stay Human. Vítejte v ráji

Pokračování úspěšné zombie akce je po krátkém odkladu konečně zde. A rozhodně nezklamalo, ba naopak.

Ladislav Novák
Dying Light 2FPSRecenze
Přijde další Zaklínač. CD Projekt oznámil novou ságu a rozjede ji doslova epicky

Přijde další Zaklínač. CD Projekt oznámil novou ságu a rozjede ji doslova epicky

Zaklínač se vrátí, nikoliv však nutně s Geraltem v hlavní roli…

Lukáš Václavík
ZaklínačCD Projekt RED
Epic rozdává dárečky: akční RPG Remnant: From the Ashes zdarma

Epic rozdává dárečky: akční RPG Remnant: From the Ashes zdarma

Další den, další vánoční dárek od Epicu. Co si pro nás připravil dnes?

Martin Nahodil
Hry zdarmaRemnant: From the Ashes
Zahrajte si nejbizarnější počítačové hry. Simulátor ovce nebo chleba, pozorování trávy, sprchování s tatínkem

Zahrajte si nejbizarnější počítačové hry. Simulátor ovce nebo chleba, pozorování trávy, sprchování s tatínkem

Občas nechcete nejznámější hity. Občas si chcete zahrát něco ulítlého. A my vám poradíme to nejbizarnější.

Martin Nahodil
Téma
Vybrali jsme nejlepší mobilní hry, které si teď můžete zahrát. Většina je zdarma

Vybrali jsme nejlepší mobilní hry, které si teď můžete zahrát. Většina je zdarma

Mobilní hry se v dnešní době vyrovnají mnoha počítačovým i konzolovým kouskům. Jaký si ale vybrat? Tady jsou naše tipy na nejlepší hry pro mobily.

Ladislav Novák
TémaMobily
Epic rozdává dárečky: novodobá akční trilogie Tomb Raidera zdarma

Epic rozdává dárečky: novodobá akční trilogie Tomb Raidera zdarma

Další den, další vánoční dárek od Epicu. Co si pro nás připravil dnes?

Michal Maliarov
Hry zdarmaRise of the Tomb RaiderTomb Raider 2013Shadow of the Tomb Raider