Herní filosofie: jak se hrálo před čtvrt stoletím aneb počínající krize průmyslu

Přidat další názor  |  řadit od nejstarších Komentáře nyní řadíme od nejnovějších.
Tímto odkazem můžete řazení změnit.
 |  zobrazit bez stromu  |  nových příspěvků: 9

Diskuze k článku

20. 07. 2022 15:09

jo neco na tom bude že dřív bylo hraní svátek a vyjjímečná událost.. doted vzpomínám na první hru golden axe je i ted na gplay

 |   |  Odpovědět
JeDi  |  27. 06. 2022 21:01

Přijde mi, že je tam nějak nedokončená myšlenka, nebo to není uzavřené. Pořád jsem čekal na nějaké Deja vu, ale nepřišlo.
Jsem podobně starý, prošedivělý a protřelý pařan. Většinu současného paření za mne však zastanou moje děti. Přesto nemám pocit, že by aktuální hry byly lepší nebo horší. Jen se změnila pravidla hry. Úspěch a neúspěch hry se měří jinou metrikou a pohlíží se na něj jinou optikou. Dřív byla spousta mizerných her, které neměly úspěch a většina dobrých se stala legendami. Dnes je spousta dobrých her, které nedostaly šanci mít úspěch. Pokud nezaujme hned, mizí v propadlišti dějin. Co se hrálo včera, zítra už není dnes populární a ztrácí. Trendy udávají streameři a jejich views, dříve to byly herní časopisy. Co je trendy sledují zástupy casual hráčů, dříve zástupy platících hardcore pařanů. Je třeba však udržet jejich pozornost a zájem. Na grafiku a 4k se hraje jen u AAA her, u indie a nezávislé tvorby se naopak cení jiné věci. Letí retro, které soupeří o hráče s novinkami. Obtížnost her klesla kvůli platícím casual hráčům, kteří dohrají sotva 15% her. Ziskovost zásadně mění velryby, nebo čínský trh. Vydavatelské korporace a vývojářské studia obsadili lidé, kter nezajímají hry, ale jen jejich marketingový dosah..business ovládají politické a socio-ekonomické trendy i na úkor zisku. Výsledek je podobný Tinderu...dál..dál..dál..tahle by šla...dál..dál. O naše peníze soupeří moc dravců, všechny nás nahnali do mělké a plytké vody.

 |   |  Odpovědět
Paulie  |  27. 06. 2022 20:23

parádní článek, souhlasím, byly to parádní časy :) dnes jsou již priority jinde a bohužel není co pořádně hrát. Co bych dal za pořádnou singleplayer FPS hru s propracovaným příběhem, bez zbytečného balastu okolo alá první Bioshock. Čistý herní zážitek a člověk si tu jízdu užíval... :)

 |   |  Odpovědět
Seph  |  27. 06. 2022 20:01

Jetpac, Jet Set Willy a Asteroids na počítači Ondra V8, to byly prvopočátky mého hraní, nepočítám ptákoviny v Basicu, pak se začaly objevovat u kolotočářů první coin-up, v domácnostech Zx spectrum, Didaktik Gama a další. Byla to krásná doba, hraní nebylo tak dostupné a bylo to pro člověka vzácné. Jsem rád, že jsem to zažil od začátku až do dneška, kdy už jsem starý pařan, který má doma pořád svůj první Didaktik i Master system 2. A asi tunu herních časopisů od Bitu, přes Excalibury až po Levely a Score :) Doupě jsem nekupoval :)

 |   |  Odpovědět
Frank.Horigan  |  27. 06. 2022 10:46

Velice trefný článek, jako někdo, kdo hraje již 30let a neměl jsem to nikdy jen "na zabíjení času", ale opravdu jako zálibu musím ještě jednou říct,,, dobré!

 |   |  Odpovědět
Marek  |  27. 06. 2022 10:28

Ono vseobecne sa so sentimentalnym spominanim dob minulych nestotoznujem.
Je dobre pripominat si ako veci fungovali kedysi a ako funguju dnes a dalej reflektovat co by sme chceli do buducna.
Vela krat sa uz "znovuobjavili" veci a sposoby ( jeden priklad za vsetky: bezobalove obchody ) Niekedy proste stare sposoby maju alebo znovu zyskaju opodstatnenie.

Trochu mi v clanku chybalo pokracovanie ze ci je teda herny priemysel v krize alebo nie. Aj dnes sa daju zohant hry dodavajuce podobny zazitok ako tie z konca 90 rokov. Len tak nejak nie su tolko vidiet kvoli velkosti herneho trhu. Znpvu zopar prikladov aby som len tak nestrielal do vetra: Stoneshard (rogelike rpg ), Legend of grimrock ( dungeon crawler ), Songs of conquest ( tahova strategia ako heroes 3 )

Paradoxne po tom co sa mi deti narodili som sa prinavratil ku singleplayer hram... daju sa pauznut :)

 |   |  Odpovědět
Zezima  |  27. 06. 2022 08:55

Redaktor Novák má úplnou pravdu. Dříve bylo hraní na PC spíš za odměnu a ponecháno na "deštivé dny". I když jsme v rodině měli počítač poměrně brzo (1993 - Apple Mackintosh) pracovali na něm oba rodiče a já jsem se k němu skoro nedostal. Až teprve v roce 1998 se pořídil druhý s Windows 98 a dial-up modemem a mohl jsem si v té době zahrát něco lepšího a více. Stále se ale jednalo o maximálně 2 hodiny denně.
Teprve až v roce 2003 jsem si s bratrem sehnali v kancelářském výprodeji vlastní počítače (6 let staré Pentium II za 2x 1000 Kč). To jsem byl jak v sedmém nebi a i když jsme je neměli připojené do sítě a mohli jsme se pustit do LAN her přes křížený kabel, které nám tehdy rozhodně nezlepšovali studijní prospěch. Jít si hrát/pracovat ven ale mělo i v té době vždycky přednost a z hraní se stala spíš večerní záležitost mezi 7 a 10 hodinou.
Plně jsem počítači a internetu propadl až s nástupem na Univerzitu a s tím spojené pořízení Acer notebooku, který byl ve své době už něco jiného, než stařičké Pentium II.

 |   |  Odpovědět
27. 06. 2022 08:35

To, ze jsme se dostali do brutalne konzumni doby s sebou nese vsechny tyto problemy. Slova jako "ja chci", "mam malo" odrazi stav lidi. Maji to, protoze to chteli a musiit, ale nepotrebuji to k nicemu.
Hra nemusiit 4K grafiku aby byla uzasne hratelna i po dvaceti letech. Je to problem spolecnosti, ktery zda se ... bude zanedlouho vyresen.
Mam ve stole Commodore64, NES, Segu ... a co hrajeme nejvic?? Tetris ve dvou a klidne denne :)
Hrani her dnes neni o zabave, ale o konzumu.

 |   |  Odpovědět
27. 06. 2022 08:36

musiit = musi mit .... zatraceny mobil :)

 |   |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor