Herní filosofie: jsou hry skutečně tak drahé, jak se na první pohled zdá?

Diskuze k článku

PredatorV  |  21. 07. 2022 04:06

Tohle je jak nějaká zaplacená reklama...
Co takhle zkusit obhájit, proč programátoři berou platy, o kterých se nesnilo ani politikům? :D Nevidím důvod, proč by si měli vozit zadky ve Ferrari a ne v něčem obyčejnějším... Jen kvůli těmhle "píp" bojům o ně rostou ceny. A je to nutné? Znám pár lidí, kteří začali programovat i na stáří a udělali dost slušné hry (a dostali se i např. na Steam). V týmu by i tihle dokázali udělat dobrou hru. Znám lidi, kteří graficky vytvořili videa, že i např. Avatar se může jít klouzat - a zvládli to doma na normálním komplu.

To, že tam někde v pronajaté kanceláři valí 200 komplů na kterých pracují, valí tam klimoška a pijí kafe jim ceny zase nezvýší tak moc (i když by se to dalo řešit jako HomeOffice přes TeamSpeak a vlastní bašta a pití). To spíš ty soukromé posilovny, kožené sedačky na relax, squashové kurty ve vedlejších kanclech apod.
Viděli jste někdy, jak to v takové firmě vypadá? :D Já ano.

Nekritizuji výši cen jako takovou, aby bylo jasno, a zaměření tohoto článku:) Ty hry by šly udělat mnohem, mnohem levnější, ale je tu stále ten běžný pohled ekonomiky, na který se přitom článek vůbec nezaměřil - každý chce vydělat. Každý chce mít pořádný, masivní zisk, a ne pár drobných. Nejde o to být v plusu, ale "vydělat". A to se týká i těch programátorů.

Jenže, když vznikne firma s těmihle začátečníky, prodá dobrou levnou hru, ta je úspěšná, vydělá, tak programátoři jsou hrdí, chtějí u další hry víc, a když ne jejich, tak jiné studio jim to dá, aby je přetáhlo, a tak to zase všechno začíná znovu...

A jen u upozorním, že jako překladatel her mám originálky, ale vidím do některých věcí lépe než ten, kdo hodnotí ekonomiku hry jen a pouze z jedné strany.

 |   |  Odpovědět
Vojta M.  |  21. 07. 2022 04:40

Takový sloh a přitom taková blbost

 |   |  Odpovědět
Kereker  |  21. 07. 2022 06:14

"Znám lidi, kteří graficky vytvořili videa, že i např. Avatar se může jít klouzat - a zvládli to doma na normálním komplu."

Tak to by mohli ten lepší Avatar udělat a nějakou miliardu na tom trhnout ne? Ale určitě tam máš i důvod proč to neudělali

 |   |  Odpovědět
kadel  |  21. 07. 2022 07:49

on neumi logicky myslet, takze preklada

moc mu to nemysli, takze nic kloudneho nenaprogramuje

bohuzel, pro male deti co jim prelozene hry budou hrat - neumi ani cesky

 |   |  Odpovědět
mrvik  |  21. 07. 2022 07:46

Ale ale ale! Malej zavistivej predatorV:
- programovat neumi
- sedi ten samy cas co programatori za kompem (ne komplem)
- programatori vice vydelaji takze jim zavidi

A to je cele.

Zavistive poznamky uz nikdo v kafeterii nechce poslouchat takze to zkousi tady.

Jdi dohajzlu.

 |   |  Odpovědět
zogoth  |  22. 07. 2022 05:04

Fascinující jak se ihned objeví v závistivý blb který vůbec nechápe ale zná lidi a má názor. Dokonce prý vidí dovnitř a je překladatel. To že neumí ani sepsat pár odstavců je vedlejší. Takovou snůšku stupidit jsem už dlouho nečetl. Hry dělám dvacet let a je opravdu fascinující číst takový sranec.

 |   |  Odpovědět
Morgast  |  24. 07. 2022 12:23

jsem hluboce vděčný za to, že Tvoje hry hrát nemusím a tedy ani za ně platit! Pokud mají hodnotu Tvého projevu zde, tak budou stát za starou belu!

 |   |  Odpovědět
21. 07. 2022 06:45

I zadarmo je to drahé.

Nejdražší je na tom to, že je to absolutně neproduktivně strávený čas, pokud náhodou nejste streamer nebo youtuber, co tím hraním vydělá aspoň třicet tisíc za měsíc, nebo novinář, co za to dostane aspoň ušmudlané autoráky.

 |   |  Odpovědět
21. 07. 2022 07:00

Váš produktivní čas je měřený POUZE penězi? Tak to vás lituji...

 |   |  Odpovědět
kadel  |  21. 07. 2022 07:49

chudak no

 |   |  Odpovědět
21. 07. 2022 13:20

Zkuste popřemýšlet nad tím, proč vývojáři Free To Play stojí i o lidi, co u nich za tu hru v životě neutratili a neutratí ani kačku. A proč ještě rvou prachy do reklam, aby vás na tu hru natáhli.

To nejdražší na celém hraní je čas, který tím strávíte. Ty dva tisíce za klíč jsou proti tomu celkem směšná částka.

 |   |  Odpovědět
zogoth  |  22. 07. 2022 10:12

To je úplně zcestný blábol. Dělal jsem na free to play hrách s cca 20 000 000 downloadů. O lidi co neutratí ani korunu prakticky nestojíme, monetizace skrz reklamy generuje i v těchto počtech jen směšné částky.
Ty ve své vypatlanosti si ani nepřipouštíš to že sám prokrastinuješ, čumíš do blba, na televizi, na hvězdy a v té chvíli jsi stejně neproduktivní jako když se bavíš u hry.

 |   |  Odpovědět
22. 07. 2022 14:17

A kdopak dělá v MMO kanonenfutr pro pay to win hráče?

Jo ono se vlastně nic takového neděje, všichni mají stejný šance, že jo?

Ano, chápu, že u casual krávovin typu candy crush o neplatící hráče nikdo nestojí, o těch jsem ale nemluvil.

Ale jinak ty vaše příspěvky zní, jako bych vám šlápl na kuří oko. :D

 |   |  Odpovědět
predatorV  |  23. 07. 2022 20:49

Jsi retardovanej?

 |   |  Odpovědět
21. 07. 2022 08:45

A co získáte tím, že nad nějakou hrou vykysnete na dvacet hodin?

Dohrajete, odinstalujete, smažete, nic po tom nezbude. Když jich takhle protočíte deset, za pět let si už nebudete ani pamatovat, o co v těch hrách šlo a sleje se vám to všechno dohromady.

Oblbovačka na mozek, který má pocit, že něco dokázal a něčeho dosáhl a za odměnu vás nadopuje endorfiny, ale v reálu tím nic nevytvoříte, nic tím nezískáte a nic z toho nezbude.

I ty herní mechaniky, které se pracně naučíte, jsou vám pro praktický život k ničemu. Ale přijdete o měsíc života. Zabitý čas.

Věřte mi, mám 50K+ bitev ve WoTku, a nic z toho. Ani ten dobrý pocit vám nezůstane. :D

 |   |  Odpovědět
Odined  |  21. 07. 2022 09:22

Zalezi od uhla pohladu.

Medicinske hladisko: tak tam prevazuju skor rizika zo sedaveho zivotneho stylu. Na druhej strane zase moze byt pozitivny prinos co do mentalneho starnutia a/alebo riesenie problemov. Zalezi od druhu hry. V tomto pripade je to hlavne o miere (ako kazdy konicek). Hovorim o beznych hrach, nie o SW, vyuzivajucom prvky gamifikacie, ktory je vytvoreny napr. na liecbu fobii.

Financne hladisko: jednoznacne negativne (ale to je kazdy druh umenia).

Umelecke hladisko: tu je to dost zavisle od toho, ci sa pozerame na mutiplayer oriented alebo single player. Pri MP nema zmysel hovorit o umeleckom prinose, specialne pri F2P, ktore su navrhovane na vytvaranie zavislosti za vyuzitia nedokonalosti mozgu (odmena -> dopamin -> stastie -> chcenie novej odmeny). Pri SP moze ist o ine medium pre odovzdanie pribehu, emocie, uhla pohladu alebo umoznenie ineho uhla pohladu na problematiku.

Je na kazdom, co z toho si vyberie.

 |   |  Odpovědět
21. 07. 2022 09:26

I ten mozek se dá trénovat líp a smysluplněji.

Ano, na Kerbalech jsem třeba pochopil orbitální mechaniku tak, jak by se mi to z učebnic asi jen tak nepovedlo, ale taky je mi to v mém věku prakticky k ničemu. :D

U patnáctiletého kluka to asi má smysl, když díky tomu skončí ve vesmírném výzkumu.

 |   |  Odpovědět
Adam Vágner  |  23. 07. 2022 07:25

jezis jdi na slovensko domu

 |   |  Odpovědět
zelovous  |  21. 07. 2022 11:32

Touto optikou by se pak dalo totéž říct o knihách (myšleno beletrii). Přečtu si smyšlený příběh, čtu to 50 hodin, dočtu, odložím do knihovny a roky se na to práší. Přečtu jich takhle 10, 20, za pět let si z toho pamatuju jen útržky, vše se mi slilo dohromady.
V reálu jsem nic nevytvořil, nic nezískal, jen jsem si chvíli fantazíroval o smyšleném světě. Ergo tedy číst knihy je také zbytečná ztráta času...

Argumentace zlepšováním slovní zásoby je sice pravdivá, ale v dnešních na příběh a texty velmi bohatých hrách je možné jí také získat.

 |   |  Odpovědět
21. 07. 2022 12:18

Hele, ani to není stejné. Člověka, který na škole přečetl padesát knížek, rozeznáte od člověka, který přečetl za rok jednu už jen podle toho, jak píše.

Je to poměrně bezbolestná forma, jak si osvojit pravidla češtiny, aniž byste se je musel učit. Když toho hodně načtete, tak vás chyby v textu praští chyby do očí, aniž byste musel přemýšlet, podle jakého pravidla to je, máte to „pod žebrem“.

Navíc tím natrénuje čtení, takže je pak schopný rychleji konzumovat veškerý další čtený obsah – učebnice, zprávy, návody, veškerý psaný text. Přes ty texty pořád ještě vstřebáváme většinu informací, často je to rychlejší, než koukat na video.

Lidi, co se učí češtinu jenom na internetových diskuzích, mají problém napsat větu bez chyb a tak, aby dávala smysl.

Vy máte načteno dost. :D

Největší přidanou hodnotou hraní je asi to, že se člověk naučí precizně ovládat myš, pokud pak hodně času stráví prací na počítači.

 |   |  Odpovědět
zelovous  |  21. 07. 2022 13:23

Ano, to já nerozporuji, že čtení je prospěšné a pomáhá nám. Také si myslím, že dnes lidé čtou velmi málo a leckdy pochybné texty (a ano, řekl bych sám o sobě, že mám načteno poměrně dost - byť nevím, co jste tou poznámkou doplněnou smajlíkem měl na mysli...).

Má pointa byla, že hry jsou pro vás synonymem pro naprostou ztrátu času, která vám nic nedá, ale knihy jsou v pořádku. Přitom v dnešní době vychází spousta herních titulů, které kladou velký důraz na příběh a vykreslení detailního světa a vyskytuje se v nich takové množství textů, že to leckdy vydá více než na knihu.

Navíc pokud knihy vnímáte pouze jako zdroj a nástroj pro osvojení jazyka a jeho pravidel, tak vás lituji. Já osobně vnímám knihy zejména přes jejich obsah a právě možný únik z reality do fantazie (a to dělají i videohry, byť jiným způsobem).

Neztracuji ani jedno, ani druhé, oboje si užívám.

 |   |  Odpovědět
21. 07. 2022 14:08

Ano, jak to hraní, tak ty knížky nebo čumění na filmy jsou v podstatě míň škodlivý ekvivalent toho vylejt si mozek chlastem. Prostě na chvíli vypnout a utéct do jiné reality. :D

Ale zrovna ty hry žerou neúměrné množství času a jsou stavěné na to, aby na sobě budovaly závislost systémy podivných motivací a podivných odměn. Budováním pocitu, že pokud zrovna u téhle akce nevykysnete, tak vám něco uteče. Speciálně to platí pro MMO.

Ale já jsem chtěl poukázat hlavně na to, že nejdražší na hrách je čas, který u nich strávíte v kontextu s tím, co z toho pak máte.

 |   |  Odpovědět
zelovous  |  21. 07. 2022 14:45

V dnešní době orientované na rychlost, výkon, produktivitu, kdy je spousta lidí pod neustálým tlakem z toho či onoho, tak považuji téměř za nutné mít možnost a hlavně UMĚT občas "vypnout" a oprostit se od každodenních stresů, trablů a starostí.

A je jedno, zda je to u filmu, knihy, hry nebo čehokoliv jiného. Pokud mi to pomůže v psychickém odpočinku, tak to rozhodně nepovažuji za ztrátu času, byť, jak říkáte, z toho na konci vlastně nic není... Ale ani nic negativního. Dle mého názoru není třeba veškerou svou činností vykazovat nějakou produktivitu a budovat lepší budoucnost...

A cena času, který kdokoliv u čehokoliv stráví, je zcela individuální, tedy bych nepaušalizoval dle vašich osobních preferencí.

Samozřejmě pokud to vše je v nějaké přiměřené míře (což souvisí s poznámkou umět vypnout a následně se pak zase zapnout . Otázku závislostí a trávení neúměrného množství času hraním také vnímám, ale to si myslím, že je již na jinou diskuzi.

Byť tedy u dobré dlouhé knihy strávím jistě více času než u kdejaké hry a čtu kde se dá a nikdo by mě asi nenařkl ze závislosti na čtení :). Takže je to i trošku stigma "nového" fenoménu herního průmyslu, i když ten je jistě mnohem více náchylný k tomu tu závislost vybudovat, v tom s vámi souhlasím (speciálně pro MMO).

 |   |  Odpovědět
21. 07. 2022 09:57

A to, že se produktivně strávený čas dá poměřovat pouze na peníze, jsem nenapsal, že?

Kdybyste strávil víc času čtením a méně hraním, možná byste jej strávil produktivněji a lépe chápal psaný text. :D

 |   |  Odpovědět
21. 07. 2022 10:29

Napsal. Příspěvek začíná "I zadarmo je to drahé", a potom zmiňuješ streamery a novináře, kteří si tím vydělávají. Doslova je tvůj komentář jen o penězích. Takže pokud jsi chtěl poznamenat nějaký inteligentní argument, dobrý pokus.

 |   |  Odpovědět
21. 07. 2022 10:29

Napsal. Příspěvek začíná "I zadarmo je to drahé", a potom zmiňuješ streamery a novináře, kteří si tím vydělávají. Doslova je tvůj komentář jen o penězích. Takže pokud jsi chtěl poznamenat nějaký inteligentní argument, dobrý pokus.

 |   |  Odpovědět
21. 07. 2022 10:51

Tak ještě výrokovou logiku dopilovat.

Z výroku

„Nejdražší je na tom to, že je to absolutně neproduktivně strávený čas, pokud náhodou nejste streamer nebo youtuber, co tím hraním vydělá aspoň třicet tisíc za měsíc, nebo novinář, co za to dostane aspoň ušmudlané autoráky.“

opravdu nevyplývá, že produktivně strávený čas je POUZE ten, za který dostanete prachy.

Vyplývá z něj jen to, že to za zcela neproduktivně strávený čas nelze považovat v případě, že za to dostanete aspoň nějaké prachy.

 |   |  Odpovědět
Jacomo  |  22. 07. 2022 08:17

Aplikujme logiku na vas prispevek:

Kdyz A tak ne B (kdyz dostanes prachy tak to neni neproduktivne straveny cas)

je ekvivalentni

ne A nebo ne B (bud nedostanes prachy nebo to neni neproduktivni straveny cas)

coz je ekvivalentni

ne (A a B) ( neplati, ze dostanes prachy a neproduktivne stravis cas)

Takze ano, sice nelze potvrdit, ze pouze cas za ktery dostanete prachy je produktivni, ale tvrdite, ze dostat penize je dostatecne na to, aby byl cas straven produktivne. S cimz treba ja osobne nesouhlasim, protoze to, ze nejakou cinnost dostanu penize pro me neznamena ze jsem cas straveny touto cinnosti stravil produktivne.

 |   |  Odpovědět
22. 07. 2022 14:26

Ne. Tvrdím jen to, že pokud za to dostanete prachy, není to „absolutně neproduktivně“ strávený čas. :D

 |   |  Odpovědět
zogoth  |  22. 07. 2022 10:15

Napsal jsi fakt naprosto dementní slint a zoufale se snažíš vybruslit. Tudy cesta nepovede. Vyřeš si svoje problémy se stráveným časem a necpi to ostatním.

 |   |  Odpovědět
22. 07. 2022 14:22

A hlavně nám nekaž kšefty, co? :D

 |   |  Odpovědět
predatorV  |  23. 07. 2022 07:27

ty jsi taky vyrokova logika ty osle

 |   |  Odpovědět
5h1nj1  |  21. 07. 2022 10:42

To je tak mimozni argumentace, ze se mi nechce verit, ze bys to myslel vazne?
Touhle optikou bys mohl odsoudit prakticky jakoukoliv volnocasovou "neproduktivni" aktivitu. -_-

 |   |  Odpovědět
21. 07. 2022 10:49

Většina volnočasových aktivit má nějaké důsledky. Jízda na kole vám zlepší fyzičku. Když jdete na koupák, potrénujete si plavání, dýchání. Práce na zahrádce znamená, že z ní budete mít nějakou sklizeň. Z práce se dřevem dostanete stůl.

V Minecraftu si po celodenní „námaze“ nakopete dva stacky diamantů, tunely dlouhé tři tisíce kostek a dvoupatrový domeček. Ve virtuálním světě.

A máte dobrý pocit z toho, kolik jste za ten den odvedl práce.

Ale i to je ještě prd oproti tomu, když někdo o prachy přichází tím, že „investuje“ do virtuálních „předmětů“. :D

 |   |  Odpovědět
5h1nj1  |  21. 07. 2022 13:40

Kniha, film, hudba, divadlo, sledovani sportu (nebo cehokoliv, co cloveka bavi sledovat) atd atd. Nic ti to nerika? Opravdu?

Pomijim veci jako to, ze hry samozrejme trenuji mozek, mysleni, reflexy, leckdy cizi jazyk atd.

 |   |  Odpovědět
21. 07. 2022 14:35

Hm...

Nejvíc knih jsem přečetl na záchodě a při snaze usnout (nebylo jich málo), film a hudbu zvládám sledovat jenom při jiných činnostech, že bych si něco pustil a čuměl na to, se mi povede tak u dvou filmů do roka, které jsou tak blbé, že když u nich člověk nesleduje obraz, tak z toho nic nemá, ale zažere se do nich tak, že už to nemůže vypnout.

Divadlo – když pominu školní představení, tak jen a pouze ze záznamů (konkrétně Cimrmany, opět při usínání). Sport nesleduju vůbec.

Argument, že hry trénují mozek, myšlení a reflexy, je věc, kterou poslouchám od doby, kdy jsem hrával na Commodore 64. A zrovna na osmibitech byly hry z převážné většiny postavené právě na těch reflexech a trénování téhož až do zblbnutí furt dokola, protože tehdy měli na hru jen desítky kilobajtů a tohle dělalo hratelnost. U her jsem za více než čtyřicet let života strávil už desetitisíce hodin. A pokud jde o reflexy, stejně mám pozápal jak prase. :D

A cizí jazyk jsem si nejvíc prosvištěl až ve chvíli, kdy jsem jím musel mluvit, hraní her mělo na jeho znalost marginální vliv. Z toho si člověk zapamatuje maximálně pár hlášek.

The planet Arrakis, known as Dune. Land of sand; home of the Spice Melange.

Nebo Welcome to the world of warcraft a Yes. Yes. Yes my lord.

To si pamatuju třicet let, akorát to člověk málokdy použije. :D

I když jedna drobnost mě napadá – člověk tu angličtinu občas trochu potrénuje, když chce spoluhráčům vynadat přes chat. Jenže pak zase kolikrát dostane na týden banána a je po tréninku.

 |   |  Odpovědět
5h1nj1  |  21. 07. 2022 15:36

Podle tonu prispevku jsi tedy ty puvodni hovadiny az tak vazne nemyslel, tak jeste Chocholouska volat nebudeme. :)

 |   |  Odpovědět
zogoth  |  22. 07. 2022 05:09

Myslel jsem že úvodní příspěvek blba už nic nepřekoná ale pak přišel druhej a korunovanej

 |   |  Odpovědět
fxaman  |  22. 07. 2022 07:50

Kdyby člověk jen pracoval a dělal “produktivní” věci, brzy vyhoří a propadne depresím (znám, stalo se mi to). Proto je důležité mít i zábavu, u které můžete vypnout. Pro někoho jsou to knížky, pro jiného filmy, hry, procházka se psem… Tohle se prostě nedá poměřovat penězi. Navíc nad hrobem budu vzpomínat na ty neproduktivní části života, ne na ty “produktivní”. Hnát se pořád za penězi a produktivitou je mor dnešní doby.

 |   |  Odpovědět
22. 07. 2022 14:14

Většina volnočasových aktivit kromě totálně pasivní zábavy typu sledování „Ulice' má nějaké hmatatelné výsledky. (A i při tom sledování Ulice lidi třeba žehlí nebo myjí nádobí).

Z většiny her si člověk neodnese v podstatě nic kromě toho, že se při nich „vypne“. Ani se při tom pořádně nedá dělat nic jiného. Cokoliv, co ve hrách nasbíráte nebo vybudujete, zůstane zase jenom v těch hrách a zmizí to ve chvíli, kdy chcípne disk nebo někdo vypne server.

V podstatě je to zabitý čas.

 |   |  Odpovědět
22. 07. 2022 15:26

Zákeřné je na tom to, že na rozdíl od té pasivní zábavy má z hraní člověk pocit, že něco udělal, něco získal, něčeho dosáhl, i když z toho v reálu nemá lautr nic.

 |   |  Odpovědět
predatorV  |  23. 07. 2022 07:28

a ted o pernikovce

 |   |  Odpovědět
FrantaKladivo  |  21. 07. 2022 06:51

Pamatuju si dobu, kdy se tatínek zhlédl v tom, že koupí PS1, tehdá ta konzole vycházela s pár hrami na vydání pomalu na dvě celé výplaty, protože ono i v USA cena nebyla nejnižší a u nás to ten import ještě zvedl. Navíc co si budeme, v té době lidi z cizích jazyků pokud uměli tak ovládali spíš ještě ruštinu nebo němčinu než angličtinu a česky přeložené hry byly pasé, takže si říkám, že na to to tehdá kupovat s tou cenou a lokalizací musel být člověk vlastně docela excentrik a technologický nadšenec.
Současný ekvivalent asi těžko úplně přesně vymyslet a nacenit, ale řekl bych, že je to jak kdybych si teďka řekl, že se už nemůžu dočkat koupit si novou konzoli za 45K na kterou je většina her jen v japonštině a těšit se jak na tom budu louskat hry za 6k se slovníkem, protože je “fakt boží grafika a je to revoluce”.
Takže jsem docela rád, že jsem hráč v téhle době, kdy jsem tu aktuální PS5 koupil s hrami z jedné výplaty a ještě jsem potom nemusel být zbytek měsíce o rohlíkách, než si jet zpátky tohle retro

 |   |  Odpovědět
Null.finite  |  21. 07. 2022 07:00

Tak samozřejmě, v roce 1998 když jsem kupoval AAA hru na PS1, stála dva tisíce a plat byl deset, když teď kupuju AAA hru na PS5 stojí taky dva tisíce ale plat je třicet. Z toho lze odvodit že hry stojí třetinu toho co dřív. ALE já bych se spíše zaměřil na poměr mezi cenou a kvalitou, když se dřív vydala hra tak musela prostě fungovat, neexistovaly žádné patche ani updaty. Ale dnes když si koupíš AAA hru tak jsi rád když ti nepadá, a dá se hrát. Co dřív bylo samozřejmostí, je dnes vzácná výjimka. Všichni si vzpomeňme jak vypadal cyberpunk a funkční je až v podstatě po dvou letech. Prostě chci jen říct že jsou hry levnější ale technickou kvalitou horší.

 |   |  Odpovědět
kadel  |  21. 07. 2022 07:55

2:10 vs 2:30
je vlastne
1:5 vs 1:15

to je vztah 1 vs 3? jakoze 15:3?

v parite kupni sily je to asi vychazi tak ze za 1 plat koupim 5 vs 15 her

hra ale nestoji tretinu toho co driv
stoji 2000, nominalne stejne

akorat vy dnes vydelavate min nez vetsina lidi

 |   |  Odpovědět
Null.finite  |  21. 07. 2022 09:12

Právě že nominální hodnota je nic vypovídající, důležité je že dnes si z platu koupíš 15 her zatím co dříve 5. Ale o to také nejde, to bylo jen navázání na článek, nejdůležitější část mého předchozího komentáře je že, ačkoli jsou hry levnější tak poměr mezi funkční kvalitou a cenou není tak veliký. Jinými slovy dříve hry fungovali, dnes je vydají a teprve po čase se dostanou do fáze ve které se měli začít prodávat, a ani to ne vždy.

 |   |  Odpovědět
...  |  22. 07. 2022 16:45

Jiste, treba druhej dil Elder Scrolls byl tak kvalitni, ze nesel dohrat. Fallouty padaly jak hrusky. U spousty osmibitovejch her, kdyzs nerozumel kodu a neopatchoval sis je sam, taky nesly dohrat. Dneska je prave super, ze platformy jako Steam ti dovolej vydat patch a hraci ho maj hned a nemusej se modlit, jestli treba vyjde na nejakym cd k casaku. Sundej radsi ty ruzove bryle :)

 |   |  Odpovědět
mepp  |  21. 07. 2022 09:49

Já si naopak myslím, že hry jsou extrémně levné. Ano, pokud je někdo Early adopters, tak tu dvojku za hru dá, to je jistě pravda. Ale celkově hry jako celek jsou levnější než kdy dříve. Spousty titulů už po roce stojí třeba 20 dolarů nemluvě o tom, že při ruzných akcích na Steamu a spol klesne cena hluboko pod 10 a to ani nemluvím o hrách z GOGu.

A tipnul bych si, že vetšina hráčů kupuje hry rok a více starý, že ty novinky za plnou palbu jsou zajímavé pouze pro špičku ledovce. Takže ano, celkově jsou hry určiě levnější než kdy dříve.

 |   |  Odpovědět
Nargon  |  21. 07. 2022 10:13

Já na to jdu opačnou cestou. Prostě nekupuju drahé prémiové hry za 2000. Já se zaměřuji na hry od malých nezávislých studií, tam je cena většinou nějakých 5, 10 nebo 15 Eur (cca 125, 250, 375 Kč), jó ty echt drahý jdou až na 30 Eur (750Kč), ale takových her si můžu koupit několik za cenu jedné té prémiovky. A zábavy to vydá na stovky hodin.

 |   |  Odpovědět
21. 07. 2022 10:33

Taky je důležité zmínit, že velká část lidí nepotřebuje 2 AAA hry za měsíc. Je tu taky možnost těch MP her, kde já osobně jsem si třeba koupil za cca. 700 Tarkov, a mám na tom 1000 hodin, a pořád hraju. To mi vystačí jedna hra na rok, a víc. Stejně třeba CS:GO, ARMA, Valorant atd. A nemusí to být jen střílečky. Stejně to má třeba Rust a DayZ (na DayZ mám 300 hodin). A samozřejmě i crackování, což je podle mě způsob jak to většina studentů/lidí s nižším příjmem řeší. Není to úplně legální, ale nebudeme si nic nalhávat, děje se to.

 |   |  Odpovědět
21. 07. 2022 10:33

Taky je důležité zmínit, že velká část lidí nepotřebuje 2 AAA hry za měsíc. Je tu taky možnost těch MP her, kde já osobně jsem si třeba koupil za cca. 700 Tarkov, a mám na tom 1000 hodin, a pořád hraju. To mi vystačí jedna hra na rok, a víc. Stejně třeba CS:GO, ARMA, Valorant atd. A nemusí to být jen střílečky. Stejně to má třeba Rust a DayZ (na DayZ mám 300 hodin). A samozřejmě i crackování, což je podle mě způsob jak to většina studentů/lidí s nižším příjmem řeší. Není to úplně legální, ale nebudeme si nic nalhávat, děje se to.

 |   |  Odpovědět
KokeSSch  |  21. 07. 2022 15:07

Tak na předplatný na Battlefield I nebo V atd. má snad každej.
Tak vo čem se tu špekuluje?

Kecy nemaj cenu. Hraj!

 |   |  Odpovědět
Bemiurg  |  21. 07. 2022 16:26

Hlavně dneska si můžu za cenu jedné hry zaplatit předplatné a zahrát si jich klidně 100. To dříve možné nebylo. Buď jsi dal za Diablo 2499 nebo jsi ho jel pirátsky. Jinak to nešlo.

 |   |  Odpovědět
CallmeDave  |  21. 07. 2022 18:24

Za sebe můžu říct, že obecně nechápu potřebu hrát nebo vidět cokoli okamžitě po vydání. Co se týče her, na Steamu vždy čekám na slevu, když o nějakou hru stojím. Dám do wishlistu a Steam mi dá vědět celou Gothic sérii za 107 kaček? Obě South Park hry za stovku? Civ VI se slevou 75%? Frostpunk za kilo? Odpověď na všechny ty otázky: Proč ne? Trpělivost... 😂

 |   |  Odpovědět
predatorV  |  23. 07. 2022 07:28

kdo setri
ma zatri

 |   |  Odpovědět
zogoth  |  22. 07. 2022 05:17

Připlácet si za nekompletní rozbitou hru? Díky to si radši rok počkám a v případě cyberpunku i dva. Stačí mít předplacený Humble a občas si koupit od překupníků klíč. Teď jsem zrovna koupil kompletní Horizon za 22e.

 |   |  Odpovědět
Adam Vágner  |  22. 07. 2022 16:32

Tak.
Chytrý jste. Chytrý.

 |   |  Odpovědět
fxaman  |  22. 07. 2022 07:44

Určitě je dnes hraní levnější než kdy dřív. Pamatuju, jak jsem v roce 1992 dostal první konzoli, Sega Master System II. Jedna hra na ni v Německu stála 1700, což byla snad třetina tátovy výplaty.

Dneska ty hry sice stojí 2100, ale na americkém storu je pořád kupuju za necelých 1700, čili za peníze jako před 30 lety. A přitom beru skoro desetkrát víc než kdysi můj táta.

Navíc úplně novou hru koupím tak jednou, maximálně dvakrát do roka, když je to něco, na co se vážně těším. Jinak si platím předplatné za dvě stovky měsíčně a maximálně k tomu jednou za čas koupím nějakou hru ve slevě za pětistovku. Ještě před pár lety jsem dával za hry deset tisíc ročně a víc, teď už maximálně pět tisíc.

 |   |  Odpovědět

Uvedené ceny mi nepřijdou nějak závratné, ale co absolutně ničí celý herní průmysl jsou jsou jisté formy mikrotransakcí.

 |   |  Odpovědět
Mysel_1  |  22. 07. 2022 16:02

Jedna vec je cena hry.
Ale celkove naklady za ni (cena hry, datadisk(y), season passy, mikrotransakcni svinstvo,..) jsou vec uplne jina. A tezko to pak nejak jednoduse srovnavat.

 |   |  Odpovědět
predatorV  |  23. 07. 2022 07:29

pise se season pussy

 |   |  Odpovědět
Adam Vágner  |  22. 07. 2022 16:31

U nás na Moravě máme takové rčení - jak k vínku tak k dílku. Já a všichni Krnováci vám potvrdějó že jsem hezký pracovitý a chytrý a nade mňa néni.

Tak čtěte co píšu snad.

 |   |  Odpovědět
Honza  |  23. 07. 2022 20:41

Z jineho soudku. Za posledniho Assassina jsem zaplatil 109 EUR v predobjednavce za edici se season passem. Chtel jsem si odemknout mapu aby mi zobrazila zberatelske predmety abych setril cas hledanim a jeste si koupit zrychleni rustu zkusenosti za interni menu, abych si usetril grindovani, cirka dalsich 25 EUR. A posledni DLC uz nebylo v season passu, takze dalsin 40 EUR. Takze me tako single player hra stala komplet kolem 4500 korun. Fakt docela raketa a jiste neni kazdy takovy blazen a rozhodne ne kazdy si to muze dovolit. Staci pockat rok nebo dve a koupit ve sleve ale vyvojari potrebuji prave takove fanousky co to zaplati v prvnich mesicich aby bylo pokracovani. Podle statistik Achievementu je jasne ze DLC si kupuje tak maximalne 5% lidi, takze taky zadny zazrak. Hry jsou drahe na vyvoj a tak se musi i draho prodavat, ja bych klidne ozelel super drahou grafiku a soustredil se na pribeh, ten by nemusel byt tak drahy pak by snad i ceny mohli zustat a nebo klesat.

 |   |  Odpovědět
Mr.Z  |  25. 07. 2022 22:00

Mikrotransakce v mobilech za 2390kč není podle mě mikrotransakce, ale regulérní převod nemalých peněz. Mimochodem nedávno jsem zahlédnul článek, ve kterém psali, že mobilní hry ziskem generují už teď větší zisky, než konzole s pc za rok dohromady...tohle je zhouba a tady asi vývojáři vydělávají už fakt balíky.

 |   |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor