Herní filosofie: samotářské zážitky žijí dál

vytisknout velikost písma
Byl tady Skyrim, bylo tady Divinity a teď tady máme třeba Dragon Age. Singleplayer zkrátka stále táhne, nyní snad možná ještě více než kdy dříve.
Herní filosofie: samotářské zážitky žijí dál

Před nedávnem prohlásil producent třetího Dragon Age Mike Darrah, že Skyrim změnil hry. Že změnil to, jak hráči vnímají virtuální světy a znovu udělal singleplayerové hraní takzvaně sexy. Ve světle uplynulého herního roku a nedávných výpadků online služeb od PSN až po servery Riot Games mu musím dát za pravdu. Ona mantra let minulých, která hlásala, že bez multiplayeru to nejde, už zkrátka neplatí a prodeje, ohlasy a nakonec i recenze to jen potvrzují. Nové konzole jsou možná online jako nikdy předtím, hráči ale nikoliv.

Rok samoty

Telltale adventury, FPS zjevení roku v podobě nového Wolfa nebo snad nejlepší PS4 hra roku – The Last of Us. Všichni tihle mají jedno společné, a sice fakt, že si je zahrajete offline, sami a nikdo vás u toho nebude vytáčet. Nebude vás trápit, že spolubydlící dostal chuť na porno a před dalším emočním dojákem vás už neuchrání ani hackeři bavící se útoky na všemožné online služby.

240054-cry1.jpg

Vypadá to, jako by se najednou vrátila hráčská touha žít si na chvíli svůj vlastní virtuální sen. Sen, který vám nikdo nenabourává a nevytrhává vás z něj svým nevhodným chováním. Osobně bohužel třeba neznám blbuvzdornou onlinovku, ve které by se nenašel frajer ojíždějící kreslenou pouliční lampu nebo nesmyslně poskakující všude okolo vás. Ano, online integrace je stále častější a častější, ale když se podíváte k čemu vede, i tento argument rázem ztratí na síle.

Třeba GTA V multiplayer raději rovnou vyčlenilo z hlavní hry a udělalo dobře. A co všechny ty perzistentní světy á la The Crew nebo DriveClub, či snad vskutku zvláštní úkaz v podobě Destiny. I tihle totiž mají něco společného, a sice minimálně rozpačité přijetí u recenzentů a slyšitelné hráčské obce. Nejednou jsem se pak dověděl, že si mám dát Destiny sám, že pak objevím ono skryté kouzlo. Samozřejmě si ale také ještě musím přečíst zvlášť stojící příběhové grimore karty, jinak to nebude zážitek kompletní.

Jedno ale bezesporu přinesly. Už tak často nevídáme multiplayerové nesmysly, které tak trochu separé dělala třeba i jiná studia a do koncepcí singlů mnohdy ani vůbec nezapadaly a prostě jen měly prodat nebazarovou originálku. A nebo je to také možná jen moje chtěná iluze pramenící ze spíše nevýrazného herního roku.

kane-and-lynch-dm-single.jpg

Uspěchané levely

Smutnou pravdou je každopádně fakt, že jsme se ještě nenaučili formou multiplayerových zážitků vyprávět příběhy. Strhující thriller zkrátka do hry více hráčů nenacpete, zapomenutý Titanfall budiž důkazem a když už ucelené a bohaté vyprávění zvládnete, jen těžko si jej neustále rušeni ostatními užijete. World of Warcraft tak sice možná vydá na desítky knih a jeho vypravěčské kvality rozhodně nejsou jalové, ale co z toho, když ono vtáhnutí do děje už pak lehce pokulhává.

Výjimkou by mohlo být třeba Dark Souls, ale to už jsou příběhy vytvořené mou vlastní představivostí, a nikoli obdoba dobré knihy či filmu. Právě tomu se totiž všechny ty MOBA záležitosti nebo Call of Duty dost vzdalují a hry přetvářejí do jakési formy životního stylu. Nekonečná hratelnost, mikrotransakce i kompetitivní ladění perfektně odrážejí současnou společenskou náladu.

Z toho důvodu mě třeba naprosto minula série Borderlands. Hrát tuhle záležitost ve čtyřech lidech a přitom se snažit prozkoumávat nápaditý svět, nebo nedej bože sledovat příběh je totiž naprosto nemožné. Zbylá trojka vždy začne být netrpělivá a onen pocit vtažení do fiktivního světa rýpavě rozbíjet. Uspěchané honění se za levely a lepší výbavou, nikoli za vyprávěním.

vgf_thefutureofthesingleplayerfirstpersonshooter_0.jpg

Nechte mě na pokoji

A co že je na těch singleplayerech tak lákavého? Třeba to, že se projednou cítíte jedinečně a sami jako jediní nějak vyčníváte z celku. Podle výzkumů také lidská mysl přirozeně touží po začátku a konci. Po jasně daném ukotvení a tedy i silném vyprávění, které někam kráčí. Navíc ani nemusí být nutně jednotvárné, jen se podívejte na tolik oceňovaný Shadow of Mordor, který je pro mnohé nejvýraznější inovací herních mechanismů za mnoho let.

Zkrátka je to onen unikátní zážitek, který je neopakovatelný a v něčem i opojný. Je tedy skvělé, že to s příchodem nové generace nevypadá na jejich vymizení, ba naopak. Leč je to totiž na subjektivním vnímání, zdá se, že ona éra hardcore hororů a příběhových koridorů s mutiplayerovým přílepkem pomalu končí. Vydavatelé si uvědomili, že peníze jim stejně nepřinesou a především přišli na to, že kriticky dobře přijatý a kvalitní singleplayer se dneska může uživit. A to je příslib, pro který stojí za to hrát!

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 důvodů, proč běžet do obchodu pro Nintendo Switch

10 důvodů, proč běžet do obchodu pro N…

Nintendo Switch představuje nový svěží herní zážitek, který se velmi liší od hraní na Xbox One a PS4. Přinášíme vám 10 důvodů, proč byste si tuto konzoli měli koupit.

12.  7.  2017 | | 16 N/A
TES Online: Morrowind – návrat do známého světa (recenze)

TES Online: Morrowind – návrat do znám…

MMORPG The Elder Scrolls Online se dočkalo svého nového rozšíření Morrowind, díky kterému se hra obohatila o nový pestrý svět a o novou třídu. Stojí za to vrátit se do Tamrielu?

10.  7.  2017 | | 2 N/A
10 důvodů, proč s koupí Nintendo Switch ještě počkat

10 důvodů, proč s koupí Nintendo Switc…

Nintendo Switch je velmi zajímavá konzole, což nás inspirovalo k článku o tom, proč byste si tuto konzoli měli koupit. Z jiného úhlu pohledu však trpí mnoha chybami, kvůli kterým byste si ji naopak určitě kupovat neměli.

17.  7.  2017 | | 5 N/A
Virtuální realita na E3: nejzajímavější pecky veletrhu

Virtuální realita na E3: nejzajímavějš…

Na letošní E3 se nezapomnělo ani na fanoušky virtuální reality. Na konferencích se jim sice nevěnovalo valné množství pozornosti, ale i tak se mezi oznámenými tituly objevilo pár dobře vypadajících kousků. Je libo pecky od Bethesdy jako je Fallout nebo Doom ve VR? A co takhle nějaké exkluzivity na PSVR? To všechno tady najdete.

14.  7.  2017 |
Apple znovuobjevil rozšířenou realitu. Vývojáři už předvádí parádní aplikace

Apple znovuobjevil rozšířenou realitu.…

Apple pravděpodobně přetransformuje další důležitý segment - rozšířenou realitu.

16.  7.  2017 | | 2 N/A
Nový rekord! Valve po letní slevové akci zabanovalo přes 40 tisíc uživatelů

Nový rekord! Valve po letní slevové ak…

Anti-Cheat systém společnosti Valve se překonal, zabanováno bylo rekordních 40 tisíc uživatelů.

11.  7.  2017 | | 5 N/A
Herní agenda: výhled na sportovní a závodní pecky roku

Herní agenda: výhled na sportovní a zá…

Jako každý rok nás čeká na podzim nálož sportovních her. Čeká nás letos nějaké extra překvapení, nebo prostě dostaneme „jen“ další díly již zaběhlých značek? Čtěte dál a dozvíte se více!

20.  7.  2017 |
Umělecké pojetí hry Hellblade opravdu vyráží dech (galerie)

Umělecké pojetí hry Hellblade opravdu …

Akční fantasy thriller Hellblade možná plachtí u většiny pod radarem. To by ale byla osudová chyba.

včera |