Sexualita ve hrách již dávno není tabu. Přesvědčte se s námi.
Sexualita kam se podíváš
Sexualita je všude kolem nás. Neprovází nás pouze soukromým životem, ale dýchá na nás téměř odevšad. Internet, televize, rádio, knihy, básně, umění celkově… a nemusíme vstupovat ani do intelektuálních hlubin neboť sexualita na nás dýchá dokonce i v autobuse, na ulici nebo v práci. Zkrátka všude je plno sexuálních symbolů a motivů, které úmyslně či neúmyslně podněcují naší sexuální představivost a probouzí v nás celkem přirozenéé pudy. A není vlastně divu, neboť sexualita je člověku přirozená již odpradávna.
Asi nikoho tedy nepřekvapí její prolínání i do oblastí, kde bychom ji dříve asi jen těžko čekali. Ve sférách, které byly původně vytvořeny pro úplně jiný účel a měly sloužit těm, kterým má být sexualita v pravém slova smyslu zavrhnuta. Bavíme se pochopitelně o významu sexuality ve hrách. Když vývojáři v minulém století tvořili takové legendy, jako byl vláček, snake, PAC-Man či Donkey Kong, asi jen těžko bylo jejich záměrem vytvořit něco, co by jen v náznaku mělo podněcovat lidskou sexualitu. A přestože se to na první pohled vlastně ani nezná, i takový PAC-Man či zmiňovaný Donkey v sobě nějaké ty motivy skrývá.
Nevěříte? Už jen tu zvířeckost a nahotu bychom mohli považovat za náznak sexuality. A co potom, přidáme-li k celému konceptu ještě tu samčí suverenitu, kdy Donkey jistě působí jako alfasamec. A kdo by ještě stále nesouhlasil, stačí nahlédnout na samotný obal titulu, kterému dominuje právě upocený namakaný opičák s kočičkou za zády. A proč jsou vlastně tak upocení? Je to skutečně z toho pobíhání po rampě? Pravděpodobně ano, ale co když…
Ostatně, půjdeme-li do hloubky, tak sexualita označuje soubor vlastností a jevů, které vyplývají z pohlavních rozdílů. Nejde tak pouze o erotické projevy jako takové, ale i o anatomické rozdíly mezi samcem a samicí či souhrn specifických projevů chování či cítění. Navázat bychom pochopitelně mohli i na rozdílné sociální role, ale tím bychom se dostávali na pomezí genderové problematiky. Každopádně, sexualita jako taková tedy nemusí nutně explicitně vyjadřovat nahotu či reprodukci, ale bohatě stačí ona zmiňovaná reflexe rozdílnosti jednotlivých pohlaví. A to je právě to, co můžeme ve hrách spatřovat již od počátku jejich existence.
Zlehka, ale přeci
Jelikož se však hry pochopitelně mimo jiné snaží o vytvoření virtuálních světů s jistou dávkou reality či simulace, vývojáři v nich často odráží také běžné lidské záležitosti, a to v nejrůznějších podobách. Žijeme v 21. století, tedy době, kdy již málo věcí můžeme obecně označovat jako tabu. A už vůbec ne sexualitu i v těch nejodvážnějších podobách.
A právě hry jsou toho jasným důkazem. Navíc, herní tituly již zdaleka nejsou určeny pouze pro malé děti. Hrají mladí, staří, otcové, matky, babičky a dědové. Zkrátka všechny věkové kategorie. Obcházet tak základní lidské přirozenosti v produktech, které mají vytvořit simulaci konkrétních světů a časových období by bylo nejen nemožné, ale vlastně i nežádoucí. Pohled na nahá těla a milující se páry je totiž něco, co nás ve hrách baví a tak nějak skrytě přitahuje.
Existují pochopitelně tituly, do kterých se podobné motivy vkládají jen velice obtížně. Tak například závodní hry. Asi jen těžko do závodní simulace našroubujeme explicitně vyjádřenou sexualitu. Snad jen v případě, že by mód kariéry obsahoval speciální simulaci závodníkova života a užívání si ve volném čase. Pak by se pochopitelně jednalo o sodomu gomoru. Na druhou stranu, asi jen těžko by si někdo kupoval licencované F1, aby se bavil časovým prostorem mezi jednotlivými GP a simuloval tak užívání si jezdce s milenkou na výletní jachtě. Na druhou stranu je to vlastně dobrý nápad pro vznik nového žánru či příběhového režimu do podobných her.
Nakonec ovšem i závodní hry v celkem nenásilné formě určitou míru sexuality skrývají. Vezměme si například slečny postávající s deštníky před startem jednotlivých závodů. To je již zkrátka symbol podobných akcí a motiv, který ve hrách vidíme celkem pravidelně. Slečny oděné v plavkách s deštníkem v rukou sice pouze doplňují celkovou atmosféru závodiště a snaží se co nejvíce zrcadlit realitu do virtuálního světa, každopádně i zde můžeme celkem bezpečně hovořit o jemném náznaku sexuality.
Pastva pro oči
Nacházíme však i jednoznačnější příklady, které už asi jen těžko zachycují realitu. Své samostatné téma by jistě zasloužily ženské postavy ve hrách. V minulosti nebývalo tak úplně zvykem, že se hráč vžil do ženského těla. Hlavní hrdinové byli povětšinou muži, což pochopitelně s postupem času začalo působit tak nějak provokativně a mírně diskriminačně. Proto se na herní scéně začaly objevovat také ženské hrdinky. A díky bohu za ně.
Je třeba si uvědomit, že stejně tak, jako v případě mužských hrdinů i ženské hrdinky jsou povětšinou zachycovány v jisté ideální podobě. A rozhodně to není žádné překvapení. Kdo by také chtěl prohledávat starobylé mayské ruiny s obtloustlou obrejlenou studentkou s poďobaným obličejem. Důraz je i v těchto případech kladen především na provokaci. Výstřihy až do aleluja, o sebe pleskající ňadra a houpající se půlky větších či menších zadečků. Vývojáři šli někdy tak daleko, že vytvořili skutečné sexuální symboly, které budí z vlhkých snů nejednoho hráče na světě.
Stále se ovšem pohybujeme na té klidnější polovině sexuality ve hrách. Občas totiž vývojáři skutečně nemají problémy s explicitním zachycením sexuálních scén tak, jako v reálném životě a stále modernější grafické zpracování tomu stále více nahrává. A opět se vlastně není čemu divit. Hry jako takové mají budit pocit realističnosti, mají nás přenášet do konkrétních světů v konkrétní době. Představují nám postavy takovou formou, jako by skutečně žily. Vypráví příběhy, které se měly stát a zachycují chování lidí takové, jaké skutečně je. Pokud hry celkem otevřeně prezentují násilí, smrt, trestnou činnost, lhaní, nenávist a jiné běžné záležitosti, proč by nemohla být zachycována a následně prezentována ta nejpřirozenější lidská charakteristika – sexualita. A to v té nejryzejší podobě.
Zapátrali jsme v paměti a za pomoci internetu našli několik konkrétních případů, kdy se vývojáři ničeho nebáli a pustili se dost možná na tenký led. Zkusme si tak nějak s nadhledem posvítit na následující scény z her.
Mass Effect
Krásným příkladem je série Mass Effect, která se obecně nebojí prozkoumávat lidskou sexualitu a zachycovat rozdíly mezi pohlavími. A co dál, nejde jen o zkoumání vztahů mezi člověkem a člověkem, neboť do popředí se dostává sexualita mezigalaktická. A s tím pochopitelně i problémy, které mohou při mezidruhovém množení nastávat.
Konkrétně tato scéna zachycuje Mirandu, která na velitelském můstku trochu neodolala mužskému vábení. Po sérii polibků a dotyků se nechává strhnout na zem, kde se svým partnerem monopoly rozhodně nehrála.
Zaklínač 3
Svou sexualitou je proslulá také hra Zaklínač 3, resp. celá série. Geralt z Rivie má jako alfasamec mazlení asi docela rád, jak se zdá. Spousta sestřihů zachycuje sexuální scény ze hry a je třeba říci, že vývojáři se s ničím skutečně nemazlili. Na záběrech vidíme opravdu hodně, navíc jde o scény skutečně hodně syrové a plné vášně.
Pochopitelně nebavíme se o pornu, tudíž všechno je stále v mezích slušnosti. Nějaké to vykukující prso, či pohupující se zadek v dnešní době už asi jen málokoho dokáže překvapit. Scény se tak zakládají především na hře stínů, tudíž dávají prostor lidské fantazii a představivosti.
Assassin’s Creed: Origins
O tom, že ani Ubisoft se nebojí zachycovat lidskou sexualitu svědčí milostné spojení mezi Bayekem a jeho ženou v Assassin’s Creed: Origins. Scéna zachycuje intimní chvilky pouze v náznacích a velmi jemně, nicméně odkazuje především na skutečnou romantickou lásku mezi mužem a ženou.
To když se k outdoorovým hrátkám pár odhodlá celkem neohroženě, a to i v časech ne zrovna veselých. Ubisoft nechtějí nikterak provokovat herní komunitu a přestože je celkem jasné, co se mezi párem v naskriptované scéně událo, celý akt je zobrazen spíše v náznacích a rozhovorech, které se uskuteční před a po aktu samotném. Jedná se tak o velice šetrný a diskrétní způsob zachycení sexuální scény.
Assassin’s Creed Brotherhood
A Assassin’s Creed podruhé, tentokrát v putování Brotherhood. I v tomto případě jde spíše o jemný nádech romantična s provokativním podtextem. Zdá se tedy, že asasíni měli milování celkem v lásce. Berme tento zdroj jako informační pramen. Scéna opět důmyslně zachycuje celý akt pouze v náznacích a dává prostor především sladkým slovům a dotykům před a po aktu.
Přestože jde o opravdu romantickou a vášně plnou scénu, při pohledu na korzet, který v první polovině scény dominuje, se člověku zatočí hlava. Já bych tedy něco podobného sundávat rozhodně nechtěl a pravděpodobně bych si raději celý akt odpustil.
Ještě jedna věc je zajímavá. Zachycení sexuálních scén ve hrách sluší spíše historicky laděným kouskům. Přestože v tehdejších dobách bylo zobrazení podobných aktů velké tabu, v dnešní době je právě tato doba pravděpodobně tou nejvhodnější. Důvodem je asi romantická představa o syrovosti a zvířeckosti tehdejšího života.
No a co si o sexualitě ve hrách myslíte vy? Jaká konkrétní milostná scéna se vám při pročítání tohoto článku vybavila? Nebojte se podělit v diskuzi pod článkem.
Pokračování článku patří k prémiovému obsahu pro předplatitele
Chci Premium a Živě.cz bez reklam
Od 41 Kč měsíčně