Herní filosofie: víme toho příliš mnoho?

Také vám už dvacítky trailerů a stovky obrázků ještě před vydáním lezou krkem? Vítejte v moderním herním průmyslu...

V současnosti se rozmohl jeden velký neduh, který možná vyhovuje vydavatelům a distributorům, ale hráčům jen kazí zážitek a možnost plně si vychutnat novou hru. Mluvím o zbytečném odhalování nepřeberného množství informací o nových hrách ještě před tím, než vůbec spatří světlo světa. Nezřídka kdy se stává, že než hra vůbec stihne vyjít, už toho o ní víme z PR článků a ostatních propagačních materiálů tolik, že nás prakticky nemá čím překvapit.  

V minulosti to ale bylo jinak. Proč? Na to je jednoduchá odpověď. Herní průmysl se za poslední roky rozrostl do obrovských rozměrů a velké firmy jako EA, Ubisoft nebo Sony stále chtějí oslovovat širší sortu lidí. Především tu, která se o hry tolik nezajímá. Proto musí jejich hry propagovat i na místech, kde se k nim dostanou i nehráči. Nemluvě o tom, že se internet sám o sobě za posledních několik let změnil k nepoznání.

Někdo tvrdí, že dříve hry dělali vývojáři pro zábavu, zato dnes je všechno jen o penězích. Do jisté míry je to pravda, ale rozhodně to nedělali jen s vidinou toho, že jejich hru si někdo zahraje, a to jim k životu postačí. V dnešní době je to trochu složitější. Vývojáři z velkých studií by i možná sami něco nového a neotřelého vyzkoušet chtěli, ale kolikrát jim to hlavouni z představenstva firmy zatrhnou a raději vsadí na některou z již osvědčených metod. Co kdyby se  náhodou experiment nepovedl, a to by firmu uvrhlo do špatného světla?

 

Vývojáři z velkých studií by i možná sami něco nového a neotřelého vyzkoušet chtěli, ale kolikrát jim to hlavouni z představenstva firmy zatrhnou

 

Dle mého ale jedna neúspěšná hra nemůže hráči změnit pohled na celé studio. Alespoň ne tak razantně, že by o něj úplně ztratil zájem. Přece když před tím vydalo několik her, které se řadí mezi klasiku a následně se jim to prostě nepovede, nepůjdou hráči s pochodněmi vývojáře lynčovat. Sice by se takoví našli, ale to je jenom ta hlasitá menšina, kterou vídáte v diskuzích na herních webech.  

b09.jpg
První Assassin's Creed byl ve výsledku velkým překvapením

Vůbec se nedivím tomu, že má tolik lidí raději indie produkci a AAA hry si od sebe drží dál. Indie vývojáři většinou fungují jako samostatné malé studio, takže si mohou dovolit dělat to, co chtějí a nikdo jim do toho nebude kecat. Díky tomu se také objevují originální a dosud nevyužité nápady.  

Vraťme se ale k hlavní myšlence. Odhalení veškerých informací ještě před vydáním hry titulu samotnému na 100 % neprospěje. Proč se tohle vůbec dělá? Firmy zkrátka masivní marketingovou kampaní chtějí zaujmou co nejvíce hráčů. Pro větší prodeje jsou schopni udělat téměř cokoliv. Bývaly ale doby, kdy i AAA hry kolikrát hráče překvapily až u samotného hraní.

Jako přiklad tady použiji první díl série Assassin's Creed. Před vydáním hry se mělo za to, že půjde čistě o historickou akční hru z dob křížových výprav. Nikdo neměl nejmenší tušení o tom, že hlavní postavou je ve skutečnosti Desmond ze současnosti a do minulosti se vydává díky vzpomínkám uloženým v DNA skrze Animus. Tohle byl také jeden z faktorů, proč první asasín sklidil úspěch. Nikdo to od něj zkrátka nečekal. Jak ale sami můžete vidět, Ubisoft se od té doby změnil. Přece jenom je to 10 let od vydání prvního AC. Origins vychází sice za necelý měsíc, ale už o něm toho z videí a tiskových zpráv víme tolik, že překvapit může jen těžko.  

477287200.0.jpgmaxresdefault.jpgxbox-e3-2014_0_o.jpg
Uniky informací se týkají i samotných konferencí

Už tady také bylo několik případů, kdy jste opravdu nevěděli, co od hry čekat. Chvíli před vydáním se ale najednou objeví "uniklé" informace, které o ní prozrazují téměř vše. Občas si říkám, jestli to už těm firmám nepřijde hloupé podobné věci vydávat za úniky. Často se to stává i před velkými veletrhy jako je E3 nebo GamesCom. Pak už ani nemáte ten požitek z oznámení nové hry přímo na konferenci, když den před tím se po internetech rozletěl kompletní program. Do extrému to v období loňské E3 dotáhlo EA, kdy den před jejich akcí EA Play vysílali zkušební prezentaci.  

Jak se tomu vyvarovat? Pokud se o AAA tituly nezajímáte, máte to nejjednodušší. U zbytku produkce se nestává tak často, že by zásadní informace unikaly předem. Vývojáři vám to raději všechno ukáží až přímo ve hře. A pokud máte AAA produkci rádi a nechcete se nijak ochudit o zážitek, nezbývá vám nic jiného než se izolovat od všech informací, ideálně ani nechodit na žádné novinkové weby. Kolikrát totiž ani nemusíte rozklikávat článek, abyste se dozvěděli nějakou důležitou informaci. Už samotný titulek toho dokáže prozradit dost, což jakožto redakce herního webu bereme za kacířství.

xsmall.img.jpg
Zkouška keynote EA Play z minulého roku byla vysílána živě

Změní se v dohledné době něco ohledně zahlcování hráčů informacemi? Dle mého názoru budou firmy pokračovat v podobném duchu. Jejich taktiky jim totiž očividně fungují. Můžete to vidět na prodejích sérií, které vycházejí každoročně a mají masivní reklamní kampaň. Takové Call of Duty je toho příkladem. I když měli hráči na díl z minulého roku opravdu záporné reakce, stále se prodával jako housky na krámě. Když má série velkou fanouškovskou základnu, ani tak nezáleží na tom, jak se na nový díl dívá zbytek komunity. Prodeje tak jako tak budou dosahovat nadprůměrných čísel. 

 

Změní se v dohledné době něco ohledně zahlcování hráčů informacemi?

 

Byl bych velmi rád, kdyby se zase začaly objevovat případy jako první Assassins Creed. U velkých her se toto stává opravdu jen zřídka kdy. Postupem času se navíc herní průmysl stále rozrůstá a s ním i náklady na reklamní kampaně k jednotlivým titulům, což také znamená větší nával informací na hráče ještě před tím, než se vůbec hra dostane na pulty obchodů.  

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Mashinky jsou v předběžném přístupu, pojďte si hrát s vláčky

Mashinky jsou v předběžném přístupu, p…

Nové tratě ve strategické hře Mashinky volají po pořádném řediteli, který postaví železniční impérium. V předběžném přístupu už ode dneška!

6.  10.  2017 | | 25 N/A
Praha stověžatá aneb projížďka hlavním městem ve Forza Motorsport 7 (galerie)

Praha stověžatá aneb projížďka hlavním…

Forza Motorsport 7 je na světě a stejně tak jako v předchozích dílech, i nyní máme možnost zajezdit si skrze historické centrum Prahy. Pokochejte se s námi.

13.  10.  2017 | | 13 N/A
Žánr Battle Royale bere trh útokem, podívejte se na nejlepší hry

Žánr Battle Royale bere trh útokem, po…

Battle Royale sice není žádný nově objevený žánr, ale až nyní ukazuje svůj pravý potenciál. Nejenže prodejní čísla obrovsky narůstají, ale počet hráčů přesahuje i takové stálice, jako je Counter-Strike Global Offensive nebo Dota 2.

11.  10.  2017 | | 4 N/A
Herní agenda: zářijový výběr jako předzvěst podzimních hitů

Herní agenda: zářijový výběr jako před…

První měsíc tohoto školního roku je za námi, a tak je čas na naši pravidelnou agendu. Podzimní sezóna je v plném proudu, takže si konečně můžeme vychutnat pecky jako druhé Destiny, datadisk k Dishonored nebo nové závody Project Cars. To ale není ani zdaleka všechno.

4.  10.  2017 |
Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytávce Ansel skoro jako přímý přenos

Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytáv…

Pro Evolution Soccer 2018 rozhodně má své problémy, ale díky funkci típání screenshotu Ansel od společnosti Nvidia z toho můžete udělat pořádnou podívanou.

8.  10.  2017 | | 3 N/A
Světové recenze Middle-earth: Shadow of War mluví o hitu

Světové recenze Middle-earth: Shadow o…

Pokračování výletu do Mordoru je tu a můžeme-li věřit zahraničním kritikům, jde o důstojného nástupce.

10.  10.  2017 | | 2 N/A
Star Wars Battlefront II vypadá ve 4K úchvatně, podívejte se

Star Wars Battlefront II vypadá ve 4K …

Nový Battlefront je takřka za rohem a internet se začíná plnit novými pohlednicemi z betatestu. Již brzy vám přineseme naše dojmy, prozatím si užijte parádní 4K obrázky.

6.  10.  2017 | | 3 N/A
Forza Motorsport 7: vstup giganta na scénu (recenze)

Forza Motorsport 7: vstup giganta na s…

Na okruh se vydal další z velkých favoritů letošního závodu o titul závodní hry roku 2017. Forza Motorsport 7 je konečně tady, pojďme si jí tedy rozebrat kousek po kousku.

3.  10.  2017 | | 4 N/A