Herní filosofie: změní virtuální realita herní svět?

Čas, kdy odložíme klávesnici a myš pomalu klepe na dveře. Virtuální realita se pomalu ale jistě usazuje v herním světě a je jen otázkou času, kdy ho pohltí. Zajímá vás, co nám dá a co naopak vezme?

V každém opravdovém člověku je schované dítě, které si chce hrát, jak tvrdí německý filosof Fridrich Nietzsche a virtuální realita mu k tomu poskytuje vhodné zázemí. Za prvé nabízí možnost odpoutat se od reálného světa a zažít dosud nevídaný zážitek blízký realitě (tedy virtuální), za druhé nabízí variabilní prostředí. To je plně modifikovatelné podle přání a schopností vývojářů. Je tedy zřejmé, že tento typ zážitku táhne asi nejvíc.

Poprvé byla pro většinu virtuální realita k vidění na veletrhu INVEX v roce 1998. Tehdy se tam uváděly jedny z prvních HMD (Head-Mounted Display) modelů. Tehdy jste měli na hlavě velkou nevzhlednou helmou a otáčení v 3D prostoru vám dávalo pěkně zabrat. Z části to bylo kvůli tomu, že jsme tehdy nebyli na trojrozměrnou realitu v počítačích zvyklí a z části kvůli mappingu a možnosti interakce. Tenkrát na tom hráli něco na způsob Dooma.

o-SAMSUNG-VIRTUAL-REALITY-facebook.jpg

Tehdy docela skvělá věc, řekněte si a začínáte se těšit, až tato technologie dospěje do bodu, kdy bude nerozeznatelná od reality, jen posunutá trochu někam dále za hranice fyzična. To bude revoluce hraní her. A najednou střih. Je opět rok 2015 a my vidíme, že to, co nám před patnácti lety připadalo jako sen je najednou tady a je to mnohem víc pohlcující, než bychom tušili.

Kdo by první?

Docela obligátní otázka na úvod, když uvážíme, že vývoj virtuální reality započal již v 70. letech v laboratořích NASA a do obecného povědomí se dostal až na začátku 90. let. V této době vzniká také Virtual Realities, která jako první přenáší koncept virtuální reality do civilního užití v podobě prvních HMD setů, virtuálních brýlí a dalších komponentů.

Dále vznikaly v prostředí této firmy i speciální rukavice, kterými mohl uživatel přímo zasahovat do virtuálního prostředí, a to byl podle mě důležitý okamžik, protože do té doby bylo využití VR dost omezené.

Control-VR.jpg

S příchodem interaktivity a později i pohybu vyvstalo mnoho otázek, problémů, konceptů a projektů. Virtual Realities je ale společnost, která se od svého založení zabývá vývojem pro výzkumné a vědecké účely a s tímto cílem pak vytváří např. simulace pro komponování složitých mechanických modelů nebo projekcí ve velkých 3D dómech.

Produkty společnosti nejčastěji využívají vědecké instituty nebo vysoké školy. V České republice tuto technologii vlastní Masarykova univerzita v Brně. Cena produktů se pohybuje v rozmezí 25 – 70 tisíc korun, jelikož jsou užívané technologie výsledkem výzkumů trvajících od začátku devadesátých let, což je oproti komerčním novátorským počinům poměrně velký náskok.

virtual reality_0.jpg

Nechci vás nudit zevrubným popisem historie vzniku virtuální reality, protože o tom tento článek není. Je ale důležité si shrnout některá podstatná fakta, abychom věděli, jaké společnosti se dnes zabývají vývojem virtuálních technologií, jaké jsou jejich produkty a jak tyto produkty mohou ovlivnit herní svět.

Oculus Rift

Není od věci si na úvod připomenout jistě známou historii brýlí Oculus Rift, které se zrodily z lůna Kickstarteru stejně jako jim další podobné produkty. V roce 2010 se projekt stal jedním z nejúspěšnějších v historii portálu, ale vývoj zpočátku provázely spíše problémy, než úspěch. Když vývojáři přišli s první generací brýlí, bylo ještě co dohánět. 

oculus_rift_consumer-6-600x337.jpg

Další model, na kterém vývojáři z Oculus VR (nyní vlastněné Facebookem) pracovali pak oproti dřívějšku podstatně snížil latenci, což je prodleva mezi akcí uživatele a reakcí prostředí, a také zlepšil vykreslování při rychlejším otáčení hlavou. Ostatně verzí Oculusu je v dnešní době celá řada. 

Virtuix Omni

Dalším, kdo se vývoji virtuálních technologií zabývá je společnost Virtuix, která před nějakou dobou navrhla revoluční produkt určený výhradně ke hraní her. Jedná se o Virtuix Omni, což je masivní konzole v podobě rámu s úchyty na úrovni pasu a elipsovitě prohnutým povrchem se snímači pohybu. Jedná se ale o produkt, ke kterému je nutné mít i brýle Oculus Rift, jež nejsou součástí nabídky firmy Virtuix.

Virtuix-Omni-Image.png

Smysl Omni je v tom, že hráč má nasazené 3D brýle a je usazen uprostřed rámu, který mu díky úchytům umožňuje pohyb všemi směry na místě. Hráč se ale pohybuje jen virtuálně. Díky konzoli v podobě zbraně nebo ovladače jaký známe např. z Kinectu nebo PS VR lze interagovat s herním prostředím v závislosti na typu hry.

Dále je Omni vybaveno i speciálními botami s hladkým povrchem a několika dalšími doplňky jako jsou trackery do bot, které vylepšují snímání pohybu, nebo rám na uchycení několika konzolí zároveň. 

V současné době jsme se už od prvotního modelu Virtuix Omni posunuli k celé řadě dalších, namátkou např. systému KAT VR, který vás vyjde na cca 80 tisíc korun. Takové pěkné bazarové auto. 

Void

Naprosto odlišný typ zážitku, než Omni nabízí zábavní centrum Void sídlící v Lindonu ve státě Utah v USA. Možná jste o něm už slyšeli, ale možná také ne. Jedná se o zábavní virtuální park, kde si vyberete hru, dají vám 3D brýle, nalepí na vás další snímače pohybu a pustí vás do velké haly, kde vám přes brýle simulují vybrané prostředí na geometrických útvarech nebo rovinných plochách. Z tohoto bludiště (podobné tomu, které známe z laser game) lze vytvořit interiér vesmírné lodi jako z Mass Effectu nebo prostředí fantasy světa jako ze Skyrimu. Dále se Void zaměřuje na souboje ve stylu Unreal Tournament.

the-void.jpg

Po samotném centru ve Spojených státech se Void postupně začal rozšiřovat i v dalších zemích včetně Evropy, kde si jej můžete vyzkoušet například v evropském Disneylandu a celé řadě dalších lokací. 

Military VirtSim

Poslední zajímavou společností je Motion Reality, která se nezabývá komerčním využitím virtuální technologie, ale jejím cílem je poskytnout armádním a bezpečnostním složkám USA, jako je například FBI, prostor pro výcvik v simulovaném prostředí, kde jde nacvičovat taktiku, aniž by se někomu něco stalo. V tomto případě nehraje ani tak roli propracovaná grafika prostředí, jako spíše kladení důrazu na přesnost akcí, sehranost týmu a složité vyhodnocování postupu.

virtualreality (1).jpg

VirtSim, jak se projektu říká, tedy nabízí široké spektrum scénářů od teroristického útoku po likvidaci únosce na palubě letadla. V případě VirtSimu jde ale o mo-cap, tedy o stejnou techniku, jaká se používá při tvorbě bojových her jako například Zaklínač, kde je osoba umístěna uprostřed nějakého vyhraněného prostoru a je snímán její pohyb. Nejedná se tedy o virtuální zážitek jako v případě Virtuix Omni, protože VirtSim není o hraní, ale o nácviku ozbrojené akce.

Temnota ve virtualitě skrytá

Nyní je podle mě férové si narovinu říct i negativa, která v sobě virtualita skrývá. Největší budoucí riziko vidím v tom, co Johnatan Steuer nazývá hloubkou a rozsahem informací, což jsou paradoxně prvky, na kterých virtuální realita stojí. Hloubkou informací (Deep of Information) se rozumí vše od propracovanosti grafiky po možnosti interaktivně zasahovat do prostředí a jeho následnou odezvu. Rozsahem informací (Breadth of Information) je rámec, ve kterém se můžeme pohybovat a vykonávat aktivity. Oba tyto aspekty se rok o roku neustále zdokonalují a nyní již můžeme hovořit o virtuální realitě víceméně podobné skutečnosti.

playstastion-4-virtual-reality-device.jpg

Tento stav sebou nese psychologická a sociální rizika. V prvé řadě může docházet k neschopnosti se od virtuality odtrhnout díky propracovanosti hloubky a rozsahu informací. Dále je velké riziko ztráty identity, protože vstupem do virtuálního prostoru si člověk vytvoří avatara a tím na sebe přejímá identitu novou a čím déle jí prožívá, tím více se vzdaluje té skutečné. V poslední řadě je zde problém týkající se některých fyziologických aspektů. Nejčastěji se uvádí, že přílišná latence mezi akcí hráče a odezvou prostředí může způsobit poruchu motoriky nebo ztrátu přehledu o dění uvnitř hry.

Moderní HMD set už umí náš mozek oklamat celkem dobře. Prostě pokud s 3D brýlemi na něco sáhnete a nebudete cítit v ruce nějaký tlak, váš mozek to zmate.

Vždycky si vzpomeňte na župan

Dnes je to doba, kdy nám virtualita už neklepe na dveře, ale čeká na prahu, až jí přineseme nějaké bačkory, aby nám po bytě neroztahala moc špíny. Příznaky jisté změny můžeme sledovat na příkladech, které jsem uvedl v předchozím textu, takže nezbývá, než trpělivě čekat. Stále další a další firmy jako Sony přichází na trh se svými verzemi VR brýlí, aby konkurovaly ostatním. Mimo to se o vlastních vývoj VR brýlí pokouší i nadšenci-programátoři.

Trh roste a zvětšuje se nabídka, což se projeví snížením cen. Je tedy dost možné, že za pár let neuvidíme po ulicích lidi s hlavami zabořenými do displejů chytrých telefonů, ale s helmami na hlavách, které jim budou svět vykreslovat mnohem hezčí, než ve skutečnosti je. Že by pomyslné růžové (tedy spíš ergonomicky tvarované) brýle?

0caf9e09212e6252_458226244.jpg

Bude hodně záležet na nás samotných, jak moc necháme virtualitu vstoupit do našich životů. Herní svět už pomalu mění, ale ještě to není tak vidět. Koncem uplynulého roku dorazily na trh konzole nové generace a ty s sebou přinesou zase další viditelný posun i na trhu brýlí virtuální reality. Ostatně o další generaci PS VR kolují spekulace prakticky celý letošní rok a ani konkurence není pozadu. Na cestě jsou nové, věrohodnější ovladače a pomalu se začínáme natahovat i po rukavicích a dalším příslušneství, které udělá interakci s virtuální realitou zase o něco příjemnější. 

Změní tedy virtuální realita herní svět? Jistěže. Vůle ke změně je tu už poměrně dlouho, takže stačí už jen někde schrastit pořádný balík peněz. Při těchto lákavých úvahách o herní budoucnosti si ale vzpomeňme na film Ready Player One, případně podstatně starší Náhradníci (Surrogates, 2009), kde lidstvo místo sebe používá dokonalé avatary. Je to svět bez možnosti zažít reálné nebezpečí, v čemž spatřuji analogii s virtuální realitu jako takovou. Film hezky ukazuje, co se stane, když lidstvo rezignuje a skryje se před realitou za naleštěnou masku někoho jiného, v tomto případě vzhledově dokonalého avatara.

Z lidí se ve filmu staly trosky v županech sedící v křeslech, připojeni ke svým náhradníkům. Ty župany, do kterých byli všichni oblečeni, mi přišly jako pěkný, ale zároveň poměrně hrozivý symbol ztráty osobní identity. Neříkám, že takto určitě skončíme, ale dříve, než se někdy v budoucnu vrhnete do víru virtuální zábavy, koukněte se na Náhradníky a přinejhorším, župan máme doma všichni, že?

Diskuze (8) Další článek: Upírská exkluzivita Redfall pro Xbox je ve vývoji už skoro pět let

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,



Vybíráme 15 deskových her na Vánoce. Rodinné rychlovky i velkolepé strategie pro náročné hráče

Vybíráme 15 deskových her na Vánoce. Rodinné rychlovky i velkolepé strategie pro náročné hráče

Deskové hry nejsou jen pro nerdy, zvládnou zabavit celou rodinu. Mezi novinkami najdete širokou škálu rozsáhlých příběhů i jednoduchých záležitostí na jedno posezení. Vybrali jsme i pár stálic, kterým se daří už několik let.

Vojtěch Malý
Deskové hry
Diablo Immortal má šílenou politiku mikrotransakcí. Vyexpení postavy vás vyjde na tisíce dolarů

Diablo Immortal má šílenou politiku mikrotransakcí. Vyexpení postavy vás vyjde na tisíce dolarů

Blizzard pokračuje ve svém nekompromisním tažení monetizačním systémem.

Michal Maliarov
Diablo ImmortalMobilní hryByznys
Naše domněnky byly správné. Nová revize PlayStationu 5 opravdu používá jiný čip

Naše domněnky byly správné. Nová revize PlayStationu 5 opravdu používá jiný čip

Mozek PS5 už využívá 6nm výrobu. Konzole má upravené vnitřnosti a nižší spotřebu

Lukáš Václavík
PlayStation 5SonyKonzole
Kutil vyrobil unikátní PlayStation 5 Slim. Je celý z mědi, má vodní chlazení a nízké teploty

Kutil vyrobil unikátní PlayStation 5 Slim. Je celý z mědi, má vodní chlazení a nízké teploty

Další modifikace PS5 od DYI Perks ztenčila celou konzoli jen na dva centimetry

Karel Javůrek
PlayStation 5
19 nejlepších strategických her starých i nových. Vyzkoušejte Gears, zavzpomínejte na Red Alert

19 nejlepších strategických her starých i nových. Vyzkoušejte Gears, zavzpomínejte na Red Alert

Strategickým hrám ještě neodzvonil konec, byť už se netěší takové popularitě jako dřív. Proto není od věci připomenout si ty největší pecky. A protože je strategických žánrů je mnoho, zaměříme se na válečné kultovky.

Martin Nahodil
TémaStrategie
Recenze mobilní hry Diablo Immortal. Pro jednoho skvělá hra, pro druhého propadák

Recenze mobilní hry Diablo Immortal. Pro jednoho skvělá hra, pro druhého propadák

Jste připraveni ukázat peklu prostředníček? Na plnohodnotné pokračování si sice ještě počkáme, ale proč nedat šanci tolik diskutovanému Immortalu?

Ladislav Novák
Diablo ImmortalMobilní hryRecenze
EA je na prodej. Motají se kolem něj firmy, které se však hrám moc nevěnují

EA je na prodej. Motají se kolem něj firmy, které se však hrám moc nevěnují

Tvůrci Fify, Battlefieldu nebo Mass Effectu hledají kupce

Lukáš Václavík
EAByznys
Diablo 4 se přidává ke smršti úniků. Podívejte se na hodinové záběry přímo ze hry

Diablo 4 se přidává ke smršti úniků. Podívejte se na hodinové záběry přímo ze hry

Hodina záběrů bez vizuálního pozlátka a zkreslení trailerů.

Michal Maliarov
Diablo IVDiabloRPG
Legendární herní myš Logitech G502 se vrací v nové generaci a hned v několika variantách

Legendární herní myš Logitech G502 se vrací v nové generaci a hned v několika variantách

Kultovní a jedna z nejprodávanějších herních myší vůbec je zpět s nejnovějšími technologiemi v kapse.

Michal Maliarov
Herní myšTechnologie
Vybrali jsme legendární adventury i moderní klikačky pro PC. Nechybí český Polda a kultovní Monkey Island

Vybrali jsme legendární adventury i moderní klikačky pro PC. Nechybí český Polda a kultovní Monkey Island

Adventury typu Point'n'Click už možná nejsou tolik v kurzu jako kdysi. Staré kousky jsou však stále lákavou nabídkou pro milovníky žánru. A ten se stihl ještě vyvinout.

Vojtěch Matušinský
Nejlepší hryAdventury
Startuje rodinný Game Pass. Pět lidí s PC či Xboxem bude hrát za pakatel

Startuje rodinný Game Pass. Pět lidí s PC či Xboxem bude hrát za pakatel

Game Pass byl výhodný i doposud, ale se sdílením předplatného to bude masakr

Lukáš Václavík
Xbox Game PassMicrosoft
Legendární GTA vzniklo před 25 lety. Gangsterské šílenství se zrodilo díky chybě v kódu

Legendární GTA vzniklo před 25 lety. Gangsterské šílenství se zrodilo díky chybě v kódu

Slavná série Grand Theft Auto nastartovala žánr, kterému se dnes zjednodušeně říká gangsterky. Od svého zrodu jako chyba v kódu se dostala až na výsluní herního průmyslu.

Tomáš HolčíkDaniel Pánek
GTAAkce
Vybrali jsme nejlepší střílečky z pohledu první osoby. Od pekelného Dooma až po multiplayerový Counter-Strike

Vybrali jsme nejlepší střílečky z pohledu první osoby. Od pekelného Dooma až po multiplayerový Counter-Strike

V žánru FPS stříleček se skrývá rozmanitá škála her. Kromě čistých akcí tady máme i multiplayerovky nebo hry zaměřené na vyprávění příběhu.

Martin Nahodil
Nejlepší hry
PlayStation 5 je pořád nedostupný, zato ovladače DualSense jsou výhodnější než kdy dřív

PlayStation 5 je pořád nedostupný, zato ovladače DualSense jsou výhodnější než kdy dřív

Kousek PS5 si můžete koupit už dnes, navíc za rekordně nízkou cenu

Hlídač slev
PlayStation 5Sony
Strategie Age of Empires míří na mobily a konzole. Vrátí se také Age of Mythology ve vylepšené verzi

Strategie Age of Empires míří na mobily a konzole. Vrátí se také Age of Mythology ve vylepšené verzi

Microsoft na prezentaci ke 25. výročí značky Age of Empires představil příjemné novinky.

Martin Nahodil
Age of MythologyOznámeníAge of Empires
Unikla spousta videí z GTA 6. Po internetu kolují záběry z testování hry

Unikla spousta videí z GTA 6. Po internetu kolují záběry z testování hry

Rockstar si neuhlídal svá tajemství a na veřejnost se dostala spousta záběrů z jejich připravované novinky.

Martin Nahodil
GTA 6Únik
Tohle není videohra, ale skutečný závod NASCAR. Řidič ohobloval mantinel a předjel pět soupeřů
Karel Javůrek
Závodní
První Mafia bude zdarma. 2K oznamuje speciální akci spolu s potvrzením vývoje nového dílu

První Mafia bude zdarma. 2K oznamuje speciální akci spolu s potvrzením vývoje nového dílu

Oslavy výročí české Mafie jsou v plném proudu a nezapomněl na ně ani majitel značky.

Martin Nahodil
Hry zdarmaMafia 1

Aktuality

19:07 | Během The Game Awards pravděpodobně uvidíme novou ukázku z připravované bojovky Tekken 8. Vydání se zatím odhaduje na příští rok pro PlayStation 5. 
2. prosince | Na předávání The Game Awards nás čeká oznámení novinky od vydavatelství 505 Games. QR kód z jejich teaseru odkazuje na stránku Na předávání The Game Awards nás čeká oznámení novinky od vydavatelství 505 Games. QR kód z jejich teaseru odkazuje na stránku
1. prosince | Barevná akce Splatoon 3 přivítala velkou aktualizaci, v rámci které přibývají nové mapy, zbraně, vybavení i věci do katalogu. Pro všechny majitele hry je dostupná zdarma. 
1. prosince | Na víkend od 16. do 19. prosince se chystá druhý betatest pro Street Fighter 6. Na zkoušku bude 8 bojovníků, nechybí online zápasy ani crossplay. 

Prosincový Computer

Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest mobilů do 4 000 Kč

Velký test herních notebooků

Jak zkrotit sociální sítě

Vše o senzorech v hodinkách