Herní hardware na Invexu

Ač se o Invexu tvrdí, že upadá, jde stále o největší a nejprestižnější výstavu v oblasti počítačů v naší republice, a plus minus i ve střední Evropě. Uživatelé mají možnost “osahat” si produkty, o nichž zatím jen četli v počítačových časopisech nebo na Internetu, obchodníci zde realizují důležitá setkání. Právě Invex je místo, kde se lze za poměrně krátký čas zorientovat v docela širokém světě informačních technologií, ať si pesimisté říkají co chtějí.

Prostorový zvuk: největší rozmach
Začneme zvukem. Právě tato oblast prožívá svůj největší rozmach za posledních několik let. S loňským příchodem prostorového zvuku a zvukových karet Diamond Monster Sound MX300 a SB Live! se na trh doslova valí další a další prostorové zvukovky. Pravda, zatím až na výjimky nic moc, kvalita se však postupně zvyšuje. Na světě jsou v podstatě tři standardy implementace prostorového zvuku  – A3D, EAX a DirectSound 3D. Zatímco A3D používají zvukovky Diamondu (resp. S3), EAX si razí cestu přes SB Live! a jeho klony. Nejlépe je na tom DS3D, ten podporují všechny zvukové karty (a výrobci by byli hloupí, kdyby lpěli jen na svých proprietárních rozhraních). Je to analogická situace jako u grafických karet – všechny umí Direct3D, některé Glide (3dfx) a většina více či méně OpenGL (i když většinou pouze ICD). O jednotlivých rozhraních a prostorovém zvuku vůbec si můžete přečíst v Computeru 20/99, který vyjde 25. října.

Nejsilnější pozici na trhu má asi Creative Labs. Ta prodává svoje Live! Value jako divá – aby ne, stojí půlku co plné Live! a těch pár prográmků, Unreal a pozlacené konektory každý oželí. v současnosti k nim přibyla Live! Player 1024 (recenzi najdete v čísle 20/99 časopisu Computer) a Live! Platinum. Ta je sice nejdražší, ale má svoje výhody – je k ní přidáván i jakýsi “šuplík” do klasické 5,25” pozice: Drive Bay. Všechny konektory, ovladače hlasitosti a další věci jsou pak přístupné zepředu, nemusíte kvůli každé drobnosti hned lézt pod stůl (Drive Bay obsahuje vstup a výstup S/PDIF, konektor pro sluchátka s regulací hlasitosti, line in/mic in s regulací hlasitosti a MIDI in a out). Další informace o Platinu najdete na této stránce. Creative také uvedl novou verzi softwaru Live!Ware, tentokrát s číslem 3 – cédéčko si můžete objednat zde.

Na druhém pólu stojí koupený Diamond a jeho řada Monster Sound. Skvělou zvukovku MX300 s čipem Vortex 2 a rozhraním A3D 1.0 a 2.0 doplňuje novinka MX400 s čipem ESS Canyon 3D. Obě karty podporují také rozhraní DS3D.

Kromě těchto lídrů se vynořilo také mnoho dalších výrobců prostorových zvukovek, kteří nabízejí de facto to samé, ovšem za daleko nižší cenu. Za všechny jmenuji zvukovku Quad X-Treme společnosti Media Forte (testovaná v Computeru 18/99). Uvidíme, jaký ohlas sklidí mezi uživateli, protože tyto karty nabízejí doslova hodně (kvalitní) muziky za málo peněz. Ovšem i za cenu menších ústupků, např. drobných nekompatibilit.

Hrát bez klávesnice
Prezentace herních ovladačů (volantů, joysticků, gamepadů a dalších nejrůznějších hejblátek) probíhala již tradičně v Game Hallu. Pokud by se vám podařilo protlačit se v mase dětí k počítači a odpoutat se od všudypřítomného hluku, měli jste možnost si nejen zahrát, ale také všechny tyto zajímavé věcičky vyzkoušet.

Nejvíce mě však zaujala prezentace Logitechu v rámci stánku společnosti Actebis. Ten sice nebyl umístěn v Game Hallu, ale v “seriozním” pavilonu D, nicméně nápor dětí tu byl taky. A co si mohly “osahat”?

Mezi nejzajímavější novinky v oblasti herních ovladačů patřil bezesporu WingMan Gamepad Extreme, který má nejen velice ergonomické provedení, ale je vybaven také senzorem pro snímání změny polohy gamepadu v prostoru. Ten reaguje na prostorový pohyb rukou a umožňuje tak hry více prožívat. Kromě klasického gameportu lze WingMan Gamepad Extreme připojit k počítači také přes USB.

      

Další novinkou byla velice povedená myška, WingMan Gaming Mouse. Ta už není určena jen milovníkům her; nový systém snímá polohu myši několikanásobně častěji než je tomu u běžné myši a dokáže tak zajistit v každé situaci plynulost a přesnost pohybu. WingMan Gaming Mouse lze připojit jak k počítači typu PC, tak i k Apple iMac přes PS/2 nebo USB.

GeForce – složitější než Pentium III
Vývoj grafických karet jde dopředu podstatně rychleji než vývoj procesorů, i když tomu bylo donedávna naopak. Některé firmy předváděly na Invexu nejnovější akcelerátory jako Matrox Millenium G400 a Riva TNT 2 Ultra. Na stánku společnosti Actebis byla k vidění také karta 3D Blaster GeForce 256 Annihilator s nejnovějším čipem společnosti nVidia. V současných aplikacích a při nedoladěnosti ovladačů se výkon příliš neliší od TNT2 Ultra, jakmile se však objeví aplikace, které budou schopny plně přesunout geometrické výpočty na GeForce 256, nastane ten pravý poprask. Karta bude stát okolo 15 tisíc (v Americe se prodává za 350 dolarů), takže to bude zatím opravdu jenom pro největší maximalisty. My ostatní zůstaneme ještě nějaký čas u svých Voodoo a TNT.

O další novince, ATI Rage Fury MAXX, jste si mohli už na Doupěti přečíst (tady) – jedná se o kartu s dvěma čipy ATI Rage 128 Pro, 64 MB paměti a výkonem srovnatelným s GeForce 256. Očekávaná S3 Savage2000 tu zatím není, ani nebyla na Invexu ohlášena žádná karta s jeho čipem.

Výrobci grafických karet se také orientují na výrobu televizních tunerů. Kromě ATI All-in-Wonder 128 a Matrox Rainbow Runner byly na Invexu k vidění televizní a rádiové karty od firmy AverMedia, které umožňují i videokonference přes Internet a video e-mail (pokud si dokoupíte kameru a mikrofon). Horkou novinkou je 3dfx Voodoo3 3500 s televizním tunerem, tedy nikoliv jen TV-outem. Cena je jen nepatrně vyšší, než cena All-in-Wonder 128, takže rozhodování bude těžké. Čip ATI Rage 128 přece jenom zastarává a kvalita obrazu není tak vysoká jako třeba u TNT2. Záleží na vás.

Procházka končí
Malá procházka po českém herním hardwarovém trhu je za námi. Pokud uvažujete v současné době o jakémkoliv upgradu herního vybavení, buďte uvážliví. U nových grafických i zvukových karet je vždy lepší počkat pár měsíců, než se objeví dobré ovladače a než budou případné SW/HW problémy vyřešeny. Firmy totiž v rámci rychlého uvedené produktu na trh na tyto faktory rády zapomínají – vzpomeňte si jen, o kolik vzrostl výkon čipů Riva TNT po půl roce, a to byly jen vylepšovány ovladače.

No a za rok se zase sejdeme v Brně.

Váš názor Další článek: Gamepad Virtual Twister

Témata článku: , , , , , ,