Herní Oscaři - kdo zvítězil?

Hry roku může vyhlašovat a také vyhlašuje každý. Jak však z rozhovorů s významnými osobnostmi herní scény vyplývá, tvůrci her si nejvíce váží jednoho ocenění - Game Developers Choice Awards. Tedy cen, jejichž podobu určují sami vývojáři. Ptáte se, jak to dopadlo letos, respektive na nejlepší hry roku 2002. Pak jste tu na správném místě.

Game Developers Choice Awards jsou ceny, které každoročně vyhlašuje IGDA (International Game Developers Association), což je nezisková organizace sdružující a podporující herní vývojáře po celém světě. Příprava na letošní vyhlášení cen probíhala už od začátku ledna. Nejprve měli všichni členové IGDA vybrat tituly (případně osobnosti), které postoupili do užšího kola. V každé kategorii tak zůstalo několik nominovaných, jejichž jména jsme vám představili v tomto článku.

Samotné vyhlášení se uskutečnilo při příležitosti konference herních vývojářů v San Jose. Bohužel se mi nepodařilo přesvědčit našeho šéfredaktora o nutnosti navštívit tuto významnou událost, ale i tak vám mohu dnes sdělit, jak to ve slunné Kalifornii dopadlo. :-)

Hra roku - Metroid Prime (GC)

Jak už mnozí z vás zaznamenali a také kritizovali, ceny jsou bohužel udělovány pro všechny kategorie dohromady, což je mnohdy srovnávání nesrovnatelného. Ale stalo se. Vítězem té nejsledovanější, nejočekávanější a nejvěhlasnější kategorie se stal Metroid Prime, z čehož určitě měli radost představitelé Nintenda. Co jiného než titul nejlepší hry roku, by jim mohl v prodejnosti GameCube pomoci, že.

Metroid Prime je pokračování úspěšné série z předchozích konzolí Nintenda. Co do žánru se nedá hra příliš zaškatulkovat, nejblíže však má k first-person akci. Narozdíl od jiných se však neomezuje jen na stereotypní střílení všeho, co se hýbe. Mezi hlavní přednosti hry patří nelineárnost, příběh, skvělá atmosféra a také dech beroucí grafika. Jak trefně vyjádřil kolega z GameZone: "Kvůli této hře stojí za to koupit si GameCube. Za těch 150 $ se to vyplatí."

Nominováni také byli: Battlefield 1942 (PC), Grand Theft Auto: Vice City (PS2), Neverwinter Nights (PC), Tom Clancy Splinter´s Cell (XBOX)

Originální herní postava - Sly Cooper z Sly Clooper and The Thievius Raccoonus (PS2)

Vítězem se překvapivě nestal svalovec s americkým úsměvem ani "kdovíjakspořeoděná" krasavice disponující hlubokým výstřihem. Všechny předběhl a překonala kreslená postavička Sly Cooper ze stejnojmenné plošinovky na PS2. No řekněte není vám už na první pohled sympatický?

Nominováni také byli:  Blinx z Blinx: The Time Sweeper  (XBOX), Ratchet z Ratchet and Clank (PS2),
Rau z The Mark of The Kri (PS2), Sam Fisher z Tom Clancy´s Splinter Cell (XBOX)

Nejlepší začínající tým - Retro Studios - Metroid Prime (GC)

Stejně jako v prvním případě zvítězilo Nintendo respektive Retro Studios, tým zodpovědný za akci Metroid Prime.

Nominováni také byli:  Arkane Studios - Arx Fatalis (PC), Day 1 Studios - Mechassault (XBOX), Gas Powered Games - Dungeon Siege (PC), Pipeworks Software - Godzilla: Destroy All Monsters Melee (PS2, XBOX, GC)

Nejlepší zvuk - Medal of Honor: Allied Assault (PC)

Každý kdo okusil druhou světovou válku z pohledu poručíka Mika Powella a vlastní lepší zvukovou kartu než PC Speaker se docela dobře mohl dostat do sporu se sousedy (eventuelně Policií ČR). Vzhledem k naprosto úžasným zvukovým efektům totiž zmatení spolunájemníci mohli domnívat, že ve svém bytě konáte minimálně masovou vraždu. Všimli si toho i herní vývojáři a zvukaře Medal of Honor: Allied Assault po zásluze odměnili.

Nominováni také byli: Grand Theft Auto: Vice City (PS2), Jet Set Radio Future (XBOX), Metroid Prime (GC), The Lord of The Rings: The Two Towers (PS2, XBOX, GC)

Nejlepší herní design - Battlefield 1942 (PC)

Vymyslet něco originálního a zároveň chytlavého je čím dál větší problém. Autorům Battlefieldu 1942 se to ale viditelně povedlo. Skvělá multiplayerová akční hra, která si nedělá z reálného zobrazení druhé světové války příliš velkou hlavu, totiž naprosto paralyzovala herní svět. Lepší multiplayerovou záležitost typu "posaď se a hraj" asi nenajdete.

Nominováni také byli: Grand Theft Auto: Vice City (PS2), Metroid Prime (GC), Super Mario Sunshine (GC), Tom Clancy´s Splinter Cell (XBOX)

Nejlepší design úrovní - Metroid Prime (GC)

Do třetice všeho dobrého aneb Metroid Prime opět zasahuje.

Nominováni také byli: Ratchet and Clank (PS2), The Getaway (PS2), Tom Clancy´s Splinter Cell (XBOX), Unreal Tournament 2003 (PC)

 

Nejlepší programování - Neverwinter Nights (PC)

Největší ohlas v programátorské kategorii si získala modifikovatelnost RPG Neverwinter Nights. Pokud jste o hře ještě neslyšeli, představte si, jak by vypadalo přenesení Dračího Doupěte z papíru do počítače. Otevřete oči, představuji vám Neverwinter Nights.

Nominováni také byli: Dungeon Siege (PC), Metroid Prime (GC), Tom Clancy´s Splinter Cell (XBOX), Warcraft 3: Reign of Chaos (PC)

Nejlepší grafika  - Kingdom Hearts (PS2)

Nekonečné žabomyší války o to, která platforma má lepší grafiku, dopadla letos příznivě pro PS2. Po pravdě řečeno, očekával jsem nějakou ultrarealistickou střílečku, nicméně nakonec zvítězil kreslený styl Kačera Donalda v kombinaci s mangou. Ostatně pro lepší představu si přečtěte naši recenzi.

Nominováni také byli: Freedom Force (PC), Sly Clooper and The Thievius Raccoonus (PS2), Syberia (PC), The Mark of Kri (PS2)

Nejlepší scénář - Tom Clancy´s Splinter Cell (XBOX)

Bohužel vyhlášení kategorie o nejlepší příběh zhatila naděje na další prestižní cenu putující do České republiky (po loňském úspěchu Bohemia Interactive Studia). Mafia má sice uchvátný scénař, cenu jim však vyfoukli tvůrci Splinter Cellu. To se jim to vyhrává s Tomem Clancym v zádech!:-)

Nominováni také byli: Eternal Darkness: Sanity´s Requiem (GC), Grand Theft Auto: Vice City (PS2), Mafia: The City of Lost Heaven (PC), No One Lives Forever 2: A Spy in H.A.R.M.S. Way (PC)

Ocenění za inovaci

Kromě toho byly rozdány také čtyři ceny za inovaci.

Animal Crosing (GC)
Battlefield 1942 (PC)
Medal of Honor: Allied Assault (PC)
The Thing (PC, PS2, XBOX)

Cena za celoživotní dílo - Gunpei Yokoi

Kromě těchto "klasických" kategorií IGDA rozdala i několik speciálních cen. Pro ty už nehlasovali všichni vývojáři, ale jen úzký kolektiv pořadatelů soutěže. Cenu za celoživotní dílo získal in memoriam tvůrce GameBoye Gunpei Yokoi.

First Penguin Award (cena za inovaci a originalitu) - zakladatelé Activisionu

Cenu za odvážné projekty, inovaci a přínos hernímu průmyslu si odnesli zakladatelé Activisionu. Wolfenstein, Cal to Power, Tony Hawk´s Pro Skater, Quake a hlavně Doom - tyto všechny hry stojí za touto vydavatelskou společností. Jejich zakladatelé umožnili vstup na trh originálním titulům, jež se později staly legendami.

Cena za přínos hernímu průmyslu - Doug Church

Toto ocenění získal technický ředitel Eidosu - Doug Church. Nevíte o koho se jedná? System Shock, Ultima Underworld  a Thief, slušná vizitka tohoto programátora, co říkáte?

Suma sumárum

Celkový vítěz předávání cen je jasný. Po loňském úspěchu GTA3 štafetu přebral Metroid Prime, který se se třemi cenami může pyšnit opravdové "hry roku 2002". Ale ani ostatní ocenění nemusí být zklamáni, i tvůrce Mafie může těšit, že se dostali do úzké společnosti nejlepších her z celého světa. Nezbývá než popřát hernímu průmyslu více takových úspěšných setkání a hráčům spoustu originálních a zábavných her.

Diskuze (4) Další článek: Microsoft: budoucnost je v jednotě

Témata článku: , , , , , , , , , ,