Myslím, že Ramba si pouštět nemusím, jeho první vražedný počin byl zřejmě asi někde ve Vietnamu odkud také přichází jako ostřílený veterán, to jestli to dělal z vlastní záliby nebo ne je ale právě předmětem oné debaty, mluvit o knižní podobě s tebou jako laciným chytrákem opravdu nemusím, knižní předlohu si tedy nech pro stránky s jinou příslušnější tématikou, zde je řeč o ospravedlnění již vykonané smrti nebo zabití, dle situace především. Měl by sis uvědomit, že neexistuje ospravedlnění něčí smrti, a to dokonce i na válečném poli. Jeden zabíjí druhého jen proto aby ten druhý nezabil, nebo "nemusel" zabít ho. .je to velmi podobající se našim přirozeným instinktům, kdy jsme v rámci sebeobrany schopni ublížit druhému aniž bychom řekněme sami chtěly. Jít s touto vidinou ovšem do války? To je jiná. .za prvé jen někteří z nás reagují v případě sebeobrany ublížením druhé osobě, jsou tací co raději volí útěk, prchnutí do bezpečí a pod. Za druhé jsou tací, kteří vůči spáchanému činu, ublížení atd. nemají výčitky a ani pocit lítosti, a to je zavádějící. Ten koncept uvědomění se zakládá na jednom s cela konkrétním faktu, faktu který si ty neuvědomuješ, ano čteš správně, neuvědomuješ. Válka nutí lidi vraždit, válka dává lidem zbraně, válka poštvává jednu stranu proti druhé, neřeš to kdo ji vyvolává, nebo kdo jí startuje, nebo jaký je k ní po případě důvod, řeš to kdo jejími nástroji ztělesňuje ono zlo. .jsme to mi lidé, mluvit o profesionálních vojácích s tebou opravdu nebudu, troufám si tedy říct, že zkušenosti na poli tohoto tématu máš možná tak jen s těch pár knížek které ses rádo-by donutil dodnes přečíst. V dřívějších dobách se jednoduše "narukovalo". .ve středověku a dobách daleko od prvních střelných zbraní si lidé nevybíraly jestli půjdou do boje či ne. .většina zdravých a schopných jedinců byla doslova přinucena k boji, ať už kvůli svým rodinám, hodnotám nebo snad kvůli přikázání panovníka nebo tehdejšího vladaře. .a právě někde zde se začínalo projevovat opravdové násilí, kdy je jeden člověk poštván proti druhému. Chápeš vůbec ten kontext? Tak dobře, já ti to teda vysvětlím jako úplnému hlupákovi, který má problém číst a nebo chápat psaný text. .lidé by proti sobě nikdy nebojovaly, kdyby nemuseli, tak to je, pokud se opovažuješ tvrdit opak, tak v tom případě jsi nepoučitelný trouba který toho ještě hodně neví a tváří se naopak jako učiněný mudrc. Současná doba je totiž plná kontroverzností, zvráceností a opovržení. .ostatně jen ty sám jsi toho důkazem. To že válečné hry kde lacině vyumělkovaný příběh zastírá stejné, nedílné množství brutality mají i přesto svůj úspěch je konec konců dalším důkazem pravé zvrácenosti této doby. Mnoho lidí dosud nezažilo pravou bolest a utrpení které válka zanechává, což je samozřejmě jen dobře, ovšem na druhou stranu, samotná lidská nátura ne-přímo vyžaduje určitou dávku pokárání a sebeúcty, a právě ta se z nás samotných mnohdy vytracuje, lidé zapomínají jaké to je, nebo jaké to kdysi bylo, opačně řečeno lidé si neuvědomují jaké by to mohlo být a kam až by to mohlo zajít. a o čem že to mluvím? Postřeh! Zkus na to přijít sám. Od poslední světové války je to totiž už díky-bohu zřejmě dlouho, což je i není dobře, lidé bohužel začínají mít rádi brutalitu a agresi, a v počítačových hrách se nám tak ne-přímo nabízí. Proto to rozdělení, proto ten důraz na ospravedlnění smrti na úkor zřejmé logiky a smysluplnosti, která v mnohých bojových hrách úplně degraduje. Raději si vyberu takový herní žánr, který sice ztělesňuje brutalitu, krev a násilí, ale zároveň si neklade do cesty sociální překážky které tomu mohou evidentně i slovně odporovat. Třeba takové GTA, neboli Grand Theft Auto je skutečně jednou z mála her kterou tato tématika kompletně vystihuje. Můžete si jezdit po městě v pravém pruhu tak jak je dáno, dodržovat předpisy atd. stejně tak můžete ale přejíždět i civilisty. .drtit jejich kosti pod koly aut a pod. Ano, ovšem tahle interakce je odvislá pouze od hráče samotného. .respektive od hráčovy morálky. Je sice pravda, že GTA je jednou z her, kde je smrt na poli denního pořádku, většina úkolů ve hře vás tak či onak později stejně donutí zabít alespoň osobu příslušnou pod daným úkolem nebo konkrétní misí, avšak to už je bohužel koncept hry. .ostatně vykonáváte zde černou práci, pracujete pro mafii, drogové dealery atd. Dalo by se tedy očekávat, že ve světě této hry zkrátka a jednoduše musí dojít k nějaké té smrti. Rád bych ale zmínil, že některé postavy související s úkolem zde i tak přesto nemusíte zabít, v několika případech máte dokonce k dispozici i alternativní řešení, kdy konkrétní osobě dovolíte prchnout pod výhružkou smrti z celého města, a to za předpokladu že se zde již nikdy více neukáže. V podstatě můžete dát určitým obětím ve hře i šanci. O tom jak se hra dále bude na základě těchto rozhodnutí vyvíjet, o tom se více již rozepisovat nebudu, pochopitelně že každé takové rozhodnutí má svůj ovlivnitelný dopad. A to je skutečně variabilita kterou alespoň já sám oceňuji. Na poměry GTA her jde tedy poměrně o úctyhodné a nevídané řešení zároveň, a to si zasluhuje samo sebou můj nehynoucí obdiv! Klobouk dolů. Nuže? Existují i hry které zabití samotné povyšují na úroveň hráčovy osobnostní volby? Ano samozřejmě, když pominu dětské hry a jiné žánry, určitě se dostanu na úroveň her typu Mass Effect nebo Fable, kde hráč samotný přímo ovlivňuje své konání a rozhodování, které zahrnuje i smrt jistých lidí. V těchto hrách máte možnost si skutečně vybrat, ztělesnění negativity je totiž v těchto hrách na tak vyspělé úrovni, že ani nemůže být řeč o nějaké nerovnosti. Rozhodněte se sami zda budete špatní nebo dobří, hra vám dává sama na výběr. Některé z takových již zmíněných her dokáží toto hráčovo chování dokonce i ocenit, např. Mirror's Edge je jednou z mála her, kde v roli ženské hrdinky nemusíte po celou dobu hry zabít ani jediného vojáka, nebo policistu, a to i přesto že těmto nepřátelům berete pomocí chvatu jejich vlastní zbraně, jak chytré že? Sice vám v rukou zůstane těžký kulomet, který jste právě odtrhly z rukou jednomu ze členů týmu SWAT, ale to jestli jej použijete, jestli z něj už jen vystřelíte je jen na vás. Mirror's Edge vás především nutí utíkat, a k tomu je zapotřebí obou vašich rukou, když budete držet pistol, asi jen stěží polezete po římse vysoko nad zemí v několikapatrovém lešení rozestavěného stavebního komplexu že? Ostatně pokud si i přesto chcete zastřílet, jak je libo.
Bylo my dobře řečeno že predátor, jakožto mimozemská bytost ze stejnojmenného filmového hitu je pouze nemilosrdný zabíjení schopný vrah? Tak to není pravda, ani omylem. Predátor je lovec, v tom vidím tedy skutečný obrovský na míle vzdálený rozdíl v samotném pojetí. Lovec si svoji kořist zpravidla vybírá a to na základě určitých předpokladů. Vyhledává slabé jedince, oslabené kusy nebo snadné, raněné cíle. .tedy alespoň tak tomu je v přírodě. Filmový predátor je naopak obohacen o určitou morální hodnotu, jelikož se jedná o mimozemského jedince, můžeme se snadno domnívat že jde o uvažující smýšlející bytost, konec konců i sofistikovaná, vysoce vyvinutá technologie kterou predátor vlastní by tomu mohla nasvědčovat.
Nuže, dovol mi, abych ti objasnil základní fakta díky kterým predátor oplývá svojí morální ctí, čestností kterou ty zřejmě nikdy nepochopíš. .Predátor nezabil a nezabije ženu, dokonce i těhotnou ženu, nezabije ani neublíží dítěti. .neublíží nikomu kdo pro něho nepředstavuje bezvýhradní hrozbu. Dokonce i ranění jedinci o kterých jsem se v předešlých větách zmiňoval ho nikterak nezajímají. On sám je vesmírný lovec, vybírá si planety zaměřené na teplý klimat, nebo alespoň planety s větším podílem tropických a subtropických pásem. Je to lovec, lovec vyzbrojený arzenálem zbraní, které mu pomáhají při lovu, své zbraně však využívá obezřetně a spíše než by na ně spoléhal si s nimi naopak jen ulehčuje samotný průběh lovu. .je natolik dokonalý, že se bez nich dokáže s cela obejít. V mnoha případech těchto samotných filmů z predátorem je tento fakt řekněme bezprostředně vystižen! Holým opakem je ale poslední film s predátorem, jenž se jmenuje "Predators" v tomto třetím pokračování predátora jsou k vidění dvě s cela odlišné predátoří kultury, nebo rasy. .jak blíže vysvětluje konkrétní comicsová zápletka jménem "Bad Blood" (zlá krev) což je samostatné comicsové téma poukazující na boj těchto dvou predátorů proti sobě navzájem. .existují tedy dvě odlišné kultury predátorů, z nichž jedna netoleruje lovecký kodex, a ta druhá naopak loví dle cti, v tomto třetím filmovém pokračování je k vidění i scéna, kde je jeden z klasických čestných predátorů přivázán na totemu, ze kterého ho později osvobozuje jeden člověk, tento predátor tohoto člověka překvapivě nezabije, naopak. Umožní mu přístup do vesmírného plavidla které vlastní druhá rasa predátorů, a to pod záminkou dostat se pryč z planety na které je uvězněn jak on tak i přivázaný predátor. Mezitím vidíme boj těchto dvou predátorů, poslední predátor z druhé nečestné rasy si to zde však vyloženě rozdá s tím klasickým predátorem kterého tak dobře známe, a bohužel ho i usmrtí. jen v samotném boji těchto dvou však vidíme, jak ten klasický, čestný predátor bojuje jen pomocí svých nožů a to přesto i když má na svém rameni funkční kanón, mezitím co ten druhý po něm nemilosrdně střílí z plazmového kanónu a využívá tak proti němu "nečestně" všechny své zbraně. Tento film, Predators tedy mnohem více uceluje představu etického kodexu samotných predátorů, tedy alespoň těch klasických které vyobrazují první dva filmy. Predátor si tedy vybírá ozbrojené jedince, vyhledává přímé situace ve kterých může využít svůj potenciál lovce. Svoji kořist v množném čísle nepřijel vyplenit do jediného kusu, tak jak to z pravidla dělají přirození predátoři v přírodě, naopak. Udržuje stavy. Nechce o sobě dát vědět, snaží se udržovat si odstup kombinovaný s maskováním, které mu dovoluje se ke kořisti až nebezpečně přiblížit. Jeho maskování však není úplná neviditelnost, je to tzv. lámání světla. .lidé ho mohou spatřit jak sám dobře víš, pokud však vůbec dostanou příležitost, slušně řečeno. Predátor nosí masku, helmu která plní mnoho důležitých funkcí o kterých bych se mohl rozepisovat na několik dalších stránkách. Tou nejdůležitější funkcí je ale tepelné vidění, tzv. infra vidění které zobrazuje teplo vydávané jinými živočichy nebo tvory. .jelikož samotný predátor nevidí naším spektrem, teprve infra vidění mu dovoluje rozeznávat kořist. Pamatuješ si scénu kdy držel Arnolda, hlavní postavu "Dutche" pod krkem a prohlížel si jeho lebku? Nedíval se na jeho barvu očí nebo na zbytky bláta v jeho tváři, on sledoval jeho lebku, moc dobře věděl že drží pod krkem jednoho z nejstatnějších jedinců které kdy měl tu čest lovit. Arnold Schwarzenegger se vší slušností byl a stále je skutečně kus chlapa. A právě takový herec byl tehdy jeden z mála, který mohl na filmovém plátně proti tomuto mimozemskému kolosu bojovat. Proto ten název "Predátor" to totiž není jméno pro predátora jako označení jeho příslušné rasy, ten název představuje boj dvou odlišných ale přesto velmi se podobajících polarit, z nichž obě jsou si navzájem pro toho druhého predátorem.
A když už jsme u hry AVP3, i v této hře v roli predátora nemusíš nutně zabíjet, v některých pasážích se lidem můžeš jednoduše vyhnout, můžeš jim pomoci v boji proti vetřelcům aniž by o tom vůbec kdy věděli, můžeš ale i pomoci vetřelcům, vypustíš je a necháš se dívat jak požírají mariňáky a utočí na lidi. .lidé samozřejmě nemají jasno, a střílejí i na predátora který přesto nemusí nutně znamenat přímou hrozbu že? A to i přesto aniž by někoho vůbec zabil. pro hráče v roli predátora se ale může stát skutečnou výzvou průchod kola nebo levelu ve kterém se jednoduše vyhne všem interakcím s lidmi a jejich následnou likvidací. U vetřelce už tomu tak není, jen samotné zakousnutí se do lidského mozku dává totiž vetřelci zdraví navíc, což pro vetřelce znamená úplně jiný "gameplay" styl, který zabíjení přímo vyžaduje!
A dokonce i zmíněný Doom 3 čas od času postaví hráči do cesty lidské jedince, různé laboratorní asistenty, doktory a pracovníky kteří přežily a skrývají se. Vy jako hráč je máte možnost zabít, i když pro vás nepředstavují žádnou hrozbu, v celé hlavní příběhové zápletce Dooma 3 je hned několik přeživších na které později narazíte. Zabít je nemusíte. .ovšem jen pokud to přímo nechcete.
Toť vše co můžu dodat k problematice bezduchého zabíjení v počítačových hrách. Chápu, že všechny tyto druhy her lidi přesto baví, a to proto že obvykle hrají hlavně to co sami chtějí a líbí se jim, taková je svoboda výběru. Ale je dobré si uvědomit, že hra která vám do rukou přilepuje zbraň pomocí vteřinového lepidla by mohla zkrátka mýt i určité morální nedostatky. .a to ať už se díváte nebo nedíváte na zpravodajství, jak tady kolega preferující "gaučink" výše napsal. A jen tak mimochodem AAA tituly jsou dle někoho prý tituly určené k vydělávání velkých sum peněz? Tituly vyznačující se vysokou řemeslnou i prodejní kvalitou? S dobrým hodnocením? Nuže, to tedy každá hra která prodělá komerční úspěch je pasována na AAA titul? To těžko, existuje řada úspěšných her, které nikdy o AAA označení ani nezakoply natož se za ně samy vydávaly nebo považovaly, a přesto jsou tyto "nejmenované" hry dobré, úspěšné a řemeslně velice kvalitativně zpracované. Obávám se, že úspěch her v dnešní době neovlivňují jen tyto faktory, protože tyto faktory nejsou přesně tím co si lidé dnes přejí. Lidé jsou konzumenti, kupci a uživatelé, a jako ryzí hráč si dovoluji směle tvrdit, že jen málokterý tvůrce her vyslechne případnou komunitu lidí, která o danou hru stojí, jeví zájem nebo si ji vyžaduje. .hry nebývají dělané hráčům na míru, ani nesplňují jejich očekávání či tužby. Počítačové hry se v současnosti drží zapřisáhlých pravidel a jeví strach při navrhování a využívání originálnějších nápadů. Možná proto se drtivá většina současných her nikam neubírá, snad jen graficky to ano, ale ne potencionálně.
A jen tak na závěr, tvrdit o někom že je grafoman, to je jen způsob jak vtěsnat do textu narážku slušného charakteru který ti tyto stránky dovolují, takže děkuji za lichotku ale nesmysli tu plácáš ty.