Heroes 4 – rady a postřehy

Pokud jste se ještě neprokousali přes nový systém implementovaný do Heroes IV, naleznete v článku několik užitečných rad, jak trénovat hrdinu nebo jakou skladbu armády je vhodné použít pro tu kterou rasu a nakonec postřehů ohledně chování počítačových protivníků.
Heroes 4 – rady a postřehy

Budování měst

Rozhodnutí o složení budov ve městě je ve většině případů založeno na subjektivním  názoru. Existují však případy, kdy je racionálně evidentní, která z jednotek je výhodnější (síla/cena*nárůst). Podle mne existuje několik stylů, jak hrát Homam 4. Jednou z možností je vyvážená armáda složená z jedné poloviny ze střelců a z druhé poloviny z úderných jednotek. Tato armáda bude velmi efektivní a k jejímu převálcování bez těžších ztrát by byla potřebná několikanásobná převaha. Některé rasy bohužel nemají rozsáhlé spektrum střeleckých jednotek, tak jako jiné. Například Nekromanti mají sice silnou, nicméně jednu jedinou střeleckou jednotku. Určitě bych doporučoval stavět právě tuto jedovatou plivající potvoru na místo upíra, který je tak jako tak slabší. Pokud se přesto rozhodnete dát přednost upírovi, je pro vás téměř povinností trénovat svého nekromanta na co nejvyšší stupeň Nekromancie. Ta ve své rozvinuté formě dokáže vyvolat z pobitých nepřátel i upíra, čímž by se handicap vzniklý z absence střelců jakž takž srovnal.

Druhé dilema možná budete mít u města Azyl. Ti mají taktéž jedinou střeleckou jednotku Medúzu (vyjma Očí zla, která se dají občas najít v líhni na mapě), konfrontovanou s Minotaruem, který patří k jedné z nejsilnějších jednotek Azylu. Možná si řeknete proč, když patří jen do druhé třídy, ale jeho vlastnost, která poměrně často zablokuje jakýkoliv nemagický útok, je trnem v oku nejednomu stratégovi. Medúza, na druhou stanu, má neomezenou zásobu střeliva a speciální útok díky němuž (po odečtení životů za klasický útok) ještě několik jednotek promění v kámen. Tento útok je velmi podobný pohledu smrti (Heroes 3 – Gorgona) a je závislý na počtu medúz. Takže střelec nebo Minotaur? Pokud se rozhodnete pro Minotaura, snažte se kompenzovat slabinu ve střelcích hrdinou vycvičeném ve střelbě z luku a silným kouzelníkem. Kouzelník nebude problém, protože Azyl patří k městům s nejsilnějšími útočnými kouzly.

Obecná kritéria pro rychlé vybudování města s efektivní armádou by se dala shrnout takto: nejprve postavte radnici, která zajistí klíčový přísun zlata. Porozhlédněte se po zlatém dolu, je-li to možné. Nestavte ze začátku Citadelu ani Hrad, není-li to nutné pro stavbu vámi zvolené líhně. Pokud si například ve druhé úrovni postavíte střelce, ve třetí postavte bojovníka a naopak (mezi střelce počítám i kouzlící jednotky). Po dosažení třetí úrovně jednotek přestaňte stavět jednotky první úrovně s výjimkou některých silných (Hobit a Střelec z kuše). Mezi dobré nápady patří cvičení hrdiny s dovedností Vznešenost, který vám navýší růst jednotek ve městě.

Jednotky, které byste neměli vynechat, chcete-li snadno bez velkých ztrát zvítězit (mé subjektivní vyhodnocení):

Akademie: žádná výrazně silnější
Azyl: Noční můra, Černý drak
Eden: Anděl
Nekropolis: Plivač jedu
Rezervace: Elf, Vosnice, Grifin
Tvrz: Kyklop, Behemot

Návrhy celých armád:

Akademie: Lord a Mág + jednotky: Hobiti, Mágové, Džin, Titán
Azyl: Čaroděj a Zloděj + jednotky: Medúza, Noční můra, Černý drak
Eden: Kněz a Rytíř + jednotky: Střelec z kuše, Kopiník, Kněz, Anděl
Nekropolis: Nekromant a Mrtvý rytíř + jednotky: Kerberos, Plivač jedu, Kostěný drak
Rezervace: Lukostřelec a Druid + jednotky: Elf, Grifin, Vosnice, Pohádkový drak
Tvrz: Dva barbaři + jednotky: Harpie, Kyklop, Behemot

Zbývající místa můžete pochopitelně doplnit jednotkami nalezenými v líhních po mapě nebo dalšími hrdiny.

Hrdinové a jejich role

V této otázce jsem postupoval následujícím způsobem. Sestavoval jsem armádu, ve které působili vždy alespoň dva hrdinové. Jeden zaměřený na boj a druhý na magii. Zvláštní případ tvoří hrdinové Tvrze, kteří nemohou kouzlit, respektive Tvrz neumožňuje výstavbu magické věže. V tomto případě jsem trénoval oba hrdiny jako bojovníky. U kouzel záleží na hráčově vkusu. Máte-li slabost pro obranná kouzla, vyberete si nejspíš Kněze. Naopak agresivnější jedinci zvolí nejspíš Čaroděje a Chaos. U hrdinů kouzelníků podle mne neexistuje žádná špatná varianta v kombinaci dovedností, snad jen tyto dvě: je zbytečné pěstovat Nekromancii pokud nemáte armádu složenou z nemrtvých. A je stejně tak zbytečné pěstovat dovednost, která přivolává jednotku Rezervace, pokud nemáte armádu složenou převážně z jednotek Rezervace. To mi připomnělo, že pokud někdo náhodou neví, jak přivolat jednotky Pekla (Kerberos, Imp, Plivač jedu, ...), tak je to kombinací dovedností Démonologie (Magie smrti) a Magie života. Samozřejmě nezapomínejte přidávat hrdinům kouzelníkům kouzelné body v krystalech na jedno použití.

Pokud máte v armádě jediného válečníka, můžete jej vycvičit jak ve střelbě, tak v boji s mečem. Hrajete-li naopak třeba za Tvrz a máte v armádě dva válečníky, je výhodnější trénovat jednoho hrdinu ve střelbě a druhého v boji z blízka. Bonusy spojené s dovednostmi potřebnými k tomu, aby se hrdina stal dobrým válečníkem nebo střelcem (Lukostřelba a Sebeobrana) se nesčítají, takže je ztrátou času, trénovat oba hrdiny v sebeobraně i lukostřelbě na hodnost velmistr. Místo toho naučte jednoho hrdinu například Taktice a druhého Průzkumnictví. Samozřejmě dejte pokaždé přednost Vznešenosti, která mimo jiné umožňuje vyšší přísun zlata nebo surovin.

Na závěr: noste u hrdiny vždy alespoň dvě lahvičky lektvaru nesmrtelnosti. Až se setkáte s protivníkem, který se rozhodne nejprve vám popravit hrdinu, aby vás připravil o zkušenosti, pochopíte proč jsem vám to radil. Jedině dobýváte-li město a jste si jisti, že zvítězíte, nemusíte hrdinu za každou cenu chránit tímto lektvarem. Po obsazení města se hrdina sám vzkřísí a teprve potom se rozdělí zkušenosti, takže o nic nepřijdete.

Strasti i radosti s AI

Pro zkušené hráče Homamů bude AI ve čtvrtém díle nejspíš legrační záležitostí. Už jsem párkrát dohrál hru na expertní obtížnost, aniž bych měl větší problémy. Občas vás počítač bude opruzovat například tím, že bude neustále prchat před nejsilnější armádou. Z toho se dá AI lehce vyléčit rozdělením armády, takže prchajícího hrdinu jednoduše zaženete do kouta. Jediná nepříjemnůstka je spojená s Fog Of War, novinkou v Heroes 4. Jestli má počítač něco opravdu "vychytané", pak je to neuvěřitelná obezřetnost, se kterou se pohybuje ve stínu, aniž byste si jej všimli. Výsledkem tohoto putování temnem je zpravidla obsazené město ze zálohy. Proti tomu jsem našel recept, na který naletí i ten nejopatrnější počítač. Malá skupinka jednotek, třeba jen jeden vesničan s vidlemi postavený v klíčovém průsmyku, nepřítele odhalí a včas vás upozorní na blížící se nebezpečí. Žalovníčky můžete kolem klíčového města rozdělit třeba tři a máte vystaráno. Jinak AI trpí místy pasivitou nebo neuvěřitelnou hloupostí. Doly, které počítači obsadíte si zpět neobsadí, i když už je vaše armáda za sedmero horami a sedmero řekami. Z toho plyne ponaučení obsazovat, obsazovat, obsazovat. Vzhledem ke křesťanské ceně na tržištích mohou obsazené doly vyřešit třeba svízelnou finanční situaci. Počítač naopak neumí obchodovat na tržišti a občas se nadobro zasekne na nedostatku důležitých nerostů.

Přeji příjemnou zábavu.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Hráči kouzlí s fotorežimem v God of War, výsledkem jsou nádherné obrázky

Hráči kouzlí s fotorežimem v God of Wa…

God of War je jednou z nejlépe vypadajících her současnosti a fotorežim je toho jasným důkazem.

16.  5.  2018 | | 2 N/A
Wargaming pod palbou kritiky: podvodník jako kontributor World of Tanks?

Wargaming pod palbou kritiky: podvodní…

Českou a slovenskou komunitou světoznámého MMO World of Tanks otřásá skandál. Co se stalo?

24.  5.  2018 | | 20 N/A
Call of Duty: Black Ops 4 je novým dílem série, co boří zažité standardy

Call of Duty: Black Ops 4 je novým díl…

Prvotní představení máme za sebou, teď přišel čas na nášup videí a obrázků z očekávané akce.

18.  5.  2018 | | 8 N/A
Playstation 4 je na konci svého životního cyklu, říká šéf konzolové divize

Playstation 4 je na konci svého životn…

Konzole PS4 už se pomalu blíží konci cesty a za rohem začíná vykukovat další generace.

22.  5.  2018 | | 17 N/A
Herní agenda: co si zahrát v květnu?

Herní agenda: co si zahrát v květnu?

Pomalými krůčky se k nám dostává léto a s ním i období sucha. Květnový line-up tomu ale rozhodně neodpovídá.

11.  5.  2018 |
Zaklínač: Dobrodružná hra - obuj si boty železné (recenze)

Zaklínač: Dobrodružná hra - obuj si bo…

Dohráli jste všechny tři díly videoherního Zaklínače a ságu i s povídkami znáte stránku po stránce? Pak je na čase vyzkoušet deskovou hru Zaklínač: Dobrodružná hra, která vás přenese do zaklínačského světa plného strig, graveinů, ghúlů a dalších starých známých.

22.  5.  2018 | | 8 N/A
E3 2018: drby a klepy aneb co čekat na největším herním veletrhu

E3 2018: drby a klepy aneb co čekat na…

Letošní E3 bude velké. A bude stát za to.

21.  5.  2018 | | 7 N/A
Detroit Become Human: co stojí svoboda? (recenze)

Detroit Become Human: co stojí svoboda…

Quantic Dream opět přináší příběhový epos z žánru, ve kterém je špičkou. Podařil se úspěšný návrat?

24.  5.  2018 |