Heroes 4 – rady a postřehy

Pokud jste se ještě neprokousali přes nový systém implementovaný do Heroes IV, naleznete v článku několik užitečných rad, jak trénovat hrdinu nebo jakou skladbu armády je vhodné použít pro tu kterou rasu a nakonec postřehů ohledně chování počítačových protivníků.
Heroes 4 – rady a postřehy

Budování měst

Rozhodnutí o složení budov ve městě je ve většině případů založeno na subjektivním  názoru. Existují však případy, kdy je racionálně evidentní, která z jednotek je výhodnější (síla/cena*nárůst). Podle mne existuje několik stylů, jak hrát Homam 4. Jednou z možností je vyvážená armáda složená z jedné poloviny ze střelců a z druhé poloviny z úderných jednotek. Tato armáda bude velmi efektivní a k jejímu převálcování bez těžších ztrát by byla potřebná několikanásobná převaha. Některé rasy bohužel nemají rozsáhlé spektrum střeleckých jednotek, tak jako jiné. Například Nekromanti mají sice silnou, nicméně jednu jedinou střeleckou jednotku. Určitě bych doporučoval stavět právě tuto jedovatou plivající potvoru na místo upíra, který je tak jako tak slabší. Pokud se přesto rozhodnete dát přednost upírovi, je pro vás téměř povinností trénovat svého nekromanta na co nejvyšší stupeň Nekromancie. Ta ve své rozvinuté formě dokáže vyvolat z pobitých nepřátel i upíra, čímž by se handicap vzniklý z absence střelců jakž takž srovnal.

Druhé dilema možná budete mít u města Azyl. Ti mají taktéž jedinou střeleckou jednotku Medúzu (vyjma Očí zla, která se dají občas najít v líhni na mapě), konfrontovanou s Minotaruem, který patří k jedné z nejsilnějších jednotek Azylu. Možná si řeknete proč, když patří jen do druhé třídy, ale jeho vlastnost, která poměrně často zablokuje jakýkoliv nemagický útok, je trnem v oku nejednomu stratégovi. Medúza, na druhou stanu, má neomezenou zásobu střeliva a speciální útok díky němuž (po odečtení životů za klasický útok) ještě několik jednotek promění v kámen. Tento útok je velmi podobný pohledu smrti (Heroes 3 – Gorgona) a je závislý na počtu medúz. Takže střelec nebo Minotaur? Pokud se rozhodnete pro Minotaura, snažte se kompenzovat slabinu ve střelcích hrdinou vycvičeném ve střelbě z luku a silným kouzelníkem. Kouzelník nebude problém, protože Azyl patří k městům s nejsilnějšími útočnými kouzly.

Obecná kritéria pro rychlé vybudování města s efektivní armádou by se dala shrnout takto: nejprve postavte radnici, která zajistí klíčový přísun zlata. Porozhlédněte se po zlatém dolu, je-li to možné. Nestavte ze začátku Citadelu ani Hrad, není-li to nutné pro stavbu vámi zvolené líhně. Pokud si například ve druhé úrovni postavíte střelce, ve třetí postavte bojovníka a naopak (mezi střelce počítám i kouzlící jednotky). Po dosažení třetí úrovně jednotek přestaňte stavět jednotky první úrovně s výjimkou některých silných (Hobit a Střelec z kuše). Mezi dobré nápady patří cvičení hrdiny s dovedností Vznešenost, který vám navýší růst jednotek ve městě.

Jednotky, které byste neměli vynechat, chcete-li snadno bez velkých ztrát zvítězit (mé subjektivní vyhodnocení):

Akademie: žádná výrazně silnější
Azyl: Noční můra, Černý drak
Eden: Anděl
Nekropolis: Plivač jedu
Rezervace: Elf, Vosnice, Grifin
Tvrz: Kyklop, Behemot

Návrhy celých armád:

Akademie: Lord a Mág + jednotky: Hobiti, Mágové, Džin, Titán
Azyl: Čaroděj a Zloděj + jednotky: Medúza, Noční můra, Černý drak
Eden: Kněz a Rytíř + jednotky: Střelec z kuše, Kopiník, Kněz, Anděl
Nekropolis: Nekromant a Mrtvý rytíř + jednotky: Kerberos, Plivač jedu, Kostěný drak
Rezervace: Lukostřelec a Druid + jednotky: Elf, Grifin, Vosnice, Pohádkový drak
Tvrz: Dva barbaři + jednotky: Harpie, Kyklop, Behemot

Zbývající místa můžete pochopitelně doplnit jednotkami nalezenými v líhních po mapě nebo dalšími hrdiny.

Hrdinové a jejich role

V této otázce jsem postupoval následujícím způsobem. Sestavoval jsem armádu, ve které působili vždy alespoň dva hrdinové. Jeden zaměřený na boj a druhý na magii. Zvláštní případ tvoří hrdinové Tvrze, kteří nemohou kouzlit, respektive Tvrz neumožňuje výstavbu magické věže. V tomto případě jsem trénoval oba hrdiny jako bojovníky. U kouzel záleží na hráčově vkusu. Máte-li slabost pro obranná kouzla, vyberete si nejspíš Kněze. Naopak agresivnější jedinci zvolí nejspíš Čaroděje a Chaos. U hrdinů kouzelníků podle mne neexistuje žádná špatná varianta v kombinaci dovedností, snad jen tyto dvě: je zbytečné pěstovat Nekromancii pokud nemáte armádu složenou z nemrtvých. A je stejně tak zbytečné pěstovat dovednost, která přivolává jednotku Rezervace, pokud nemáte armádu složenou převážně z jednotek Rezervace. To mi připomnělo, že pokud někdo náhodou neví, jak přivolat jednotky Pekla (Kerberos, Imp, Plivač jedu, ...), tak je to kombinací dovedností Démonologie (Magie smrti) a Magie života. Samozřejmě nezapomínejte přidávat hrdinům kouzelníkům kouzelné body v krystalech na jedno použití.

Pokud máte v armádě jediného válečníka, můžete jej vycvičit jak ve střelbě, tak v boji s mečem. Hrajete-li naopak třeba za Tvrz a máte v armádě dva válečníky, je výhodnější trénovat jednoho hrdinu ve střelbě a druhého v boji z blízka. Bonusy spojené s dovednostmi potřebnými k tomu, aby se hrdina stal dobrým válečníkem nebo střelcem (Lukostřelba a Sebeobrana) se nesčítají, takže je ztrátou času, trénovat oba hrdiny v sebeobraně i lukostřelbě na hodnost velmistr. Místo toho naučte jednoho hrdinu například Taktice a druhého Průzkumnictví. Samozřejmě dejte pokaždé přednost Vznešenosti, která mimo jiné umožňuje vyšší přísun zlata nebo surovin.

Na závěr: noste u hrdiny vždy alespoň dvě lahvičky lektvaru nesmrtelnosti. Až se setkáte s protivníkem, který se rozhodne nejprve vám popravit hrdinu, aby vás připravil o zkušenosti, pochopíte proč jsem vám to radil. Jedině dobýváte-li město a jste si jisti, že zvítězíte, nemusíte hrdinu za každou cenu chránit tímto lektvarem. Po obsazení města se hrdina sám vzkřísí a teprve potom se rozdělí zkušenosti, takže o nic nepřijdete.

Strasti i radosti s AI

Pro zkušené hráče Homamů bude AI ve čtvrtém díle nejspíš legrační záležitostí. Už jsem párkrát dohrál hru na expertní obtížnost, aniž bych měl větší problémy. Občas vás počítač bude opruzovat například tím, že bude neustále prchat před nejsilnější armádou. Z toho se dá AI lehce vyléčit rozdělením armády, takže prchajícího hrdinu jednoduše zaženete do kouta. Jediná nepříjemnůstka je spojená s Fog Of War, novinkou v Heroes 4. Jestli má počítač něco opravdu "vychytané", pak je to neuvěřitelná obezřetnost, se kterou se pohybuje ve stínu, aniž byste si jej všimli. Výsledkem tohoto putování temnem je zpravidla obsazené město ze zálohy. Proti tomu jsem našel recept, na který naletí i ten nejopatrnější počítač. Malá skupinka jednotek, třeba jen jeden vesničan s vidlemi postavený v klíčovém průsmyku, nepřítele odhalí a včas vás upozorní na blížící se nebezpečí. Žalovníčky můžete kolem klíčového města rozdělit třeba tři a máte vystaráno. Jinak AI trpí místy pasivitou nebo neuvěřitelnou hloupostí. Doly, které počítači obsadíte si zpět neobsadí, i když už je vaše armáda za sedmero horami a sedmero řekami. Z toho plyne ponaučení obsazovat, obsazovat, obsazovat. Vzhledem ke křesťanské ceně na tržištích mohou obsazené doly vyřešit třeba svízelnou finanční situaci. Počítač naopak neumí obchodovat na tržišti a občas se nadobro zasekne na nedostatku důležitých nerostů.

Přeji příjemnou zábavu.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Mashinky jsou v předběžném přístupu, pojďte si hrát s vláčky

Mashinky jsou v předběžném přístupu, p…

Nové tratě ve strategické hře Mashinky volají po pořádném řediteli, který postaví železniční impérium. V předběžném přístupu už ode dneška!

6.  10.  2017 | | 25 N/A
Praha stověžatá aneb projížďka hlavním městem ve Forza Motorsport 7 (galerie)

Praha stověžatá aneb projížďka hlavním…

Forza Motorsport 7 je na světě a stejně tak jako v předchozích dílech, i nyní máme možnost zajezdit si skrze historické centrum Prahy. Pokochejte se s námi.

13.  10.  2017 | | 13 N/A
Žánr Battle Royale bere trh útokem, podívejte se na nejlepší hry

Žánr Battle Royale bere trh útokem, po…

Battle Royale sice není žádný nově objevený žánr, ale až nyní ukazuje svůj pravý potenciál. Nejenže prodejní čísla obrovsky narůstají, ale počet hráčů přesahuje i takové stálice, jako je Counter-Strike Global Offensive nebo Dota 2.

11.  10.  2017 | | 4 N/A
Forza Motorsport 7: vstup giganta na scénu (recenze)

Forza Motorsport 7: vstup giganta na s…

Na okruh se vydal další z velkých favoritů letošního závodu o titul závodní hry roku 2017. Forza Motorsport 7 je konečně tady, pojďme si jí tedy rozebrat kousek po kousku.

3.  10.  2017 | | 4 N/A
Herní agenda: zářijový výběr jako předzvěst podzimních hitů

Herní agenda: zářijový výběr jako před…

První měsíc tohoto školního roku je za námi, a tak je čas na naši pravidelnou agendu. Podzimní sezóna je v plném proudu, takže si konečně můžeme vychutnat pecky jako druhé Destiny, datadisk k Dishonored nebo nové závody Project Cars. To ale není ani zdaleka všechno.

4.  10.  2017 |
Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytávce Ansel skoro jako přímý přenos

Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytáv…

Pro Evolution Soccer 2018 rozhodně má své problémy, ale díky funkci típání screenshotu Ansel od společnosti Nvidia z toho můžete udělat pořádnou podívanou.

8.  10.  2017 | | 3 N/A
Světové recenze Middle-earth: Shadow of War mluví o hitu

Světové recenze Middle-earth: Shadow o…

Pokračování výletu do Mordoru je tu a můžeme-li věřit zahraničním kritikům, jde o důstojného nástupce.

10.  10.  2017 | | 2 N/A
Star Wars Battlefront II vypadá ve 4K úchvatně, podívejte se

Star Wars Battlefront II vypadá ve 4K …

Nový Battlefront je takřka za rohem a internet se začíná plnit novými pohlednicemi z betatestu. Již brzy vám přineseme naše dojmy, prozatím si užijte parádní 4K obrázky.

6.  10.  2017 | | 3 N/A