Heroes of Might and Magic 4: Winds of War – koupit či nekoupit?

Série Heroes of Might and Magic je v pravoplatným králem mezi tahovými strategiemi. V současné době vychází druhý datadisk ke čtvrtému dílu, který si oblíbilo mnoho hráčů na celém světě. Zaslouží si tento datadisk i naší pozornost? Co nového přináší? Mnoho i málo. Jedno vám mohu poradit rovnou: nachystejte si zásoby potravin, vody a volného času.
Heroes of Might and Magic 4: Winds of War – koupit či nekoupit?

Platforma: PC
Typ hry: Tahová strategie
Multiplayer: ano
Minimální konfigurace: procesor 300MHz, 128 MB RAM, 4MB grafická karta, 160 MB HDD
Doporučená konfigurace: procesor 450MHz, 256 MB RAM, 32MB grafická karta, 160 MB HDD
Testovací konfigurace: P2 400MHz, 256 MB RAM, GeForce 2 Ti, 200 MB HDD
Výrobce: New World Computing (
http://www.3do.com/corporate/nwc/)
Distributor: 3DO (
http://www.3do.com/mightandmagic/heroes4/expansion-wow.html)
Distribuce v ČR: CD Projekt (
http://www.cdprojekt.cz/)
Homepage: (
http://www.3do.com/mightandmagic/heroes4/expansion-wow.html)

Novinky aneb proč hru koupit a hrát

Novinek je, jak jsem již napsal, mnoho i málo. Nyní je pravý čas vše usměrnit na správnou míru. Winds of War obsahuje ty samé prvky jako předešlý datadisk The Gathering Storm - Po nainstalování datadisku se vám zpřístupní šest nových kampaní, ve hře se objeví tři nové bojové jednotky, šest nových objektů na herní mapě a pod svou kontrolu získáte pět nových hrdinů. Bylo přidáno celkových 25 samostatných scénářů. Spolu ještě s vylepšeným editorem je to vše, co nám nový datadisk přináší. Kvalita Winds of War však nespočívá v novinkách, ale především v kvalitně provedené kampani.

    

Konečně otevřena závěrečná kampaň * Tak koho si mám vybrat?

O čem jsou nové kampaně

Největším kladem datadisku je bezpochyby nových šest kampaní, které vynikají poutavým příběhem (hlavní devizou všech her firmy New World Computing). Všechny kampaně jsou zasazené na severní kontinent Axeoth, kde se po dlouhá léta nachází mocné, mírumilovné a bohaté království Channon. Tomuto království však skončí jeho pokojný život následkem vpádu pěti dobyvatelů. Každý z dobyvatelů si chce království Channon  podrobit za svým vlastním účelem.

První kampaň se jmenuje Ovládnout svět a vžijete se v ní do role mladého krále Spazze Maticuse. Ten se stal panovníkem malého království po smrti jeho otce, který umřel za podezřelých okolností. Mladý člověk má většinou vysoké ambice a tak není divu, že i Spazz Maticuse jako nový  král má za svůj první cíl vytyčeno ovládnutí světa. Jeho první kroky vedou do království Channonu.

    

Orákulu si v kampaních moc neužijete * Klaním se vám, ó můj pane

Druhá kampaň se jmenuje Barbarské hordy. V této kampani budete ovládat postavu barbara Monga, který je prvorozeným vnukem krále. Barbar Mongo je vyslán ze severního království přes severní moře na území Channonu za účelem jeho dobytí a uplatnění nároku na trůn severního království.

Třetí kampaň se jmenuje Velkolepý. Zde bude hráč prožívat osudy největšího kouzelníka a vládce sousedního království Qassaru Mysteria Velkolepého. Mysterio už dosáhl všeho, nač si pomyslel, ale jediné přání se mu ještě nesplnilo - a tím je získání nesmrtelnosti. Dozvídá se, že tajemství nesmrtelnosti drží právě v království Channonu, ale odmítají se o něj s kýmkoliv podělit. Nepomohou ani vzácné dary. Proto se Mysterio vydává na výpravu, aby se tajemství zmocnil popřípadě i mocí.

    

Já jsem Mongo, kdo je víc? * Výběr ze scénářů je veliký

Čtvrtá kampaň se jmenuje Co je moc, to je moc. Strážce lesního království Erutan Revol se hněvá na lidské pokolení, jelikož lidé nedodržují úctu k přírodě. Když nepomohla cesta diplomacie, tak se rozhodne sjednotit elfy k vytlačení (zabití) lidí z jejich území a navrátit přírodě to, co jí patří.

Pátá kampaň se jmenuje Pochod smrti. Baron Von Tarkin je nespokojen se svým královstvím. Jeho armáda nemrtvých se zmenšuje a živých tvorů jen přibývá. Proto si řekne dost a vydá se na válečné tažení, aby počet svých řad zvýšil a dosáhl tak největší armády nemrtvých. Nejdříve se musí zaměřit na severní oblasti, kde jeho tažení ohrožují kněží života.

    

Trocha kouzel neuškodí * Kdo z koho

Závěrečná šestá kampaň se jmenuje Poslední bašta. Tato kampaň se skládá pouze z jednoho scénáře, ve kterém se postaví proti sobě navzájem všech pět hrdinů a obránci Channonu. Jen jeden může zvítězit a stanout jako nový král Channonu. Kdo jím bude, to už bude záležet jen na hráči.

Jak to funguje

Pět prvních kampaní je přístupných hned od začátku a poslední šestá kampaň se otevře až po jejich odehrání. V každé kampani je nutné se plně věnovat svému hrdinovi, protože jedině on se přenáší do dalších misí a je potřebný do závěrečného scénáře. Každá kampaň se skládá ze tří scénářů. Celkový počet kampaňových scénářů je tedy 16. Rozsáhlost a obtížnost je spíš pro mírně pokročilé než pro nováčky. Úroveň jednotlivých scénářů je co do detailů příběhu a rozmístění objektů na mapě velmi dobrá. Příběh není jen v úvodu, ale narazíte na něj i během hry.

Jako příklad uvedu situaci, kdy barbar Mongo při svém tažení narazí na velkou zeď, oddělující jeho dobyté území od zemědělsky úrodné oblasti Channonu, kterou potřebuje pro zásobování svého lidu. Tuto zeď nelze nijak obejít a nenaleznete v ní žádnou bránu, která by šla dobýt. Jedinou možností je za využití dvou katapultů z pozice na blízkém kopci. Katapult ale nelze nikde sehnat. Zbývá tedy obnovit polorozbořené pily, našetřit potřebné suroviny a katapulty sám vyrobit. To je jedna ze zpestřujících situací během kampaní.

    

Šéfe, takhle ale přes ty hradby nevidíme * Na draky!!!!!!

Rozmístění objektů se autorům také povedlo. Sedlácké usedlosti nalezneme v okolí rytířského hradu, hroby a katakomby v mrtvé krajině apod. Každý cenný poklad nebo zdroj surovin střeží určité typy jednotek. Na jednotlivých mapách je vidět, že autoři jednotlivé objekty nerozmisťovali po mapě jen tak, jak se jim zachtělo.

Vedle scénářů ke kampaním můžeme nalézt v datadisku také 25 nových samostatných scénářů. Tyto scénáře nepocházejí od firmy New World Computing, ale jsou to nejlépe zpracované scénáře od samotných hráčů. Nutno podotknout, že některé opravdu stojí za to.

Chcete údernou sílu?

Tento datadisk naštěstí neobsahuje pouze nové kampaně a samostatné scénáře, ale přináší hráčům také nové jednotky a budovy. O pěti hrdinech jsme si už něco pověděli v předešlé stati. Jedná se o barbara Monga, krále Spazze Maticuse, kouzelníka Mysteria Velkolepého, elfa Erutana Revola a černokněžníka Barona Von Tarkina. Tyto hrdiny doplňují tyto bojové jednotky: Katapult, Megadrak a Ďáblorožec.

    

Megadrak, co víc dodat * Spazz Maticus v celé své kráse

Každá jednotka má čtyři úrovně, takže to nejsou žádná ořezávátka. Dále tyto jednotky nejsou dostupné v hradech, ale budete si je muset koupit v nových objektech (budovách). Nový katapult je výhodný používat proti silným jednotkám a jednotkám stojícím blízko vedle sebe. Ďáblorožec vyniká pouze svou silou, imunitou vůči magii a svými životy. V boji ho popadne berserk a útočí na co nejsilnější jednotku. Poslední novou jednotku, Megadraka, jsem si nechal nakonec. Už z názvu je patrné, do jaké čeledi jednotek se tato jednotka zařadí. Jeho ničivé účinky lze shrnout takto: destruktivním obloukovým útokem (dechem) působí až na tři jednotky vedle sebe, zanechává tak velké škody. Majestátnost draka doplňuje až tisíc životů. Jedinou jeho nevýhodou je, že neumí létat.

Nových objektů nám autoři přichystali šest. Ve dvou můžete nakupovat nové jednotky a jsou to Ohrada bestií (můžete zde koupit Ďáblorožce) a Dílna bojových strojů (zde vám nabídnou katapulty). Dále pak Goblinní zbrojnice (koupě Goblinních rytířů), Úkryt černokněžnic, Gargantuanská kotlina (koupě Gargantuanů) a Svatyně temných rytířů (koupě Temných rytířů).

Světlé stránky hry
  • příběh datadisku
  • kampaň a samostatné mapy
  • nové jednotky
Temné stránky hry
  • datadisk je určen pro fanoušky
  • přenos mezi scénáři v kampani pouze pro hlavního hrdinu
  • žádné podstatné změny
  • intro

Přiložený editor je vylepšenou verzí původního - a zde se nachází nedostatek. Pokud vyrobíte mapu v tomto editoru (datadisku) a nepřidáte do mapy žádnou  novou jednotku či budovu, stejně mapu neotevřete v původní hře ani v prvním datadisku. Tyto mapy potřebují mít nainstalovaný datadisk Winds of War.

Další vlastnosti datadisku

Co se týče změn, tak grafika, zvuková kulisa a hudba zůstávají naprosto stejné. Grafická část zůstává nadále nádherná. Mlýnské kolo se točí, zlato se třpytí a tak dále. Zvuková kulisa mi v některých momentech pokulhávala. Stávalo se to ve chvílích, kdy bylo na mapě více zvuky vydávajících předmětů. Hudba je také nádherná, pro každé prostředí jiná - ale i ta časem omrzí. Intro bylo vždy překrásně renderované, ale nějak se na něj v tomto datadisku zapomnělo. Není to ve smyslu že by zde chybělo, ale už není renderované jako u předešlého datadisku, nýbrž statické. O překlad hry a distribuci v České republice se, jak už je dobrým zvykem, postarala firma CD Projekt. V překladu jsem nenašel žádné podstatné chyby. Jen překlad názvu datadisku mi přišel poměrně směšný (větry války).

Slovo na závěr

Po dohrání tohoto datadisku jej mohu plně doporučit těm, kteří mají rádi Heroes of Might & Magic a těm, kteří ve hře preferují dobře zpracovaný příběh. Podle mého názoru je Winds Of War určen převážně pro pokročilé hráče, ať už je to obtížností kampaně nebo její rozlehlostí. Pro začátečníky bych doporučil nejprve si zahrát původní hru a poté přejít na datadisky.

Zvuk: 7/10
Hudba: 7/10
Grafika: 8/10
Hratelnost: 8/10

Pro fanoušky série je to nutnost. Pro ostatní výborná zábava na delší dobu.

Celkové hodnocení: 8/10

Dostupné pro: PC
Žánr: Strategie | Tahová strategie - datadisk
Výrobce: New World Computing | Webové stránky hry
  • příběh datadisku
  • kampaň a samostatné mapy
  • nové jednotky
  • datadisk je určen pro fanoušky
  • přenos mezi scénáři v kampani pouze pro hlavního hrdinu
  • žádné podstatné změny
  • intro

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Foto režim Spider-Mana je úžasný. Podívejte se, co tvoří hráči ze světa

Foto režim Spider-Mana je úžasný. Podí…

Nejen, že je nový Spider-Man pro PS4 skvělou adaptací komiksu. Ještě přináší i boží foto režim.

13.  9.  2018 | | 8 N/A
Žádost o ruku ve Spider-Manovi neklapla, pár se rozešel před vydáním

Žádost o ruku ve Spider-Manovi neklapl…

Fanoušek poprosil Insomniac o možnost požádat přítelkyni o ruku velmi originálním způsobem. Vývojář vyhověl a nevědomky vytvořil jeden z nejsmutnějších easter eggů.

12.  9.  2018 | | 3 N/A
F1 2018: věrohodné pálení pneumatik (recenze)

F1 2018: věrohodné pálení pneumatik (r…

Codemasters jsou mistři závodních her a letošní ročník formulí patří k tomu nejlepšímu. Skoro.

16.  9.  2018 | | 3 N/A
Rozhovor: Bohemia Interactive o DayZ, novinkách a budoucnosti hry

Rozhovor: Bohemia Interactive o DayZ, …

DayZ je ve vývoji už opravdu dlouho. Naštěstí se na něm stále pracuje a jak nás vývojáři z Bohemia Interactive na Gamescomu ujistili, mají hodně plánů, co se hrou chtějí dělat.

7.  9.  2018 | | 8 N/A
Za malý poměr hráček si může herní průmysl sám, říká Alžběta Trojanová

Za malý poměr hráček si může herní prů…

11.  9.  2018 | | 15 N/A