Heroes of Might and Magic III HD – stará láska (recenze)

Jedna z nejoblíbenějších strategií v našich končinách se dočkala HD zpracování, aby všem připomněla, kdo je tady králem všech tahových strategií.

Vydáme se do časů mýtů a legend, do světa, kdy jsme úřadovali v hokeji a fotbale. Do světa, kdy jste se nemuseli jít bát do sklepa, do časů, kdy se dala koupit litrová flaška rumu za rozumnou cenu a hlavně do dob, kdy neexistovali televizní kuchaři a závody F1 byly ještě zábavné. Zábavná to doba, kdy vyšla nejlepší tahová strategie v historii. Ano, řekněme si to upřímně, je nejlepší. Po ručně kresleném druhém dílu přišel třetí, který přinesl pořádný skok v sérii a učinil ji tak Legen.....počkejte si....dární.

Ano, každý, kdo tento herní skvost hrál, ukápne slzičku či tři, nad vzpomínkou, kterak drtil jedním kouzlem tisícovky hobitů, další si vzpomene na své nemrtvé legie, které byly s každým bojem větší a větší, no a někdo na černé draky imunní vůči magii a kouzlo Armageddon.

HOMM3 2 2015-01-27 18-15-39-00.bmp HOMM3 2 2015-01-27 18-16-11-03.bmp HOMM3 2 2015-01-27 18-17-04-30.bmp

Legendární hra

Ve své době si vysluhovala spíše nadprůměrná hodnocení a až čas ukázal, že se jedná opravdu o nadčasovou hru, kterou nedokázali žádné jiné hry, ani její pokračování, nijak překonat. Navíc se jednalo o klasickou tahovou strategii, která vycházela ze staršího King’s Bounty. Na začátku si vybere mapu, zvolíte hrad, hrdinu a jaký bonus chcete do začátku, už to hodně ovlivňuje další postup hrou.

 

Můžete stavět nejprve hlavní budovu, která generuje každý den peníze, nebo začnete stavět budovy pro jednotky, ale poté nebudete mít takový příjem

 

Například hrdina zvolený se schopností generovat peníze je vhodný do začátku hry, ale na konci může trochu pokulhávat, na rozdíl od hrdiny, který dokáže kopírovat kouzla ostatních hráčů, nebo oživovat svoje mrtvé bojovníky. To v boji jistě využijete víc, než pár zlaťáků za den.

HOMM3 2 2015-01-27 18-21-48-89.bmp

Stejně tak stavění hradů. Můžete stavět nejprve hlavní budovu, která generuje každý den peníze, nebo začnete stavět budovy pro jednotky, ale poté nebudete mít takový příjem, abyste tyto jednotky mohli koupit. Můžete i kombinovat různé postupy, dokud nenajdete ten, který vám nejvíce sedí.

Správný balanc

I samotný výběr hradu je důležitý, jelikož je každý jiný. Dostupné jednotky se liší, například Necromanceři mají pouze jednu střílející jednotku, naproti tomu lidé nebo mágové mají takové jednotky hned dvě. A to nemluvím o možnosti vylepšování základních jednotek. Z gremlinů, rekrutovaných u mágů, jsou rázem střelci.

Navíc se takovéto vylepšování jednotek nemusí ani vyplatit. Ano, mám na mysli právě hrad nemrtvých, kdy upgrade základních kostlivců snižuje jejich příjem z mrtvých protivníků. A jsme zase u toho, zatímco Lidé mají většinu jednotek vyvážených a silných, hrad Nemrtvých disponuje slabšími jednotkami, ale dokáže je oživovat, či z těl mrtvých nepřátel povstanou zástupy kostlivců. Mágové mají silná kouzla a disponují arzenálem pro boj na dálku, ale nic vám nebrání si upravit strategii na míru.

HOMM3 2 2015-01-27 18-22-22-72.bmp HOMM3 2 2015-01-27 18-27-23-95.bmp HOMM3 2 2015-01-27 18-33-17-94.bmp

A to jsem ani nezmínil hlavní jednotky sedmého levelu, které jsou vskutku mocné a kickass. Jejich obydlí stojí velké peníze, které vám nedá ani Ándré z reklamy, a ani samotná jednotka nevyjde zrovna levně. Proto se vyplatí kalkulovat, kdy je správný čas tyto jednotky postavit, i když je budete mít postavené, ale nekoupené, tak vám bude proti modrému hráči k ničemu. Nemluvě o „nevraživosti“ mezi některými hlavními jednotkami. Andělé opravdu nemají rádi rohaté Ďábly.

Samotná mapa světa se skládá z různých dolů (ze surovin z těchto dolů stavíte lepší a lepší budovy), truhlic (2000 zlaťáků, nebo 1500 zkušeností?), neutrálních monster (která se k vám mohou přidat, podle toho jestli ovládáte danou schopnost a máte patřičný obnos) či různých staveb, které zvyšují hrdinovy základní staty.

 

Vše má svá pro a proti, díky poutům války vám nikdy neuteče protivník, se kterým vstoupíte do boje na hexagonovém poli, ale ani vy nebudete moci utéct

 

Ty jsou síla, obrana, síla kouzel a vědění (velikost many). Při postupu na další úroveň se zvýší jeden atribut, dále jsou dostupné schopnosti, které si můžete vybrat při postupu na další úroveň a dále se v ní specializovat. Pak jsou tu ještě artefakty, které z vašeho chcípáčka dokáží udělat nepřemožitelného hrdinu. Ale vše má svá pro a proti, díky poutům války vám nikdy neuteče protivník, se kterým vstoupíte do boje na hexagonovém poli, ale ani vy nebudete moci utéct.

HOMM3 2 2015-01-28 15-17-40-54.bmp

Samotná mapa boje je považována právě za ten rozdíl, proč je tento díl nepřekonatelný, má totiž hexagony a ne trapné čtverečky. Díky nim si užijete více taktizování. Tohle všechno dohromady tvoří dokonale smíchanou tahovou chuťovku. Všechny principy, možnosti, hrady, hrdinové, váš postup, jednotky, vše je zde vybalancováno a vybroušeno do kvalitního diamantu. Hratelnost je dotáhnuta na nejvyšší možnou úroveň, která dokáže zabavit na dlouhé týdny hraní.

Jestli jste jedni z těch, kteří hráli pouze novější díly, tak nevíte nic o pravé tahové strategii.

HD verze

Tak jsme si připomněli staré dobré časy nad „Heráčem“ a teď se pojďme pustit do samotné HD edice.

Nebudeme chodit kolem zlatého dolu dlouho a řekněme si to narovinu. Jde o HD verzi základní hry, nic víc, nic míň. Jasně, vše vypadá líp, můžeme si to pouštět ve vyšším rozlišení a roztáhnout si to přes celý monitor, což je super. Už nás nebudou bolet tolik oči. Neuvidíme zde otravné kostičky a vše je pěkně čisté a jasné. Hlavní je, že ty důležité herní mechanismy zůstaly beze změny, ale... Ale nic nového tu není, žádná nová mapa, nový hrdina, nová kampaň, nic. Dokonce chybí možnost automatického vytvoření mapy, nedočkáme se ani datadisků, jenom základní hry s několika málo mapami. Než je projedete, tak nad tím strávíte pěkných pár hodin, ale přijde mi to málo. HD patch si můžete stáhnout už několik let, tenhle má ale tu výhodu, že je oficiální a nespadne. Tedy, alespoň mně nespadl za celou dobu hraní ani jednou. Žádných technických problémů jsem si nevšiml, což mi asi nikdo neuvěří, když jde o hru od Ubisoftu. Plusem je dostupná čeština, návod na její instalaci naleznete zde.

HOMM3 2 2015-01-28 15-42-05-03.bmp HOMM3 2 2015-01-28 15-42-13-89.bmp HOMM3 2 2015-01-28 15-45-39-73.bmp

Co naplat, Heroes of Might and Magic III HD je pořád ta stejná dokonale vyvážená strategie, kterou známe, bohužel je jenom v HD a bez datadisků. Svůj souboj se starším bráškou z roku 1999 tato verze prohrává na celé čáře, ale i přesto shrábne do kapsy všechny ostatní vydané díly počínaje čtyřkou a konče šestou. (Ani sedmička na tom nejspíš nic nezmění, ta bude ráda, když se dotáhne na pětku). Žádná změna tedy nenastává a HoMaM III je stále nejlepší díl série, což je docela vtipné, když UBI nedokáže porazit 16 let starou hru stejnou hrou s lepším zobrazením.

Dostupné pro: PC, Android
Žánr: Strategie | Tahová strategie
Výrobce: DotEmu
Začátek prodeje: 28. února 2015
  • HD remaster
  • Solidní herní principy
  • Absolutně žádné novinky
  • Bez datadisků

Hodnocení je proto takové jaké je a ti, kteří trojku ještě nehráli si klidně připočtou k výslednému hodnocení tři body, jelikož pro nezasvěcené a tímto světem nedotčené hráče se jedná stále o skvělý herní zážitek. Pro herní veterány se nic nemění. A to je zatracená škoda.

Diskuze (20) Další článek: Chystá se oznámení Metal Gear Rising 2?

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,