Hideo Kodžima: dlouhá cesta k revolučnímu projektu Death Stranding

Na jméno Hideo Kodžima jste v posledních týdnech mohli narážet docela často v souvislosti s bližším se vydáním jeho novinky Death Stranding. Co je ale tento vývojář vlastně zač?

Hideo Kodžima, japonský herní vývojář narozen roku 1963. I když na to nevypadá, tak mu je 56 let a patří mezi nejvýznamnější osobnosti herního průmyslu. Vždy to ale nebylo tak růžové, obzvláště na začátku jeho kariéry jakožto herního vývojáře. Jeho nejnovější veledílo je za rohem, takže si jej pojďme trochu přiblížit méně sečtělým čtenářům našeho webu. 

Od filmů k videohrám

Ještě předtím, než se začal Kodžima zajímat o hry jako takové, sledoval hodně filmů. Psal si vlastní příběhy a některé z nich následně přenesl i do amatérských videí. Jeho cíl byl tehdy jasný. Kodžima se původně chtěl stát filmovým producentem. Když ale chodil na univerzitu, tak se čím dál více začal zaobírat videohrami. Ve většině rozhovorů uvádí, že z té doby jsou jeho nejoblíbenějšími například Super Mario Bros. na NES, Portopia Serial Murder Case nebo velice známý Another World (v Japonsku vyšel pod názvem Outer World).  

ef03f6e1-7b3a-4535-b3f4-a357b679059bddd4e250-ffda-4282-b112-50e5190ea83d

V době, kdy se Kodžima rozhodl, že se bude nadále věnovat vývoji videoher, bylo toto odvětví zábavního průmyslu ještě v plenkách. Jen málokdo ho bral vážně a moc podpory z okolí se mu nedostávalo. Spíše naopak. Lidé ho odrazovali od vývoje her s tím, že nemá mrhat svými schopnostmi a raději je využít pro něco smysluplnějšího.  

Kodžima se ale jen tak rozhodit nenechal a chtěl to se hrami zkusit ať to stojí, co to stojí. Viděl v nich totiž potenciál a věřil, že se mohou přinejmenším rovnat filmovému průmyslu, ne-li ho překonat. Jak dnes už dobře víme, tak měl pravdu a z her se stala obrovská záležitost. Tehdy se na ně ale pohlíželo zcela jinak.  

Konami.png

Od roku 1986 pracoval pro společnost Konami, ve které zůstal pěkných pár let. Start jeho kariéry herního vývojáře ale neprobíhal zrovna hladce. I když se celkový průběh tvorby zajímal, tak neměl v žádném odvětví zkušenosti. Ať je to programování nebo tvorba grafiky, v těchto věcech zkrátka nevynikal. Původně se měl starat o plánování vývoje, ale s jeho prvním projektem to nedopadlo moc dobře. Lost World nikdy nespatřil světlo světa.  

Těžké začátky

Jako asistent pak pracoval například na dvojici titulů Penguin Adventure a Antarctic Adventure, ale chtělo to zkrátka něco většího. Vedení Konami mu dalo ještě jednu šanci. Požadavek byl docela jasný – vytvořit válečnou hru. V té době to byl docela populární žánr, takže by se dalo říct, že to byla sázka na jistotu. Kodžima na to ale musel jít trochu jinak. Hra totiž vznikala na platformu MSX a kvůli jejím hardwarovým omezením si zkrátka moc akce dovolit nemohl. Proto začal tvořit titul, jehož základem byla stealthová hratelnost. V té době to bylo něco neobvyklého a uvádí se, že to je jeden z prvních herních počinů v tomto žánru. Kodžima navíc už od počátku protlačoval vážný příběh a nebál se zabrousit i k vážnějším tématům. Z popisu hry vedení moc nadšené nebylo, ale po hratelné ukázce rychle změnilo názor, a tak se zrodil první Metal Gear se Solidem Snakem v hlavní roli.  

536a14cc-e582-461f-b0f2-cb66b33c71e67c145382-db5e-494b-9fe5-ed2ea7cfc673f22293ca-70d2-4ee5-85ad-baa86199a840

I když se Metal Gear neprodával na všech trzích, sklízel úspěchy a Konami následně připravilo i port pro konzoli NES. Na této verzi ale sám Kodžima nepracoval a zpětně řekl, že není spokojený s některými úpravami. I tak si ale Metal Gear na NESu vedl velmi dobře. Proto Konami vytvořilo sequel pro NES jménem Snake’s Revenge. Na tom se ale Kodžima také nepodílel, ale nebyl proti tomu udělat regulérní pokračování. Mezi tím ale pracoval na Snatcheru, což je cyberpunková příběhovka inspirovaná Blade  Runnerem, Akirou a dalšími kultovními kousky. Kvůli časovému tlaku ho ale nedotáhli tvůrci tak, jak bylo původně zamýšleno a v prodejích docela pohořel.  

Rodí se legenda

Poté tedy přišla řada na Metal Gear 2: Solid Snake. Dalo by se říct, že každý aspekt předchozího dílu byl tady vylepšen. Ať už je řeč o možnostech v hratelnosti nebo umělé inteligenci. Stejně jako první díl, i Metal Gear 2 sbíral výborná hodnocení. Na náš trh se ale dostal až v roce 2006 jako součást třetího dílu Metal Gear Solid. Kodžima zkrátka konečně dosahoval kýženého úspěchu. Ten největší boom ho ale teprve čekal.  

1b94f91a-e1bc-4582-996e-8d6a119fb2c8

V následujících letech se ochomýtal kolem jiných projektů. Vrátil se například ke Snatcheru a vytvořil jeho modernější předělávku. Také se podílel na vývoji Policenauts, což je noirová sci-fi adventura silně zaměřená na příběh. Roku 1994 to pak konečně přišlo. Začaly práce na plně 3D titulu, jehož vývoj měl Kodžima plně pod kontrolou. Veřejnost se o něm dozvěděla o dva roky později, poprvé na Tokyo Game Show. Následně se objevil i na E3. Nebylo to nic menšího než Metal Gear Solid pro první PlayStation.  

Samotná hra vyšla v roce 1998 a sklidila obrovské nadšení po celém světě. Kodžimovi se už tehdy povedlo skloubit herní zážitek s tím filmovým. Ne, že by se nikdo před tím nepokoušel něco takového udělat. Metal Gear Solid byl ale zkrátka unikát a mimo jiné patří mezi Kodžimovy nejoblíbenější díly série.  

Vývojářský tým hodlal využít možnosti PlayStationu, jak jen to šlo. Mimo příběh, dabing a cut-scény to byla zase o něco propracovanější hratelnost, která se stále soustředila na tichý postup. S každým dalším dílem se pak příběh stále víc zamotával, a i když by dějová linka Metal Gear Solid u konce, tak stále není všechno jasné. Tohle byla ta chvíle, kdy Kodžimovo jméno už začalo opravdu něco znamenat.  

Kultovní série

O pouhé 3 roky později přišlo pokračování pro druhý PlayStation. Sons of Liberty se opět dočkalo velkého úspěchu. Hráči měli jen výtky k zakončení příběhu. Na to, jak velkolepě se celá hra prezentovala, na konci zkrátka ztratila šťávu. To se ale nedá říct o Snake Eateru z roku 2004. Obecně se dá říct, že všechny díly z hlavní série Metal Gear Solid stojí za pozornost. Ten samý rok pak byl vydán i Metal Gear Solid: Twin Snakes. Jedná se o remake prvního dílu, který se dostal jen na konzoli Nintendo GameCube.  

a8bd9e4f-e09e-4406-a6a4-915c4a2ce3fe

Ještě, než přišel další díl série Kodžima roku 2005 založil vlastní vývojářský tým. Pojmenoval ho jednoduše Kojima Productions. Stejně jako před tím patřil pod hlavičku Konami. Guns of the Patriots, což je čtvrtý díl, vyšel roku 2008 pro PlayStation 3. 

Nebylo to ale všechno jen o Metal Gear Solid. Kodžima pomáhal i při vývoji   Metal Gear Rising: Revengeance od PlatinumGames. Původní plán byl sice trochu jiný, ale prý je s výsledkem spokojený a v tehdejších rozhovorech uváděl, že by se nebránil pokračování této rubačky, pokud by na něm pracovalo stejné studio. Stejně tak se podílel i na Peace Walkeru pro PSP, který se následně v HD verzi dostal i na PlayStation 3 a Xbox 360.  

ss_5f80ac54687e1fedd3cba4c92b01cb788b85b424.1920x1080.jpgss_222d9f9e820ddd9efb83f18768f6b72734367095.1920x1080.jpgss_10165751e4e556406064a37de7b609c26c001715.1920x1080.jpg

V mezičase se zapojoval i do dalších projektů. V roce 2001 to byla například herní adaptace anime Zone of the Enders nebo Boktai z roku 2003. Byl přizván i k Super Smash Bros. Brawl, kdy ho kontaktoval Masahiro Sakuraj s tím, jestli by nepomohl s implementací Solid Snakea do nabídky bojovníků.  

02492d37-3e45-47af-bd3f-b56c925ddbda

Jedním z jeho dalších projektů byla spolupráce s uznávaným japonským vývojářem jménem Goiči Suda. Dlouho lákali na Project S, ze kterého vzešlo pokračování  Snatcheru, o kterém už několikrát byla řeč. V ten samý rok, tedy 2011, Kodžima povýšil v Konami Digital Entertainment na pozici výkonného viceprezidenta, ale stále byl i v čele vlastního týmu.  

Netrvalo dlouho a v Kojima Productions se zrodil Fox Engine, který Konami u některých titulů používá dodnes. Kodžima byl s touto technologií velmi spokojený. Už v dřívějších dobách se netajil tím, že se zajímá o značku Silent Hill a v jednom z rozhovorů řekl, že by si přál, aby některá z dalších her vznikla právě na Fox Enginu. “Silent Hill je zasazené do uzavřených prostor a nevyžaduje akci v tom pravém slova smyslu, takže bychom se mohli soustředit na kvalitu grafiky. Nepřátelé se ve hrách této série nemusejí pohybovat stále stejně rychle. Pocit strachu vyplývá hlavně z prezentace a grafiky. Byl bych rád, kdyby byl k tvorbě dalšího dílu použitý Fox Engine,” řekl Kodžima.  

Vzhledem k jeho zájmu o Silent Hill dostal od Konami svoji možnost přispět do této série, a tak nedlouho po dokončení jeho nové technologie začaly práce na novém hororu. Nebyl to ale jediný projekt, který měl v té době na starosti. Na GDC roku 2013 byl představen pátý Metal Gear Solid s podtitulem Phantom Pain společně s  prequelem Ground Zeroes. Zprvu to vypadalo, že vše probíhá v pořádku, ale v pozdějších letech se začaly dostávat ven spekulace o tom, že si Kodžima s Konami už moc nerozumí.  

Problémy v ráji

Už je to 5 let od doby, co bylo představeno P.T. neboli Playable Teaser. Byla to ochutnávka toho, jak budou vypadat Silent Hills a fanoušci si ji okamžitě oblíbili. Není to zase tak dávno, co se podařilo odhalit jeho další tajemství a kdo ví kolik toho stále zůstává skryto. Možná bychom se to dozvěděli v plné hře, ale tu si bohužel nikdy nezahrajeme. Po půl roce od představení bylo P.T. totiž staženo z digitální distribuce a Konami přišlo s prohlášením, že vývoj Silent Hills se ruší. To jen podpořilo spekulace ohledně toho, že vztahy z Kodžimou už nejsou, co bývaly.  

V březnu roku 2015 už se dostávaly na povrch informace o Kodžimově odchodu. Prý dokončí svůj poslední projekt, Metal Gear Solid V: Phantom Pain, a odejde. Jeho jméno postupně začalo mizet z většiny projektů a propagačních materiálů a spekulace se následně staly skutečností. Uvádí se, že Kodžima odešel z Konami v říjnu 2015, ale podle zdrojů přímo z jeho studia ho v kanceláři neviděli už několik měsíců před tím. 

Nový začátek

Konami se během krátké chvíle stalo terčem nenávisti komunity, která Kodžimovu práci měla ráda a podporovala ho na každém kroku. Celé to završilo předávání cen The Game Awards, kde Metal Gear Solid V získal ocenění za nejlepší akční hru roku 2015. Sám Kodžima si ale cenu nepřevzal a kvůli Konami se této události ani nemohl účastnit. To byla poslední kapka a po slavném vývojáři se na nějakou chvíli slehla zem.  

a88a1eab-9f84-401a-bf30-1903eda4c923

Na jeho sociálních sítích bylo jasně vidět, že vývoj her nehodlá pověsit na hřebík a chystá něco dalšího. Tentokrát si do toho ale nehodlá nechat kecat od žádného vedení a opět rozjel studio Kojima Productions, které je nyní samostatné. Navštěvoval nejrůznější studia a hledal vyhovující technologii pro svůj další projekt. Nakonec to, co potřeboval, našel u Guerilla Games, autorů Horizon: Zero Dawn. Vybral si jejich Decima engine a roku 2016 oznámil publiku na E3 konferenci Sony, že se vrací s novou značkou – Death Stranding.  

Death Stranding vychází už za necelé dva měsíce, a i když jsme z něj v poslední době viděli spoustu záběrů, tak stále není tak úplně jasné, o co v něm půjde. Kodžima o tom mluví jako o zcela novém herním žánru, který nemá obdoby. Možná to jsou silná slova, ale už v minulosti dokázal, že umí hry dělat jiným stylem než zbytek velkých studií a geniální projekty, stejně jako geniální vývojáři, občas potřebují nějaký ten čas na vstřebání.

Už od oznámení je každopádně o Death Stranding velký zájem. Nejen kvůli tajemnu, neotřelému příběhu a prostředí, ale také díky hereckému obsazení, které se Kodžimovi podařilo pro hru získat. V hlavní roli jistě poznáte Normana Reeduse. Dále pak se na scéně objeví Mads Mikkelsen, Troy Baker a celá řada dalších zvučných jmen. Nechybí ani režisér Guillermo Dell Toro, který s Kodžimou dělal i na zmiňovaných Silent Hills.

Jak to s jeho novinkou dopadne se tedy dozvíme už relativně brzo. Komunita je kolem ní momentálně rozdělena na dva tábory. Jeden tvrdí, že to bude zklamání a hráči jsou z toho nadšení jen proto, že je pod tím podepsaný Kodžima. Vedle toho tady jsou ale názory, že tohle je něco opravdu unikátního. My žádné závěry a rozhodnutí zatím dělat nebudeme, ale až Death Stranding dorazí na pulty obchodů, určitě mu budeme věnovat náležitou pozornost.  

Diskuze (5) Další článek: Datadisk WoW: Shadowlands nás vezme do nového světa

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,