PC

HIND – ocelová příchuť rychlé smrti

Každá skupina her má svoji legendu, RPGčkáři mají své Wizardry, Might & Magicy, Ultimy a Dungeon Mastery, adventuristé vzpomínají se slzou v oku na Monkey Islandy a Indiana Jonesy, akčňáci zase velebí Turricany atd. Zkrátka, co styl, to nějaká ta legenda. Jakou legendu ale máte na poli simulátorů? Má odpověď by však za všech okolností byla jediná – HIND.
Nemáme strach z Rusů, ale z jejich helikoptér - neznámý vojín NATO

Každá skupina her má svoji legendu, RPGčkáři mají své Wizardry, Might & Magicy, Ultimy a Dungeon Mastery, adventuristé vzpomínají se slzou v oku na Monkey Islandy a Indiana Jonesy, akčňáci zase velebí Turricany atd. Zkrátka, co styl, to nějaká ta legenda. Ovšem, víte co byste odpověděli, kdyby se Vás někdo zeptal, jaká je vaše legenda na poli simulátorů? Já osobně bych ani vteřinu nezaváhal a i o půlnoci by se mi vybavila okamžitě hra HIND (což je přezdívka letounu Mi-24) který byl ve stejnojmenné hře vynikajícím způsobem zpracován.

HINDHIND

Ještě než se začtete do této oslavné ódy, musím se omluvit, že jsem nesehnal z HINDa obrázky. Resp. sehnal, ale kvalita (nebo spíše nekvalita) byla nepoužitelná, ale nezoufejte, i tak se můžete pokochat několika pěknými obrázky, (ale ne! TYHLE obrázky, co se vám jistě okamžitě vybavily, jsem vážně neměl na mysli…) hlavně reálnými fotografiemi HINDíků v různých pozicích. Obzvláště zvýšenou pozornost věnujte obrázkům map. Za jejich vlastnictví před takovými dvaceti lety byste museli odpovídat na spoustu dotěrných otázek typu "… těšíte se na Sibiř?" nebo "…na co potřebujete ve své peněžence strategickou mapu producentů vojenského materiálu v Kazachstánu?" apod. Dnes naštěstí doba pokročila, takže až pojedete na dovolenou do Afghánistánu (vrací se až 14% návštěvníků!) obdivovat kulturní skvosty, nezapomeňte si patřičný obrázek mapy vytisknout a přibalit nebo natisknout na tričko.

HINDHIND

Pokud máte pocit, že je vám HIND podle siluety tak nějak povědomý, máte pravdu (teda, není to sice přesně on, ale pro hrubou představu stylu letu a výzbroje stačí). Něco podobného se objevilo ve filmu Rambo III, což je známý titul, který se občas promítá v kruhu intelektuálů ve Filmovém Klubu, většinou pod titulem "Šílenec s lukem napadl Afghánistán", případně "Kterak chudý John k helikoptéře přišel" a další. Ne vážně, zapátrejte v paměti a vzpomeňte na tu scénu, kdy se RAMBO věnuje místnímu národnímu sportu a zničehonic se vyrojí záporňáci a provedou pekelný nálet na vesnici. Všimněte si několika zajímavých rysů (né Rusů), jednak se stroj (stejně jako HIND) drží velmi nízko při zemi a za další, nese si sebou (především na pylonech, které mu dodávají na hrozivém vzhledu) takový arzenál, že JEDEN sám v klidu srovná se zemí menší armádu. Teoreticky na něj můžete navěsit zbraně třeba v této (relativně běžné) kombinaci:

  • samozřejmě standardní kanón "pod nosem"
  • 80 neřízených raket (ráže 57mm tuším)
  • 4 laserem naváděné AT-6
Letecký model použitý ve hře bude patrně velmi kvalitní (pravda, musím sebekriticky přiznat, že jsem v posledních týdnech opravdovým HINDem neletěl…), nejen, že váha výstroje ovlivňuje přímo letové vlastnosti (pokud jste napakovaní raketami, máte co dělat, abyste jej na 80% tahu vůbec zvedli, zatímco u průzkumných misí ho přesvědčíte i na takových 70% plynu), také přistát s vaším ruským mazlíkem je výkon hodný čestného uznání (obzvlášť pokud máte nastavený "realistic" mód). Navíc, nechápu jak to dělají v reálu, ale z místa pilota není vůbec dobrý rozhled. Externí pohledy nepočítám, protože to umí málokdo, podívat se zvenku sám na svoje letadlo a opět se vrátit do kabiny.

HINDHIND

Než se naučíte HINDa ovládat a přizpůsobíte se jeho nemotornému myšlení, bude to chvilku trvat, ale, to si pište, že až vás pak vaše přítelkyně uvidí jak frajersky (s černými brýlemi, doutníkem v koutku úst a mezi dvěma hlty z placky a uplivnutím) a elegantně s HINDem odstartujete, opíšete kličku a vyrazíte plnit smrtelné akce ku věčné slávě šíré Rusi, bude z toho úplně "vedle sebe" a namísto sledovaní dalšího dílu její oblíbené Mexické telebřečky na téma "každej s každým" vám začne kibicovat do řízení a loudit místo zbraňového operátora nebo aspoň navigačního inženýra.

HIND je z hlediska jeho protivníků (specielně v nových modifikacích) pěkná mrcha. Létá rychlostí přes 300 kmh (průměrná operační rychlost) a navíc se často zdržuje ve výšce pouhých 30(!) metrů. Pokud je nasazen do prostředí, ve kterém je jako doma, tedy především, kopce a pahorky, vůbec nepřehledný kopcovitý terén, stává se smrtící zbraní. Technika nízkého letu jistě klade obrovské nároky na posádku. Věřím tomu, že celá osádka HINDu (3 muži) má sakra tvrdý chleba. Ale na druhou stranu uznávám, když jsem na nějakém videu z Afghánistánu viděl osm HINDů ve formaci, podvědomě jsem se přikrčil.

HINDHIND

O pohnutkách se raději nebavme, mluvíme tu o hře, nikoliv o politice. Tak jako tak, situace v Afghánistánu je příšerná a válka trvá x desetiletí. Pokud z této vzpomínkové recenze tedy získáte dojem, že jsem zapřisáhlý komunista, který má na stěně obrázek Stalina a pije pouze vodku (mimochodem, každý rozumný recenzent dá při psaní recenze přednost kvalitnímu domácímu vínu, např. značku RUM), mýlíte se, veškerá politika je mi úplně ukradená a z ostatních (och jak velmi) politicky uvědomělých spoluobčanů je mi na nic.

Grafika bude připadat hráčské mládeži jako naprosto příšerná. Super VGA rozlišení v 640x480 bodech a 256 barvách bez takových nyní standardních vylepšení jako je antialiasing a bilineární filtrování znamená, že hrou se patrně dnes málokdo nadchne. První měkčí povahy odejdou vrávoravě na WC už v okamžiku, kdy se v případě mírného náklonu na obrazovce objeví známé osmibitové "schody". Stejně tak i např. vektorové objekty nejsou nic extra.

Hudba je výborná, ani ne tak po technické stránce, jako spíš co se týče námětu, temné tóny doprovodných skladeb zní velmi "Rusky" a spolu s ostatními národními motivy a narážkami dotváří výbornou atmosféru. Zvuky jsou vcelku OK, tedy, na hučení motoru helikoptéry asi ani není co pokazit, o ostatních výbuších atd. nemluvě. HIND byl rovněž jedním z prvních simulátorů, který použil plně namluvené briefingy u misí. Musím říct, že ruská angličtina vašeho nadřízeného je naprosto dokonalá. V duchu si teď schválně zkuste říct, jak se asi správně anglicky vyslovuje fráze o splnění mise "mission accomplished". Zde obdržíte z éteru zprávu "komrád, mišn okomplišt!". Pro luštitele rébusů tu mám ještě další větu, ze které už zkuste odhadnout její význam sami… "…komrád, jůz dys trejnink mišn tu familirájz jórself vis d Hajnds imresív hendlink charakteristiks!"

HINDHIND

Misí tu najdete 130 kousků, což je solidní počet, nechybí však ani volba "Arcade" kdy z vašeho HINDu uděláte akční střílečku (velmi zábavnou mimochodem, dokonce se vám počítají body!). Přítomné kampaně jsou polodynamické, tj. na každou z nich připadá několik desítek misí, ze kterých se vybírá vždy ta nejvhodnější pro situaci na základě splněných a nesplněných cílů z předchozí mise. Zamrzí nepřítomnost editoru.

Struktura misí je i na dnešní poměry vcelku zajímavá (přece jen, u F22 budete těžko přepravovat vojenské komando k výsadku) a briefingy jsou někdy vskutku zajímavým počteníčkem (bohužel, často až moc dokládajícím mentalitu ruských vojenských sil…). Nejsou zde výjimkou popisy misí v tomto duchu: "… Soudruhu! Tito Afghánští teroristé se ukrývají ve vesnici X, odkud pořádají organizované teroristické útoky na naše hrdinné síly, primárním úkolem zde je svrhnout tyto bomby přímo na vesnici a zabránit tak ukrývání teroristů mezi civilisty…!" No uznejte, tohle myslím mluví za vše… Jak rafinovaně řečeno…

HUD nebo-li displej se základními údaji je vcelku přehledný a i přístrojová deska je zpracována velmi kvalitně a "přítulně" (mimochodem, víte, proč mají ruská letadla vevnitř modře vyvedený kokpit? Protože nějaká chytrá (patrně zcela nepochybně ruská…) hlava zjistila, že modrá uklidňuje a vůbec, posádky si ji prý pochvalují).

HINDHIND

Potěší drobnosti, jako třeba když jsem kdysi předávno plnil jednu z tréninkových misí, kdy jsem měl za úkol převézt dva zraněné soldáty na základnu, ihned po přistání se skutečně od jednotky oddělilo několik postav a i s nosítky nastoupili do helikoptéry! Stejně tak při výsadku, vojáčci vyběhnou, dají si zbraň na rameno a pokračují v akci. Příjemné. Stejně tak působí skvěle např. možnost přistát kdekoliv na zemi a pokud vám došla munice, je možné ji částečně dobít z rezerv. Samozřejmě jen u zbraní jako jsou kulomety atd., bomby se uvnitř běžně nevozí. Další originalitkou (namátkou z mnoha) je např. situace, kdy se váš pilot zraní při nešetrném přistání. Důsledek je ten, že nemůžete s pilotem dalších 24 hodin létat (těch našich, v reálu), než se pilot "uzdraví".

Vaše kariéra pilota HINDu Vás zavede na několik míst (kde se jednotlivé mise liší jednak mapou, jednotkami a samozřejmě i výzbrojí protivníka) a to:

  • Saratov
  • Kazachstán
  • Korea
  • Afghánistán
U Saratova jsou situovány základní cvičné mise, které vás mají připravit pro přežití v drsném prostředí války. Naučíte se tu nejen základy práce s různými zbraňovými systémy, ale projdete si i zvláštní úkoly typu výsadek, výzvědy, převoz raněných či let ve formaci. Mimochodem, chudáci civilisti, těch strojů co se tam motá, je k zbláznění. Ano, samozřejmě, nejste žádný prototyp dokonalého hrdiny á la Tomík Cruisů a netočí se kolem vás celý svět, a proto můžete spatřit ostatní letadla, vojáky a samozřejmě další HINDy plnící si svoje úkoly. Nepodceňujte každopádně tuto tréninkovou sekci, přestože není nutná a můžete začít klidně rovnou s kampaní, trénink se zde vyplatí opravdu mírou vrchovatou.

HINDHIND

Pokud se vám tedy HIND doposud nedostal do rukou, neváhejte a začněte obíhat bazary her. Pokud nedáte na grafiku (zas až tak moc), ale zato jsou vaší parketou dobré a originální nápady a propracované mise, budete nadšeni. Navíc, ať přemýšlím jak chci, pravověrných simulátorů ruských letadel je málo. Méně než RPGček, prostě MÁLO…

HIND je zkrátka legenda mezi simulátory, ať si kdo chce co chce říká. JE jednou z mála kvalitních simulací svého druhu a obávám se, že na dlouhý čas i jedinou…

Diskuze (1) Další článek: Krátký kurs editace pozic 4, díl poslední

Témata článku: , , , , , ,