PC

Hired Guns

V době skvělých síťových 3D akčních multiplayerů jako třeba Quake 3 či Unreal Tournament se už pomalu zapomíná na jednu z nejlepších multiplayerových her z vlastního pohledu doby „předdoomovské“ - Hired Guns. A protože se chystá její nová verze, budete možná ještě více natěšeni na nové zpracování, i když mi informace o něm nedělají zrovna moc radosti.

Žánr: Akční dungeon
Minimum: Amiga 500, 1 MB RAM, 7 MHz
3D: k čemu?
Multiplayer: Ano
Výrobce: DMA
Distributor:
Psygnosis

„Viděl jsem Cheuli, prcháááárghhhhh...“ „Máš smůlu, viděl jsem tě taky. Desverger, kde jsi, pojď k mamince!!?
V době skvělých síťových 3D akčních multiplayerů jako třeba Quake 3 či Unreal Tournament se už pomalu zapomíná na jednu z nejlepších multiplayerových her z vlastního pohledu doby „předdoomovské“ - Hired Guns (HG). A protože se chystá její nová verze, budete možná ještě více natěšeni na nové zpracování, i když mi informace o něm nedělají zrovna moc radosti.

V podstatě jde o cyberpunkový step-by-step dungeon pro jednoho až čtyři hráče najednou. Někdejší firma DMA, proslavená svou lemingovskou sérií, uvedla HG na trh v roce 1993, a podařilo se jí totálně zničit začátek roku mnoha hráčů, kteří třeba jen jednou spustili tuto hru. Přednosti této hry tkví hlavně v možnosti hry 4 hráčů najednou a ještě na jednom počítači v kombinaci s úžasnou hratelností, neotřelými nápady, skvělou grafikou a neméně dobrou hudbou pasovalo tuto hru na zlatý piedestal počítačové zábavy tehdejší ještě víceméně amigácké scény.

„Jak je možný, že citizen má lepší vybavení než assasin?“

Výběr herních charakterů je poznamenán atmosférou podněcující myšlenky na agresivní anihilaci soupeřů ještě před začátkem hry. Na paletě postaviček se vyjímají nejen ukázkoví drsňáci, jak by se dalo čekat, ale i lékařka, bojový robot, cyborg nebo obyčejní obyvatelé planety Země. Dodnes nevyřešenou otázkou je, proč mají obyvatelé Země mají lepší zbraně než nájemní vrazi, a se svou pozemskou výzbrojí si nezadají ani s bojovými roboty. Zbraní je tu nepřeberné množství, od revolveru Smith & Wesson, přes granátomety, miny, detonátory až po laserová děla.

Každá zbraň má svůj zvuk, své náboje, svou infopage a také svou účinnost. Některé zbraně mají speciální schopnost rozkládat choulostivější věci jako medikity, jídlo a podobně, což majitel, který se ocitne v pustině bez léčení a nábojů a někdy i beze zbraně velmi těžko nese.

„Dáme tu s bednama, tu jsme ještě nedodělali!“

Lze hrát ve třech herních módech. Prvním je training, ve kterém si outsideři vyzkouší běžné bojové úkony a taktiku na lehkých misích plných kostlivců. Další možnou přípravkou před totální kampaní jsou tzv. „short actions game“, což jsou speciální mise s jediným cílem, najít EXIT. Náplní misí je většinou bloudění v chodbách či exteriéru s občasným problémem klíč+dveře nebo logický rychlík s velkými bednami zabraňujícími průchodu.

Pro lepší představu o designu těchto misí uvádím několik názvů - Escape to Death, Skeleton Hall nebo Lemmings War I a II, kde se objevují roztomilí plameny šlehající lemmingové. Prostředí, v němž se mise odehrávají nejsou vůbec identické, právě naopak. Odehrávají se jak v rozsáhlých cyberzákladnách, pod vodou plnou žraloků, v přírodě s otrávenými hlodavci anebo v gigerovském prostředí plném kouzelníků a jiných nepřátelských forem života, popřípadě i neživota, ale pouhé funkce.

Po zvládnutí těchto misí jste dostatečně připraveni na útrapy v celkovém tažení po základnách a zvláštních místech planety. Prostoje při nahrávání misí vyplňují informace o následující lokaci a atmosférická hudba a´la Front Line Asembly. Cílem kampaně je získání čtyř částí reaktoru, a po jejich instalaci v poslední misi zničit planetu. Trochu megalomanské, ale vězte, že když dokončíte poslední misi, tak budete rádi, že je konec, a že máte necelých 20 misí za sebou. Ideální je hrát campaign ve dvou, je to vhodné už jen proto, že některé mise lze v jednom dohrát jen velmi těžko. Po zničení planety vám nezůstane jen dobrý pocit z dobře vykonané práce, ale získáte i plno zkušeností, které můžete dle hesla „co se v campaign naučíš, v deathmatchi jako když najdeš“ zúročit v dalším, neoficiálním módu - deathmatch.

„Dej tam Buckminister, tam už jsme se dlouho nebili!“

V deathmatchi, jak už to tak bývá, neexistují přátelé, existují pouze cíle. Deathmatch se dá hrát víceméně v každé misi, ať už tréninkové, short action nebo campaign. Pro lepší a déle trvající zážitky z elektronického života slouží velmi dobře cheat APPLEGATE, který přidá postavám větší výdrž a tím alespoň trochu vyrovná šance všech zúčastněných.

HG existují jak v Amiga, tak i v PC verzi, ale jak už to bývá, amigácká verze je prostě lepší. Umožňuje na rozdíl od PC možnost hrát ve čtyřech lidech a na počítačích rychlejších než 486 přestávají být HG pro přílišnou rychlost hratelnými.

Celá hra byla v Amiga verzi na 5 DD disket a dala se hrát posléze i z HDD, což bylo přeci jenom příjemnější, už jenom pro častou poruchovost amigáckých milionkrát přemazávaných disket.

„Desverger: I´m going to die...“

Pokud by se měla hra hodnotit podle tehdejších kritérií, dopadla by asi následovně:

Grafika: 9, Zvuk: 8, Hudba: 9, Hratelnost: 10 - Celkově: 9/10

Diskuze (1) Další článek: Rozhovor s Illusion Softworks

Témata článku: , ,




Březnový Computer

Aktuální číslo časopisu Computer

Jak zálohovat fotky z mobilu

Velký test levných chytrých hodinek

Test 16 powerbank s kapacitou 10 000 mAh

Ověřené aplikace pro vzdálenou podporu