Historie českých her: od oslů k mafiánům (téma)

Snad každý, alespoň lehce herní zábavou poznamenaný, Čech zná hry Mafia či Operace Flashpoint. Znáte ale i jejich tvůrce? A ty další?

Stejně jako jinde ve světě, i v naší republice se začaly vytvářet počítačové hry v okamžiku, kdy se první nadšenci dostali k nějaké vhodné platformě, ať už to bylo Atari, Amiga či třeba legendární ZX Spectrum „gumák“. Vzhledem k nízké penetraci domácností takovými přístroji však prakticky neexistoval jedinec, který by si dokázal významně vydělávat tvorbou a prodejem her.

I když se některým podařilo prodat pár desítek, možná stovek kusů svého dílka, vždy se jednalo spíše o nadšenecké projekty distribuované mezi podobnými jedinci. Zmínit můžeme například legendárního Františka Fuku, který svého času stvořil sérii textových adventur s Indiana Jonesem či variaci Tetrisu. Na první známější komerční vydání české hry (zatím jen prodávané u nás) si hráči museli počkat až takřka do poloviny devadesátých let.

Kopírujeme velké vzory

logo_pterodon.gifV roce 1994 vyšla hra Tajemství Oslího ostrova, kterou měla na svědomí dvojice studentů jménem Petr Vlček a Jaroslav Kolář a říkali si Pterodon. Hru distribuovala společnost Vochozka Trading, což byla vlastně společnost Petra Vochozky, nadšence, který si krátce po svých 18. narozeninách vytvořil živnost a rozhodl se vytvářet a prodávat hry. Oslí Ostrov představoval klasickou point and click adventuru a jednalo se o neoficiální pokračování/parodii/sprostou kopii kultovního The Secret of Monkey Island od LucasArts. Kvalit svého vzoru po žádné stránce hra nedosahovala, přesto díky svému pionýrství vzbudila mezi českými hráči slušný poprask. Podobně neoriginální bylo i 7 dní a 7 nocí, erotická adventura beroucí si za vzor sérii Leisure Suit Larry od dalšího giganta své doby, Sierry.

7-dni-a-7-noci.pngtajemstvi osliho ostrova.gif
7 dní a 7 nocí * Tajemství Oslího ostrova

vochozka-trading.pngAdventur vznikla celá řádka, protože se ve své podstatě jedná o velmi nenáročný žánr na tvorbu. Za zmínku stojí pohádková Dračí historie z roku 1995, která jako první byla s českým dabingem a dokonce na CD. Za hrou stojí skupina středoškoláků (ostatně jako to platilo o většině her té doby) jménem NoSense a distribuoval ji opět Vochozka Trading. Ve stejném roce se do distribuce českých her pustila i společnost JRC, kterou můžete dnes už znát jen jako řetězec prodejen s počítačovými hrami. Před dvěma lety je koupil britský řetězec Game. JRC vydalo například oblíbené Horké Léto, adventuru týmu Maxon, která proslula specifickým humorem a dabingem Zdeňka Izera. To samé se dá říci i o sérii Polda studia Zima Software.

Draci Historie.pnghorké léto 2.jpg
Dračí historie * Horké léto 2

Před Poldou Zima vytvořili i krokovací dungeon Prokletí Eridenu, který dával na vědomí, že Češi dokáží i jiné žánry. Pravda, většina her té doby byla v porovnání se světovou tvorbou velmi podprůměrná či průměrná a lokálními herními magazíny často nadhodnocovaná. Podařená byla série Brány Skeldalu od Napoleon Games, která vsadila na klasické principy krokovacích dungeonů a velmi hezkou kreslenou grafiku. Napoleon Games  vytvořili i slušnou akční plošinovku Colony 28.

Brány Skeldalu.JPGColony 28.PNG
Brány Skeldalu * Colony 28

Vzhůru do světa byznysu

Illusion_Softworks.gifVětšina českých her 90. let byla určena pro domácí trh, a když už se nějaký z titulů dostal za hranice, neslavil příliš velké úspěchy. Na ten první bylo třeba počkat do roku 1999. Ovšem začátek je v roce 1997, kdy Petr Vochozka zakládá vývojářské studio Illusion Softworks. Jejich první vydanou hrou se stala válečná taktická hra Hidden & Dangerous, distribuovaná tenkrát ještě malou společností Take Two. Hra znamenala úspěch jak u světové kritiky, tak v prodejních číslech. Z Německa se vrátil Jarek Kolář a společně s Michalem Janáčkem znovu založili Pterodon a spolupracovali s IS. Jejich první hrou byla multiplayerová akce Flying Heroes, stylem podobná tehdejšímu Quake III Arena. Prodeje na hranici 100 000 kusů sice neznamenaly propadák, ale zároveň nebyly důvodem k vytvoření dalšího dílu.

flying_heroes.jpgHidden and Dangerous.jpg
Flying Heroes * Hidden & Dangerous

V podobné době vzniká další studio, Bohemia Interactive Studio, které v roce 2001 vydává druhou českou hru, jež dosáhla celosvětového úspěchu – vojenskou simulaci Operation Flashpoint. Flashpoint znamenal pro BI úspěch i mimo herní svět, australská pobočka totiž na jeho základu vytvořila armádní výcvikový simulátor Virtual Battlespace Systems 1, který využívá armáda Spojených Států, Australská a další.

original war.jpgufo afterlight.jpg
Original War * UFO: Afterlight

Rok 2001 přinesl další památnou hru, originální realtime strategii originálně pojmenovanou Original War od studia Alter Interactive. To mělo na svědomí už povedenou logickou hru Fish Fillets. Original War vypráví o fiktivním střetu, ve kterém se Američané a Rusové vrací do pravěku, aby bojovali o speciální nerost. Hra překvapila spoustou netradičních prvků, jako třeba možnost přepínat role každé jednotky (voják, mechanik, vědec). OWar byla kvalitní hrou, nicméně Altar v zahraničí více uspěl s jejich trilogii UFO (Aftermath, Aftershock, Afterlight) - nepřímým pokračováním legendárního Enemy Unknown.

Slovenský úspěch

cauldron logo.jpgSvá herní studia mají i slovenští sousedé a rozhodně by bylo nefér nezmínit Cauldron. Jejich logický Quadrax a strategie Spellcross jsou velmi oblíbené i u nás. Cauldron navíc prorazili do světa, když vytvořili čtvrtý díl strategie Battle Isle. Mají za sebou celou řádku titulů, i když žádný z nich nepředstavoval špičkovou hru. Aktuálně se soustředí na vyrábění loveckých her jako byla třeba Big Game Hunter pro Activision. U kritiky se jim moc nedaří, ovšem prodejně se jedná o hity a vzhledem ke krátké době na výrobu vydělávají Cauldron více než celá řádka jiných studií.

V roce 2002 vydávají Illusion Softworks akční hru Mafia: The City of Lost Heaven, které se stejně jako Operace Flashpoint prodalo ve světě přes milion kusů, což se jiným českým hrám do té doby nepovedlo. Mafia sklízela slušná hodnocení všude ve světě, ovšem skutečný kult představovala hlavně u nás. Hned následující rok vydávají IS dvě hry – pokračování Hidden & Dangerous a ve spolupráci s Pterodon slušnou střílečku z vietnamské války Vietcong. Pterodoni vydali v roce 2005 nepodařený Vietcong 2 a následně jako samostatné studio zanikají a stávají se pevnou součástí Illusionů.

mafia.jpgvietcong 2.jpg
Mafia 1 * Vietcong 2

Velká dvojka

Ten samý rok vzniká IDEA Games, sdružení nezávislých vývojářů spojujících Altar Games (původně Interactive), Bohemia Interactive a Black Element Software (mají na svědomí průměrný akční Shade a FPS Alpha Prime). Později se do IDEA Games přidává studio Centauri Production, kteří stojí za spoustou průměrných her a podařenou adventurou Memento Mori. Koncem září 2010 se všechna studia slučují do Bohemia Interactive.

arma2.jpgMemento Mori.jpg
Arma 2 * Memento Mori

Samotní Bohemia Interactive se rozešli s distributorem Codemasters, jemuž zůstala značka Operace Flashpoint. BI tedy vydávají v roce 2006 duchovního nástupce jménem Armed Assault, zkráceně ArmA. Hra se dočkala datadisku, pokračování Arma 2 s datadiskem Operation Arrowhead a dvěma velkými stahovatelnými přídavky. Aktuálně pracují na Arma 3 a bývalí Black Element na remaku legendárního Carrier Commandu.

Vatra Games

Pokud mluvíme o současných českých vývojářských studiích, určitě bychom neměli zapomenout na poměrně mladý tým Vatra Games. Mladý ovšem nikoliv zkušenostmi, protože v něm pracuje celá řádka tvůrců z původních Pterodonů, Illusion Softworks i 2K Czech. Vatra je součástí britských Kuju a dokončila dva tituly pro Konami – moderní předělávku klasiky Rush ‘N Attack  a nový díl hororové série Silent Hill.

vatra logo.png

mafia2 art.jpgIllusion Softworks jako největší české herní studio prožilo bouřlivé změny. Od roku 2005 nevydali prakticky hru, zavřeli pobočky na Slovensku a ve Zlíně. V lednu 2008 je koupil vydavatel Take Two a přejmenoval na 2K Czech. Na podzim 2010 už pod touto značkou vychází dlouho očekávaná Mafia 2, ovšem její bolestivý zrod by byl příběh zase na jiný článek. Z 2K Czech odešel Petr Vochozka a pražská pobočka vydala loni podařený tenisový Top Spin 4.  Od té doby se čeká na oznámení dalšího projektu. 

V České Republice kromě velkých 2K a BI existuje ještě celá řádka menších studií, které se věnují menším titulům, hrám na iPhony a podobně, ale k těm se možná vrátíme někdy v budoucnu.

Poznámka: Článek původně vyšel v časopisu Computer.

Jízdní řády Bileto

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Foto režim Spider-Mana je úžasný. Podívejte se, co tvoří hráči ze světa

Foto režim Spider-Mana je úžasný. Podí…

Nejen, že je nový Spider-Man pro PS4 skvělou adaptací komiksu. Ještě přináší i boží foto režim.

13.  9.  2018 | | 8 N/A
Marvel

Marvel's Spider-Man: nejlepší pavouk, …

Spider-Man je ukázkovou herní prací hned z několika ohledů. Ale ten New York je prostě špica!

6.  9.  2018 |
Žádost o ruku ve Spider-Manovi neklapla, pár se rozešel před vydáním

Žádost o ruku ve Spider-Manovi neklapl…

Fanoušek poprosil Insomniac o možnost požádat přítelkyni o ruku velmi originálním způsobem. Vývojář vyhověl a nevědomky vytvořil jeden z nejsmutnějších easter eggů.

12.  9.  2018 | | 3 N/A
Rozhovor: Bohemia Interactive o DayZ, novinkách a budoucnosti hry

Rozhovor: Bohemia Interactive o DayZ, …

DayZ je ve vývoji už opravdu dlouho. Naštěstí se na něm stále pracuje a jak nás vývojáři z Bohemia Interactive na Gamescomu ujistili, mají hodně plánů, co se hrou chtějí dělat.

7.  9.  2018 | | 8 N/A
F1 2018: věrohodné pálení pneumatik (recenze)

F1 2018: věrohodné pálení pneumatik (r…

Codemasters jsou mistři závodních her a letošní ročník formulí patří k tomu nejlepšímu. Skoro.

16.  9.  2018 | | 3 N/A