Historie českých logických her

Ač se to může zdát divné, existuje ve světě počítačových her oblast, kde Česká republika patří k světové špičce. Ano, hry Hidden & Dangerous nebo Operation Flashpoint získávají zcela po zásluze vavříny po celém světě, avšak my dnes budeme hovořit o jiných hrách. O hrách, kde o kvalitě hry nerozhoduje grafika, hudba ani animace.
Ač se to může zdát divné, existuje ve světě počítačových her oblast, kde Česká republika patří k světové špičce. Ano, hry Hidden & Dangerous nebo Operation Flashpoint získávají zcela po zásluze vavříny po celém světě, avšak my dnes budeme hovořit o jiných hrách. O hrách, kde o kvalitě hry nerozhoduje grafika, hudba ani animace, ale především nápad a zpracování. Hádáte správně, dnes bude řeč o českých (a slovenských) logických hrách.

Logické hry jsou prakticky stejně tak staré jako počítače samotné – vždyť např. mezi prvními problémy, které počítače řešily (kromě své hlavní náplně, tj. výpočet drah mezikontinentálních balistických raket, šifrování či řešení soustav diferenciálních rovnic), byly i věžové koncovky a jiné šachové problémy. S rozmachem domácích a osobních počítačů se samozřejmě rozšiřovalo i spektrum her, které pro tyto počítače vznikaly. V té době nestačilo, aby měla hra překrásnou grafiku, precizní animace, symfonickou hudbu a namluvení postav (ostatně technické možnosti byly v té době mnohem menší než dnes). Dobrá hra musela zaujmout především dobrým nápadem a především hratelností.

Dnešního rozmazleného hráče by většina těchto her nezaujala kvůli svému zpracování. Kdyby se ale přesto do ní pustil, možná by s překvapením zjistil, že není zas až tak špatná, jak na první pohled vypadala. Proto také vzniká mnoho pokračování a různých remaků – o dobré nápady je nouze, tak proč nevyužít již prověřené hity a pouze je nepřevléct do slušivého grafického kabátku?

V České republice (a samozřejmě i na Slovensku) nikdy nebylo mnoho profesionálních vývojářských firem (i když se u nás již blýská na lepší časy, stále ještě se ani zdaleka nemůžeme srovnávat s USA, Francií nebo třeba Anglií). Většina her vydávaných v našich zemích je (v tom nejlepším smyslu slova) amatérská - provedením nic moc, ale nápad ani zábava většinou nechybí. Není proto divu, že (kromě adventur) vzniká velké množství logických her – u nich totiž grafika, hudba a technické provedení většinou nehraje roli.

Jednou z prvních komerčně prodávaných logických her u nás byla výborná slovenská hra Quadrax. Ta vznikla koncem roku 1995 jako remake stejnojmenné hry, kterou vytvořili v roce 1994 pro ZX Spectrum dva programátoři, David Durčák a Marian Ferko. Ti poté založili firmu Cauldron (http://www.cauldron.sk/), která se později proslavila tahovou strategií Spellcross a hlavně titulem Battle Isle 4. Quadrax je klasická logická hra ze staré školy – nijak oslňující grafika, průměrná hudba a zvuky, ale precizně navržené úrovně, mnoho nápadů a dokonce i celkem zajímavý příběh (který obvykle v logických hrách chybí – a ruku na srdce, většinou ani není potřeba). Úkolem hráče je dostat dvě postavičky přes různé nástrahy až k cílovému místu. Obě postavičky musí spolupracovat, protože jedině tak je možné každou úroveň vyřešit. Autoři pro nás nachystali rovnou stovku perfektních úrovní plných pastí, posunovatelných kvádrů, žebříků, teleportů, výtahů, páček atd. Výborným prvkem byly např. magnetické kvádry, které bylo možné pomocí magnetického jeřábu zvednout, odvézt na jiné místo a tam pustit, nebo třeba kvádry, které vybuchovaly, pokud se dva dostaly k sobě. Přístup k dalším úrovním byl řešen klasickým systémem hesel. Naštěstí je ale nemusel hráč zapisovat, hra je ukládala sama do textového souboru. Velmi zajímavým prvkem (který se ve většině her tohoto typu nevidí) byla možnost současné kooperativní hry dvou hráčů, kdy každý hráč ovládal jednu postavičku. Všechny úrovně šly sice dohrát i v jednom hráči (ovládání postaviček se přepínalo), hra ve dvou však byla mnohem zábavnější. Přestože je hra již více než pět let stará, stále se jedná o jednu z nejlepších českých (resp. slovenských) logických her, které existují. Hra se objevila na cover CD Levelu v září 1998.

Quadrax Quadrax

Quadrax Quadrax

Obliba Quadraxu šla dokonce tak daleko, že jeden z fanoušků, Josef Kreutzer, nelenil a vytvořil pokračování. Po prototypu s názvem Return to Quadrax vznikl v říjnu 2000 důstojný nástupce, nazvaný Quadrax III. Ten obsahoval vylepšenou grafiku v celkem 45 velmi těžkých úrovních, herní princip zůstal pochopitelně zachován. Trochu nešťastný byl systém generování hesel pro dosažené úrovně – hesla byla pro každý počítač unikátní, což sice znemožnilo podvádění, na druhou stranu to přinášelo komplikace při upgradu HW, hře na dvou různých počítačích nebo např. při zákysu v některé úrovni. Také hra pro dva hráče nebyla implementována. Hra obsahovala ještě pár drobných chybek (např. pomalý pohyb postaviček, což ale autoři po připomínkách hráčů promptně opravili patchem). Naopak kladně lze hodnotit přibalený editor, s jehož pomocí šly vytvářet vlastní úrovně. Celkově jde o vcelku kvalitní kousek, zvlášť s ohledem na to, že se jedná o freewarovou hru, přístupnou na Internetu (http://www.cmail.cz/joker/quadrax3/q3old.html) nebo např. na CD Levelu (říjen 2000).

Quadrax Quadrax

Quadrax Quadrax

Na obdobných principech je založeno ještě několik dalších her. Jmenujme tři nejznámější. Boovie vydala počátkem roku 1998 pražská firma Future Games (http://www.futuregames.cz/). Hráč ovládá Boovieho, neidentifikovatelnou postavičku (něco mezi myškou a medvídkem), který má za úkol v každé úrovni dotlačit cihlu do teleportu, který ho odešle do další úrovně. Úrovní je celkem 90 ve třech stupních obtížnosti a jsou opět výborně navržené. Zpestřením jsou kromě klasických prvků, jako jsou teleporty, výtahy, posunující se kvádry atd., také nepřátelé, kteří se ve většině úrovní pohybují a brání vám ve splnění úkolu. Ti se naštěstí dají likvidovat – buď zasáhnutím kuličkou nebo shozením kvádru, který nebohého nepřítele rozdrtí. Oproti Quadraxu se tak jedná o více dynamickou záležitost, neboť nestačí správný postup vymyslet, musí se také bez zbytečných průtahů zrealizovat. Zajímavým prvkem je možnost přeskakování úrovní – hra vám v případě zákysu v některé úrovni dovolí tuto úroveň přeskočit a pokračovat v následující. Počet přeskočených úrovní je samozřejmě omezen a závisí na obtížnosti úrovně, kterou hráč jako poslední dohrál (i v rámci stejné obtížnosti byly některé úrovně hodnoceny jako lehčí a jiné jako těžší). Zajímavé je, že podobně jako Quadrax vznikl i Boovie předěláním stejnojmenné hry, kterou autoři naprogramovali v roce 1994 pro ZX Spectrum. Perličkou je i freewarová hra Bloodie, která využívá engine Boovieho. Cílem hráče je však zničit všechny obludky, které se na obrazovce míhají. I Boovie vyšel jako plná hra na CD Levelu, a to v lednu 1999. Autoři dokonce slibují druhý díl, na jeho dokončení si ale ještě nějakou dobu počkáme. Zatím se můžeme potěšit roztomilou logickou hříčkou Bubliny od stejné firmy.

Boovie Boovie

Boovie Boovie

V roce 1999 vyšla vynikající freewarová logická hra Berušky. Tu má na svědomí tým AnacreoN, zabývající se výrobou her s GNU licencí. V Beruškách ovládáte několik berušek (maximálně pět), které musí najít v každé úrovni pět klíčů a pak se aspoň jedna musí dostat k východu. Ve hře je celkem 120 úrovní, takže o dlouhou zábavu je postaráno (a komu by to nestačilo, může si v přiloženém editoru vytvořit vlastní úrovně). Mezi Beruškami je možné přepínat, a jak už to bývá, pouze vzornou spoluprácí všech lze danou úroveň vyřešit. Najdete zde celou řadu zajímavých prvků - barevné klíče, které odemykají barevné dveře a může je sebrat pouze Beruška stejné barvy, jednoprůchodové dveře, které se po průchodu navždy zavřou, výbušniny pro likvidaci beden, krumpáče na zničení kamenů atd. Úrovně jsou opět výborně navržené, díky jednoduché grafice je hra dostatečně přehledná a zábavná. Hru lze stáhnout z Internetu (http://berusky.bonusweb.cz/), najdete ji také např. na CD Levelu z prosince 1999. Autoři dokonce vyhlásili soutěž, kdo vyřeší na nejmenší počet kroků všech 20 úrovní s nejvyšší obtížností.

Berusky Berusky

Nejpropracovanější hrou z tohoto soudku je Fish Fillets od brněnské firmy Altar Interctive (http://www.altarinteractive.com), herní pobočkou nakladatelsví Altar, známého především hrou na hrdiny Dračí doupě. I ve Fish Fillets ovládáte dvě postavičky (konkrétně dvě rybičky, nápadně podobné hlavním hrdinům seriálu X-Files), které mají za úkol najít cestu ven z obrazovky. Rybičky samozřejmě spolu musí spolupracovat, na rozdíl od všech předchozích her však mají výrazně jiné schopnosti – menší dokáže proklouznout i malými otvory, zatímco ta větší a silnější může jako jediná manipulovat s kovovými předměty. Celou hrou se táhne poměrně zajímavý příběh, navíc jsou Fillets i výborně technicky zpracované – velmi pěkná grafika, obstojné animace, hezká hudba a namluvení obou postav rozhodně přispívá k zábavě (i když samozřejmě i v této hře jde především o kvalitně navržené úrovně). I zde není nutné řešit všechny úrovně lineárně – posloupnost úrovní se občas větví, takže lze problematické úrovně vynechat a vrátit se k nim později. Obtížnost jednotlivých úrovní má prudce stoupající tendenci, takže pokročilé úrovně (je jich celkem 70) jsou již pekelně obtížné. O tom nejlépe svědčí fakt, že ačkoli autoři vyhlásili soutěž o nejrychlejší dohrání hry a o řešení na nejmenší počet kroků a připraveny byly hodnotné ceny, za celou dobu trvání soutěže se podařilo hru dohrát do konce pouze šesti řešitelům. Hra vyšla na CD Gamestaru v červenci 1999.

Fillets Fillets

Fillets Fillets

Děčínská firma BBS Interactive (http://www.bbs.cz/) se v roce 1998 prezentovala svou prvotinou, logickou hrou Alchemix. Princip hry je trochu podobný výborné logické hře Marble Drop – do svislých skleněných válců spouštíte kuličky, které při pádu dolů překlápějí plošinky a tak zavírají či naopak otevírají cestu pro jiné kuličky. Soutěžíte s počítačem nebo s jinými hráči a snažíte se co nejdříve zbavit svých kliček. Grafická podoba hry byla vcelku slušná , i když někomu se renderovaná grafika nelíbí a Alchemix mu může připadat mírně nepřehledný. Kladem byla možnost hrát ve více lidech (až čtyřech) proti sobě. Samozřejmě je nutno pochválit poměrně originální nápad, z hlediska zábavnosti se však jednalo o mírně podprůměrnou hru.

Alchemix Alchemix

Logických her pochopitelně vzniklo v našich zemích mnoho (a doufejme, že ještě mnoho dalších vznikne), především v oblasti freeware. Mezi špičku se určitě řadí oba dva díly zpracování dámy, nazvané překvapivě Dáma (http://dama.bonusweb.cz/) a Dáma 2 (http://dama2.bonusweb.cz/). Šachových programů naleznete na Internetu spousty, stejně jako tetrisů, piškvorek i her karetních - Taroky, Kanasta atd. Mariáš je zastoupen hned několika tituly – od legendárních Flek! a Re! J.Pivoňky přes Čtyřku (zpracovávající mariáš pro čtyři hráče) až po Mariáš vytvořený v rámci soutěže Becherovka Game. Vytvářejí se kopie legendárních her Sokoban (Skladník), Boulder Dash či Supaplex (Tom, Dash, Kamení) či Snake (Had, Červi atd.). Zapomenout nesmíme ani na Vochozkův Lurid Land či obdoby televizních soutěží Riskuj a Chcete být milionářem?, stejně tak jako na prastarou předělávku stolní hry Ivana Mládka Soudruhu, nezlob se! Při troše dobré vůle koneckonců můžeme za logické hry považovat i všechny tři díly simulace svůdníka se jménem Playboy.

Dama Dama

Dama Dama

Logické hry zcela jistě nikdy nezaniknou (ba právě naopak – rozšiřují se nejen na hanheldy a mobilní telefony., ale jsou již vidět i v digitálních fotoaparátech, v hodinkách atd.). Nás může těšit, že zlaté české ručičky nezůstaly ani v této oblasti pozadu. Nezbývá než doufat, že i v blízké budoucnosti se budeme moci potěšit nějakou dobrou českou (či slovenskou) logickou hrou.

PS: Jako malou pozornost jsem si pro vás připravil kompletní kódy do všech úrovní her Berušky, Boovie a Quadrax. Příjemnou zábavu!

Kódy do všech úrovní logické hry Berušky
Trénink
  • 01 CUWAT
  • 02 IROJA
  • 03 GOXIV
  • 04 ITIPE
  • 05 WITAX
  • 06 ONATO
  • 07 POVAB
  • 08 AFAXI
  • 09 QAGEG
  • 10 IMEPE

    Lehká

  • 01 MOBAL
  • 02 UMAME
  • 03 TIQUP
  • 04 UCESO
  • 05 GODES
  • 06 IGIPO
  • 07 KOTIL
  • 08 AHEJI
  • 09 XOLID
  • 10 UCEJE
  • 11 QIGUO
  • 12 UBIFE
  • 13 RIJUS
  • 14 EPIRI
  • 15 MITEB
  • 16 UQISE
  • 17 POJAT
  • 18 UMEVO
  • 19 GUWAS
  • 20 UFALE
  • 21 XIGIR
  • 22 IJIFA
  • 23 DAHOH
  • 24 AHAWO
  • 25 FEKIG
  • 26 OPAFE
  • 27 DETIS
  • 28 ALEQI
  • 29 BUVIB
  • 30 IKUQE
  • 31 FUBOV
  • 32 IKAQO
  • 33 MIJIP
  • 34 UPEVO
  • 35 HOTIX
  • 36 EBABO
  • 37 KELIK
  • 38 OPOSU
  • 39 TIMAK
  • 40 ACEXI
  • 41 WEPED
  • 42 OLITU
  • 43 PODUN
  • 44 EDEXO
  • 45 WABEW
  • 46 EJICI
  • 47 PUHIP
  • 48 OMEJI
  • 49 XUHUS
  • 50 UNUPU

    Střední

  • 01 WAXAG
  • 02 EHIQI
  • 03 NOFEM
  • 04 EMACI
  • 05 KULIN
  • 06 UWEKO
  • 07 JASEV
  • 08 AKINA
  • 09 HEMEB
  • 10 OMOCE
  • 11 DAFAN
  • 12 ITOJU
  • 13 JODIP
  • 14 ESIXU
  • 15 RADOL
  • 16 IBIHE
  • 17 FIJOS
  • 18 OSUBE
  • 19 GALED
  • 20 UBIWO
  • 21 VIWOQ
  • 22 EWIHI
  • 23 KEKOM
  • 24 ELAKA
  • 25 GOJIQ
  • 26 AKUBE
  • 27 JOSEN
  • 28 EPURU
  • 29 MOXAP
  • 30 IRILU
  • 31 GAHUX
  • 32 OVOLI
  • 33 QOKIT
  • 34 UHUGO
  • 35 WOVEG

    Těžká

  • 01 PEMAX
  • 02 OFUNO
  • 03 HOXEK
  • 04 OBOFE
  • 05 QIPAV
  • 06 IGOHI
  • 07 RIQIP
  • 08 AXIQU
  • 09 LICEB
  • 10 UQIWE
  • 11 SAQAJ
  • 12 IPOBE
  • 13 DALOP
  • 14 UHEPE
  • 15 WUVAH
  • 16 UDIPU
  • 17 NULEP
  • 18 IKOBE
  • 19 SATET
  • 20 EBIMO

    Nemožná

  • 01 BALAP
  • 02 AXERI
  • 03 BIQOD
  • 04 ALIJO
  • 05 TOWEQ

    Kódy do všech úrovní logické hry Boovie
    Lehká
  • 01 <start>
  • 02 JBICYBHC
  • 03 NMSBZRHT
  • 04 DEZSHJVX
  • 05 LDIXCHIR
  • 06 HPXBNELU
  • 07 CRLVHKBO
  • 08 NCICSHEW
  • 09 LEWWRUCX
  • 10 WUALJMXY
  • 11 CDJXBSCN
  • 12 FMGTHSPH
  • 13 SJXXSVPP
  • 14 NLRORBWW
  • 15 VBOMPWDN
  • 16 KQAKXXHC
  • 17 ZPSFDODI
  • 18 LMASAJJE
  • 19 PAMPNAZO
  • 20 DEUWOMNE

    Střední

  • 01 <start>
  • 02 DBDYSJED
  • 03 BYSQSNEX
  • 04 KPNHDKQL
  • 05 SRBKIHDN
  • 06 MNPOBZHO
  • 07 HXYJTAZI
  • 08 TGQSEEXU
  • 09 TILHHOMH
  • 10 ZCMNLCPP
  • 11 WXRHKTIX
  • 12 HNZRJVII
  • 13 IDSILFXJ
  • 14 QWTODHSQ
  • 15 NFMABADW
  • 16 QUWCYXBL
  • 17 JIKREHZL
  • 18 PFLGVBGW
  • 19 VNWEXGEI
  • 20 KGSTAWRU
  • 21 QAZXDSGQ
  • 22 LUMDQEVE
  • 23 IYPJVADQ
  • 24 FUCIYZFP
  • 25 VOSBOCPM
  • 26 FVMCCNBN
  • 27 XAOFUTMC
  • 28 RJLHAZRT
  • 29 KGIDICAI
  • 30 XFCDONWK

    Těžká

  • 01 <start>
  • 02 KWLNZWGU
  • 03 WLLYPWED
  • 04 YSCNPMYW
  • 05 EJJYZQNN
  • 06 GKEEHAAD
  • 07 DJFIOXFP
  • 08 YHTERBGI
  • 09 LBOWBIUQ
  • 10 UCMBAORP
  • 11 QSJPQRXL
  • 12 VZDMDBDH
  • 13 JDEJQMUG
  • 14 XHGRGKUF
  • 15 WOVIWFWE
  • 16 EVHBMTTO
  • 17 OCMPNGJZ
  • 18 TUQWPFLY
  • 19 RNGPFFYC
  • 20 BUXTAHGV
  • 21 WGQSKBVY
  • 22 MHBUEUNN
  • 23 JSLHKRIJ
  • 24 JPZTXAVE
  • 25 MTZXJBGS
  • 26 HWRZOGTC
  • 27 ASNDPWYF
  • 28 VKUZJAYW
  • 29 IVPQRZCB
  • 30 QUFLNZVH
  • 31 CHWVKDKX
  • 32 DVRBRSHF
  • 33 ATXPQHGX
  • 34 FJDFZVKH
  • 35 MJIAANVZ
  • 36 YBRCJDBS
  • 37 RBYZTMCW
  • 38 FCYROPJZ
  • 39 OOSPIDJO
  • 40 DZXGOLJE

    Kódy do všech úrovní logické hry Quadrax
  • 00 START
  • 01 ROCKS
  • 02 KOKOS
  • 03 THREE
  • 04 SOKOL
  • 05 KOLOS
  • 06 INFII
  • 07 NONON
  • 08 ARTUS
  • 09 PRIOR
  • 10 LOPTA
  • 11 DREAD
  • 12 LANZE
  • 13 FLUCH
  • 14 ROTKA
  • 15 FEUER
  • 16 KRTKO
  • 17 TARAJ
  • 18 GATES
  • 19 CLAWS
  • 20 GRUND
  • 21 ATACK
  • 22 FIGHT
  • 23 ROGER
  • 24 WILCO
  • 25 TULSA
  • 26 NANOC
  • 27 AJNIN
  • 28 DINDA
  • 29 EMAEG
  • 30 LOMSI
  • 31 LVALC
  • 32 URUCA
  • 33 MSERE
  • 34 GONGU
  • 35 RTFIN
  • 36 URTHK
  • 37 YRANO
  • 38 SMINO
  • 39 RMOGL
  • 40 IMINO
  • 41 RSTIG
  • 42 HELDA
  • 43 RVIVI
  • 44 ENRUW
  • 45 ENVLC
  • 46 IKONE
  • 47 CAPSL
  • 48 OCKDA
  • 49 VIDAM
  • 50 AROSN
  • 51 CIVIL
  • 52 COLON
  • 53 REWKA
  • 54 YOUOL
  • 55 APORT
  • 56 BPORT
  • 57 RUBYN
  • 58 NYECO
  • 59 ERIKI
  • 60 SCRNT
  • 61 QWERT
  • 62 ERORR
  • 63 EDING
  • 64 MORHO
  • 65 HIROM
  • 66 AKUZA
  • 67 MOSKE
  • 68 ELRIT
  • 69 THEPI
  • 70 LAKOT
  • 71 BLEKS
  • 72 PORTA
  • 73 CALAD
  • 74 HARCO
  • 75 MPOLO
  • 76 KUBLA
  • 77 NURAT
  • 78 NSOCI
  • 79 VINEB
  • 80 BLYZN
  • 81 SAKKK
  • 82 ENDER
  • 83 LUSTB
  • 84 EKGBH
  • 85 SIAJE
  • 86 SIENN
  • 87 INVAL
  • 88 RIAPO
  • 89 SMILA
  • 90 OROKS
  • 91 EROPO
  • 92 AMRIK
  • 93 SYYYK
  • 94 CHAOR
  • 95 WOGON
  • 96 DYURD
  • 97 ARTBA
  • 98 SLKUT
  • 99 ABYSZ
Diskuze (3) Další článek: Sony – dva důležité kroky do budoucna

Témata článku: , , , , , , ,