PC

Historie ságy Battle Isle

Němečtí Blue Byte se zrodili ze dvou v herním průmyslu dnes již zavedených sérií - Battle Isle a Settlers. Obě disponují příslovečnou německou precizností a detailností, ve všech směrech. Právě včera jsem zde vzpomenul slavný čtvrtý díl série Battle Isle. Dnes si povíme něco o historii celé série, od prvního do posledního dílo, který vytvořili slovenští Cauldroni. Tak tedy vzhůru do bitvy!

Bylo to roku 1991 když Blue Byte Sotware vydali první hru Battle Isle. Battle Isle 1 se stala standardem pro všechny tři následující díly. Nabízela dokonale propracovanou taktickou část, po německu do mrtě vypiplané jednotky a jejich statistiky, samozřejmě také grafiku. Dlouhodobé plánování a strategie byly nedílnou součástí gigantických bitev futuristických jednotek (pozemních, námořních i leteckých), to vše navíc podbarveno zajímavým příběhem. Postavy nebyly zdaleka černobílé, neexistovalo předem dané Dobro a Zlo - toto dědictví se táhne celou sérií (možná částečně s výjimkou čtyřky - Incubation - kde jsou krvežízniví Scay`Geři předem považováni za "badguys", avšak ani v tomto případě to není zcela jednoznačné, vždyť jsou to jen nevinní mutanti ;), oběti lidské přítomnosti a neopatrnosti).

Battle Isle 1 byla dobrá a komplexní tahová strategie, vyšel k ní dokonce jeden datadisk, ovšem zdaleka se do povědomí hráčů nezapsala tolik jako druhý díl, Battle Isle 2, který vyšel roku 1993. V Americe je tato hra známá také pod názvem Battle Isle 2200. "Hrdina" jedničky, počítač TitanNet se zde znovu vrací na scénu. Shromažďuje síly a chystá rozhodující úder na drulliánskou civilizaci. V Battle Isle 2 jste mohli na jedné mapě mít až 400 jednotek! To bylo ve své době něco neuvěřitelného, vezmete-li v úvahu, že jich bylo na 55 druhů a všechny, kompletně všechny měly navíc své 3D modely. Slyšíte správně, série Battle Isle totiž už v roce 1993 přišla s 3D zobrazením bitev (opakuji bitev, nikoliv celé hry). V praxi to vypadalo tak, že jakmile jste na 2D mapě pohnuli s nějakou jednotkou a zapříčinili tak útok na jinou jednotku, přepnula se hra do 3D zobrazení a vy jste sledovali celý útok v na svou dobu krásné vektorové (kdepak textury!) grafice. Navíc bylo možné hrát tuhle hru až v sedmi lidech (na jediném počítači samozřejmě).

"Už přes týden trávím dny a noci nad ikonkami jednotek a pořád se nemohu odtrhnout. První díl mě tolik neuchvátil, možná proto, že se od dvojky liší v několika podstatných věcech. Tak například menu každé jednotky (pohyb, útok a speciální funkce) je zobrazeno v předurčené části obrazovky. Hned po pohybu může jednotka rovnou zaútočit a rychlejší auta se mohou z místa útoku i vzdálit do bezpečí. Obrazovka již není

rozdělena na dvě matoucí části, takže ukazuje větší kus bitevního pole. Každý bojový stroj má k dispozici více druhů zbraní, některé z nich je radno používat při špatném počasí, jiné se mohou hodit na určitý typ protivníka."

- recenze Battle Isle 2, SCORE č. 6 (červen 1994)

Po vydání druhého dílu už bylo naprosto jasné, že bude následovat i trojka. Tak se stalo roku 1996, když přišla na trh hra Battle Isle 3 - Shadow of the Emperor (v USA Battle Isle 2220 - Shadow of the Emperor). Změn oproti dvojce bylo více než dost. Mnohokrát vylepšená grafika, a to jak 2D tak 3D (konečně textury!) - 3D bitvy se staly skutečnou lahůdkou, slastným potěšením pro oko každého stratéga. Nové jednotky (celkem 64) potřebovaly pro své využití nové strategie, stejně tak i gigantické nové mapy. Některé bitvy teď skutečně zahrnovaly i stovky jednotek. Bylo nutné brát v úvahu všechno počasí, zásoby (palivo, munice), museli jste předvídat a plánovat. Výborné byly také animace mezi misemi, které oplývaly téměř (téměř;) filmovou kvalitou. Zajímavé také bylo, že hlavním hrdinou nebyl muž, nýbrž žena - charismatická Caro. Když se pak sešlo víc hračů, bylo o zábavu na několik hodin, možná i dnů, dokonale postaráno.

"Battle Isle 3 je vynikající strategie s dokonale propracovanými misemi, snadným ovládáním, výbornou prezentací a hlavně je neskutečně zábavnná."

- recenze Battle Isle 3, Excalibur č. 52 (únor 1996)

Battle Isle 3 zaznamenala zasloužený úspěch, jenže po ní nastalo ticho - a všichni se ptali "Co bude dál?". Nastupující éra 3D akcelerátorů a neustále se zvyšující výkon ostatního hardwaru sliboval mnohé. Nepochybuji o tom, že lidé z Blue Byte přemýšleli o tom, přenést hru kompletně do 3D a vynechat tak "zbytečnou" 2D mapu. Jenže nakonec se rozhodli pro něco docela jiného, pro zcela nový koncept tahové strategie. Ze záměru udělat něco úplně nového a originálního se tedy nakonec vyklubala hra Incubation (která měla mnoho různých podtitulů - někde Time is running out, jinde zas Battle Isle Phase four). Geniální nápad, úžasné grafické provedení, hardwarová nenáročnost, propracovaný design misí, to vše udělalo z téhle pářky na dlouhou dobu jednu z nejlepší v žánru strategií, do kterého navíc konečně přinesla tolik očekávanou změnu, osvěžení. Incubation, to byly prostě takové válečné šachy - jenže 1000x zábavnější.

Dlouhou dobu se zdálo, že Incubation byla poslední z řady Battle Isle her. Jenže pak přišla od Blue Byte nečekaně příjemná zpráva - chystá se pátý díl a o jeho vývoj se postarají slovenští Cauldroni. Ti už za sebou měli v té době jednu z nejúspěšnějších českých her, tahovou fantasy strategii Spellcross. To byl dozajista také jeden z důvodů, proč si Blue Byte vybrali pro vývoj hry Battle Isle: The Andosia War právě je. Andosia War, narozdíl od Incubation, přímo navazuje na třetí díl Battle Isle. Příběh se tedy opět odehrává na Chromosu, v roce 345 N.V. Na jednom z ostrůvků nedaleko města již jistou dobu operuje sekta "Děti Harisovy". Ta mimo jiné razí heslo "Mír skrze válku" a je vedena tajemnou, neznámou postavou. Aktivity této sekty se zaměřují zejména na Andosium, záhadný sekret. Sekta stále rozšiřuje řady svých stoupenců a buduje rozsáhlou armádu. Vedení Chromosu je však natolik zpupné, že nebezpečí nechce vidět a rozsah hnutí odporu si uvědomí teprve v okamžiku, kdy je mu vyhlášena válka. Battle Isle: The Andosia War je v mnoha směrech novým typem simulace - kombinuje v sobě ty nejlepší prvky realtime a tahových strategií, to vše samozřejmě v kompletně 3D grafickém prostředí. Samozřejmě, že zde hráči opět musejí využít hluboké taktické znalosti plánování a strategie, mimoto se ale také musejí potýkat s ekonomickými záležitostmi - je nutné budovat továrny, výzkumná centra, transportní systémy. Na tom všem pak závisí výroba nových jednotek. Hra celkem nabízí 22 misí ve dvou kampaních, nechybí podpora multiplayeru přes LAN a internet až pro osm hráčů. Cauldroni tímto veledílem definitivně ukázali, že dokáží vyvíjet áčkové tituly pro světový trh.

A to je konec našeho vyprávění o jedné z nejslavnějších strategických sérií herního průmyslu. Co přijde v budoucnu lze jen těžko odhadnout. Blue Byte zatím nedává žádné zprávy o tom, že by chystal vývoj dalšího dílu této série, dokonce se o tom ani nikde nespekuluje.

Celkem pět vynikajících dílů v každém případě ukazuje nesmírně silný potenciál tohoto fiktivního universa, světa, který si oblíbily tisíce hráčů. Takže... viděl bych to na Battle Isle Online.




Historie ságy Battle Isle - pohled zevnitř

Výtažek z historické eseje

"Co zbylo z Chromoské historie?"

od Dalea Crawleyho, Beldhar, Říše vědy, 348 N.V.

"(...) musíme uznat, že jsme v bodě nula, na počátku historické vědy Chromosu. Teď, když je Drulliánská federace minulostí, součástí záznamů, které vždy ona sama znehodnocovala, je čas, abychom začali odhalovat skutečnou historii Chromosu.

Můžeme začít shrnutím toho, co víme. Vzhledem k nedostatku spolehlivých zdrojů před rokem 348 N.V. jsou jedinými ověřenými informacemi údaje v následující časové přímce. Nebyly dokonce použity ani fragmenty historické řeči Gladiuse Staršího. To proto, že forma, kterou byla řeč přednesena a dokonce samotná osoba, která ji přednesla, zůstávají historicky nepodložené.

Historické archívy z let před rokem 345 N.V. byly zmanipulovány a zneužity. První přesná globální mapa Chromosu byla vydána skupinou informačních pirátů před pouhými čtyřmi lety, roku 344 N.V.Všechny ostatní mapy, které byly dříve veřejně dostupné, nestály dokonce ani za ten papír, na kterém byly vytištěny. Pouze vnitřní kruhy drulliánského státního koncilu měly přístup k tomu, co nazývali "Tajná mapa Chromosu". Toto je pouze jeden z mnoha příkladů jaký stupeň dezinformace veřejnosti vláda během tohoto období předkládala.

Většina informací vztahujících se k posledním stu letům může být ověřena pomocí svědků, kteří stále žijí, avšak samozřejmě není možné jít dále do historie. Proto je seznam událostí předcházejících roku 345 N.V. velmi krátký a chybí mu soudržnost. Archiváři toho litují, ale raději oželí soudržnost informací, než aby riskovali zahrnutí nepravdivých informací. Tato časová přímka obsahuje části historických dat, která mohou být plně potvrzena. Všechno ostatní nyní leží v temnotě propagandy. Je to úkol pro následující generace, dokopat se pravdy. Práce musí začít již nyní."

Starý věk (S.V.)

Vláda Dvanácti císařů

Sjednocení Drulliánských obyvatel, "podrobení" lidu Kai na severu a Eskaiů na jihu.

Neúspěšný pokus o puč, občanská válka, rozšíření Kai na jih

Druliánská Rada starších vládne Chromosu

Nový věk (N.V.): 0 - 100

Nový věk začíná historickou řečí Gladiuse staršího před Drulliánským senátem. Autentičnost této řeči je nejednoznačná, protože žádné dřívější zdroje se o Gladiuovi nezmiňují. Útržky řeči, které máme, ač mohou být neautentické, ironicky mluví o nepřetržitě fašované minulosti.

50 N.V. - Na Chromos se vrátila přirozenost. Lidé začínají využívat stroje jako sluhy.

70 N.V. - Světový koncil převzal vládu od Kontinentálního koncilu díky demokratickým volbám. Je vyrobena armáda robotů, která má posílit vojsko.

123 N.V. - Začíná epocha "Panem et Circenses". Vláda spouští dezinformační kampaň proti lidu. Vládne úpadek a korupce. Historické zdroje se ničí v širokém měřítku. Ministerstvo informací (MoI) cenzuruje vědecký výzkum a publikace všech druhů. Počítače kontrolují téměř všechny aspekty veřejného života. Světový koncil vyvíjí čip Skynet.

Vláda Skynet-Titan

145 N.V. - Otevření Skynet-Titan komplexu. Světový koncil likviduje opoziční Radu starších. MoI pokračuje ve své práci. Přeživší členové rady zakládají podzemní organizaci, hnutí s názvem "Mír teď".

153 N.V. - Hnutí spustilo viroví útok na Skynet-Titan. Útok je neúspěšný, avšak vede k mutaci Skynetu. Výsledkem je to, že Skynet začíná operovat proti svým tvůrcům. Spouští Operaci Thor - jejím cílem je převzít veškeré těžební a průmyslové zdroje a vyhladit Drulliánský lid. Obnovená Rada starších dokáže převzít část robotů drulliánské armády a svrhne Světový koncil. Zbytek drullianů se ukrývá na západě. Je vybojována Bitva u mostu Elysium, kde Skynet ztratí 65% svých jednotek. Přesné místo bitvy není jisté. Dnes existuje více než 250 mostů jménem Elysium, každý z nich by mohl mít jistý vztah k bitvě. V některých oblastech jižní Drulliánské republiky dokonce slova most a Elysium splynula v synonyma. Válka mezi Světovým koncilem a Radou starších pokračuje dalších 35 let. MoI stále pokračuje v cenzuře.

188 N.V. - Rada starších spouští Titan-Net, nový počítačový systém, který definitivně zničí Skynet-Titan.

Vláda Titan-Netu

232 N.V. - Povstaní lidu Kaii vede k nové válce, která znovu pohltí Chromos, tentokrát na celých 20 let.

247 N.V. - Objevuje se Val Haris. Jeho původ je zahalen tajemstvím, on sám však dokazuje, že je velkým drulliánským stratégem. Titan-Net se ukazuje být příčinou povstání lidu Kaii. Jeho cílem je, podobně jako tomu bylo u Skynetu, vyhlazení Drullianů.

252 N.V. - Po pěti letech se odehraje na jednom z měsíců Chromosu gigantická bitva. Val Haris vede válku k vítěznému konci. Objevuje se však dědictví Titan-Netu.

265 N.V. - Na planetě Scayra je založena vědecká kolonie, je pojmenována Scay-Hallwa.

275 N.V. - Začínají Imperátorovy války.

277 N.V. - Války končí Imperátorovou smrtí a přenesením moci na Chromos do rukou Larka Urelise a Caro I (hl. hrdinka Battle Isle 3).

278 N.V. - Umírá Val Haris, přirozenou smrtí, jeden rok po svém synovi Benu Harisovi, která padl v Imperátorských válkách.

Incident na Scayře

290 N.V. - V Hallwě, hlavním městě Chromosu, se narodila Rachel Rutherfordová (pozdější hrdinka Incubation).

293 N.V. - Na Beldharu, ostrůvku severozápadně od Worbu, hlavního kontinentu Chromosu, se narodil Alexander Bratt. Jeho rodiči jsou drulliánsští farmáři, kteří sem emigrovali v roce 288. (Brett je dalším z hlavních hrdinů Incubation)

294 N.V. - Lark Urelis, jehož životní styl stále více upadá, je vyhnán vládkyní Caro I. Z milosti je jmenován guvernérem zapadlé základny Scay-Hallwa na planetě Scayra. V tomto roce se také narodil Haradh Kel-Li, později známý jako Haris Kelly. Je to třetí syn z jedné Kaiianské farmářské rodiny.

311 N.V. - V Hallwě se Caro I. narodí dcera, později známá jako Caro II. Otec je neznámý.

315 N.V. - Ochranný štít, který odděluje Scay-Hallwa od zbytku planety Scayra selže. Výsledkem je tragédie v Análech Chromosu uváděná pod jménem "Scayrarský masakr". Lark Urelis během četných bitev padne. Rachel Rutherfordová jako kapitán, spolu se svými společníky Haradh Kel-Li a Alexanderem Brattem evakuují zbytky populace. Všichni získají za svou statečnost čestné pochvaly.

316 N.V. - Rutherfordová a Brett se vracejí na Scayru z příkazu vlády, která chce vyzvednout kontejner s importovanými materiály. Naleznou vchod do podzemního města v džunglích Scayry. Další průzkum je pozastaven díky vyčerpání mužstva.

Původ Andosianské války

319 N.V. - Ve věku 28 let je Rutherfordová povýšena na plukovníka - nejmladšího v Chromianské historii. Po ceremoniálu se Bratt a ona setkávají naposledy v životě. Jejich láska je hluboká, avšak nenaplněná - a nikdy se tak už nemá stát. Netušíc, že je těhotná, vydává se Rutherfordová podruhé do džunglí Scayry, aby prozkoumala podzemní město.

320 N.V. - Když se Rutherfordová vrátí ze Scayry, rezignuje na svůj post a odchází z armády. Dává život dvojčatům, dívce a chlapci. Jsou pojmenováni Ares a Rhanna. Bratt, který s Rutherfordovou ztratil kontakt po její třetí návštěvě Scayry, neví o tom, že je jejich otcem. Skupina "Děti Harisovy" je založena na ostrůvku Merth v souostroví Raldhan, které leží východně od Hallwy. Veřejnost si jich nevšímá.

325 N.V. - Děti Harisovy se musejí představit veřejnosti, aby získali větší finanční podporu.

328 N.V. - Drulliánští separatisté se snaží vyvolat válku v Kaiiských oblastech. Haradh Kel-Li, plukovník a vůdce 2. Kaiianské divize, odhalí spiknutí mezi Chromianskými generály a porazí armádu Drulliánských a Kaiiských nacionalistů. Ve své zemi je pak považován za národního hrdinu. Nikdy ho ale nestihne povýšení na generála.

337 N.V. - Umírá Caro I. Volby, které následují několik měsíců poté, ustavují hlavou koncilu její dceru Caro II.

342 N.V. - Caro II. se zvolena znovu, ovšem pouze v rámci koaliční vlády s nacionalistickou Drulliánskou stranou.

344 N.V. - Děti Harisovy jsou postaveny mimo zákon. Všechna jejich centra v Hallwě jsou uzavřena. Je objeven rozsáhlý systém tunelů, které se rozprostírají pod celým městem a vedou do jednotlivých chrámů. Jejich účel je však neznámý.

345 N.V. - Vysoká kněžka Dětí Harisových vyhlašuje válku Koncilu Chromosu. Několik generálů, kteří si mysleli, že dokážou sektu jednoduše porazit, podlehlo. Vysoká kněžka zastavuje svůj postup před hranicemi Hallwy a protože nechce žádné ztráty mezi civilisty, požaduje souboj jeden na jednoho s generálem Brattem na souostroví Raldhan. Tento souboj rozhodne osud hlavního města.

Odkazy:

Oficiální stránky ságy Battle Isle: http://www.bluebyte.net/battleisle-e/

Váš názor Další článek: Oficiální stránky Might & Magic IX

Témata článku: , , , , , , ,