Mně u FF XIII strašně zklamalo, že i když to má zajímavý příběh, tak je jeho drtivá většina pouze sepsaná jako nějaký článek z Wikipedie a uveřejněná v menu hry v položce "Datalog". V průběhu hry samotné je jen minimum příběhu v engine filmečcích a FMV. Já bych tedy raději příběh sledoval a hrál, než četl.
Z hratelnosti mně zklamala nadstavbová část, která téměř chybí. Pouze jsou zde mise ve stylu FF VII: Crisis Core (přijmout úkol, najít nepřítele, zlikvidovat a dostat odměnu), které časem omrzí, protože se neustále opakují. A taky se mi nezamlouvala linearita lokací. Lokace typu dlouhý úzký tunel s několika málo odbočkami pro bednu mi přijdou u next-gen hry jako "odfláklá práce".
Asi to bude u každého individuální a záleží na hráči, jak si to ohodnotí, ale u mně FF XIII standartu série nedosáhla. Ale jistě se asi mnoho lidí shodne, že Famitsu hodnocení 39/40 si hra nemůže zasloužit, protože kromě grafiky není v ničem průlomová a vyjímečná. Zdá se mi to i nefér vůči ostatním hrám, které takového hodnocení nedosáhly, ač byly mnohem lepší. Tak vysoké hodnocení dostávají jen vyjímečné hry, které překonávají hranice svého žánru a posouvají videoherní průmysl zase o kousíček dále. A to FF XIII zkrátka není.
Jinak Sakaguchi odešel ze Squaresoft poté, co byl vystaven velkému tlaku vlastníků firmy, protože se dostával stále častěji do nechtěných finančních dluhů. Nesouhlasil se sloučením Squaresoft a Enix, prodělal 110 milionů dolarů na filmu FF: The Spirits Within, dostával se do sporů s pracovníky společnosti o dalším směřování her (Sakaguchi se chtěl zaměřovat především na hry pro Japonsko, kdežto ve firmě převládaly názory, že by se měly hry "zpřístupnit" pro západní publikum - viz FF XII mix Pána Prstenů a Star Wars), atd. Prostě se Sakaguchi rozhodl rezignovat a odešel ke konkurenci. A Uematso byl jeho kolega a přítel, tak odešel také.
Mimochodem se najde dost lidí, kteří tvrdí, že jejich odchodem jde kvalita her od SE dolu