Historie série Resident Evil - Od Alone in the Dark po Tomb Raider

vytisknout velikost písma
Série Resident Evil spolu s vedlejšími větvemi a dilmovými zpracováními pomalu dosahuje dvacítky dílů. Prošli jsme je pod drobnohledem.
Seznam kapitol
  1. Proti komu jdete
  2. Pořád stejný, ale přitom jiný
  3. Prostředí a styl hraní

Měl to být jen další hororový titul na videoherní scéně. Namísto toho se Resident Evil stal dech vyrážejícím fenoménem, doslova explozí plnou pokračování, odboček, skoků z platformy na platformu a doprovázenou již čtyřmi filmy.

Resident Evil na uvod.jpg resident evil 03.jpg
Chris dříve a nyní

Vytvořil si vlastní kánon, vlastní hrdiny, měnil žánry a přitom mu zůstalo to podstatné. Doslova osudová přitažlivost pro hráče. Nakonec, co říct o sérii, které se od roku 1996 prodalo již neskutečných 40 milionů kusů? Zaslouží si tedy podrobný rozbor všech aspektů, které z ní udělaly takový kult.

Zombie

Oživlé mrtvoly doprovázejí člověka snad po celou dobu jeho historie. Již v dobách neandrtálců byli zemřelí pohřbíváni s jejich cennými předměty, aby se nevraceli mstít se. Oživlé mrtvé najdeme v legendách starého Egypta, Mezopotámie, mnoho mytologií je představuje jako nástroje zla, v jiných je naopak vzkřísí k životu bohové. V podobě upírů pak straší i celý středověk, v minulých staletích zalidňují houfně hororové příběhy.

Autoři ve Frankensteinovi získali neocenitelnou inspiraci. Zombie stvořené člověkem

Asi každý si vybaví Erbenovu Kytici, kde se v básni „Svatební košile“ umrlec snaží zavraždit svoji nevěstu. Márnice, hřbitovy a tajemné bažiny jsou plné vstávajících mrtvol, které touží rozsápat živé. Jedno je těmto postavám společné. Jsou to produkty nadpřirozených sil, proti kterým pomáhají modlitby a svaté symboly, ne zbraně a za jejich výskytem nestojí člověk, ale síly zla. 

Resident Evil Dead Aim.jpg

Situace se mění, když v roce 1818 publikuje devatenáctiletá britská autorka Mary Shelleyová svůj román Frankenstein. V něm je stejnojmenný hlavní hrdina posedlý myšlenkou vyrovnat se Bohu a stvořit z neživé hmoty život. Při svých pokusech dává dohromady kusy lidských mrtvol a nakonec vdechne svému odpudivému výtvoru život. Svět tak spatří první zombie zcela jiného druhu. Frankensteinův výtvor však na rozdíl od budoucích podob chodících mrtvých, na jejichž oživení se podíleli lidé, není bezduchá, potácející se zrůda. Myslí, má city a až bezcitnost jejího stvořitele ji vysílá na dráhu, která je lemována lidskými mrtvolami a vytváří z ní děsuplné monstrum. To, stejně jako jeho literární autorka, dosud netuší, že o sto let později začne kariéru na filmovém plátně jako jedna z legend hororu. Autoři však ve Frankensteinovi získali neocenitelnou inspiraci. Zombie stvořené člověkem.

Nepřátelé

Když se stvořitel série Shinji Mikami rozhodoval pro hlavní masu nepřátel v survival hororu, rozhodl se pod vlivem zombie filmů George Romera právě pro zombíky. Potácející se monstrozity byly jednoduše dokonalým nepřítelem, jak si mohl Mikami ověřit u Alone in the Dark z roku 1992. Pomalí, ale jen těžko zastavitelní a hlavně děsiví. Zkuste vedle sebe postavit mnohochapadlovou potvoru a ohnívající lidskou mrtvolu. Lidská psychika reaguje spontánně mnohem silněji na znetvoření lidství, než bizarní výtvor. V prvních třech dílech mimoto Mikami vytvořil jasná pravidla. Hrdinové hry přicházejí k hotovému. V laboratořích došlo ke katastrofě, lidé při ní zemřeli a záhadný virus T, který měl regenerovat tkáně, vrací mrtvá těla k životu. Co bylo podstatné, šlo o těla lidí zemřelých nepříliš dlouho a hlavně, ani v okamžiku, kdy se do vás zahryzli, se nemohli postarat o to, aby se z vás stala další zombie.

Resident Evil 1.2.jpgResident Evil 2-2.jpg

Situace se změnila v Resident Evil: CODE Veronica, kdy na počátku na Claire útočí mrtvoly z hrobů v již značně pokročilém stupni rozkladu, které by žádný virus neměl šanci oživit. Zdálo se, že Capcom přitvrdí. Opak se však ukázal pravdou. Ve dvou dílech Resident Evil: Outbreak již nestačilo uzdravovat se od zranění, zombíci předávali při svém kousnutí osudný zombifikující virus. Dosavadní logika tak byla zcela postavená na hlavu. Původní premisa byla, že člověk musí zemřít a pak virus jeho tkáně oživí, Outbreak způsobil, že v zombii se měnil i pokousaný člověk.

Resident Evil: Outbreak skončil boj s oživlými umrlci, objevily se v něm oběti viru

Hře tak výrazně ubylo na tajemnosti. Místo oživlých mrtvol nahradili infikovaní lidé, které virus T de facto usmrtí, vzápětí ale oživí, aby z nich udělal agresivní zrůdy bez myšlení, které okamžitě napadají druhé. Podstatné je, že od Resident Evil: Outbreak už de facto skončil boj s oživlými umrlci, objevily se v něm de facto oběti viru. Situaci pak ještě podtrhly všechny čtyři filmy, ať hrané, nebo CGI. Resident Evil se tak dostal na stejnou úroveň jako Úsvit mrtvých. Přechodu si díky stejnému chování zombíků nebylo víceméně nutné všímat, jen je zajímavý.

Soutěž krásy mezi příšerami

Největší překvapení v sérii představovaly vždy místní potvory. Ačkoliv měly opravdu velké charisma takřka všechny, dvě takřka vyrážely dech. Kupodivu ne různé bizarní spletence nebo přerostlý hmyz. První šok se dostavil v okamžiku, kdy při hraní Resident Evil: Outbreak 2 na vás vyrazila zombie slona. I na oživlé mrtvoly si je těžké zvyknout, ale aby se na vás vyřítil zomboslon, to přece jen nečekáte. Podobně procházka k jezeru v Resident Evil 4 v níž pochopíte, že poplujete v člunu přes jezero, kde je obluda, které by i Lochneska musela vykat, je překvápko. Samozřejmě momentík, kdy regulérně odstřelená zombie v Resident Evil Remake povstane, místo toporného potácení za vámi vyrazí zběsilým během a máve drápy, je dost nepříjemný. Zvláště když víte, že si v klidu otevírá dveře a žene se za vámi dál přes tolik vzkříšení, že by jí i katoličtí svatí záviděli.

RE outbreak zombieslon.jpg

K ještě radikálnější změně došlo ve čtvrtém díle. Zdálo se, že se Mikami chce zcela vymanit ze spárů zombií, byť například v remake prvního dílu pro GameCube jim dodal bleskový pohyb, neustálá zmrtvýchvstání a schopnost otevřít si dveře. Vypadalo to, že zombie v sérii „přežijí“. Tentokráte jsme však jako nepřátele dostali vesničany ze španělské vísky s chováním normálních lidí, tedy pokud za normální považujete touhu rozsekat vás na kousky tím, čím jde.

Čtvrtý a pátý díl pak dohodil obří příšery, jaké dosud v sérii nebyly

V případě RE 4 a následně RE 5 byli tedy nepřátelé inteligentní, komunikující mezi sebou, vyzbrojeni jak sečnými, tak palnými zbraněmi, ačkoliv jak se ukázalo, i oni byli důsledky biologických experimentů. Nikoliv nechtěným vedlejším produktem selhání výzkumu, ale mezistupněm k cíli. Resident Evil tak získal pěkně nepříjemné protivníky, rychlé, cílevědomé, spolupracující a hlavně s možností dostat se za vámi kamkoliv můžete vy. Když přihodím fakt, že někdy se po fatálním zásahu z těla ještě navíc vyklubal další nepřátelský organismus, nebo přibylo zabijácké chapadlo, nebyla situace nijak lehká.

RE 3Nemesis2.jpgRE4.2.jpg
 

Jelikož tedy za veškerou hrůzou série stojí od počátku společnosti, snažící se vyrobit dokonalé biologické zbraně v podobě těžko zničitelných monster, setkávali jsme se v chodbách, ulicích, ale i venku se všemi možnými i nemožnými příšerami. Něco byly přímo výrobky chystané pro armádu jako legendární Tyrant, Lickeři či Nemesis a Mr. X, potkali jsme i různá zvířata, která virus neblaze pozměnil. Začalo to psy, pokračovalo zmutovanými pavouky, Outbreak 2 nabídl celou zombifikovanou zoologickou zahradu. Na slona z této hry jde opravdu těžko zapomenout. Virus jim všem dodával neskutečnou odolnost a samozřejmě to nejagresivnější chování, co jen bylo možné. Objevili se i lidé, kteří si virus cíleně píchli, aby se změnili v lstivá monstra. Čtvrtý a pátý díl pak dohodil obří příšery, jaké dosud v sérii nebyly. Dvě titánské jezerní obludy, dvě verze obra El Gigante, zcela nová monstra zkonstruovaná pomocí nového viru, navrátil oblíbené Lickery a přihodil mimo jiné pěkně nepříjemného obřího brouka, který jako kdyby vzhledem a chováním z oka vypadl válečným broukům z Hvězdné pěchoty.

Související články
  1. Recenze: Resident Evil 5 - hrůza tryská z černého kontinentu
  2. Resident Evil 5 – prosluněný horor z černého kontinentu
  3. Resident Evil: Degeneration jako CGI film
  4. Recenze: Resident Evil: The Umbrella Chronicles – je libo mozeček?
  5. Recenze: Resident Evil -The Missions – pěkně jeden po druhém
  6. Recenze: Resident Evil: Deadly Silence – boj o přežití
  7. Recenze: Resident Evil 4 – průlom
  8. Recenze: Resident Evil Zero – odhalte kořeny zla
  9. Resident Evil 4D: Executer – hrůza, kterou nerozdýcháte
  10. Recenze: Resident Evil Dead Aim – zombie dorazily, strach ne
  11. Resident Evil – recenze filmu
  12. Resident Evil Survivor 2 – návrat do pekla
  13. Resident Evil – po hře přichází film
  14. Resident Evil 3: Nemesis – třetí návrat zla
  15. Resident Evil Zero – zombie na Nintendu
  16. Resident Evil Survivor – Tak trochu jiný Doom
  17. Resident Evil 3: Nemesis
  18. Resident Evil 2

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 podzimních herních hitů, které prostě musíte mít

10 podzimních herních hitů, které pros…

Okurková sezóna již tradičně zavítala v letních měsících i do herního průmyslu. Toto období ale za chvíli končí. S počátkem podzimu se na nás zase jednou spustí lavina očekávaných titulů, které mnohdy mají ambice dosáhnout na post letošní hry roku. Co by vás v této záplavě AAA her mělo zajímat?

10.  8.  2017 | | 12 N/A
4K obrázky z Battlefieldu téměř nerozeznáte od reality

4K obrázky z Battlefieldu téměř neroze…

Battlefield 1 stále patří mezi nejlépe vypadající hry současnosti. A z některých 4K pohlednic není těžké vyvodit, proč.

13.  8.  2017 | | 12 N/A
Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Je libo hokej? Nový ročník nejslavnější hokejové ligy světa klepe na dveře a spolu s ním i nový díl NHL od EA Sports. Jaké jsou první dojmy z betaverze?

11.  8.  2017 | | 4 N/A
7 herních pecek, které vás dostanou svou atmosférou

7 herních pecek, které vás dostanou sv…

Některé hry vám dokážou proniknout pod kůži tak hluboko, že tam zůstanou navždy. Jaké kdysi oslnily nás?

5.  8.  2017 | | 15 N/A
10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet MMO hry

10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet M…

MMO je zkratkou anglického Massively Multiplayer Online, což je označení her pro obrovskou masu online hráčů. Je to neutuchající fenomén, do kterého se ale mnozí zdráhají proniknout. Tady máte 10 důvodů, proč byste si měli nějakou MMO hru zahrát. Hned.

14.  8.  2017 | | 3 N/A
Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak východní tvorba udává směr (galerie)

Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak …

Možná jste o hře nikdy neslyšeli. Možná už se ji nemůžete dočkat. Ať je to jak chce, Tarkov nemůžete minout z jednoho důvodu - realismus.

9.  8.  2017 | | 4 N/A
Nejnovější aktualizace pro Playstation 4 konečně přinese češtinu

Nejnovější aktualizace pro Playstation…

Sony chystá na svou konzoli PS4 zbrusu novou aktualizaci s pořadovým číslem 5.0 a ta přinese celou řadu novinek. Pro našince je tu ale podstatná hlavně ta jedna.

10.  8.  2017 |
Uncharted: The Lost Legacy – když Nate není doma (recenze)

Uncharted: The Lost Legacy – když Nate…

Mysleli jste si, že série Uncharted skončí čtvrtým dílem? Tak to jste na omylu, ještě je tu Chloe a Nadine!

17.  8.  2017 | | 5 N/A