Hitman 2: Silent Assassin – dojmy z hratelné verze

Nájemný vrah je zpět! Po zhruba dvouroční pauze se zatracovaný Hitman opět vrátí na naše monitory, a to už tento podzim. Do rukou se nám dostala hratelná preview verze této hry, kterou jsme pochopitelně podrobili důkladnému zkoumání. A jaké jsou naše dojmy? Je druhý díl opravdu lepší než předchůdce? Dočkali jsme se revolučních změn? Odpovědi na tyto i další otázky najdete v našem dnešním preview!
Hitman 2: Silent Assassin – dojmy z hratelné verze

Titul Hitman: Codename 47 z dílny dánské společnosti IO Interactive, který vyšel před zhruba dvěma lety, se po svém příchodu na herní scénu setkal s rozporuplnými ohlasy. Na jedné straně byl pozitivně hodnocen za nepopiratelnou dávku originality, fantastickou grafiku či stavbu a náplň misí. Na straně druhé stáli ti, kteří prvnímu dílu vyčítali především nemožnost ukládání pozice v průběhu misí, komplikované ovládání či obtížnost. Početnější byla celkem pochopitelně skupinka druhá. A protože autoři chtějí svoji hru zpřístupnit co největší mase hráčů, rozhodli se splnit některá jejich přání. Výsledkem těchto změn bude volné pokračování původního Hitmana, které se zove Hitman 2: Silent Assassin.

Abych řekl pravdu, k druhému dílu jsem od počátku přistupoval s velkou nedůvěrou. Bylo mi jasné, že pokud by byl zachován původní koncept hry, byli by nadšeni především původní fanoušci a mezi nimi tak i já. Několik ohlášených a ve své podstatě radikálních změn však mou důvěrou k tomuto pokračování pořádně zatřáslo. A jaké jsou mé dojmy teď, po několika hodinách strávených u hry? Inu, čtěte dále a dozvíte se to.

 

 

Nucený návrat

Po skončení všech dobrodružstvích prvního dílu, který tak dobře bavil velké množství hráčů, se náš nájemný vrah (alias Tobias Rieper) odebral na Sicílii. Zde se odevzdal duchovnímu životu, rozjímání a zpytování svého svědomí. Nic ale netrvá věčně a lidem s černou minulostí bývá dopřána slunná a veskrze obyčejná budoucnost bohužel jen málokdy. A tak tedy v den, kdy se ke svým hrůzným zážitkům a činům přiznáte pastorovi místního kostela, je právě tento vám velmi blízký člověk unesen italským mafiánským šéfem. Jak už bývá zvykem, nepoškozeného kněze dostanete zpět jen za patřičně tučné výkupné.

A protože vám na uneseném pastorovi opravdu záleží, musíte se znovu vrátit do světa nemilosrdného zabíjení, sličných a úplatných dam, bohatých a prohnilých lidí či politiků. Vaše pouť vás nejprve zavede do sídla zmiňovaného mafiána, odkud se ladnými krůčky přesunete do nejkrásnějšího města Ruska, St. Petersburgu. Opět tedy začíná rozplétání nitek, které vás zavede až ke konečnému rozuzlení. A co nás tedy čeká na konci hry? Kdo ví…

Menu a briefing

Po zajímavém, nicméně nepříliš informačně hodnotném intru, se dostalo ke slovu pochopitelně menu. To působí velmi obyčejně, jeho podklad je opět vytvořen v jasně bílé barvě. Je však potřeba dodat, že na takřka 100% dozná samotné menu ještě několika změn.

Přepracován byl i briefing. O vašem aktuálním úkolu vás tak neinformuje obrazovka vlastního laptopu, ale již klasický a na obrazovce pěkně rozpláclý text. Nově přibylo velké množství videí a jiných materiálů, které vám ještě před zahájením samotné mise blíže představí váš cíl. A abych nezapomněl. Komunikovat a domlouvat se na dalším postupu budete tentokráte i během mise. Vaším pomocníkem bude stará známá a sympatická Diana (sympatická zejména díky svému hlasu), která vám mnohdy dobře poradí a doslova a do písmene zachrání "kejhák". Právě díky této sličné děvě si autoři otevřeli dvířka k dalšímu možnému vylepšení hry - tím je náhlý zvrat v průběhu samotných misí. V prvním dílu bylo něco takového takřka nemožné. Pokud se totiž změnil cíl vašeho útoku či váš úkol musel být z nějakých důvodů pozměněn, bez nových informací měl hráč jen pramalou šanci na úspěch. 

Herní interface

Patřičných změn doznal i herní interface. Sympatickou a živou zelenou tak vystřídala zimní bílá. Nově přibyl kompas v levém horním rohu obrazovky, který vám tedy celkem pochopitelně naznačuje, na jakou světovou stranu se právě pohybujete. Přeměněn byl i ukazatel zranění - rozhodně se však nedá mluvit o změně pozitivní. Nyní jste o aktuálním zdraví našeho nájemného vraha informování pouze pohybujícím se ukazatelem, nikoliv tedy i textem, jak tomu bylo v případě prvního dílu. Ke zdraví se váže ještě jedna zajímavost. Nevím, zda-li se jedná o můj subjektivní pocit, ale za několik hodin strávených u Hitman 2 jsem nabyl poctu, že nový Tobias Rieper toho vydrží více. A to jsem podle všeho neměl k dispozici neprůstřelnou vestu! Tedy pouze v případě, že není součástí klasické výbavy, jako například slušivý černý oblek. A to bezpochyby není.

 

 

Příjemným doplňkem je indikátor zájmu nepřátel o vaší osobu. Najdete ho taktéž v levém horním rohu obrazovky. Jedná se o velmi dobrého pomocníka a to hned z několika důvodů. Neudává-li žádnou hodnotu, o vaší přítomnosti nemá nikdo ani tu nejmenší potuchu. Pokud ale naopak je jeho hodnota maximální, strážní a vojáci odhalili vaší identitu, tuší zhruba kde jste a můžete si být jisti, že za pár okamžiků budete mít problémy.

Takřka všichni hráči si v původním Hitmanovi pochvalovali aktivní kurzor myši, který byl při přejetí nad interaktivní předmětem či člověkem (interaktivní = můžete s ním nějakým způsobem hýbat, respektive mluvit atd.) doplněn malým rámečkem, který právě tuto interaktivu naznačoval. Odpadla tak nutnost přistupovat k té sebemenší věcičce a testovat, zda-li se s ní dá pohnout či má-li pro další postup ve hře nějaký význam. Zklamu vás, ale tato podstatná výhoda byla v případě druhého dílu znatelně omezena. Nyní tak musíte být k danému předmětu či osobě velmi blízko.

Nepříliš využívaným předmětem v původním Hitmanovi byla alespoň v mém případě především mapa. Ta je v Hitman 2: Sillent Assassin mnohem detailnější, mnohdy obsahuje i ikony značící pohybující se postavy. Osobně jsem jejich výhod využil poměrně často, zejména pro monitorování pohybu osob v okolí mé aktuální pozice.

Ovládání

Původní Hitman byl zřejmě nejvíce kritizován za své až příliš komplikované ovládání a tak si mnozí od volného pokračování slibovali nápravu a jeho kompletní přepracování. Jenže ouha, žádná revoluce se kupodivu nekonala! Až na drobné změny je vše při starém, klávesy sloužící pro vykonávání jednotlivých akcí a pohybů byly pouze přesunuty z pravé na levou stranu klávesnice (rozložením jednotlivých kláves vás více zatěžovat nebudu - to až třeba v případě recenze).

Příjemnou novinkou je možnost vykouknout do stran. Tato funkce se hodí zejména v rozsáhlých chodbách plných odboček, se kterými se v průběhu hry setkáte také. Nepozorovaně tak můžete zjistit, zda-li vám hrozí nějaké nebezpečí - samozřejmě od takřka všudypřítomných stráží.

Ukládání v průběhu mise?

Často probírána byla taktéž možnost ukládání hry v průběhu samotných misí. Někteří fanoušci říkali položce "save" důrazné ne, jiní ji naopak po tvůrcích přímo vyžadovali. Ptáte se na můj názor? Osobně jsem také proti zavedení tohoto "fenoménu" poslední doby (vždyť jen vzpomeňme, kolik her sklidilo kritiku za jeho absenci). Proč? První díl byl perfektně hratelný i bez něj, tak proč měnit něco, co tak dobře fungovalo. Obtížnost? Ano, nepopiratelným faktem zůstává, že původní hra byla ve své podstatě dosti obtížná a dohrát se ji povedlo jen několik málům hráčů (výjimkou nejsou ani názory, že původní titul Hitman: Codename 47 byl a je určen jen pravým masochistům). Ale nebylo to dáno nemožností ukládat hru v jejím průběhu, nýbrž stavbou a návrhem samotných misí. Ať tak či onak a bez ohledu na můj názor, za pravdu dostala skupina druhá. Co z toho plyne? V Hitman 2: Silent Assassin pravděpodobně bude možnost ukládání!

Proč pravděpodobně? V mou testované verzi nebyly položky "save" ani "load" funkční, přesto jejich výskyt v menu o něčem svědčí. Takže odhoďme slovíčko pravděpodobně a na rovinu - ano, v druhém dílu opravdu budete moci ukládat a nahrát pozice během hry. Leda, že by nám samotní tvůrci lhali.

 

 

Páčíme zámečky?

Výborným a přitom na první pohled tak primitivním pomocníkem na cestách našeho nájemného vraha je nově i páčidlo zámků. Byť si to možná mnozí z vás neuvědomili, ne všechny dveře bývají otevřené a přístupné takřka každému, jak tomu bylo například v první dílu. Na druhé straně schopnosti našeho hlavního hrdiny nejsou neomezené, každé dveře proto svým umem nepřekoná.

Drobných změn se pochopitelně dočkáme i v oblasti nabídky zbraní, které jakožto nástroj zabíjení nemohou v této hře chybět. Ke konkrétním změnám se však nemohu blíže vyjádřit - testovaná verze hry prý ještě neobsahovala všechny zbraně, které si budeme moci v konečné verzi vyzkoušet. Přesto se však šušká o několika novinkách, například o zajímavé kuši či chloroformu. Zachována pochopitelně zůstane škrtící struna - nejgeniálnější to zbraň prvního dílu.

Pochválit musím zpracování jednotlivých zbraní - a nemyslím to jen po grafické stránce. Nově totiž byla přidána vcelku obyčejná vlastnost zbraní - zpětný náraz, který zbraň klade při střelbě. Abyste měli alespoň malou šanci trefit nepřátelského vojáka (především na větší vzdálenost), musíte vše korigovat myší. A povím vám, není to nic jednoduchého. Například samopalem trefíte povětšinou na velkou vzdálenost leda tak starou belu. Jako ve skutečnosti. V zásadě platí jednoduché pravidlo - čím větší ráži má daná zbraň, tím větší má i zpětný náraz. Samozřejmě ale záleží také na zpracování konkrétní pistole či třeba kulometu. Ale to je na jiné povídání.

Dojmy z hraní

Do tohoto odstavce se pokusím shrnout své prozatímní dojmy z hratelné verze Hitman 2: Silent Assassin. Při starém zůstala především stavba jednotlivých misí - opět budete donuceni dumat a přemýšlet nad dalším postupem hrou, hledat sebemenší věcičku či člověka, který by vás přivedl na správnou stopu a tak i k dokončení mise. Stejně tak rozmanité je i prostředí hry - jak už jsem napsal výše, začínat budete na Sicílii. Kroky osudu vás však zavedou i do nehostinného a promrzlého Ruska, Asie (konkrétně Japonska a Malajsie) či do teroristických států Arábie. Právě k nim mám jednu zajímavost - šejk, který je vaším cílem v nejmenované misi, je až nápadně podobný asi nejznámějšímu teroristovi planety, Bin Ládinovi (a přesvědčit se o tom můžete na plakátech, které visí takřka na každé budově v této misi). Že by tedy snaha tvůrců o drobný žert nebo jen nešťastná shoda náhod? Těžko říci, ale sám nevím, jak tuto herní postavu přivítají v USA.

Významnou změnou je však mnohem akčnější pojetí. Ano, to tak trochu vychází i z nátury a schopností hráčů, přesto jsem mnohokrát nabyl dojmu, že zabíjení je mnohem více než v původní hře. Existují situace, které se dají řešit takřka v "thiefovském" stylu, nastanou však i okamžiky, kdy bude vaším nejlepším přítelem některá z nabízených zbraní. Zdůraznit však musím, že konečná verze hry by se nakonec přece jenom měla více klonit k nenápadnému a tichému řešení všech situací a misí. Tedy stejně, jako tomu bylo v jedničce.

I přes tyto drobnosti však celkový koncept hry příliš pozměněn nebyl, vyloženě radikálních změn jsme se tak nedočkali. Jedinou novinkou, která nakonec podstatně ovlivní samotnou hru, bude možnost ukládání pozic během misí. Jak jsem se však již zmínil, v mnou testované preview verzi nebylo ukládání povoleno. A znovu bych rád zdůraznil, že to v žádném případě nepokazilo můj prožitek ze hry. Spíše naopak!

Grafika a famózní hudba

Hitman 2: Silent Assassin samozřejmě sází na vylepšený engine svého předchůdce, který doznal spíše kosmetických změn. Přestože jsou mé dojmy z grafiky zatím rozporuplné (aneb čekal jsem trochu více), pořád je tato stránka hry na velmi vysoké úrovni. Alespoň v porovnání s konkurencí.

Na druhou stranu a jak autoři sami zdůrazňují, v preview verzi hry není vizuální zpracování zrovna povedené. Překrývání textur, nedotvořené in-game videa, špatné animace - to vše patří mezi samozřejmost. Přesto nepochybuji, že konečná verze nám nabídne grafiku stejně úžasnou jako v případě prvního dílu.

 

 

Velmi mě však potěšila hudba a také nadabování postav. Právě to působí velmi realisticky, hlas našeho hlavního hrdiny exceluje stejně jako v původní hře. A co je výborného na hudbě? Především skvěle zvolené songy, všechny melodie perfektně dotvářejí ponurou atmosféru zabíjení.

Datum vydání

Na závěr bych tak rád zdůraznil, že i přes své obavy z některých změn na mě druhý díl zatím působí opravdu pozitivně a nemůže být pochyb o tom, že ani ostatní fanoušci původního Hitmana nebudou zklamání. Zda-li si volné pokračování získá srdce i ostatních hráčů, to se teprve uvidí.

A kdy se tedy setkáme s titulem Hitman 2: Silent Assassin? Po několika nutných odkladech (alespoň dle tvrzení tvůrců) bylo jako předpokládané datum vydání stanoveno září letošního roku. Proklaté slovo "pravděpodobně" - díky němu si můžeme být jen stěží opravdu stoprocentně jisti. A tak nám tedy nezbývá než doufat, že vývojáři tentokráte svůj slib dodrží.

Pro ty z vás, kteří by se snad chtěli o hře dozvědět něco málo více, připravili autoři vcelku bohaté oficiální stránky. Najdete je na adrese http://www.hitman2.com

Dostupné pro: PC, iPhone
Žánr: Akce | Stealth-akce
Výrobce: IO Interactive | Webové stránky hry
  • Rozmanitost misí a lokací
  • Atmosféra
  • Perfektní melodie, hudba jako celek
  • Skvostná grafika
  • Snad jen přílišná brutalita

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Mashinky jsou v předběžném přístupu, pojďte si hrát s vláčky

Mashinky jsou v předběžném přístupu, p…

Nové tratě ve strategické hře Mashinky volají po pořádném řediteli, který postaví železniční impérium. V předběžném přístupu už ode dneška!

6.  10.  2017 | | 25 N/A
Praha stověžatá aneb projížďka hlavním městem ve Forza Motorsport 7 (galerie)

Praha stověžatá aneb projížďka hlavním…

Forza Motorsport 7 je na světě a stejně tak jako v předchozích dílech, i nyní máme možnost zajezdit si skrze historické centrum Prahy. Pokochejte se s námi.

13.  10.  2017 | | 13 N/A
Žánr Battle Royale bere trh útokem, podívejte se na nejlepší hry

Žánr Battle Royale bere trh útokem, po…

Battle Royale sice není žádný nově objevený žánr, ale až nyní ukazuje svůj pravý potenciál. Nejenže prodejní čísla obrovsky narůstají, ale počet hráčů přesahuje i takové stálice, jako je Counter-Strike Global Offensive nebo Dota 2.

11.  10.  2017 | | 4 N/A
Forza Motorsport 7: vstup giganta na scénu (recenze)

Forza Motorsport 7: vstup giganta na s…

Na okruh se vydal další z velkých favoritů letošního závodu o titul závodní hry roku 2017. Forza Motorsport 7 je konečně tady, pojďme si jí tedy rozebrat kousek po kousku.

3.  10.  2017 | | 4 N/A
Herní agenda: zářijový výběr jako předzvěst podzimních hitů

Herní agenda: zářijový výběr jako před…

První měsíc tohoto školního roku je za námi, a tak je čas na naši pravidelnou agendu. Podzimní sezóna je v plném proudu, takže si konečně můžeme vychutnat pecky jako druhé Destiny, datadisk k Dishonored nebo nové závody Project Cars. To ale není ani zdaleka všechno.

4.  10.  2017 |
Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytávce Ansel skoro jako přímý přenos

Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytáv…

Pro Evolution Soccer 2018 rozhodně má své problémy, ale díky funkci típání screenshotu Ansel od společnosti Nvidia z toho můžete udělat pořádnou podívanou.

8.  10.  2017 | | 3 N/A
Světové recenze Middle-earth: Shadow of War mluví o hitu

Světové recenze Middle-earth: Shadow o…

Pokračování výletu do Mordoru je tu a můžeme-li věřit zahraničním kritikům, jde o důstojného nástupce.

10.  10.  2017 | | 2 N/A
Star Wars Battlefront II vypadá ve 4K úchvatně, podívejte se

Star Wars Battlefront II vypadá ve 4K …

Nový Battlefront je takřka za rohem a internet se začíná plnit novými pohlednicemi z betatestu. Již brzy vám přineseme naše dojmy, prozatím si užijte parádní 4K obrázky.

6.  10.  2017 | | 3 N/A