Hitman: Absolution – návrat plešatého zabijáka (recenze)

vytisknout velikost písma
Šest let odpočíval holohlavý zabiják s čárovým kódem na zátylku v herním důchodě. Teď se vrací a zjišťuje, že nic není jako dřív.

Moderní díly starých herních sérií jsou prostě jiné. To je fakt, se kterým se musíte smířit. Za ty roky se totiž herní principy a postupy změnily, takže tvůrci na to musejí reagovat, pokud tedy chtějí vytvořit AAA titul určený pro miliony hráčů, a ne jen hrstku hardcore pařanů. Ano, chápete to přesně – Hitman: Absolution je krásnější, přímočařejší, příběhem poháněná hra, která často hraje na efekt. Ovšem mezi těmi lineárními úrovněmi, kde se třeba jen probíjíte k baru, jsou vetknuty i klasické otevřené úrovně klasického hitmanovského rázu. Právě tady se ukazuje, že i v nové době má starý zabiják svoje místo.

Sbohem, Agenturo!

Po letech dal Agent 47 vale svému zaměstnavateli a vyráží za svými soukromými cíli, které obsahují tajemnou mladou slečnu, jižanský gang kriminálníků i třeba bandu vraždících jeptišek. Protože už nemáte za sebou podporu Agentury, musíte si vystačit s tím, co si sami zajistíte.

Po letech dal Agent 47 vale svému zaměstnavateli a vyráží za svými soukromými cíli

Žádné kontrakty s briefingem a možnostmi zvolit si výbavu. Zabiják se řídí radami svých pochybných kontaktů a zbraně si musí obvykle zajistit na místě (garota je ovšem k dispozici prakticky vždy). Už jen tohle může odradit fanoušky starších dílů. Hitman: Absolution ovšem kvůli tomuto není horší, je prostě jiný.

Hitman 01.jpg Hitman 09.jpg

Zapomeňte na rozsáhlé sandboxové úrovně, v Absolution je zábava podávaná v menším balení. Často dokonce ani nemáte za cíl žádného protivníka, ale stačí se dostat z bodu A do bodu B. Hned kousek od začátku je například pasáž, kdy po nepovedené akci utíkáte z hořícího hotelu, abyste se následně nenápadně snažili uprchnout před policií skrz marihuanové doupě. I tyto části jsou však poměrně otevřené a nechají vás zvolit si svůj přístup.

Vrcholem hry jsou klasické zabijácké mise, kdy se ocitnete v oblasti s obrázkem cíle (cílů) v pravém horním rohu a následně je už jenom na vás, jak si s misí poradíte. Abych zbytečně neprozrazoval, poslouží jako přiklad hned první mise (po tutoriálu). V čínské čtvrti máte za úkol zlikvidovat místního bosse. Způsobů je celá řádka. Můžete ho prostě střelit do hlavy, ovšem následná panika a příjezd SWAT týmu vám asi zavaří. Elegantnější možnost je třeba se dostat k jeho zaparkovanému autu a nastražit bombu. Případně stačí nenápadně uzmout kus jedovaté ryby fugu z nedalekého rybího stánku a hodit jej oběti do jídla. Nebo snad vsadíte na opuštěný kout, kam si zašel nebožák odskočit a vyřešíte vše garotou? Je to jen na vás.

Hitman 03.jpgHitman 04.jpg

Triky z předchozích dílů tu jsou zpátky, takže protivníky můžete tiše likvidovat a jejich těla schovávat do beden a skříní, můžete si shánět kostýmy a snažit se proklouznout nepoznán a ještě tu je pochopitelně cesta přímého masakru, kdy prostě zastřelíte každého, kdo se vám postaví do cesty. Nicméně to až tak jednoduché není (aspoň na vyšší obtížnost), protože Agent 47 toho moc nevydrží a protivníci si povolávají posily. Nemluvě o silné motivaci v podobě herního skóre, které vás odměňuje za tichý postup a penalizuje za likvidaci stráží, spuštění poplachu atd. Pravý zabiják se nenechá spatřit, likviduje jen zadaný cíl a následně opustí scénu neviděn. A to funguje i v Hitman: Absolution.

Věřte svému instinktu

O Absolution by se dalo říct, že je spíše už stealth hrou než čistě simulátorem zabijáka. Hrdina se naučil nové věci, jako například házením různých věcí odlákávat pozornost, navíc nechybí moderní systém krytí. Na nižších úrovních obtížnosti můžete využívat i instinkt, díky kterému vidíte skrze stěny postavy (do velké míry to nahrazuje podrobné mapy z předchozích dílů) a jejich cesty. Instinkt lze využít i k instantnímu likvidování více protivníků zároveň, nadto díky němu neodhalí váš převlek. V základu totiž neprojdete přes lidi ve stejné uniformě – například v převleku kuchaře projdete přes policisty, ale další kuchař vás odhalí.

Hitman 05.jpgHitman 06.jpg

Instinkt vám ve spoustě situací pomůže, ale není samospasitelný, protože je ho jen omezené množství (nabíjí se plněním úkolů apod.). Hitman: Absolution je tak hrou, kde budete spoustu pasáží opakovat, protože se hloupě prozradíte nebo vám něco nevyjde podle plánu a místo nenápadné eliminace cíle se budete muset probíjet hordami protivníků. A to je dobře, protože tenhle systém experimentování, snaha o tichý postup a případný neúspěch patřil k jádru předchozích dílů. Je jenom fajn, že se ho tvůrci nezbavili.

Trochu jiný, ale zábavný

Puristi budou možná znechuceni menšími mapami a jejich rozdělením, kdy konflikty z jedné části se nepřenášejí do druhé. Rozlohu však bohatě kompenzuje pestrost lokací. Větší konflikt mám s chováním umělé inteligence.

Na trhu obchodníci nabízejí své zboží, na nástupištích uzavřené zastávky se mačkají davy lidí

Ve stealth pasážích to ještě jde. Pokud se budete třeba zdát strážím podezřelí, klidně za vámi vyrazí, budou se vás snažit zastavit a když jim zmizíte, označí váš převlek nevěrohodný. Reagují na hluk, mrtvá těla a další podměty. I když občas mám pocit, že lehce podvádí a vidí víc, než by měli. Nuž, alespoň to je výzva. Horší je však chování protivníků v přestřelkách, kdy jsou vysloveně tupí a jdou si často vysloveně pro smrt.

Hitman 07.jpgHitman 08.jpg

Přesto rozhodně stojí Hitman: Absolution za zahrání a nedělá sérii ostudu. Grafika je podařená a hra je vyslovenou potěchou pro oko. Pochválit se dají hlavně živě vypadající a detailní lokace – na trhu obchodníci nabízejí své zboží, na nástupištích uzavřené zastávky se mačkají davy lidí…pokračovat by se dalo dlouho. Skvělá je práce se světly a animace též vypadají věrně. Výborné jsou i zvuky a dabing.

Hitman 02.jpg

Je těžké určit, jak je vlastně hra dlouhá, protože záleží jenom na vašem stylu hraní. Můžete se kampaní prostřílet za 5 hodin na lehkou obtížnost, ale stejně se můžete hrou plížit klidně 15 hodin. Zvlášť, pokud budete chtít zkoušet různé cesty k cíli, snažit se plnit všechny výzvy a odemykat všechny bonusy. Kromě kampaně je tu i docela originální multiplayerový mód Contracts, ve kterém v prostorách známých z kampaně vytváříte mise pro své kamarády. Hitman se v Absolution změni, to se zapříte nedá. Ovšem i přes změnu tempa tu najdete tu pravou esenci série a za to si tvůrci zaslouží potlesk

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Akce | simulace nájemného zabijáka
Výrobce: IO Interactive | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 20.11.2012
  • Pestré střídání prostředí
  • Herní experimentování
  • Zábavný stealth systém
  • Nezajímavý příběh
  • Zbytečně zmenšené a lineární úrovně
  • AI není v přestřelkách moc bystrá
Související články
  1. Číslo 47 vraždí v nejnovějším traileru do rytmu dubstepu
  2. Stylové video vás seznámí s historií Agenta 47
  3. Agent 47 je podle nového traileru dokonalým zabijákem
  4. Kolik životů jste ochotni obětovat k záchraně jediného?
  5. Číslo 47 se může skrýt v davu převlečený za veverku či kuře
  6. Hitman: Absolution nabídne hned pět stupňů obtížnosti
  7. Vytváření a plnění kontraktů v Hitman: Absolution

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Nejede internet? Nudit se nemusíte, Chrome má v sobě skrytou hru

Nejede internet? Nudit se nemusíte, Ch…

28.  3.  2017 | | 15 N/A
10 nejzajímavějších grafických proměn světa Minecraftu

10 nejzajímavějších grafických proměn …

Minecraft může vypadat trochu jinak, než ho znáte. Hra se totiž dočkala několika modů a rozšíření. Podívejme se na 10 nejzajímavějších balíčků s texturami a kosmetickými úpravami.

25.  3.  2017 | | 10 N/A
FlatOut 4: Total Insanity – návrat legendy? (recenze)

FlatOut 4: Total Insanity – návrat leg…

Závodní série FlatOut se dvanáct let své existence jistě stala kultovní záležitostí, a to i navzdory hodně nepovedenému třetímu dílu. Přest,o nebo právě proto jsme na plnohodnotného následovníka museli čekat dlouhých šest let. Vyplatila se taková dlouhá odmlka?

17.  3.  2017 | | 10 N/A
10 herních klenotů, které jsme hrávali na přelomu 80. a 90. let

10 herních klenotů, které jsme hrávali…

Díky neustálému vývoji v oblasti herních PC a konzolí jsme si zvykli na neustálé rozmazlování a hodně realistickou grafiku. Je třeba si ale uvědomit, že tomu tak rozhodně nebylo vždy. Dnešní příspěvek má tak hned dvě poselství.

včera | | 22 N/A
Hrajeme Mass Effect Andromeda: vzhůru do cizích světů (galerie)

Hrajeme Mass Effect Andromeda: vzhůru …

Mass Effect: Andromeda vychází až 23. března, ale díky EA Access jsme si od 16. března mohli k plné hře přičichnout. Podívejte se na naše pohlednice z cest.

19.  3.  2017 | | 5 N/A
Simulátor skládání počítače - naučte se stavět stolní počítač

Simulátor skládání počítače - naučte s…

V době, kdy simulátor zemědělské techniky patří k nejúspěšnějším hrám, bylo jen otázkou doby, kdy někdo udělá simulátor, který skutečně využijete - simulátor skládání počítače.

16.  3.  2017 | | 4 N/A
10 tipů, jak být ostříleným borcem v Mass Effect: Andromeda

10 tipů, jak být ostříleným borcem v M…

Nový Mass Effect je plný nástrah a novinek. Pomůžeme vám se s nimi vypořádat.

22.  3.  2017 | | 6 N/A
Mass Effect: Andromeda - nový začátek (recenze)

Mass Effect: Andromeda - nový začátek …

Znovu do vesmíru, znovu za záchranou lidstva. BioWare se vrací ke své kultovní značce, co říkáme na její nový začátek?

26.  3.  2017 | | 14 N/A