Hitman: Codename 47

Předem se vám bez mučení přiznám, že na Hitmana jsem si brousil chrup už pěkně dlouho. Hry ve kterých se musí myslet a plánovat každý krok jsou prostě – pokud se povedou – třešničkou na dortu počítačové zábavy (alespoň z mého subjektivního pohledu). Když před časem lidé z Eidos oznámili práci na Hitmanovi, začal jsem počítat dny.
Hitman: Codename 47

Žánr: akce/adventura
Minimum: Pentium II 300 MHz, 64 MB RAM, 12 MB 3D karta, HDD 400 MB, Windows
Doporučeno: Pentium III, 128 MB RAM, 32 MB 3D karta
3D: ano
Multiplayer: ne
Výrobce: IO Interactive
Distributor:
Eidos Interactive

„Poněkud“ brutálnější Thief ze současnosti, v grafice budoucnosti a s hratelností her minulosti? Jak takový ambiciózní projekt může dopadnout? Buďto fiaskem a nebo perlou…

Předem se vám bez mučení přiznám, že na Hitmana jsem si brousil chrup už pěkně dlouho. Hry ve kterých se musí myslet a plánovat každý krok jsou prostě – pokud se povedou – třešničkou na dortu počítačové zábavy (alespoň z mého subjektivního pohledu). Když před časem lidé z Eidos oznámili práci na Hitmanovi, začal jsem počítat dny. Čekání se nakonec vyplatilo. Hitman přináší přesně to, co sliboval a mnohé navíc.

Pokud se vám nelíbil Thief, protože byl moc málo akční, příliš komplikovaný a iritující neustálím opakováním mise, protože vás někdo zahlédl, pak ani nečtěte dál. Hitman je totiž až nebezpečně daleko za hranicí vašich možností a trpělivosti. Ti ostatní, kterým plížení, schovávání se ve stínech a splynutí s davem nečiní potíže, nechť čtou dále. (platí taktéž pro všechny, kdož by se chtěli stát stejnou mediální hvězdou jako Kájínek…)

Hitman: Codename 47Hitman: Codename 47

Vzbudil jsem se… Kde to jsem? Proč ležím přikurtovaný k posteli? A, sakra, KDO vlastně jsem? Někdo tady mluví… Slibuje mi trénink a zlepšení mých schopností, budu to prý potřebovat. No, stejně nemám nic na práci… Ten hlas měl pravdu, potřeboval jsem procvičit. Prošel jsem několik pater budovy a už vím alespoň CO jsem – zabiják. A práce mne baví.Trénink skončil, už vím i kde jsem – drží mne v něčem jako blázinec. Musím pryč. Ale zbraně tu nenechám – budou se hodit. Vzhůru pryč. Hlas mne dovedl až k nehlídanému výtahu – vyjel jsem o pár pater výše. První problém – dozorce. Moje ruka už je ale opět jistá – jeden výstřel z Beretty (ani nebyl slyšet) a je po komplikacích. Ani si neuvědomil co se stalo. Svoje hadry vyměním za jeho a jdeme dál.Mříž. A dozorce. Žádný problém – pustil mne, vždyť vypadám jako ostatní dozorci. A cesta ke svobodě je volná. Konečně…

(A v centrálním řídícím středisku komplexu někdo sledoval útěk vězně a tiše si pogratuloval – tenhle experiment se zdařil…)

Základní koncept hry je asi takový – vy, jako nájemný vrah bez minulosti, vzpomínek a emocí pracujete pro „agenturu“ a plníte její „zakázky“. Za každou práci dostáváte pochopitelně finanční vyrovnání, které je však závislé na stylu splnění mise. Jednak se hodnotí preciznost a čistota provedení a také vlastní invence a iniciativa. V kostce to vypadá asi tak, že pokud pobijete nevinné peníze nebudou. Pokud zbudou nepohodlní svědci pak také moc peněz nedostanete. To samé platí i pokud přežijete misi jen tak tak… Naopak za tichou a rychlou prácičku může očekávat plné ohodnocení.

Hitman: Codename 47Hitman: Codename 47

Hitman: Codename 47Hitman: Codename 47

Dorazil jsem domů (asi). Hongkong. Na stole leží laptop, fajn. Tak se podíváme co tady máme. První zakázka od Agentury. Triáda má meeting a mým úkolem je (jistě, že jej přijmu) inhumovat jednoho pohlavára. Fajn. Co mapa. Schůzka se koná v parku uprostřed městské zástavby – pro snipera radost pracovat.Jsem na místě, vzhůru na střechu. Právě dorazil „klient“, chová se bezstarostně, ani si nevšiml, že jeden člen ostrahy chybí – plave v kanálu s krysama, jeho šaty jsem vážně potřeboval. Poslední pohled na cíl přes hledí mojí malé krásky a práce je hotova. Zbývá jen zmizet, než se objeví helikoptéra. Dole je zmatek, všichni hledají vraha – nikoho nenapadlo, že bych to mohl být já… Zpět k autu a domů.

Před každým úkolem se pomocí svého laptopu seznámíte s jeho cílem/cíly a pochopitelně nastudujete mapu a nakoupíte výbavu. Na výběr je toho vážně hodně. Ze zbraní jsou zde zastoupeny všechny „váhové kategorie“ od nože a frakiry (taková ta škrtící struna) pro tichou a čistou práci, přes beretty a další hračky do ruky (i s tlumičem) na běžné přesvědčování stráží, až po brokovnici nebo oblíbenou AK-47 (kalašnikov). Nesmíme zapomenout na precizní sniperku – radost pracovat. Poslední tři jmenované s pochopitelně nedají nosit po kapsách, a tak (krom odstřelovačky – tu nosíte složenou v sexy kufříku) se hodí spíše na nekontrolovanou řezničinu, kde už nevadí, že vás poznají.

Po nákupu a teoretické přípravě přichází na řadu vlastní mise. Nepočítejte s tím, že by se vám podařilo splnit cokoliv napoprvé. Je třeba projít místo úkolu, zmapovat trasy stráží a vymyslet taktiku, která by možná mohla fungovat. Většinou zjistíte, že plán nebyl dokonalý, protože objevili tělo strážného nebo nemáte klíč a tak dále. Nezbývá než restart a znovu. Vymoženosti jako je save se totiž nedočkáte – a je to dobře.

Hitman: Codename 47Hitman: Codename 47

Hitman: Codename 47Hitman: Codename 47

Minulá zakázka byla čistá a rychlá, Agentura je spokojena. Dnešním cílem je další, v hierarchii triády výše postavený, člen Lotusu. Tahle prácička bude asi daleko méně odpočinková. Mým cílem je nejen zlikvidovat limuzínu i s posádkou, ale také zajistit, aby nikdo z ochranky nepřežil. Asi se pořádně vyzbrojím a UZIju si to.Dorazil jsem. Teda je jich tu jako psů – ještě že mám uzi… Kolem limuzíny je asi sedm stráží, pod takovým dozorem se bomba pokládá těžko. Řidič byl ale tak hodný, že mi půjčil šaty – nepotřeboval je, šel si zaplavat. Bomba na místě a můžu pryč. Chvíli čekali na řidiče, ale pak si k řízení sedla jedna gorila a mizí. Počkám chvilku, aby výbuch zabil co nejvíc stráží. Fajn, hotovo – zbylo jich sedm. Ale jen na chvíli… Naštěstí mám kevlarovou vestu a mířím vždy na hlavu. Potvory, mají celkem dobrou mušku, ale jsou to amatéři – z mé strany padlo 15 výstřelů a je hotovo. Vzhůru domů.

Mise jsou velmi variabilní a tak nuda rozhodně nehrozí. Před vámi totiž leží patnáct kapitol/úkolů během kterých si vyzkoušíte všechno od klasické vraždy, přes infiltrace střežených objektů až po výsadek do džungle. Postupem času také objevujete pravdu o vašem původu a o Agentuře. Prostě každou chvíli zvrat a napětí až do konce. A když píši 15 misí, myslím tím Misí s velkým „M“ – některé úkoly (první dva) sice zvládnete za pár minut, ale jak jde čas mise se stávají komplexem subquestů a vychytávek, takže mnohdy se stane, že se s tou @#$%^&* misí budete patlat hodiny – o to větší je pak satisfakce, když už víte co, kdy, kde a jak a jenom profesionálně projdete level... Hitman je rozhodně hrou na dlouhé zimní večery.

S hratelností se pochopitelně pojí i inteligence protivníků – nemá cenu hrát na obtížnost Easy, protože pak můžete za dveřmi postřílet celou horu goril a jediné co se objeví je hláska: „Stráž našla mrtvého člena…“ a nic dalšího vám nehrozí. Daleko větší zábavu si užijete na hard, kde každá chyba je ta poslední a protivníci stojí za pozornost – pracují ve skupinách, rozdělují se, obchází vás a pak jen se slzou v oku sledujete nápis „Mission failed“ a nezbývá než začít znova. Také je ale pravda, že se nějak neobtěžují starat o kolegy, kteří měli být na svých stanovištích a již tam nejsou, neboť jejich šaty jste prostě nutně potřebovali. Nesmíte ale zapomenout uklidit tělo, protože toho už si všimne každý.

Pozvolna jsem získal respekt Agentury – dostávám zajímavější zakázky. Teď třeba mám zlikvidovat velkého bosse – Lee Honga. To nebude švanda – jeho sídlo je maximálně hlídané, má osobní gorilu a ještě se jim podařilo zajmout mého předchůdce. Jdeme na to.Lee Hongova základna se nachází v čínské restauraci ve které máme svého agenta – ten mi za jednu cennou sošku poskytne možnost zlikvidovat Honga. Soška je ukryta v sejfu a kombinaci nevím, no nevadí. Od jednoho strážného jsem si půjčil šaty a vyrazil se pobavit do exkluzivního nevěstince v patře. Moje vyvolená se mi svěřila, že tady není dobrovolně a poskytne mi kód k sejfu, pokud jí pomohu prchnout – to zní jako férový obchod. Kód mám a za sošku jsem od mastičkáře dostal lahvičku s jedem – to by mělo řešit problém s gorilou. Ochránce odpadl a uškrtit Lee Honga byla hračka, jo frakira je úžasná věc. Jen mne překvapil dopis, který měl Lee u sebe – Agenturu bude asi zajímat, i když mě se také líbí.Zbytek už byla rutina – ve sklepení jsem osvobodil kolegu a pomocí Lee Hongova člunu odjel na širé moře – tam na mě čekali přátelé…

Stejně jako s designem si někdo vyhrál i s grafikou – úžasně detailní 32bitové textury se nedají popsat, musí se vidět. Stejně tak i animace – ať už zařízení (poprvé se mi podařilo zamotat do visící textilie…) nebo postav. Nic není předrenderováno (jak by také v plně 3D věci nikdo nečekal) a animuje se podle kloubů a ohybů. Nejlépe je to vidět když odklízíte tělo a podle toho za kterou část jej vlečete tak se i adekvátně vytvaruje. Krása. Grafika je prostě nepopsatelná – třeba (čistě pro účely recenze :-)) jsem zkusil prostřelit akvárium s rybičkami. A pak jsem jen s otevřenou pusou sledoval, jak se vyvalila voda a rybky sebou začaly na podlaze bezmocně škubat. Nebo později při misi v džungli, kde můžete dalekohledem šmírovat faunu – to je jednoduše sen!!! Na celou tuhle nádheru se díváte čistě TombRaiderovským pohledem a nutno říci – kamera je vážně inteligentní.

Hitman: Codename 47Hitman: Codename 47

Zvuk a hudba také nezaostávají – jako Hitman rozhodně oceníte vymoženosti 3D zvuku a pokud vám k práci bude hrát nevtíravá hudba, která se 100%ně hodí k prostředí tak také jistě nebudete nic namítat. Všechny rozhovory jsou pochopitelně namluvené, titulky však díky bohu nechybí. Slyšet Číňana mluvit anglicky s tím jejich úžasným přízvukem je totiž zážitek na hodně dlouho…

Hitman ale rozhodně není hrou pro každého – je pekelně těžký a hlavně náročný na preciznost. Jedna chyba a díky absenci funkce save se jede celá mise znovu. Je ale také úžasně atmosférický a když chytne tak už nepustí. Už jsem jej dohrál na Normal a teď už dokončuji Hard a pořád mne to baví a nacházím nové a nové lokace a řešení… Tahle hra rozhodně vydrží POŘÁDNĚ dlouho. Rozhodně aspiruje na hru roku – a její šance jsou více než dobré.

Nezbývá než vám tuhle perlu doporučit a popřát „Štěstí ve stínech“.

Grafika: 10/10
Zvuky: 10/10
Hudba: 9/10
Hratelnost: 10/10
Poprvé dávám 10/10, protože Hitman je SKVOST!!!
Celkové hodnocení: 10/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

19 nejlepších strategických her, který si dnes můžete zahrát

19 nejlepších strategických her, který si dnes můž…

Strategickým hrám ještě neodzvonil konec, byť už se netěší takové popularitě jako dřív. Proto není od věci připomenout si ty největší pecky. A protože je strategických žánrů je mnoho, zaměříme se na válečné kultovky.

11.  10.  2020 | | 34 N/A
Co si zahrajete na PlayStationu 5 v den vydání? Máme kompletní přehled

Co si zahrajete na PlayStationu 5 v den vydání? Má…

Se hrami na novou generaci konzolí je to o něco složitější, než tomu bylo při příchodu té poslední. Kromě klasických launch titulů, které vyjdou ve stejný den jako konzole tady máme navíc zpětnou kompatibilitu. Tím ale ani zdaleka nekončíme.

17.  10.  2020 | | 9 N/A
Vyměnitelné kryty konzole PS5 dávají hráčům nové možnosti customizace

Vyměnitelné kryty konzole PS5 dávají hráčům nové m…

Ze strany Sony jde rozhodně o výborný nápad, jak ozvláštnit vzhled bez větších problémů.

8.  10.  2020 | | 10 N/A
Hry zadarmo nebo se slevou: to nejlepší od Xbox Studios a Amnesia zdarma

Hry zadarmo nebo se slevou: to nejlepší od Xbox St…

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

16.  10.  2020 |
Fotografové vyrazili do Mafie, pořídili snímky nasáklé kultovní atmosférou

Fotografové vyrazili do Mafie, pořídili snímky nas…

Předělávka první Mafie se rozhodně povedla, a kromě recenze to dokazují i pohlednice přímo ze hry.

včera | | 3 N/A