Hitman: Codename 47

Předem se vám bez mučení přiznám, že na Hitmana jsem si brousil chrup už pěkně dlouho. Hry ve kterých se musí myslet a plánovat každý krok jsou prostě – pokud se povedou – třešničkou na dortu počítačové zábavy (alespoň z mého subjektivního pohledu). Když před časem lidé z Eidos oznámili práci na Hitmanovi, začal jsem počítat dny.
Hitman: Codename 47

Žánr: akce/adventura
Minimum: Pentium II 300 MHz, 64 MB RAM, 12 MB 3D karta, HDD 400 MB, Windows
Doporučeno: Pentium III, 128 MB RAM, 32 MB 3D karta
3D: ano
Multiplayer: ne
Výrobce: IO Interactive
Distributor:
Eidos Interactive

„Poněkud“ brutálnější Thief ze současnosti, v grafice budoucnosti a s hratelností her minulosti? Jak takový ambiciózní projekt může dopadnout? Buďto fiaskem a nebo perlou…

Předem se vám bez mučení přiznám, že na Hitmana jsem si brousil chrup už pěkně dlouho. Hry ve kterých se musí myslet a plánovat každý krok jsou prostě – pokud se povedou – třešničkou na dortu počítačové zábavy (alespoň z mého subjektivního pohledu). Když před časem lidé z Eidos oznámili práci na Hitmanovi, začal jsem počítat dny. Čekání se nakonec vyplatilo. Hitman přináší přesně to, co sliboval a mnohé navíc.

Pokud se vám nelíbil Thief, protože byl moc málo akční, příliš komplikovaný a iritující neustálím opakováním mise, protože vás někdo zahlédl, pak ani nečtěte dál. Hitman je totiž až nebezpečně daleko za hranicí vašich možností a trpělivosti. Ti ostatní, kterým plížení, schovávání se ve stínech a splynutí s davem nečiní potíže, nechť čtou dále. (platí taktéž pro všechny, kdož by se chtěli stát stejnou mediální hvězdou jako Kájínek…)

Hitman: Codename 47Hitman: Codename 47

Vzbudil jsem se… Kde to jsem? Proč ležím přikurtovaný k posteli? A, sakra, KDO vlastně jsem? Někdo tady mluví… Slibuje mi trénink a zlepšení mých schopností, budu to prý potřebovat. No, stejně nemám nic na práci… Ten hlas měl pravdu, potřeboval jsem procvičit. Prošel jsem několik pater budovy a už vím alespoň CO jsem – zabiják. A práce mne baví.Trénink skončil, už vím i kde jsem – drží mne v něčem jako blázinec. Musím pryč. Ale zbraně tu nenechám – budou se hodit. Vzhůru pryč. Hlas mne dovedl až k nehlídanému výtahu – vyjel jsem o pár pater výše. První problém – dozorce. Moje ruka už je ale opět jistá – jeden výstřel z Beretty (ani nebyl slyšet) a je po komplikacích. Ani si neuvědomil co se stalo. Svoje hadry vyměním za jeho a jdeme dál.Mříž. A dozorce. Žádný problém – pustil mne, vždyť vypadám jako ostatní dozorci. A cesta ke svobodě je volná. Konečně…

(A v centrálním řídícím středisku komplexu někdo sledoval útěk vězně a tiše si pogratuloval – tenhle experiment se zdařil…)

Základní koncept hry je asi takový – vy, jako nájemný vrah bez minulosti, vzpomínek a emocí pracujete pro „agenturu“ a plníte její „zakázky“. Za každou práci dostáváte pochopitelně finanční vyrovnání, které je však závislé na stylu splnění mise. Jednak se hodnotí preciznost a čistota provedení a také vlastní invence a iniciativa. V kostce to vypadá asi tak, že pokud pobijete nevinné peníze nebudou. Pokud zbudou nepohodlní svědci pak také moc peněz nedostanete. To samé platí i pokud přežijete misi jen tak tak… Naopak za tichou a rychlou prácičku může očekávat plné ohodnocení.

Hitman: Codename 47Hitman: Codename 47

Hitman: Codename 47Hitman: Codename 47

Dorazil jsem domů (asi). Hongkong. Na stole leží laptop, fajn. Tak se podíváme co tady máme. První zakázka od Agentury. Triáda má meeting a mým úkolem je (jistě, že jej přijmu) inhumovat jednoho pohlavára. Fajn. Co mapa. Schůzka se koná v parku uprostřed městské zástavby – pro snipera radost pracovat.Jsem na místě, vzhůru na střechu. Právě dorazil „klient“, chová se bezstarostně, ani si nevšiml, že jeden člen ostrahy chybí – plave v kanálu s krysama, jeho šaty jsem vážně potřeboval. Poslední pohled na cíl přes hledí mojí malé krásky a práce je hotova. Zbývá jen zmizet, než se objeví helikoptéra. Dole je zmatek, všichni hledají vraha – nikoho nenapadlo, že bych to mohl být já… Zpět k autu a domů.

Před každým úkolem se pomocí svého laptopu seznámíte s jeho cílem/cíly a pochopitelně nastudujete mapu a nakoupíte výbavu. Na výběr je toho vážně hodně. Ze zbraní jsou zde zastoupeny všechny „váhové kategorie“ od nože a frakiry (taková ta škrtící struna) pro tichou a čistou práci, přes beretty a další hračky do ruky (i s tlumičem) na běžné přesvědčování stráží, až po brokovnici nebo oblíbenou AK-47 (kalašnikov). Nesmíme zapomenout na precizní sniperku – radost pracovat. Poslední tři jmenované s pochopitelně nedají nosit po kapsách, a tak (krom odstřelovačky – tu nosíte složenou v sexy kufříku) se hodí spíše na nekontrolovanou řezničinu, kde už nevadí, že vás poznají.

Po nákupu a teoretické přípravě přichází na řadu vlastní mise. Nepočítejte s tím, že by se vám podařilo splnit cokoliv napoprvé. Je třeba projít místo úkolu, zmapovat trasy stráží a vymyslet taktiku, která by možná mohla fungovat. Většinou zjistíte, že plán nebyl dokonalý, protože objevili tělo strážného nebo nemáte klíč a tak dále. Nezbývá než restart a znovu. Vymoženosti jako je save se totiž nedočkáte – a je to dobře.

Hitman: Codename 47Hitman: Codename 47

Hitman: Codename 47Hitman: Codename 47

Minulá zakázka byla čistá a rychlá, Agentura je spokojena. Dnešním cílem je další, v hierarchii triády výše postavený, člen Lotusu. Tahle prácička bude asi daleko méně odpočinková. Mým cílem je nejen zlikvidovat limuzínu i s posádkou, ale také zajistit, aby nikdo z ochranky nepřežil. Asi se pořádně vyzbrojím a UZIju si to.Dorazil jsem. Teda je jich tu jako psů – ještě že mám uzi… Kolem limuzíny je asi sedm stráží, pod takovým dozorem se bomba pokládá těžko. Řidič byl ale tak hodný, že mi půjčil šaty – nepotřeboval je, šel si zaplavat. Bomba na místě a můžu pryč. Chvíli čekali na řidiče, ale pak si k řízení sedla jedna gorila a mizí. Počkám chvilku, aby výbuch zabil co nejvíc stráží. Fajn, hotovo – zbylo jich sedm. Ale jen na chvíli… Naštěstí mám kevlarovou vestu a mířím vždy na hlavu. Potvory, mají celkem dobrou mušku, ale jsou to amatéři – z mé strany padlo 15 výstřelů a je hotovo. Vzhůru domů.

Mise jsou velmi variabilní a tak nuda rozhodně nehrozí. Před vámi totiž leží patnáct kapitol/úkolů během kterých si vyzkoušíte všechno od klasické vraždy, přes infiltrace střežených objektů až po výsadek do džungle. Postupem času také objevujete pravdu o vašem původu a o Agentuře. Prostě každou chvíli zvrat a napětí až do konce. A když píši 15 misí, myslím tím Misí s velkým „M“ – některé úkoly (první dva) sice zvládnete za pár minut, ale jak jde čas mise se stávají komplexem subquestů a vychytávek, takže mnohdy se stane, že se s tou @#$%^&* misí budete patlat hodiny – o to větší je pak satisfakce, když už víte co, kdy, kde a jak a jenom profesionálně projdete level... Hitman je rozhodně hrou na dlouhé zimní večery.

S hratelností se pochopitelně pojí i inteligence protivníků – nemá cenu hrát na obtížnost Easy, protože pak můžete za dveřmi postřílet celou horu goril a jediné co se objeví je hláska: „Stráž našla mrtvého člena…“ a nic dalšího vám nehrozí. Daleko větší zábavu si užijete na hard, kde každá chyba je ta poslední a protivníci stojí za pozornost – pracují ve skupinách, rozdělují se, obchází vás a pak jen se slzou v oku sledujete nápis „Mission failed“ a nezbývá než začít znova. Také je ale pravda, že se nějak neobtěžují starat o kolegy, kteří měli být na svých stanovištích a již tam nejsou, neboť jejich šaty jste prostě nutně potřebovali. Nesmíte ale zapomenout uklidit tělo, protože toho už si všimne každý.

Pozvolna jsem získal respekt Agentury – dostávám zajímavější zakázky. Teď třeba mám zlikvidovat velkého bosse – Lee Honga. To nebude švanda – jeho sídlo je maximálně hlídané, má osobní gorilu a ještě se jim podařilo zajmout mého předchůdce. Jdeme na to.Lee Hongova základna se nachází v čínské restauraci ve které máme svého agenta – ten mi za jednu cennou sošku poskytne možnost zlikvidovat Honga. Soška je ukryta v sejfu a kombinaci nevím, no nevadí. Od jednoho strážného jsem si půjčil šaty a vyrazil se pobavit do exkluzivního nevěstince v patře. Moje vyvolená se mi svěřila, že tady není dobrovolně a poskytne mi kód k sejfu, pokud jí pomohu prchnout – to zní jako férový obchod. Kód mám a za sošku jsem od mastičkáře dostal lahvičku s jedem – to by mělo řešit problém s gorilou. Ochránce odpadl a uškrtit Lee Honga byla hračka, jo frakira je úžasná věc. Jen mne překvapil dopis, který měl Lee u sebe – Agenturu bude asi zajímat, i když mě se také líbí.Zbytek už byla rutina – ve sklepení jsem osvobodil kolegu a pomocí Lee Hongova člunu odjel na širé moře – tam na mě čekali přátelé…

Stejně jako s designem si někdo vyhrál i s grafikou – úžasně detailní 32bitové textury se nedají popsat, musí se vidět. Stejně tak i animace – ať už zařízení (poprvé se mi podařilo zamotat do visící textilie…) nebo postav. Nic není předrenderováno (jak by také v plně 3D věci nikdo nečekal) a animuje se podle kloubů a ohybů. Nejlépe je to vidět když odklízíte tělo a podle toho za kterou část jej vlečete tak se i adekvátně vytvaruje. Krása. Grafika je prostě nepopsatelná – třeba (čistě pro účely recenze :-)) jsem zkusil prostřelit akvárium s rybičkami. A pak jsem jen s otevřenou pusou sledoval, jak se vyvalila voda a rybky sebou začaly na podlaze bezmocně škubat. Nebo později při misi v džungli, kde můžete dalekohledem šmírovat faunu – to je jednoduše sen!!! Na celou tuhle nádheru se díváte čistě TombRaiderovským pohledem a nutno říci – kamera je vážně inteligentní.

Hitman: Codename 47Hitman: Codename 47

Zvuk a hudba také nezaostávají – jako Hitman rozhodně oceníte vymoženosti 3D zvuku a pokud vám k práci bude hrát nevtíravá hudba, která se 100%ně hodí k prostředí tak také jistě nebudete nic namítat. Všechny rozhovory jsou pochopitelně namluvené, titulky však díky bohu nechybí. Slyšet Číňana mluvit anglicky s tím jejich úžasným přízvukem je totiž zážitek na hodně dlouho…

Hitman ale rozhodně není hrou pro každého – je pekelně těžký a hlavně náročný na preciznost. Jedna chyba a díky absenci funkce save se jede celá mise znovu. Je ale také úžasně atmosférický a když chytne tak už nepustí. Už jsem jej dohrál na Normal a teď už dokončuji Hard a pořád mne to baví a nacházím nové a nové lokace a řešení… Tahle hra rozhodně vydrží POŘÁDNĚ dlouho. Rozhodně aspiruje na hru roku – a její šance jsou více než dobré.

Nezbývá než vám tuhle perlu doporučit a popřát „Štěstí ve stínech“.

Grafika: 10/10
Zvuky: 10/10
Hudba: 9/10
Hratelnost: 10/10
Poprvé dávám 10/10, protože Hitman je SKVOST!!!
Celkové hodnocení: 10/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Hráči fotí zážitky z Anglie: AC Valhalla je opět grafickým skvostem

Hráči fotí zážitky z Anglie: AC Valhalla je opět g…

Jestli něco Ubisoft umí, pak jsou to pestré světy, lákající k focení.

16.  1.  2021 | |11 N/A
Daniel Pánek
Assassin's Creed ValhallaGalerie
10 největších překvapení minulé generace, která nás potěšila

10 největších překvapení minulé generace, která ná…

Končící éra Xbox One a PS4 přinesla mnoho velkých změn. Jaké nás nejvíce překvapily?

18.  1.  2021 | |6 N/A
Vojtěch Matušinský
Téma
Hry zadarmo nebo se slevou: další lednové slevy a Star Wars zdarma

Hry zadarmo nebo se slevou: další lednové slevy a …

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

15.  1.  2021 | |2 N/A
Martin Nahodil
Hry zdarmaSlevové akce