Hlas lidu: Arkanoid trochu jinak

Máme tu další neděli a jak jste si doufám zvykli, je tu další díl Hlasu lidu - aneb názory z fóra. Sváteční atmosféra je poznat jak na nás, tak na vás. Ležérnost, povalování se u herních miláčků a spousta kalorií v cukroví, salátu a dalších pochutinách. N.Marko ale nelenil a je tu další z jeho komentářů. Tentokráte na téma causal hry a reakce na tuto novinku.

N.Marko

nmarko.jpg

Datum registrace: 28.6. 2006 20:00
Počet příspěvků: 2 720
Podpis:
Ta neurotická snaha být normální nás přivádí k šílenství. -Solomon Short
To že jsi paranoidní neznamená, že nemáš pravdu.
Jsem pro aby se udržovaly nebezpečné zbraně mimo dosah bláznů. Můžeme začít třeba s psacími stroji. -Solomom Short

Jeden by řekl, že vánoce jsou vzhledem k dovoleným, prázdninám a všeobecnému přebytku volného času ideální doba pro nějaké ty fámy, bleskové zprávy, rumory, "fejky" či zcela vážné informace z úst PR zaměstnanců velkých firem. Žel nestalo se tak. Jeví se mi, že přecpání bramborovým salátem (či jeho ekvivalentem závislém na místní tradici) příliš unavilo kolečka tohoto cirkusu a i notoričtí klauni si dali pauzu. Celí týden jsem čekal na nějakou zprávu u které bych mohl uspokojit svou grafomanii, bohužel nestalo se a tak musím vzít za vděk takovouto malou rybou.

Casual hraní bylo dříve doménou (většinou) indie scény. V gamemakeru si nějaký šikovný člověk spáchal svůj klon Galaxianu, tetrisu či jiné jednodušší hry a dal ji v plen na internet. Někdy se hříčka uchytila, mnohdy spíše nikoliv. Občas se objeví hra s poněkud komplexnějším systémem hraní, lepší grafikou či příběhem. Jsou pravidelně vyhlašovány soutěže o ceny, tvůrcům se dostává jistého věhlasu. I velké firmy si všímají jistého finančního potenciálu a ustavují své casual divize.

Není se čemu divit. Průměrnou casual hru uděláte za pár měsíců, se zlomkem nákladů a i když se prodává za pár korun, přesto dokáže vygenerovat obrovský zisk. Nejdále v tomto směru postoupilo NINTENDO. které (dá se říci) na tom vystavělo svůj úspěch. Microsoft se svou službou LIVE na X360 dává velký prostor nezávislým tvůrcům a počet stažitelných her někdy bere dech. Sony, která do tohoto byznysu přišla jako poslední, též cítí vůni dolaru a dá se říci, že dělá co může. Na PSN se sice nevyskytují hry z nezávislé scény, ale přesto je počet těchto počinů v celku dostatečný a stoupá. Vyloučení indie má pár výhod i nevýhod. Předně jde o již řečený (oproti LIVE o PC scéně nemluvě) nízký počet her, menší variabilita výběru (pokud se tak dá mluvit o (většinou) klonech 8 bitových klasik), a nedostatku „ulítlých“ her.

Mezi výhody patří vysoká vyspělost grafiky (většinou hry běží ve full HD), odladěné ovládání, bezproblémový chod a často i stažitelné přídavky (Pain). Netuším jestli udělali dobře či špatně - jejich čísla z účtárny nemám, ale zdá se, že nějaký peníz vydělávají.

Velké hry stojí strašný kapitál. Ať už jde o lidské zdroje, finanční nebo časové. Programování her je riziková investice. Casual hry jsou oproti tomu prakticky zadarmo, většinou jde o koncepty u kterých čas dávno prověřil, že fungují (tetris a spol.) a jejich distribuční cesty díky internetu jsou prakticky bez prostředníků, takže o to více ziskové. Díky jejich ceně si jednu nebo dvě hříčky časem koupí skoro každý. Neudivila mne tedy zpráva o dalším klonu Arkanoidu. Podle ní půjde o starý osvědčený princip, nabalený na líbivou grafiku a s přidáním některých moderních vymožeností a pár novinkami. Vlk se nažere a koza zůstane celá (doufejme). Casual hráč si užije, a Sony se nad tím zase tolik nenadře. Je to špatně? Neřekl bych, nikdo totiž ani z daleka nepředstírá, že ta hra je jen trochu „vytuněný“ klon a nikdo nikoho nenutí si ji koupit.

Na jednu stranu se tvrdí, že takovéto hraní zabíjí velké hry. Je třeba si uvědomit, že tyhle hry tu byly vždy, dokonce dříve než ty „velké“. Na druhou stranu je fakt přílivu peněz do tohoto segmentu a ořezávání rozpočtu na AAA tituly. Jenomže taková je doba. O peníze jde až v první řadě. Ale neměl bych zase takové obavy, dokud je poptávka, je i nabídka- a to na obou stranách. Takže vše nejlepší do nového roku, připravte se na nejhorší a doufejte v nejlepší. Možná to dopadne dobře…

Zdroj: forum.doupe.cz

 

 

Nejnovější komentáře

Jízdní řády Bileto

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

K boji proti lootboxům se připojují další země, nechybí ani ČR

K boji proti lootboxům se připojují da…

20.  9.  2018 | | 29 N/A
Hráči fotí: Tomb Raider ukazuje ve fotorežimu krásy peruánské džungle

Hráči fotí: Tomb Raider ukazuje ve fot…

Nejnovější Tomb Raider možná není nabitý akcí, jako historický výlet do Mayské minulosti však poslouží skvěle.

23.  9.  2018 | | 1 N/A
F1 2018: věrohodné pálení pneumatik (recenze)

F1 2018: věrohodné pálení pneumatik (r…

Codemasters jsou mistři závodních her a letošní ročník formulí patří k tomu nejlepšímu. Skoro.

16.  9.  2018 | | 3 N/A
Žádost o ruku ve Spider-Manovi neklapla, pár se rozešel před vydáním

Žádost o ruku ve Spider-Manovi neklapl…

Fanoušek poprosil Insomniac o možnost požádat přítelkyni o ruku velmi originálním způsobem. Vývojář vyhověl a nevědomky vytvořil jeden z nejsmutnějších easter eggů.

12.  9.  2018 | | 3 N/A
Shadow of the Tomb Raider: samé hrobky, žádná akce (recenze)

Shadow of the Tomb Raider: samé hrobky…

Reboot Tomb Raidera dospěl do svého zdárného konce a nám chybí jeho začátek.

14.  9.  2018 | | 9 N/A