Hlas lidu: Free Radical končí

Konec tvůrců Time Splitters zamrzí. Ano, Free Radical končí, ale co je ještě horší, že tento osud čeká i další vývojářské firmy. Co na to N.Marko? Jak to vidí on?

N.Marko

nmarko.jpg

Datum registrace: 28.6. 2006 20:00
Počet příspěvků: 2 655
Podpis:
Ta neurotická snaha být normální nás přivádí k šílenství. -Solomon Short
To že jsi paranoidní neznamená, že nemáš pravdu.
Jsem pro aby se udržovaly nebezpečné zbraně mimo dosah bláznů. Můžeme začít třeba s psacími stroji. -Solomom Short

Tohle je jako rána z čistého nebe. Firmu kterou mám osobně hodně rád, zdá se dostihlo prokletí next-genu. Free Radical tvořili lidé, jež pracovali na takovém skvostu jako je legendární Golden Eye. V roce 2000 vydali střílečku, která na roky dopředu nadefinovala způsob ovládání FPS na gamepadech - TimeSplitters. V druhém dílu pak dovedli multiplayer k naprosté dokonalosti (sám jsem u něj s přáteli strávil hezký kus života a dodnes baví) a doslova trhlý humor se spoustou narážek byl jako svěží vítr do zatuchlého lesa vážných her. K tomu příjemný editor, se kterým bylo také možné trávit mnoho příjemných chvilek.

Jejich malý odskok ze žánru FPS - Second Sight - ukázal, že dokáží zahrát i na vážnou strunu a příběh Johna Vatica, byť vyveden v comicsovém enginu jejich vlastní výroby, byl místy až překvapivě depresivní. Hra si po prodejní stránce nevedla nikterak skvěle, ale fandy si našla a znalci vědí, že jde o perlu. Pak nastává pomalý pád. TimeSplitters 3 je ač po grafické stránce zase o něco lepší a single kampaň propracovanější, v multiplayeru ztratila svou dravost, celkově slabá hra. Neznámo kam se vytratila ta divoká zábavnost.

S přechodem na next-gen mnozí očekávali, že Free radikálové zase ukáží co v nich je, řádná mediální masáž jejich nového počinu, hry HAZE, budila dojem minimálně HALO killera. Dokonce i Microsoft si vyjednal vydání na X360 (i když nebylo původně vůbec v plánu). První demo a negativní recenze však prakticky hru pohřbily. Grafická prezentace by se snad i dala odpustit, ale veskrze průměrná hratelnost a nenápaditost učinila ze hry na pultech obchodů ležák. Po tomto fiasku se HAZE na X360 radši ani neobjevila. Zde se ukázalo, že FR přechod na next-gen nezvládá (stejně jako mnoho dalších firem).

TimeSplitters 4 měla původně běžet na enginu HAZE. Bylo však jasné, že tudy cesta nevede a tak rozpracovanou hru hodili do koše a prakticky od začátku začali znovu. A tady vidím jádro problému. Hry této firny se i přes jejich dobré jméno nikdy neprodávali v nějak ohromujících objemech. HAZE se nedá kvalifikovat jinak, než jako průšvih první třídy. Nutnost začít pracovat na TS4 znovu, od píky, jim jistě udělala obrovskou díru do rozpočtu. Když to vše sečtu, vyjde mi společnost která vždy žila takříkajíc z ruky do úst a jeden krok mimo mohl znamenat pád. Ten krok s příchodem finanční krize skutečně přišel a (jak se zdá, ale jisté to není, stále ještě někdo může hodit záchranné lano) hráčská obec přišla o jednu z těch lepších firem.

Co je ovšem horší, je že nejde jen o Free Radicals. Je spousta jiných firem, které se dosud jeví jako zdravé a prosperující. Jenže najednou prostě padnou. Stačí jeden nepovedený projekt (věc která by v době prosperity nestála za zmínku) a investoři se na ně vykašlou. Nebo když se vývoj jen o trochu opozdí či přetáhne rozpočet. Chci tím říci, že dnes vývojáři kráčí na ostří břitvy a vůbec jim jejich nejistotu nezávidím.

Zbývá ještě probrat co se stane se značkami které FR má ve svém portfoliu. Star Wars na kterých dělali převezme jiná firma, to je jasné, protože Lucas Arts si svou značku bude chránit. Second Sight je mrtvé. Osobně myslím, že se s touto hrou jako pokračováním ani nepočítalo a kdyby, nejde o nikterak silné jméno. TS4 je trochu jiný příběh. Tohle je silná značka se jménem, na který mnozí slyší. Tipuji, že časem ji nějaké velké studio jistě koupí a udělají hru, jestli ale bude tak kvalitní jako byly TS2 - o tom silně pochybuji.

Zdroj: forum.doupe.cz



 

Diskuze (2) Další článek: Galerie: Starcraft 2

Témata článku: , , , , , , , , , , , ,