Hlas lidu: Ohlédnutí za Flower

Před nedávnem se na Doupěti objevila recenze na nezvyklou hru s názvem Flower. Jedná se o PSN počin, který si za drobný obnos (cca 200 Kč) můžete stáhnout a uchvátí vás poměrně hodně. N.Marko se podíval na Flower a na celkový potenciál her, které by se mohly nazývat uměním.

N.Marko

nmarko.jpg

Datum registrace: 28.6. 2006 20:00
Počet příspěvků: 3 470
Podpis:
Ta neurotická snaha být normální nás přivádí k šílenství. -Solomon Short
To že jsi paranoidní neznamená, že nemáš pravdu.
Jsem pro aby se udržovaly nebezpečné zbraně mimo dosah bláznů. Můžeme začít třeba s psacími stroji. -Solomom Shor

Čas od času proběhne internetem a tiskovinami debata na téma, jestli hry jsou či nejsou umění. Odborní znalci, akademici a jinak erudovaní lidé mají jasno - nejsou. Já jim to neberu. Přesto mi to nedá, jedna z mnoha definic umění říká, že objekt je umělecký, když vzbuzuje pocity a vnitřně člověka obohacuje. Nepíše se v ní nic o originalitě, nic o dokonalosti zpracování, nic o formě, tvaru a způsobu provedení, nic o moudrých mužích s dlouhým vousem, jež rozhodují co umění je a co není. Tahle disciplína je jako jedna z mála na každém z nás zvlášť a je tudíž velmi demokratická. Líbí se vám a dalo vám to něco? Pak to může být umění. Hry jsou zatím v podobném stádiu jako byl film za Rakouska-Uherska, samé němé scénky a krátké skeče. V lepším případě by se to dalo přirovnat k první republice - veselohry s Adinou Mandlovou a Vlastou Buriánem. Pouhá zábava pro masy, od níž nikdo nic hodnotného kromě pobavení v kině ani nečekal. Uběhlo pár desetiletí a najednou je film uměleckým fenoménem.

Hry jsou také v kolébce, jde o zábavu pro masy, ale stejně jako ve filmu třicátých let, tak i zde se občas objeví dílko, které si dělá trochu větší ambice. Se slzou v oku vzpomínám na ICO nebo Shadow of the Colosus, jsem uchvácen čistotou designu města ve Mirror`s Edge, dojímám se nad smrtí Aerith v FFVII, smíchy padám ze židle v Discwordech - malé střípky umění. Nejde o to, aby byli kdoví jak originální, v tom to není, jde o celkové pojetí. Příkladem je právě Flower. Když si vezmete, jakou činnost v něm vlastně provádíte, patrně nenajdete nic zas tak novátorského. Létání nad krajinou bez okamžitého cílu, časového limitu nebo bodů? Kdejaký díl Ace Combatu měl mód „volné létání“. Otevírání květin a uzdravování krajiny? Kdo hrál Okami ví své. Ovládání pohybu pomocí motion senzoru? Hra Lair to už jednou předvedla… Tak co tu hru dělá tak jinou? To je otázka z nejtěžších. Když se půjdete podívat do Itálie na Davida, tak pokud vám něco říká sochařství pocítíte velmi silné genius loci. A přitom kdyby jste sochu nadrtili na prach a analyzovali molekulu po molekule nenajdete jediný atom umění. Takové je i Flower, vsadím se že ani v jediném bitu informací které tvoří tuto hru by jste umění nenalezli, ale přesto jsem přesvědčen že tam je.

flower05.jpg flower07.jpg

Rozhodně neříkám, že jde o umění formátu který najdete v archivech Národního Muzea nebo v Louvru, ale pro mě jde o jasný signál, že se hry pomalu dostávají přes svá dětská léta a stejně jako film po válce začal nabývat na vážnosti, tak i hry jednou budou hrdě stát vedle svých starších bratří. Je to důkaz, že i přes dnešní těžkou dobu, kde o peníze jde až v první řadě, se dá udělat projekt který potěší oko, uklidní duši a prostě člověku něco dá.

flower02.jpg flower04.jpg

Je mi jasné, že se mnou mnozí nebudou souhlasit, ale vem to čert, já osobně třeba na surrealismu taky nevidím zhola nic uměleckého, ale místo na slunci mu neberu. Mnozí budou patrně namítat v čem to umění vlastně spočívá, když na tom nedělá jeden člověk, když jde o kolektivní práci, když forma zobrazení je tak pomíjivá, když to celé vlastně prochází tak ošklivou věcí jako je počítač. Já však jenom krčím rameny a připomenu si onu definici. Toto je velmi osobní záležitost, tahle hříčka možná v čase zapadne, jako naprosto bezvýznamná epizoda, ale jak je pro evoluci typické, změna přichází pomalu a postupně. Pak se jednoho rána probudíme a zjistíme, že sedíme uprostřed uměleckých skvostů elektronické zábavy a troška toho odkazu bude i od Flower…

Zdroj: forum.doupe.cz

 

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Nejlepší hry zdarma: Jak si skvěle zahrát a neutratit ani korunu

Nejlepší hry zdarma: Jak si skvěle zah…

Občas to vyjde tak, že na hry po vánočních nákupech už prostě nezbude žádný zlaťák. Jak tedy trávit dlouhé zimní večery, když už máte všechno dohrané? Vybrali jsme pár kousků, za které nemusíte dát ani korunu, a i tak se budete královsky bavit.

5.  12.  2017 | | 18 N/A
Nejlepší hry pro Playstation 4: deset tipů, které zaručeně dobře zabaví

Nejlepší hry pro Playstation 4: deset …

Letos se pro Playstation urodila spousta herních pecek, v našem vánočním rádci proto z většiny najdete exkluzivní tituly. Nezapomněli jsme ale ani na multiplatformní hry.

30.  11.  2017 |
Ubisoft rozdává AC IV: Black Flag a World in Conflict zcela zdarma

Ubisoft rozdává AC IV: Black Flag a Wo…

Nadílka od Ubisoftu bude v podobě her, které určitě moc dobře znáte. Těšíte se?

5.  12.  2017 | | 2 N/A
Xbox One vs Xbox One X: grafický pokrok nebo bláboly? (galerie)

Xbox One vs Xbox One X: grafický pokro…

Xbox One X vyšlo nedávno a mezi vylepšeními jasně dominuje grafika. Rozhodli jsme se, že několik her detailně porovnáme v galerii.

29.  11.  2017 | | 30 N/A
Vybrali jsme nejlepší PC hry pod stromeček

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod strom…

Toto je deset her, které byste rozhodně neměli při hraní na počítači vynechat.

6.  12.  2017 | | 21 N/A
7 tipů na nejbrutálnější hry historie, co vám zaručeně spraví chuť

7 tipů na nejbrutálnější hry historie,…

Je libo násilí a hektolitry krve? I to se občas šikne. Pojďte se tedy s námi podívat na ty nejbrutálnější hry, které spatřily světlo světa.

4.  12.  2017 | | 3 N/A
Vybrali jsme nejlepší herní notebooky pod stromeček, zahraje si každý

Vybrali jsme nejlepší herní notebooky …

Pořádný herní notebook seženete za 25 tisíc. Vybrali jsme však i levnější stroje s nutnými kompromisy, nebo naopak děla s cenou ke sta tisícům

9.  12.  2017 | | 11 N/A
Herní agenda: pochmurný listopad plný božích her

Herní agenda: pochmurný listopad plný …

Konec roku se blíží a hráčská komunita se stále těší z nových AAA titulů. Ne v každém případě to ale vyjde a v minulém měsíci jsme zaznamenali pár průšvihů, které se dostaly i mimo herní svět. Nebudeme ale listopad brát tak negativně. Přece jenom se v něm objevilo pár světlých chvil, které byste rozhodně neměli minout.

2.  12.  2017 |