V minulém týdnu jsme přinesli informaci o průzkumu hráčské komunity v USA. Ten potvrdil nevyhnutelný fakt, že PS2 je stále nejvytíženější konzole dneška. N.Marko na to koukne se svým nadhledem letitého hráče a pokusí se vysvětlit a okomentovat celý průzkum.
Datum registrace: 28.6. 2006 20:00
Počet příspěvků: 2 934
Podpis:
Ta neurotická snaha být normální nás přivádí k šílenství. -Solomon Short
To že jsi paranoidní neznamená, že nemáš pravdu.
Jsem pro aby se udržovaly nebezpečné zbraně mimo dosah bláznů. Můžeme začít třeba s psacími stroji. -Solomom Short
Tohle je zase jednou zpráva druhu: „Je to tak jasné, až se divím, že jsem si to dříve neuvědomil.“. Samozřejmě, aby bylo lidu ozřejměno zcela evidentní věc, musí se nejdříve udělat průzkum a teprve pak se přijde na evidentní věc. PS2 je (zatím, Wii zdatně šlape na paty) nejúspěšnější platformou historie, s bezmála 140 miliony prodaných kusů (a stále roste), pořád vycházejícími hrami (i když už to není žádná sláva), obrovskou knihovnou titulů, doposud ucházející grafikou a rozumnou cenou (plus roky tradice značky Playstation- to už je pojem), se stále dobře prodává. A tak není divu, když se přijde na to, že 31,7% času stráveného u her v USA připadne na vrub této konzoli. Pro SONY jistě úspěch. Dokazuje to mimojiné i vitalitu a možná i budoucnost tohoto stroje.
SONY totiž nedávno plně uvolnila dev-kity k běžnému užívání. Je to cílené hlavně na země třetího světa a Asii kde se PS2 bude prodávat ještě hodně let (PSX se stále těší velké oblibě v takovýchto zemích), takže se možná ještě dočkáme nějakých her. Zdali se budou i u nás distribuovat, zda budou kvalitní a jestli o ně bude zde zájem netuším, ale ta možnost tu stále je.Docela mě překvapil původní Xbox s 9,7%. Na druhou stranu, průzkum se konal v USA a tam měl největší hráčskou základnu (z níž se verbuje pro X360 dodnes), v Evropě by to asi až tak slavné nebylo, o Japonsku nemluvě.
Z průzkumu pro mě plyne, že přechod na next-gen nebyl tak masivní a rychlý jak si v Microsoftu a SONY jistě přáli. Stále v domácnostech přežívá obrovské množství starých konzolí a jak se zdá, daří se jim více než dobře. Hlavně SONY je tím velmi zatížena. Na jednu stranu zde má starého matadora, který stále vydělává, je to osvědčený stroj a má renomé (náhlým ukončením podpory by si moc fanoušků neudělali). Na druhou tu je jejich nový produkt, se kterým více či méně stojí a padá celá herní divize, a který to se svou současnou konkurencí rozhodně nemá lehké. Ve své době to PS2 měla o mnoho snazší, protože i přes vynikající nástup to SEGA značně nezvládla a NINTENDO s GC přišlo pozdě. Na slabý marketing u Microsoft se nedá spoléhat a X360 tu je o rok dříve. Spousta lidí si navíc radši koupí levnou PS2, než sice moderní, ale více jak dvakrát tak dražší PS3 už jenom proto, že v ovzduší mírné paniky z krize každý radši v popřemýšlí zda na to má.
Microsoft starý Xbox doslova zařízl. Pro hráče to jistě není nic pěkného, ale z obchodního hlediska to dává smysl a jistě to napomohlo k hladšímu přechodu na next-gen. V tomto musím Microsoftu jen zatleskat. Už se asi nedovíme jak moc by prodeje X360 jeho starší bratr brzdil, ale jsem ochoten se vsadit, že znát by to bylo.
Hodně nepřekvapující (alespoň pro mě) byla čísla ohledně Wii. Že se konzole prodává jako rohlíky na krámě se všeobecně ví, jenže s hrami to už je horší. Samotné NINTENDO nemá tak velké kapacity jako SONY nebo Microsoft aby samotné dodalo dostatek her pro hardcore hráče, přičemž počet kvalitních titulů od nezávislých studií je velmi tristní. Takže to prostě vypadá, jakoby si lidi v nadšení pořídili Wii, trochu si zablbnuli s WiiSports nebo balance boardem, případně si koupili jednu či dvě dobré hry a dál na ni nechali padat prach. Mluvím nyní o většinovém hráči, ale i ti menšinoví kteří hrát chtějí, si nemůžou situaci pochválit. Kromě mnoha remaků (ať už z PS2 či GC) nevychází vesměs skoro nic zásadního a letošní vánoce byly (upozorňuji, že do toho zase tolik nevidím, takže se řídím jen podle recenzí) doslova tristní. Takže 13,4% při mnohem větší penetraci trhu než má X360 je, řekl bych velmi alarmující a NINTENDO by se mělo vzbudit.
Závěrem chci říci - je škoda že průzkum se konal pouze na území USA, nějaký globální by jistě byl velmi zajímaví a troufám si odhadovat odlišné rozložení pro starý kontinent a Japonsko. V každém případě jde o velmi zajímavé statistiky, ze kterých se dá leccos vyčíst.